Natur_jenta Skrevet 9. juli 2022 #1 Skrevet 9. juli 2022 Hei! Jeg hjelper min mor med å pusse opp hjemme. Hun har trepanel i stua som tidligere er lysnet med et middel, muligens tyrilin panellysning eller noe i den duren, for omlag 20 år siden. Hun ønsker nå å male panelveggene sine. Problemet er: Jobben med lysningen av panel er noe flekkete enkelte steder, ikke fin i det hele tatt. Noe jeg tror kommer til å synes. Spørsmålet mitt er da: Må man pusse bort panellysningen før man eventuelt maler panelet? Har prøvd å søke på nett, men finner ingenting om hva man skal gjøre om man ikke skal ha panellysning eller eventuelt beise veggen. Noe som ikke er relevant for oss. Håper på flinke hobbyoppussere med svar her!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #2 Skrevet 9. juli 2022 Hei. Du bør grunne plankene først, kanskje to ganger, før du maler. Trenger ikke å pusse ned, heldigvis. Eneste du må sjekke er at grunningen funker på det underlaget, men det vet de i butikken. 😊 Anonymkode: 00d13...70e 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #3 Skrevet 9. juli 2022 Nei kjøp butinox premium matt 4 i 1 i ønsket farge og mal 2 strøk. Funker på behandlet og ubehandlet trepanel Anonymkode: 15f1f...881 1
Natur_jenta Skrevet 10. juli 2022 Forfatter #4 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hei. Du bør grunne plankene først, kanskje to ganger, før du maler. Trenger ikke å pusse ned, heldigvis. Eneste du må sjekke er at grunningen funker på det underlaget, men det vet de i butikken. 😊 Anonymkode: 00d13...70e Takk for svar!
Natur_jenta Skrevet 10. juli 2022 Forfatter #5 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Nei kjøp butinox premium matt 4 i 1 i ønsket farge og mal 2 strøk. Funker på behandlet og ubehandlet trepanel Anonymkode: 15f1f...881 Takk for svar! Har du personlig erfaring med dette?
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #6 Skrevet 10. juli 2022 Ett eller to lag sperregrunn bør vel fikse biffen. Anonymkode: cd6be...97c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #7 Skrevet 10. juli 2022 Lagret litt fort. Det er mye jobb, men. Jeg malte over lakket panel. Brukte vel fem strøk eller noe totalt med grunning og maling. Anonymkode: cd6be...97c
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #8 Skrevet 10. juli 2022 17 minutter siden, Natur_jenta said: Takk for svar! Har du personlig erfaring med dette? Ja lysnet 2 ganger for lenge og enda lengre siden, før det ble malt i lys grå nå i vår. På hytta vår, panelet har aldri vært lakkert da så trengte ikke pusse. Anonymkode: 15f1f...881
Natur_jenta Skrevet 10. juli 2022 Forfatter #9 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Lagret litt fort. Det er mye jobb, men. Jeg malte over lakket panel. Brukte vel fem strøk eller noe totalt med grunning og maling. Anonymkode: cd6be...97c Takk for svar! Dette panelet er ubehandlet utenom lysningen.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2022 #10 Skrevet 11. juli 2022 Men hun ønsker å male det? Ikke beise? Ønsker hun å beise så hadde jeg vasket godt med Jotun vask for gulnet panel, lett sliping, avstøving, ett strøk panellysner og så beiset med tyrilin panelbeis. Tenker hun å male så er det vask, evt lett slip, avstøving, to strøk sperregrunning og to toppstrøk. Gjerne litt glans som feks halvblank 🤩 Og tips som gjelder både beis og maling av panel.. ta det på ettervinteren/ tidlig vår når luftfuktigheten er lav, så unngår du striper av treverk som er synlig i etterkant pga bevegelse i panelet. Anonymkode: b39eb...c0d
Natur_jenta Skrevet 14. juli 2022 Forfatter #12 Skrevet 14. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 12.7.2022 den 0.08): Men hun ønsker å male det? Ikke beise? Ønsker hun å beise så hadde jeg vasket godt med Jotun vask for gulnet panel, lett sliping, avstøving, ett strøk panellysner og så beiset med tyrilin panelbeis. Tenker hun å male så er det vask, evt lett slip, avstøving, to strøk sperregrunning og to toppstrøk. Gjerne litt glans som feks halvblank 🤩 Og tips som gjelder både beis og maling av panel.. ta det på ettervinteren/ tidlig vår når luftfuktigheten er lav, så unngår du striper av treverk som er synlig i etterkant pga bevegelse i panelet. Anonymkode: b39eb...c0d Hun ønsker å male. Det var flere muligheter for hvilke farger hun kunne velge mellom da syntes hun Takk for tips! Veldig greit å vite!
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2022 #13 Skrevet 14. juli 2022 Maskinfører skrev (6 timer siden): Ikke glem kvistlakk Sperregrunn inneholder stort sett kvistlakk. I hvert fall de jeg har kjøpt fra Nordsjø og Jotun. Nordsjø er lettest å male med, noe som er hardt å innrømme for en jotunentusiast som meg selv. Anonymkode: cd6be...97c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå