Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 Legen min skal slutte, og i stedet skal det begynne det begynne en annen lege. Regner med at det i utgangspunktet går automatikk i at han nye overtar de faste pasientene til hun som skal slutte. Men det vil ikke jeg... For det første har jeg alltid hatt kvinnelig fastlege. Har i utgangspunktet litt vanskelig for å stole på menn generelt, og synes derfor det er trygt og greit å ha kvinnelig lege. For det andre, og det er her jeg møter mine egne fordommer i døren, han nye er utlending. Jeg vet bare at han kommer fra et arabisk land, ikke noe mer. Har hørt om folk som har problemer med å forstå og bli forstått av legen sin. Nå vet jeg jo ikke, kan godt hende han snakker helt fint norsk. Jeg vurderer altså å bytte fastlege jeg. Noen vil sikkert si at jeg skal gi han en sjanse, men jeg har i utgangspunktet ikke noe tro på det.
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #2 Skrevet 16. november 2005 jeg syns du bør ta en titt på fastlegeoversikten på internett og velge deg en ny lege! har hatt utenlandske mannlige leger før, helt greie de! men hvis jeg fikk mulighet til å velge så tar jeg heller en kvinnelig norsk en...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #3 Skrevet 16. november 2005 Du har rett til å velge den legen du ønsker å gå til - ut fra de grunnene som føles viktige for deg. Men som du sier - det kan jo hende at den nye legen er både dyktig og hyggelig. Hva med å ta en tur dit med et ufarlig problem første gangen? Vondt i halsen eller noe? Så får du jo hilst på ham og kan lettere vurdere om du ønsker å fortsette eller finne en annen. For det er riktig at den nye legen som overtar praksisen også overtar pasientlisten som regel.
LilleMy Skrevet 16. november 2005 #4 Skrevet 16. november 2005 Du er i din fulle rett til å velge deg en kvinnelig fastlege - så gjør det!
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #5 Skrevet 17. november 2005 jeg syns du bør ta en titt på fastlegeoversikten på internett og velge deg en ny lege! har hatt utenlandske mannlige leger før, helt greie de! men hvis jeg fikk mulighet til å velge så tar jeg heller en kvinnelig norsk en... ← Har du en link kanskje? Hilsen trådstarteren.
Gjest Gjest Skrevet 17. november 2005 #6 Skrevet 17. november 2005 Har du en link kanskje? Hilsen trådstarteren. ← Fant den selv, jeg. Men kan jeg regne med at prisene hos disse legene er noenlunde de samme som hun jeg gikk til? Hun holdt seg til sånne standardpriser. Har ikke råd til å gå til noen private der det koster hundrevis av kroner for en time.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #7 Skrevet 18. november 2005 Du betaler kun egenandel som er faste hos fastlegen din. De har ikke lov til å ta mer enn det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå