Gå til innhold

Leie ut hus til 50 000 (!!!!!) i mnd??? Hvem har råd til det?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg ser etter en leilighet å leie på Finn. Men blir nysgjerrig på hva annet som finnes, så titter på ting uten mål og mening

Det ligger en del eneboliger ute til 20 000 kr. Det er jo vanlig, hvertfall i mitt område. Men så kom det opp boliger til 30 og 40 tusen. Og en på 50 tusen!! Dette er boliger som er ment for familier og ikke bedrifter også. Hvordan kan de leie ut til de svimlende summene?? 

Grunnen til at man må leie er jo fordi man ikke enda har kommet inn på bolig markedet. Og grunnen til at man må ha hus, er vell at man har barn. Barn koster penger. Om man har vanlig lån, hvor mye er vanlig å betale ned på lånet? Jeg fatter ikke at noen tror at en barnefamilie skal leie en bolig på 40-50 tusen?? Det er hvertfall 20 tusen pr voksent hode. Så kommer jo de svimlende strøm regningene på toppen av det hele

Anonymkode: b537a...e51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Oljefondsjefen leier leilighet til 150 000 i måneden. 

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/22/7886138/her-bader-nicolai-tangen-i-norges-beste-utleieleilighet

Jeg vet ikke hvorfor han gjør det, men det er vel kanskje fordi markedet for luksusleiligheter er smått og han derfor velger å leie mens han leter etter sin drømmeleilighet. Penger er jo ikke noe problem for den mannen og mange superrike er opptatt av at boligen er perfekt. Det ser man jo også når superrikinger kjøper dyre hus kun for å rive dem ned og bygge helt nytt. 

Anonymkode: 89e59...bec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har leid til 35 000 i måneden, uten barn. 

Det handler jo bare om standarden man ønsker. Og at det ikke lønner seg å kjøpe om man har et perspektiv på under to år. 

Anonymkode: 20c38...260

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ser etter en leilighet å leie på Finn. Men blir nysgjerrig på hva annet som finnes, så titter på ting uten mål og mening

Det ligger en del eneboliger ute til 20 000 kr. Det er jo vanlig, hvertfall i mitt område. Men så kom det opp boliger til 30 og 40 tusen. Og en på 50 tusen!! Dette er boliger som er ment for familier og ikke bedrifter også. Hvordan kan de leie ut til de svimlende summene?? 

Grunnen til at man må leie er jo fordi man ikke enda har kommet inn på bolig markedet. Og grunnen til at man må ha hus, er vell at man har barn. Barn koster penger. Om man har vanlig lån, hvor mye er vanlig å betale ned på lånet? Jeg fatter ikke at noen tror at en barnefamilie skal leie en bolig på 40-50 tusen?? Det er hvertfall 20 tusen pr voksent hode. Så kommer jo de svimlende strøm regningene på toppen av det hele

Mange ledere har frynsegoder i for av at firmaet betaler leiligheten. Det går også litt skattepenger til offentlig ansatte som får leilighet inkl i lønnen. Det vet jeg for kjenner en. 

Anonymkode: 7c85a...7d9

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor har du det fra at disse ikke leies ut via bedrifter? Finnes da flere boliger som leies ut til firmaer som huser deres ansatte med familie. Er ikke sagt at de ikke har råd til å kjøpe bolig selv om de leier. Får en f.eks stilling på åremål så ønsker en kanskje ikke å kjøpe bolig akkurat på den plassen når en vet at en vender snuta en helt annen vei når perioden er over.

Anonymkode: 5a422...45a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Norske arbeidsgivere som leier det for polske håndverkere f.eks.
Utenlandske arbeidsgivere som leier det til utstasjonert familie.
Rike familier for en overgangsperiode- par som f.eks har utbetalt 100 000 kr/ mnd hver.

Anonymkode: ff13d...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Da et stort firma lette etter hus å leie så leide naboen min ut sitt for 45.000 i mnd mens han selv tok inn på langtidsleie på hotellet 😂 her leies hus for rundt 7-10.000. 

Anonymkode: 54c87...21a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker said:

Norske arbeidsgivere som leier det for polske håndverkere f.eks.
Utenlandske arbeidsgivere som leier det til utstasjonert familie.
Rike familier for en overgangsperiode- par som f.eks har utbetalt 100 000 kr/ mnd hver.

Anonymkode: ff13d...db9

Hvis det er snakk om et slikt hus så burde trådstarter kunne se det i jobbannonsen. Om man leier inn hus til polske hpndverkere så er det jo typisk et hus som er bygget om slik at det er enormt mange soverom.  

