Gå til innhold

Andre som merker at det er vanskeligere økonomisk…?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har som vi klarer oss, klarer også å spare litt hver mnd… Men med økte strøm-utgifter siden i høst, økte matpriser og bensin-priser merker vi godt at pengene ikke strekker til lenger. Bilen måtte på reperasjon, og vaskemaskinen røyk. Der gikk resten av bufferen.. 

Kjenner jeg bekymrer meg for fremtiden om lønningene snart ikke øker i takt med prisene ellers. Alltid har vi hatt penger til neste lønn, og alltid har litt på buffer. Nå er kontoene skrapa, og kjøleskap/fryser nesten tomt. 

Noen som har noen supre økonomiske tips? Vi har selv begynt å gå over hva vi handler, og hva vi faktisk trenger. Har blant annet kuttet brus/snop i hverdagene, baker brød selv, kjøper mindre pålegg, tar kylling-kjøttdeig i stedenfor kjøttdeig av storfe. 

Noen billig-produkter som duger? Prøvde blant annet noe fra First Price, men det syns ikke vi var noe godt. Eneste som duger der i fra er skinken og baguettene syns vi. 

Anonymkode: 0685d...b30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Nei det er som du sier, nå må all "luksus" som snop, impulskjøp, og  å holde tritt med moter, kuttes

Det en normal familie trenger er: Kjøtt, fisk, brød, melk og kjøpe nye klær når de gamle ikke lengre kan lappes eller stoppes. Reiseutgifter hjem/arbeid/hjem barnehage, eventuelt SFO.

Slutte å kjøpe ferdigmat av "alle" typer, pizza, tacos, og annen "lørdagskos".

Start med det som heter å "skjære helt inn til beinet" økonomisk. Starte en måned med å føre en oversikt over hva man MÅ kjøpe for å kunne leve fra dag til dag. Når man virkelig har fått kontrollen på det, da først kan man begynne å "slippe litt opp" økonomisk.

Men ikke glem å bygge ny eller utvide bufferen. Jeg ser og hører at mange av mine venners barn og barn i familien har vokst opp i den tro at pizza, taco osv. "alltid har vært der" og er en del av den norske "husmannskosten". For ikke å snakke om bruk av penger "på by'n". Kjøp av vann på butikken, energidrikker osv.

Nye elektroniske duppeditter, smarphones, lesebrett osv, MÅ byttes hvert år. Argumentasjonen blir da som følger: Ja men de nye er så mye bedre enn det jeg har nå, dessuten så har "alle de jeg kjenner" nye iPhone og andre duppeditter.

Mange skriker opp når de enten leser eller hører det jeg nå skriver og sier: "man må da kunne unne seg noe og kose seg litt"

Det er bedre at du tar kontroll over økonomien, nå ved å "skjære helt inn til beinet" frivillig enn at det er økonomien som tar styringen. Hvis det er økonomisen som har tattover styringen, da er det lett å få panikk, og bli handlingslammet.

Det må bli slutt på "å hive seg i bilen" for bare å kjøre til butikken for å handle noe til femten kroner som du glemte å kjøpe når du var i butikken. Da får du greie deg uten, og skrive det på erfaringens kappe. Neste gang skriver du handleliste, og følger den.

Dessuten så MÅ man ikke "ete" til man er "stappmett" og må legge seg på soffaen. Man kan fint spise til man er mett.

Man kan bytte ut "fire karbonader og to poteter" med fem til seks poteter og 1 - en til 2 - to karbonader

Det er vanskelig å redusere levestandarden. Det er ekstremt lett å øke den.

De fleste har levd i et overflodsamfunn, og tar det for gitt at man kjøper vann på butikken til tretti kroner HALVLITEREN og klager over drivstoffpriser til kr 25 - 28 pr liter. Det forteller litt om dagens innstilling og samfunn.

Utrolig nok vokste folk opp i Norge før pizza, taco, smartphones, lesebrett, og de lappet klær og stoppet skker, før. Ja så sent som på 1970 taller var ikke det helt uvanlig. Men da kunne mange ikke "kunne unne seg noe og kose seg litt".

Men de vokste opp de også, og var med på å skape det samfunnet som i dag har blitt rammet av en økonomisk krise som Norge ikke har sett siden 1980 tallet.

Sett tæring etter næring. Ikke kjøp ting du ikke har råd til, hvilket på godt norskt betyr; ikke lån penger for å kjøpe noe.

Kjøp når du har spart penger til det. Da vet du hvor mye du til enhver tid har av penger.

KLipp alle kredittkort, unntatt ett, som du kun bruker når !nøden står for døren"

Takker for anledningen til nok en utblåsning, fra en gammel innesluttet, bitter, hatsk, grinete, og «alt var så mye bedre før» fjomp

.Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 18
  • Hjerte 5
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Bor i Midt-Norge, så har ikke merket så mye til økte strømpriser, men drivstoff, renteøkning og mat kommer vi nok til å merke. Har byttet til el-bil, ukeshandler og har ofte restemiddag, handler så og si aldri på impuls (verken mat, klær eller andre ting) og kommer heller ikke til å prioritere utenlandsreiser framover. 

Anonymkode: 05dae...bd8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff betalte 5-600 kr mer enn vanlig på ukentlig handel av dagligvarer i dag, og sist vi fylte bensin på bilen kostet der 1300 kr. Så ja, nå må jeg begynne å finne billigere oppskrifter...

Anonymkode: f3fa5...3a5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette kommer ikke som noe sjokk. Det er blitt varslet og advart i 2 år. Likevel pusser nordmenn opp og reiser på dyre ferier. Erna sa det jo rett ut; nå blir det hardere og vi må stramme inn. 

Blir ikke julegaver i år. Her spares det. Renta skal enda mer opp. Strømmen kan nå 10 kr pr kw. Maten forsvinner og hvis folk er smarte nå så hamstrer dere litt. Bensin til jul vil koste over 30 kr. Sann mine ord! 

Les om the great reset, agenda 2030. Dette er villet politikk. 

Anonymkode: 5a24d...b03

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Se igjennom kontoutskriften. Hva slags utgifter har dere? Kutt alt som ikke er nødvendig. Strømmetjenester, abonnement osv. Bare en bil i familien, hvis dere ikke kan klare dere uten. Bil er VELDIG dyrt! Bak brød, havregrøt er god mat, drikk vann. Dropp røyk, snus og alkohol. 

Anonymkode: 25796...dd2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt på luksus liv nå for mange ja. Sliter selv jeg. 

Anonymkode: 0e224...9cc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har som vi klarer oss, klarer også å spare litt hver mnd… Men med økte strøm-utgifter siden i høst, økte matpriser og bensin-priser merker vi godt at pengene ikke strekker til lenger. Bilen måtte på reperasjon, og vaskemaskinen røyk. Der gikk resten av bufferen.. 

Kjenner jeg bekymrer meg for fremtiden om lønningene snart ikke øker i takt med prisene ellers. Alltid har vi hatt penger til neste lønn, og alltid har litt på buffer. Nå er kontoene skrapa, og kjøleskap/fryser nesten tomt. 

Noen som har noen supre økonomiske tips? Vi har selv begynt å gå over hva vi handler, og hva vi faktisk trenger. Har blant annet kuttet brus/snop i hverdagene, baker brød selv, kjøper mindre pålegg, tar kylling-kjøttdeig i stedenfor kjøttdeig av storfe. 

Noen billig-produkter som duger? Prøvde blant annet noe fra First Price, men det syns ikke vi var noe godt. Eneste som duger der i fra er skinken og baguettene syns vi. 

Pengene strekker til hvis dere faktisk har råd til å spare litt hver måned.

Anonymkode: 33a7b...b8f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Se igjennom kontoutskriften. Hva slags utgifter har dere? Kutt alt som ikke er nødvendig. Strømmetjenester, abonnement osv. Bare en bil i familien, hvis dere ikke kan klare dere uten. Bil er VELDIG dyrt! Bak brød, havregrøt er god mat, drikk vann. Dropp røyk, snus og alkohol. 

Anonymkode: 25796...dd2

Er vel ikke så ille ennå  at folk ikke har råd til å kose seg hjemme med God mat  og Tv2 play osv.  Er  luksusforbruket som må ned!

Anonymkode: a2fd6...88f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Godt å høre det er flere ☺️🙈 Syns synd i dem som lever under fattigdoms-grensen fra før av… 

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Pengene strekker til hvis dere faktisk har råd til å spare litt hver måned.

Anonymkode: 33a7b...b8f

Ja, vi har klart å legge av alt fra 300-1000 siste årene i sparing, ikke all verden. Men nå røyk jo bufferen… Slik som kostnadene øker klarer vi ikke å legge oss opp ny buffer. Syns synd i dem som lever under fattigdoms-grensen fra før av. 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Skriv ned alt du bruker penger på på en måned og du vil nok finne potensiale til innsparing flere steder.
Alt som ikke er nødvendig er luksusforbruk og kan kuttes. 

Last ned mattilbud, planlegg innkjøp og handle en gang i uka.

Øk inntekten viss mulig. Selg noe. 

Sjekk om du kan få bedre tilbud på renter og forsikring. 

Kan du bruke bilen sjeldnere? Samkjøre? Sykle?

Anonymkode: caf86...b1b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mat er noe av det letteste å sløse bort penger på. Spesielt all den maten som ikke blir spist… Et muggent halvt brød, en bortglemt råtten pose ferdig salatblanding og en halv pakke sur skinkepålegg. Det ble ca 100 kr rett i søpla det 😕 

Å bare ha oversikt over den maten en har, og faktisk spise den opp, vil fort spare en for mye penger.

Anonymkode: a344b...6ad

• Liker 7
Gjest Adobyen
Skrevet (endret)

Jeg kjøper mange FirstPrice-produkter. Eks friske og frosne grønnsaker, frossen seiblokk evt.torsk. Kokt skinke, hel side medlutefisk rundt jul, sursild, ribbe, baguetter. Jeg liker ikke så godt gulosten, men som raspet går den fint. Det samme med Remas eget merke Prima eller coop sine.  Jeg har i allefall vennet meg til mye av det. Det er verd å forsøke.

jeg kjøper 2 kg poser med frosne kyllinglår, de rimeligste kotelettene og lettsaltet svineknoke.  Fryser ned og blir sjelden tom. Kan fint begrense kjøttmengden også, for det kan bli like bra med mindre.

