Gjest Fru Uff Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 Er det fler enn meg som har hørt at det skal være museår iår? Jeg merker fler mus enn tidligere, og lurer på hva jeg kan gjøre for å forhindre mus inne eller skader på hagen min.
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2005 #2 Skrevet 16. november 2005 Hva med sånn elektrisk musejager? Til innendørs bruk da selvfølgelig. Det hadde naboen vår kjøpt, så må vel kjøpe en jeg også, i tilfelle han jager musene over til oss. Jeg er livredd mus! Oj, også har jeg et tips hvis du har hull, sprekker ol inni benken, boden etc som kan være store nok til at en mus kan krype igjennom: tett igjen med stålull, det liker ikke mus.
Ling Skrevet 17. november 2005 #4 Skrevet 17. november 2005 Er det fler enn meg som har hørt at det skal være museår iår? Jeg merker fler mus enn tidligere, og lurer på hva jeg kan gjøre for å forhindre mus inne eller skader på hagen min. ← Skaff deg katt! Problem solved!
Gjest Gjest_Minnie_* Skrevet 17. november 2005 #5 Skrevet 17. november 2005 katt ja! Fixer problemet. Men alle kan ikke ha katt. Vi bruker gift i kjelleren (råkjeller), det funker, for det er derfra musene kommer.
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. november 2005 #6 Skrevet 17. november 2005 Hva med sånn elektrisk musejager? Til innendørs bruk da selvfølgelig. Det hadde naboen vår kjøpt, så må vel kjøpe en jeg også, i tilfelle han jager musene over til oss. Jeg er livredd mus! ← Disse har ifølge ekspertene ingen reell effekt. Selv har jeg katt, men sliter med musene inni veggen, som kattene ikke får tak i. Vil heller ikke bruke gift, av hensyn til husdyra mine, i tillegg til at det er en dårlig metode. Så jeg sliter litt med alternativene...
tommeline Skrevet 17. november 2005 #7 Skrevet 17. november 2005 Disse har ifølge ekspertene ingen reell effekt. Selv har jeg katt, men sliter med musene inni veggen, som kattene ikke får tak i. Vil heller ikke bruke gift, av hensyn til husdyra mine, i tillegg til at det er en dårlig metode. Så jeg sliter litt med alternativene... ← Musefeller! Vi bruker det, og syns det er effektivt. Er litt skeptisk til gift da jeg ikke vil at musene skal dø mellom gulv eller i veggene (lukt). Men musefeller er kanskje ikke tingen hvis du har en nysgjerrig katt...
Gjest vimse Skrevet 17. november 2005 #8 Skrevet 17. november 2005 I mitt gamle hus, florerer det av mus... Vi har valgt å sette opp feller, gift er uaktuelt pga bikkjene, katt tåler jeg ikke, så da har vi særdeles få alternativ igjen. Det sies at man skal tette igjen alle sprekker osv, men altså, nå nettopp leste jeg i avisa at en mus trenger en sprekk ala nøkkelhullstørrelse, for å komme seg inn, så jeg tror at uansett hvor mye man tetter, så vil det komme inn en og annen allikevel.
Gjest Varg-Menja Skrevet 17. november 2005 #9 Skrevet 17. november 2005 Musefeller! Vi bruker det, og syns det er effektivt. Er litt skeptisk til gift da jeg ikke vil at musene skal dø mellom gulv eller i veggene (lukt). Men musefeller er kanskje ikke tingen hvis du har en nysgjerrig katt... ← Musefeller er litt vanskelig å få satt opp inne i veggene... Gift er uaktuelt av samme grunn som du nevner, i tillegg til nysgjerrig hund og katt.
sixx Skrevet 17. november 2005 #10 Skrevet 17. november 2005 (endret) Mus som får i seg gift, søker ut i friluft - det tar en stund før de dør...så de rekker å komme ut. Katt spiser ikke mus som har fått i seg gift. Vi bruker gift av typen voksblokker - den trenger musa kun å spise av en gang. Normale musegift (strøtypen) må de stort sett spise av både to og tre ganger får den får gjort nytta si. Voksblokken legges i spesielle åtestasjoner, sånn at hverken fugler eller andre dyr skal kunne komme til. Endret 17. november 2005 av sixx
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #11 Skrevet 18. november 2005 Katt spiser ikke mus som har fått i seg gift. ← Er du sikker på det? Vi har blitt advart, også av veterinær, om å ikke legge ut gift pga katten. (ikke fordi katten spiser gifta, da). Katten vår spiser alt han får tak i av smådyr, unntatt spissmus. Men hva slags gift er det egentlig i musegift? Dersom giftstoffet reagerer i musekroppen kan det jo hende at selve giftstoffet er endret/borte når musa evt blir tatt av katten. Det er jo ikke alle giftstoffer som er farlige i "andre omgang"... Noen som vet dette? Ellers er feller en grei løsning. Musene trekker også ofte inn i en begrenset periode på høsten, så blir man kvitt dem da slipper man reirbygging i veggene utover vintern...
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #12 Skrevet 18. november 2005 http://www.mst.dk/default.asp?Sub=http://w...mi/01020201.htm om musegift http://www.lindesnes-avis.no/nyhet.asp?id=17534 om museår i år http://shdir.gan.no/index.db2?id=9074 barn og musegift http://www.sionor.com/nett/vareinfo.asp?varenr=2018 tana musegift http://www.fedrelandsvennen.no/nyheter/lil...ticle321107.ece tips og råd
Gjest Gjest_nn_* Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 Hei. Et tips til dokker som ikke vet å få tettet igjen sprekker og lignende. Vi bodde i et gammelt hus kor musa pilte over kjøkkengolvet mens vi åt julemiddagen. Uæh! Holdt på å få hjertefeil,mens min gamle bestemor på 80 år ikke leet et øyenbryn engang. Vel vi la gift ut i kjelleren og stålull i alle sprekker oppe. Da kom det ikke mus inn i hvertfall.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #14 Skrevet 18. november 2005 http://apps.kemi.se/bkmregoff/Bkmblad/Flokumaf.pdf Sekundær forgiftning er mulig men ikke særlig sannsynlig i følge denne siden (forsøk med rotter som spiste forgiftede mus).
Gjest vimse Skrevet 18. november 2005 #15 Skrevet 18. november 2005 Ikke bare meg som leste litt rundt om dette nei Vel, kort fortalt så forsto jeg det som at det finnes to typer gift. 1. Engangsdose(trenger bare spise av giften en gang) 2. Flergangsdose(må spise av giften flere ganger) Ved engangsdose er sekundærforgiftning av andre dyr større enn ved flergangsdose. Det viktigste som gikk igjen og igjen var at giften ble lagt ut i låste åtestasjoner, slik at barn og dyr ikke hadde mulighet til å komme direkte i kontakt med giften. Likeledes var det viktig at åtestasjonene skal være merket med telefonnummeret til giftinformasjonssentralen.
Gjest Varg-Menja Skrevet 18. november 2005 #16 Skrevet 18. november 2005 Katt spiser ikke mus som har fått i seg gift. ← Vet at katter er følsomme på lukten av gift, men jeg stoler ikke på hunden min. Hun spiser alt hun finner av døde dyr, så jeg er ikke villig til å ta noen sjanser på det.
Gjest vimse Skrevet 18. november 2005 #17 Skrevet 18. november 2005 Vet at katter er følsomme på lukten av gift, men jeg stoler ikke på hunden min. Hun spiser alt hun finner av døde dyr, så jeg er ikke villig til å ta noen sjanser på det. ← Enig, det er litt skummelt. Den ene av min er nysjerrig på alt, og jeg vet ikke om hun vil spise på det, så jeg synes det er greit å la det vær så langt det er mulig. Visste ikke at katter ikke spiste mus som har fått gift i seg. Trodde liksom ikke det kunne merkes, i og med at dagens gift er av type antikoagulant, men så lærte jeg noe nytt!
sixx Skrevet 19. november 2005 #18 Skrevet 19. november 2005 Er du sikker på det? Ja, ellers hadde jeg selvfølgelig ikke skrevet det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå