Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal føde om noen uker og leser om tips for hva man trenger etter fødselen. Det er stort sett på engelsk og jeg finner ikke det de anbefaler her i NO, som f.eks witch hazel pads og peri bottle. 

Slik jeg har forstått så er man anbefalt å bruke vann og paracett/ibux når man har fått rift, eventuelt fryse ned bind og det er alt. 

Og til amming er det multi mam og lanolin krem. 

Er det noe annet dere brukte i barseltiden som hjalp med smertene? 

Jeg har sett at det finnes en kjølende spray - A-derma cutalgan. Har noen brukt den? 

Har lyst til å ha alt klart før jeg føder. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke smerter etter fødselen, er det vanlig? Var litt svie på grunn av sting de første dagene bare. Men ikke sånn at jeg måtte ha smertestillende. 

Anonymkode: 8df73...9b9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hadde ikke smerter etter fødselen, er det vanlig? Var litt svie på grunn av sting de første dagene bare. Men ikke sånn at jeg måtte ha smertestillende. 

Noen har det 

Anonymkode: 31cbf...099

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk på smertestillende i to ukers tid etter fødselen. Naproksen og Paracet. Fikk også dette da jeg var innlagt på barsel. Hadde gallestein etter fødsel, vet ikke om det har noe å si.

Den spruteflaska de selger i fodebagen var veldig fin å ha! 

Anonymkode: 1db89...9d8

AnonymBruker
Skrevet

Kan være veldig lurt å ta Duphalac eller lignende forebyggende. Kan være forferdelig vondt å ha avføring første gang etter fødsel. 

Anonymkode: 0d2bc...0c0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg gikk på smertestillende i to ukers tid etter fødselen. Naproksen og Paracet. Fikk også dette da jeg var innlagt på barsel. Hadde gallestein etter fødsel, vet ikke om det har noe å si.

Den spruteflaska de selger i fodebagen var veldig fin å ha! 

Kan man ta naproksen når man ammer?

Anonymkode: 80435...d1f

AnonymBruker
Skrevet

Brukte en vanlig sportsflaske, der jeg blandet lunket vann med medisinsk grønnsåpe. Brukte blandingen på stingene ved dusj og tørket med hårtørrer. Stingene ble spontant bedre (hadde vært vonde noen dager) 

Medisinsk grønnsåpe vil jeg si er greit å ha etter fødsel. 

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Helt normalt. 

Anonymkode: 8ceba...7d2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Som sagt, fikk det på barsel. De anbefalte meg også å fortsette å bruke det dersom jeg hadde smerter når jeg kom hjem

AnonymBruker
Skrevet

Hadde ingen smerter i underlivet etter fødslene med unntak av etterrier. Ingen problemer med toalettbesøk eller å sitte. Det kan jo være greit å være forberedt på det verste, men plutselig er du også en som har flaks og slipper unna😊

Etterriene derimot var overraskende vonde, også ved første fødsel. For meg føltes de faktisk nesten verre ut enn selve fødselen omtrent med førstemann! Tenkte ikke på at jeg sikkert kunne fått noe for det siden jeg var på en avdeling uten medisinsk smertelindring. Ved andre fødsel spurte jeg om jeg kunne få smertelindring (tror jeg fikk Paracet eller Ibux) Umiddelbart etter fødselen FØR jeg fikk etterrier. Tok det regelmessig i 1-2 døgn for å forebygge og det fungerte supert😄🙌 

Anonymkode: 94cc1...940

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke hatt behov for noe smertelindring pga rifter, men jeg brukte kombinasjonen Ibux/Paracet til etterrier. Dette er nok mer sjelden etter første barn, men var iallefall veldig nødvendig for meg ved barn to og tre. 
For meg var det såre brystvorter som var vondest. Brukte lanolin som du har nevnt, men det hjalp også å bruke ammeinnlegg av ull tettest mot brystvorten. 
Jeg brukte også varmeposer over brystene da jeg fikk tette melkeganger (veldig vondt). Kan være lurt å ha.

Anonymkode: 7963f...14b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor vondt man har i underlivet etter fødsel har selvsagt sammenheng med hvor dype rifter man får. Her er førstegangsfødende særlig utsatt. Jeg klarte ikke å sitte på flere uker. Var helt forferdelig. Og følte ingen hadde advart meg. Etter nr 2 og nr 3 kjente jeg knapt at jeg hadde født. 

Anonymkode: 0d2bc...0c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Ja, det kan man. Jeg gikk også på Paracet og naproksen etter begge fødsler. Etter første fødsel hadde jeg en ganske alvorlig rift, så da brukte jeg i tillegg laktulose og daglige bad i medisinsk grønnsåpe. Men da fikk jeg Paracet på resept, siden jeg skulle ha ganske mye, ganske lenge. Kunne hverken gå eller sitte normalt før ungen var 2 mnd. Men etter fødsel nr 2 gikk det helt fint, og jeg tok bare naproksen og Paracet i et par dager. 

Anonymkode: ecb3d...68e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk en (liten) grad to rift ved begge fødslene. Fikk paracet og naproksen på barsel, med anbefaling om å gå over til Ibux i stedet for naproksen når jeg kom hjem. Med første var lanolin og multimam livreddende, mens med andre ble jeg ikke sår i det hele tatt så har flere uåpna bokser liggende. Det varierer, med andre ord. 

Anonymkode: f0caa...768

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Og jeg hadde vondt i 8-10 uker etter fødsel, fikk kun pyntesting. Måtte ta maks dose paracett de første 5 ukene, deretter var det vel kanskje bare 1 til 2 ganger om dagen ut 8-10 uker.

Anonymkode: 67e69...2bd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg brakk halebeinet og hadde klipp. Brukte Paracet og Ibux i 2 uker ca. Og lactulose. også xylocain på stingene noen ganger. Det var så hovent så det reiv i stingene. 
halebeinet grodde etter 5-6 mnd. 

Anonymkode: fdb8c...70d

Skrevet

Paracet og Ibux her, både for etterrier og smerter etter rifter (sistnevnte mest etter første fødsel).

Lanolin for brystvortene ja. Og hyppig bytte av ammeinnlegg. Brukte engangs, ull/silke, og bambusviskose litt om hverandre. Ullinnleggene fungerte ikke alene (det rant rett igjennom) men de i bambus hadde sperrelag så de var gode! 

Spør på føden hva du kan og bør ta, det er det beste. De vet hva du kan kombinere med amming. Eventuelt ring helsestasjonen etter hjemkomst. Du kan også se på denne siden: https://tryggmammamedisin.no/. Egne allergier må du jo naturligvis også ta hensyn til. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg brukte ibux+paracet i flere uker, men det er jo lett å sende mannen ut for å kjøpe på matbutikken om det trengs mer. Brukte et håndkle jeg rullet for å sitte på. Brukte bare en pose frosne erter for å ha på underlivet.. og dusjet i iskaldt vann. Tenkte fryste bind måtte bli veldig klumpete men forsøkte det ikke da. Det finnes egne kjølebind men de var så dyre. Jeg trengte ikke noe sånn skylleflaske selv om jeg hadde veldig vondt, jeg bare tørket med våtservietter bak, pattet forsiktig med papir på tissen (gikk greit å tørke litt forsiktig også) og dusjet underlivet i dusjen hver dag. 

Håper du ikke får vondt da ❤️ 

Anonymkode: 5aabd...b3b

AnonymBruker
Skrevet

Fikk ikke noe vondt, selv om det ble tøff vacuumfødsel og en time med sying innvendig og utvendig. Det eneste var at det klødde noe alldeles grusom noen døgn da det grodde 🙃. Fødte i 1996, og tror ikke det var vanlig med smertelindring i barseltiden den gang. Så er vel ikke sånn at flertallet har så store smerter at de må ta medisiner?

Anonymkode: b34a8...8bd

AnonymBruker
Skrevet

Har ikke hatt vondt etter noen av mine fødsler, så glad jeg ikke brukte hundrevis av kroner på fødebagen.no sånn sett. Ville kanskje sett an til etter fødselen? Kan bruke Imsdal med sportstut for å skylle etter dobesøk, jeg skylte meg bare i dusjen enkelt og greit selv. Ikke alltid man trenger så mye fancy greier, kan lage kjølebind selv også.

Anonymkode: aaba0...e8e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...