Anonymkode: 9e181...e7e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har leid til 35 000 i måneden, uten barn. 

Det handler jo bare om standarden man ønsker. Og at det ikke lønner seg å kjøpe om man har et perspektiv på under to år. 

35 000 i måneden med kun ett soverom? Det må vel være blant de dyreste leilighetene i landet med kun ett soverom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

35 000 i måneden med kun ett soverom? Det må vel være blant de dyreste leilighetene i landet med kun ett soverom?

Hadde fem "soverom" 

Gjesterom, kontor, trening. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Oljefondsjefen leier leilighet til 150 000 i måneden. 

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2022/06/22/7886138/her-bader-nicolai-tangen-i-norges-beste-utleieleilighet

Jeg vet ikke hvorfor han gjør det, men det er vel kanskje fordi markedet for luksusleiligheter er smått og han derfor velger å leie mens han leter etter sin drømmeleilighet. Penger er jo ikke noe problem for den mannen og mange superrike er opptatt av at boligen er perfekt. Det ser man jo også når superrikinger kjøper dyre hus kun for å rive dem ned og bygge helt nytt. 

Anonymkode: 89e59...bec

Men det er jo luksus, de jeg snakker om er helt vanlige eneboliger bygget på 90 tallet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er rart med det?... Har den 5 soverom kan man leie 5 venner sammen til 10.000 kr hver. Jeg kjenner flere som har leid hus/villaer og dannet voksen-kollektiv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Har sagt det før og sier det igjen: Alle har det ikke som mål å kaste seg på kjøpe-karusellen. I noen tilfeller er det mest økonomisk å leie. Og jo, det finnes folk uten barn som ønsker å bo i hus🙄...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For noen er det særdeles lite... Det er verdt hver eneste krone, og en investering. Og masse besparelse av tid, og særdeles enkelt når man skal bevege seg videre, man er ikke bundet til noe som helst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Leier ut huset vårt 1 uke i året da det er en konferanse i byen. Får da 42000 for en uke. Har 5 soverom, så firma som leier til sine ansatte for den ene uka..

Den uka tar vi ferie med ungene og gjør noe morsomt :)

Anonymkode: ebe0a...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Leier ut huset vårt 1 uke i året da det er en konferanse i byen. Får da 42000 for en uke. Har 5 soverom, så firma som leier til sine ansatte for den ene uka..

Den uka tar vi ferie med ungene og gjør noe morsomt :)

Anonymkode: ebe0a...183

Skattepliktig inntekt da?

Anonymkode: cb2e7...55e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Vi er en familie med 3 barn, som leier , mens vi bygger drømmehuset… så leien spiller ikke så stor rolle.. vil jo ha det fint mens vi leier også 😅 solgte huset vårt nå nylig, for det er ikke et hus som var for A4-livet , så tok ikke sjansen på å vente til det nye huset vårt er ferdig bygd… men der ble faktisk solgt med en gang… 

Anonymkode: 2c642...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg og mannen har ett lite barn felles og tre som er her annenhver helg og ute av redet innen få år. Vi leier hus med fem soverom for 40.000 i måneden. Vi ønsker å bo i et bestemt område hvor vi har våre og barnas venner, og her er det dyrt for store hus. Vi ønsker å kjøpe en mindre bolig i samme område senere når barna er flyttet ut og vi ikke trenger så mange rom. Ser for oss å kjøpe noe med to-tre soverom innen tre år. 

Anonymkode: 1536b...7d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg og mannen har ett lite barn felles og tre som er her annenhver helg og ute av redet innen få år. Vi leier hus med fem soverom for 40.000 i måneden. Vi ønsker å bo i et bestemt område hvor vi har våre og barnas venner, og her er det dyrt for store hus. Vi ønsker å kjøpe en mindre bolig i samme område senere når barna er flyttet ut og vi ikke trenger så mange rom. Ser for oss å kjøpe noe med to-tre soverom innen tre år. 

Omg, dere kaster virkelig penger ut av vinduet samtidig som dere betaler lånet for andre 🤐

Anonymkode: ac69d...cf1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Omg, dere kaster virkelig penger ut av vinduet samtidig som dere betaler lånet for andre 🤐

Anonymkode: ac69d...cf1

Synes det alternativet er mye bedre enn å kjøpe et alt for dyrt og alt for stort hus som vi må selge igjen om få år. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...