Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er for øyeblikket student på et veldig konkurranse preget studie. Jeg trodde det var tull at studentene på sånne studier ødelegger for hverandre, men et år inn i studiet må anerkjenne at det faktisk er sånn.

Så langt har jeg opplevd at det blir holdt tilbake informasjon om en frist til å sende inn dokumentasjon til et ettertraktet verv av en student. Jeg har opplevd at ei "venninne" sa til meg at hun ikke visste hvilke kapitler som foreleser tenkte var viktige, men overhørte senere i lunsjen at hun fortalte en annen student akkurat hvilke kapitler hun måtte lese i faget. Og det siste i rekken er nå at en studievenninne fortalte meg at hun ikke skulle lese noe på pensum før høsten. HVEM så jeg på lesesalen når jeg leverte bøker på biblioteket i dag? Jo, akkurat hun! 

Så, av ren nysgjerrighet, hva er det verste du har gjort for å ødelegge for andre studenter og fremme deg selv?

Hvorfor gjorde du det? Fikk du ikke dårlig samvittighet?

Anonymkode: 86648...db5

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det slemt å ikke fortelle andre når man skal lese, evt å ombestemme seg? 

Anonymkode: 43c6f...b5e

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Usikker på om jeg skjønner hva du mener, men venninnen min latet som hun ikke visste hva foreleser hadde sagt. For meg er det helt naturlig å dele dette med enhver som spør. Det var veldig tydelig at hun ikke ønsket å hjelpe meg. Dette er noe som går igjen, liksom, at man ikke ønsker å hjelpe andre. Men det kan hende det er jeg som er for hjelpsom, og tenker at man naturligvis hjelper alle som spør om info:) Det er flere forelesninger hvor hun ikke har vært tilstede, hvor jeg har fortalt henne hva som har blitt sagt ol.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Beklager, nå skjønte jeg. Nei, ikke slemt å ombestemme seg, men inntrykket mitt er at hun later som overfor andre at hun ikke leser i sommer, sånn at andre ikke skal lese, hvis du skjønner hva jeg mener? Hun prøver å få andre til å være late, mens hun selv leser masse.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Beklager, nå skjønte jeg. Nei, ikke slemt å ombestemme seg, men inntrykket mitt er at hun later som overfor andre at hun ikke leser i sommer, sånn at andre ikke skal lese, hvis du skjønner hva jeg mener? Hun prøver å få andre til å være late, mens hun selv leser masse.

Eller så kanskje hun synes det er pinlig at hun trenger ferietid for å forstå emnet godt? Jeg vet mange studenter på mange fagområder synes det er kult å fremstå som de som leser lite, gjør arbeidskrav kvelden før osv og klarer seg bra. Mens realiteten er nok at de gjør større innsats enn som så. 

At noen ikke ønsker å dele hvilken problemstilling de skal lage til en oppgave men sier "jeg har ikke bestemt meg" (selv om de har bestemt seg), ikke sier hvilke kapittel de tror foreleser prioriterer, eller som de selv prioriterer (når alle har fått samme pensum) eller sier "vet ikke" om noen spør når neste forelesning er selv om de VET... 

Det er ikke slemt. Det er ikke så godt samarbeid, men det kan ofte bli lett å bli utnyttet, eller gjøre noen sure hvis man feks ikke er helt sikker i problemstillingen, ikke helt sikker på hvilke kapitler man tror er viktigst (da er det lett å dele med nære venner men verre å dele i plenum) og tryggere å si ingenting enn å si feil. 

Slemt er hvis de lyver om oppmøtetid, sier at et arbeidskrav skal innleveres ved midnatt vis fristen er klokka 16. Villeder med løgn, plagierer, stjeler ideer, flyter på gruppearbeid. Å være veldig privat er kanskje slitsomt for medstudenter - men ikke SLEMT, vel? 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er for øyeblikket student på et veldig konkurranse preget studie. Jeg trodde det var tull at studentene på sånne studier ødelegger for hverandre, men et år inn i studiet må anerkjenne at det faktisk er sånn.

