Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor mange timer søvn får dere? Våkner babyen mye om natten? 

Sover babyer som samsover mer og bedre enn de som ikke gjør det?

Jeg samsover og har sover tilnærmet normalt siden uke 4, lurer på om det er fordi vi samsover eller om det er tilfeldig.

Har nå baby mellom 3 og 4 mnd. Legger oss ca 22, baby sovner 22.30 etter amming, våkner 1-2 gange i løpet av natten, sover til 10-11 på morgenen.

Anonymkode: 61800...161

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok tilfeldig. Vår baby er like gammel som din og har sovet i bedside crib fra starten. Han sover fra 21-22 i ett strekk frem til 05-06 når han våkner for mat. Så sover han videre til 08-09. Har ei venninne med en baby på 11 mnd som har samsovet siden starten, og hun har ennå ikke fått en god natts søvn siden babyen ble født.

Anonymkode: 0159d...c9a

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samsovet siden start, og ikke sovet noe særlig… 6 uker siden nå, og baby har kolikk og skriker masse på natt. Samsoving «hjelper» altså ikke oss.

Anonymkode: 68888...803

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri hatt noen behov for å ha barna i sengen på natten, så sant de ikke er syke. Men vi sover heller på sofa når de er syke, slik at vi kan se litt om ting skjer på natten. Også forstyrrer vi ikke alle andre på natta der. Som baby sov de i babysengen intil min seng. Så kunne legge en hånd oppi når det var behov for trøst. Jeg har prøvd å sove med bonus barn i sengen, siden mora også gjorde det. Men da går jeg ikke sove selv, og blir trøttemonster. Så jeg blir rett og slett en bedre mamma og stemor ved å pleie egen søvn. Jeg våkner lett og når du får slag, spark og skalling midt i fjeset 20 ganger på natten så neseblodet rennersamt i tillegg bruker lang tid på å sovne igjen. Sier det seg selv at å legge opp til dårlig nattesøvn for meg selv er en dårlig ide. Dessuten blir jeg ekstra redd for å legge meg på de så de dør, firdj jeg ikke skal våkne om jeg sovner tungt. Noe jeg gjør når jeg har sovet dårlig en tid. Dårlig søvn over tid, påvirker psyken også. Så finner egentlig ingen gode argumenter for å ha barna i sengen på natten. De kan gjerne ligge i egen seng intil min. Men ikke oppi. Ungene har også sovet godt om natten i egen seng. Lite våken netter har vi hatt på alle årene. Ikke har de vært vanskelig å legge heller. 

Anonymkode: f8328...b4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Samsov med første av ren nødvendighet. Han våknet mye, og trengte mye hjelp for å sovne igjen. En hånd oppi senga og noen trøstende ord som en skrev over hjalp ikke i det hele tatt. Ved samsoving holdt det å legge han til puppen uten at noen av oss trengte å våkne helt opp, så vi fikk heldigvis nok søvn begge to på den måten. Han fortsatte å våkne hver 1-2 time et helt år, også etter at nattammingen var avsluttet. Vi valgte å ikke slutte med samsovingen før han begynte å sove bedre ved 18 mnd.

Samsover nå med nr to, men tror egentlig det var et dårlig valg. Han er  mye "flinkere" til å sove enn storebror, men ble jo fort vant til å få hjelp av puppen om natta. Etter ferien skal vi øve mer intensivt på å sovne uten amming. Han er fem mnd.

Anonymkode: 6e570...70d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sov nesten ikke i det hele tatt, men han nektet å ligge alene.

Anonymkode: e1b27...fbc

AnonymBruker
Skrevet

Med første sov vi det meste av natten. Vi prøvde å legge henne i sengen sin, men da våknet hun og gråt ofte. Det kan godt hende det hadde gått seg til om vi ønsket at hun skulle sove i sengen og fortsatte å jobbe for det, men vi syntes samsoving fungerte fint. Nr. to var en del våken på natten. Vi samsov, men prøvde også å legge henne i egen seng uten at det hjalp. Venninnen min som fikk barn samtidig som min første opplevde at babyen sov mye bedre i egen seng. 

Det varierer fra baby til baby og forelder til forelder hva som fungerer best.

Anonymkode: ff5ec...000

AnonymBruker
Skrevet

Samsover nå med andre baby, og de er ganske forskjellige.

Eldste skulle ha mat annenhver time om natten, ihvertfall det første halvåret. Samsoving var da nødvendig, fordi jeg etterhvert kunne sovne igjen etter å ha lagt ham til.

Yngste er nå tre måneder, og trenger nå bare ett eller to måltider om natten. Det kan fort gå fem timer fra vi legger oss til hun våkner for mat. Det hadde derfor ikke vært et problem om hun sov i egen seng.

Begge to sov(er) best tett inntil, helt fra få dager etter fødselen. Med begge prøvde jeg egen seng først, men gikk over til samsoving etter en natt der jeg stadig ble vekket av misfornøyde lyder.

Anonymkode: 1b0a6...c4a

Skrevet

Det er jo litt ulike grunner til å samsove, i tillegg til at babyer er forskjellig utrustet fra start (selv om noen ser ut til å tro at rolige sovebabyer er deres egen fortjeneste…). Jeg ønsket å ha barna mine i egne senger inne på vårt rom fra start, og hadde ingen planer om å samsove. Det var heller ikke noen optimal løsning for meg, som fikk periodevise søvnproblemer etter at jeg fikk barn. Men når alternativet var å gå rundt på stuegulvet og bysse hele natta, var det et rimelig enkelt valg å heller samsove med barna. Søvnen deres ble ikke topp, men mye bedre enn alle forsøk på egen seng. Dvs dette gjaldt to av barna mine, mens baby nr to sov i egen seng fra første stund (han var også en utrolig rolig og harmonisk baby).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Hvor mange timer søvn får dere? Våkner babyen mye om natten? 

Sover babyer som samsover mer og bedre enn de som ikke gjør det?

Jeg samsover og har sover tilnærmet normalt siden uke 4, lurer på om det er fordi vi samsover eller om det er tilfeldig.

Har nå baby mellom 3 og 4 mnd. Legger oss ca 22, baby sovner 22.30 etter amming, våkner 1-2 gange i løpet av natten, sover til 10-11 på morgenen.

Kun samsovet.  Aldri måtte stå opp om natten. Ammer liggende, babyen styrte dette selv. Jeg har vært 100% uthvilt siden babyen var 5 uker gammel. Har vært alene med babyen fra fødselen av.

Anonymkode: 12a1d...00a

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Kun samsovet.  Aldri måtte stå opp om natten. Ammer liggende, babyen styrte dette selv. Jeg har vært 100% uthvilt siden babyen var 5 uker gammel. Har vært alene med babyen fra fødselen av.

Anonymkode: 12a1d...00a

Hvor gammel er babyen nå?:)

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt en som sov i egen seng og en som nektet å sove i egen seng slik at vi måtte ty til samsoving (selv om jeg sverget på å aldri samsove😅). Fikk desidert best søvn når baby sov i egen seng, og for oss var samsoving et herk men vi hadde ikke mye valg, som personen over skriver var alternativet å gå å bysse hele natten og det ville gitt oss enda mindre søvn😅 foretrekker altså at baby sover i egen seng, men det kan være lettere sagt enn gjort

Anonymkode: bb5d0...856

• Hjerte 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...