Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Tok silikon for et par år siden fordi jeg ikke skulle ha flere barn (var helt flat, tok kun små implantater for å fylle ut).

Men er nå altså gravid igjen og har straks termin. Er usikker på om jeg vil amme. Hadde mye smerter og problemer sist jeg ammet, samtidig har jeg nå silikon. I følge jordmor skal det går fint, men det kunne være jeg måtte amme oftere pga silikonen.

Er det noen som har erfaring med å amme med silikon? Var det problemfritt? 

Hvordan blir brystene etter ammeslutt? Blir de ødelagte av ammingen? 

Anonymkode: 5c955...bb9

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har silikon og ammer nr 2 nå.

Ingen problemer i det hele tatt med noen av de.

Anonymkode: a7e17...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Måtte amme ofte da det er mindre plass til melken. Ammet i noen uker og så sluttet jeg. Måtte jo erstatning i tillegg. Gjor ikke annet enn å amme hele tiden, fikk ikke tid til å sove eller å spise. Alt ble mye bedre når man sluttet å amme. 

Anonymkode: 031b2...3f0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problem :)

Anonymkode: da1f2...c3c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne ikke pumpe. Ammet i 4 mnd, men hadde brystbetennelse, tette melkeganger, åpne sår osv. alt som kan gå galt gikk galt. Delammet fra 4-7 mnd. Med neste skal vi lære bort flaske med en gang for den siste mnd med fullamming var rett og slett et helvete og ungen tok ikke flaske. 

Anonymkode: dd7d2...42e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk også lagt inn silikon (under muskel) etter første svangerskap pga at brystene ble helt ødelagte. 
Ved andre svangerskap ble brystene enorme, men jeg fikk melk. Dessverre ikke nok/manglet utdrivningsrefleksen, så det ble mme. 
Brystene er like fine tre år etterpå, de henger kun ørlite grann mer.

Anonymkode: 5212c...ca8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Jeg kunne ikke pumpe. Ammet i 4 mnd, men hadde brystbetennelse, tette melkeganger, åpne sår osv. alt som kan gå galt gikk galt. Delammet fra 4-7 mnd. Med neste skal vi lære bort flaske med en gang for den siste mnd med fullamming var rett og slett et helvete og ungen tok ikke flaske. 

Glemte å nevne, har under muskler og små pupper. 75B

Og puppene er uendret etter ammingen men de var sykt store og sprengte med masse blodårer når jeg ammet. 

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke om det var grunnen,men klarte aldri å pumpe.

Datteren måtte ha melk ofte, typ hver 10-15 min(min mor reagerte) , også da hun ble eldre. 

Mulig fordi hun ble veldig sliten av å bruke ekstra mye styrke til å suge? 

Silikon er tatt og er super glad for det. Neste skal ammes uten. 

Anonymkode: fd5e8...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring som ammeveileder er at de færreste med silikon får til fullamming, og de som gjør det må amme hyppig pga plassmangel. Men noen ammer også ukomplisert. 

Anonymkode: 28fb5...9f3

AnonymBruker
Skrevet

For meg var det vanskelig å amme de eldste, fordi puppene var så små at babyene ikke fikk tak ordentlig. Nummer tre ble fullammet med silikon helt uten problemer. 

Anonymkode: 1d05b...3ab

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Min erfaring som ammeveileder er at de færreste med silikon får til fullamming, og de som gjør det må amme hyppig pga plassmangel. Men noen ammer også ukomplisert. 

Anonymkode: 28fb5...9f3

Det var egentlig godt å høre for meg. Da føler jeg meg ikke så unormal som hadde den erfaringen, og kan ta det litt mer mer ro med nr 2. Da vet jeg at jeg sannsynligvis må delamme, og at det er lurt å venne til med flaske, for det var en skikkelig vanskelig jobb med førstemann. Så får jeg bare amme så mye jeg kan, og gi på flaske når jeg må det. Jeg hadde ingen gode følelser rundt amming med første barnet etter ca 2 mnd. Det var noe jeg grudde meg til hver eneste gang. 

Det var ingen helsepersonell som noen gang fortalte meg at det kunne være problematisk med amming og silikon. Selv om jeg var i kontakt med de flere ganger ang amming. Barnet falt på kurven også, så det var en stressende tid. Føler meg mye mer forberedt til neste mann, og enda mer etter å ha lest denne kommentaren.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ingen problemer her, fullammer. Var HELT flat fra før (mindre enn 70AA), bruker nå 75B/C. Baby følger kurven sin helt perfekt, og føler ikke at jeg må amme oftere enn andre. 3 mnd baby, sover 10 timer på natt med en amming etter 5-7 timer. Ammer 5-6 ganger på dagtid. 

Anonymkode: 453ad...884

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, virker som det er litt ulike erfaringer. 

Vanskelig å bestemme seg, men jeg kommer nok til å prøve, antar jeg. Regner med det blir et visst amme-press på barsel der.. Jeg aner ingenting om morsmelkerstatning, aldri brukt det før til mine to andre barn, så vet ikke hva jeg trenger av utstyr osv. 

Hvis jeg sier ifra på sykehuset om at jeg ikke vil amme, får man «opplæring» i å gi flaske da? 

TS

Anonymkode: 5c955...bb9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...