Så langt har jeg opplevd at det blir holdt tilbake informasjon om en frist til å sende inn dokumentasjon til et ettertraktet verv av en student. Jeg har opplevd at ei "venninne" sa til meg at hun ikke visste hvilke kapitler som foreleser tenkte var viktige, men overhørte senere i lunsjen at hun fortalte en annen student akkurat hvilke kapitler hun måtte lese i faget. Og det siste i rekken er nå at en studievenninne fortalte meg at hun ikke skulle lese noe på pensum før høsten. HVEM så jeg på lesesalen når jeg leverte bøker på biblioteket i dag? Jo, akkurat hun! 

Så, av ren nysgjerrighet, hva er det verste du har gjort for å ødelegge for andre studenter og fremme deg selv?

Gud så barnslig og grisk oppførsel

Anonymkode: 1be49...6fd

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Usikker på om jeg skjønner hva du mener, men venninnen min latet som hun ikke visste hva foreleser hadde sagt. For meg er det helt naturlig å dele dette med enhver som spør. Det var veldig tydelig at hun ikke ønsket å hjelpe meg. Dette er noe som går igjen, liksom, at man ikke ønsker å hjelpe andre. Men det kan hende det er jeg som er for hjelpsom, og tenker at man naturligvis hjelper alle som spør om info:) Det er flere forelesninger hvor hun ikke har vært tilstede, hvor jeg har fortalt henne hva som har blitt sagt ol.

Da svarer du "vet ikke" neste gang. Eller "du må nesten begynne å møte opp og få med deg ting selv". Sånne folk gidder ikke jeg å hjelpe. Og så er hun nok ikke så god venninne som hun later som. 

Jeg er som deg, deler av det jeg vet. Er jeg usikker, så sier jeg det _i tillegg _. Som "jeg tror det er kap 11 og 12, men jeg er ikke helt sikker". 

Nå vet du iaf at du bør sjekke all info selv, for å være sikker. Utrolig kjedelig at man ikke kan stole på medstudenter. 

Anonymkode: 2210d...f77

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Skal innrømme at jeg lot være å dele informasjon som jeg syntes studentene burde fått med seg selv. Feks studenter som ikke møter opp i forelesninger fordi de er fyllesyke, og deretter krever å få vite hva som har blitt sagt om pensum/eksamen. Man har ansvar selv.

Anonymkode: 2aeeb...ea7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Nå var aldri jeg den slemme, men husker det var skikkelig råttent da det var et gruppeprosjekt på UiO, og jeg havnet i en gruppe med tre andre jenter som bevisst valgte å ekskludere meg under hele prosjektet. De svarte aldri når jeg spurte dem om vi skulle jobbe, de ignorerte når jeg spurte om vi skulle møtes, og så kom selve dagen for fremførelse og de slengte bare en lapp til meg og sa "Vi tenkte at du kunne lese opp dette"

Anonymkode: 5448f...b09

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Skal innrømme at jeg lot være å dele informasjon som jeg syntes studentene burde fått med seg selv. Feks studenter som ikke møter opp i forelesninger fordi de er fyllesyke, og deretter krever å få vite hva som har blitt sagt om pensum/eksamen. Man har ansvar selv.

Jeg er også litt der. Som en av de som alltid fikk med seg alt, ble jeg også lei av å bli spurt om alt mulig. Delte selvsagt aldri mine egne problemstillinger med klassen i plenum heller, det er ikke sånn man får A.

Anonymkode: 70c28...57e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Den er jeg enig i, mange drikker bort hele studietiden sin. Null sympati for slike.

Anonymkode: 79ad8...5b5

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har faktisk havnet på gruppe-arbeid med andre studenter som rett og slett NEKTER å samarbeide. De kan kommunisere masse med hverandre, samtidig som de glatt overser meg. jeg oppdaget blant annet at de hadde hadde flere samtaler og møter med hverandre for å samarbeide, samtidig som jeg aldri fikk vite noe som helst. Hvis jeg forsøkte å stille spørsmål om ett eller annet, så bare overhørte de meg - gadd ikke en gang svare på spørsmålene mine. Hvis en av dem snakket om alle sammen burde bruke samme skrift-type og størrelse på tekstene sine, slik at alt vi skrev ble helt likt gjennom hele innleveringen.

Men så snakket de med hverandre etterpå, og ble enige om å bruke en helt annen skrift-type eller noe, sånn at den biten jeg skulle levere inn var den eneste som ble forskjellig fra alle andre på gruppen. Deretter kunne de klage til for eksempel veilederen (og selvfølgelig alle de andre studentene) om hvor forbanna "udugelig" jeg viss nok var, fordi de kunne påstå at jeg med vilje hadde valgt å gjøre ting på en helt annen måte enn dem. Del delen om at alle sammen faktisk hadde blitt enige om å gjøre ting på en bestemt måte (og at dem plutselig hadde ombestemt seg, og valgt noe helt annet) nevnte dem selvfølgelig aldri for noen andre.      

Anonymkode: c71c9...b21

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva greia er? Ønsker de å eliminere konkurranse om jobbene når studie er ferdig?

Ønsker de bare å være besti klassen?

Hvorfor skal man lyve om pensum og studiedager det virker veldig rart ?

Anonymkode: 0a896...6ce

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Er dette seriøst ? Holder studenter virkelig på slik ? Høres mer som ungdomsskoleoppførsel . Trist hvis det finnes slike , de vil vi virkelig ikke ha inn i arbeidslivet . 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette har jeg aldri opplevd heldigvis! Men så har jeg studert helse- og sosialfaglige "ting". Der er jo folk muligens noe mer empatiske. Opplevde at alle ønsket å hjelpe hverandre gjennom studier (utenom en noldus, som overhodet ikke egnet seg på studiet, og var en drittsekk av en annen verden). 

Anonymkode: f841b...663

AnonymBruker
Skrevet

Sånn skjer når man slipper inn jenter på et studie som rettsvitenskap. 

Anonymkode: dc978...260

• Liker 1
Skrevet

Jeg har egentlig aldri vært slem med medstudenter, heller motsatt. Det verste jeg har gjort (har ibs) er å prompe under forelesning

AnonymBruker
Skrevet
NiceOrNothing skrev (4 timer siden):

Er dette seriøst ? Holder studenter virkelig på slik ? Høres mer som ungdomsskoleoppførsel . Trist hvis det finnes slike , de vil vi virkelig ikke ha inn i arbeidslivet . 

Det er faktisk ganske vanlig, dessverre. I dagens generasjon prestasjon modus der alle ønsker å leke "sjef", kombinert med feighet og personligheter som gjerne liker å spille et spill, så er det en del studenter som opplever verre enn det TS har skissert. 

Noen eksempler er at feil informasjon blir gitt med vilje, gjentatte ganger. Unnskyldningen senere er at "man tok visst feil, sånt skjer". 

En kan bli beskyldt for juks helt ut av det blå, og selv om man ikke blir tatt på noe, så gjør det noe med samarbeidsklimaet. Dette er typisk ved visse studier der man masturberer nærmest over sin egen Curriculum Vitae og noen av disse studiene finner du ved NTNU, UiO, UiB og ikke minst ved BI og NHH. 

Medstudenter er egentlig ikke venner, de er i praksis dine konkurrenter om de samme stillingene som en del sikler etter som kåte bikkjer. 

Anonymkode: 24a24...0e6

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 17.47):

Det er ikke slemt å ombestemme seg, heller ikke å la være å si noe, men hvis noen spør hva foreleseren har sagt, og man påstår man ikke vet, eller gir en annen student inntrykk av at man ikke kommer til å lese (ergo gi inntrykk av at man ikke synes det er nødvendig å lese), da er det slemt, da gjør man det bevisst for å villede den andre.

AnonymBruker
Skrevet

På min nye arbeidsplasser opplevde jeg flere ganger at kollegaer satte meg opp til å gjøre en dårligere jobb enn sjefen forventet. Jeg fikk opplæring av to kollegaer fordi sjefen vår er sjeldent innom. De sa jeg skulle gjøre det slik og sånn og at jeg ikke trengte å tenke på mer enn det. Fra rimeligere erfaringer tenkte jeg at det å gjøre alt fullt ut er det helt vanlige. Kollegaene mine sa at det var bare å gjøre kjapt på den måten de sa.

Så to ganger opplevde jeg å få kritikk av sjefen etterpå for slett arbeid. Så nå gjør jeg det på min måte hele veien. Noen kollegaer sier da at jeg er like pirkete som sjefen og at det ikke fungerer i lengden.

Så min lærdom er å følge sitt eget og å passe på seg selv, ingen andre gjør det. Det er sikkert kjipt for de om den nyeste gjør bedre arbeid enn de. Så da er jeg mindre pirkete når de er i nærheten, men veldig nøye når jeg jobber alene. 

Anonymkode: 10dba...cd8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...