Jeg baker billig, og lager ofte store gryter med middag som kan fryses i porsjoner, f.eks lapskaus, ertesuppe og fiskegrateng.

Noen Europris har også diverse frossenmat, vaskemidler osv. og hakkede tomater. Pasta, sauser. Jeg kjøpte hot tacosaus og 2 kg pasta penne en dag.  Veldig ok ruller med søppelposer i flere farger,10 kr. Lyspærer og batterier.De har ofte rimeligere kaffekapsler også. Jeg liker det av og til.

ikke glem Rusta eller Holdbart om det finnes i nærheten. Normal også.  Klær er ofte billig på nett HM, Bonprix, Cellbes, Dressmann.

Pass på strømmen, huff.

Litt kreativt: jeg hadde 2 kg koteletter til 100 kr som ikke var så veldig.. jeg renskar dem og kvernet opp. 1,4 kg, Nok til både pizza og lapskaus.

Det er litt gøy også å teste litt ut.

C046D9BB-ED96-47BE-822D-75DC5094A0E4.jpeg

Endret av Adobyen
AnonymBruker
Skrevet

Middagstips som er billig, sunt og enkelt å lage- fiskegrateng av denne oppskriften https://kvardagsmat.no/2013/11/25/superenkel-fiskegrateng/

Bruker prima frossen torskefilet, den billigtypen fra rema, til rundt 40 kr. Men pass på å tin den helt opp før bruk. Serveres med smeltet smør og raspet gulrot. Bruker litt mer makaroni enn oppskriften, og den holder til familien på 4. 

Anonymkode: fd834...956

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Bruker bilen minimalt nå som drivstoff er så dyrt. Kjøpt meg sykkel og sykler nesten over alt. Jobber mer overtid (hadde 12000 i overtid sist måned), har lavt forbruk ellers, bortsett fra ungenes fritidsaktiviteter, og handler stort sett ren mat som metter godt (egg, fisk, ost, grønnsaker etc.). 

Anonymkode: f87d1...b3b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kutter abbonementene jeg hadde på aviser, spotify osv for å spare inn litt ekstra nå. Handler billig og på salg. Men har alltid hatt en slik livsstil. Kjøre mindre bil også. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg kutter abbonementene jeg hadde på aviser, spotify osv for å spare inn litt ekstra nå. Handler billig og på salg. Men har alltid hatt en slik livsstil. Kjøre mindre bil også. 

Men er det for å være føre var at du kutter abb. ? Eller fordi du allerede sliter økonomisk?

Anonymkode: a2fd6...88f

AnonymBruker
Skrevet

Bor i nord og har ikke så dyr strøm, sørlig da jeg ble mer bevisst og byttet abonnement, samt nå i sommer prøver meg på p ha varmekablene i gangen slått av (og vil bare nevne at vi har hatt flere " sommerdager" med temperatur på 8-9 grader 🙄). 

Måtte bytte bil tidligere i år siden min 18 år gamle dieseltraver hadde så mange feil at den ikke ville blitt eu-godkjent og jeg orket ikke legge mer penger i reparasjoner. Valgte en bitteliten el-bil. Dette går bra ,fordi vi har to biler i husstanden og den andre er stasjonsvogn med hengerfeste. Dermed har ikke økte drivstoffpriser hittil ikke påvirket økonomien så mye. 

Matpriser: har siden i vinter skjerpet oss ang matsvinn. Blitt kjempeflink å sjekke datovaredisker, bruke det vi har, planlegge litt bedre og beregne mengde middag vi lager. Har færre typer pålegg åpnet samtidig. Har noe å hente på å følge med på frukt og grønt i kjøleskapet; kastet nettopp uåpnet pakke gulrøtter og hjertesalat fra ekstrakjøleskap på bod pga vi ikke fulgte godt nok med.

Har omtrent sluttet å kjøpe pynt og div til hjemmet. Rullerer på det vi har og ønsker evt nytt til bursdag og jul.

Til jul avslutter jeg en videreutdanning som jeg håper kan gi lønnsøkning.

Jeg er nesten 50 år og vi har lite gjeld. Jeg er ikke bekymret for egen økonomi, vi tåler prisstigning. Men vil spare for å kunne hjelpe barna med litt egenkapital til de skal inn på boligmarkedet etterhvert, for de vil få det hardere enn jeg opplevde da jeg etablerte meg ( selv om vi ved huskjøpet valgte å pusse opp litt etter litt selv, leide ut deler av boligen, ikke reiste utenlands på ferier og måtte klare oss med en bil). Så kjenner jeg at det er sunt for oss å ønske oss noe en stund før vi kjøper eller får det. Gleden blir større og det er ingen selvfølge å skaffe seg ting på impuls.

Anonymkode: aee0e...ee9

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...