liv Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 Har nesten alt utstyr i orden men trenger litt hjelp med den land delen. Noen av dere som har sumpskilpadde? Hvordan har dere løst den delen?
Gjest GreenSky Skrevet 16. november 2005 #2 Skrevet 16. november 2005 (endret) Trodde det ikke var lov med skilpadder, jeg. Hva mener du med landdel? Har ikke hatt skillpadde, men er dyrevenn og har masse fantasi, så hvis du forklarer så kanskje jeg komme på noe. Endret 16. november 2005 av GrønnSky
liv Skrevet 16. november 2005 Forfatter #3 Skrevet 16. november 2005 De er nok ikke lov nei, men om jeg ikke tar i mot (eller noen andre fort) så blir den avlivet og det kunne jeg ikke si nei til De skal ha vann i akvariet men en del utenfor vann, for å varme seg. (varmelampe over) Lurte på å bruke silikon og feste en glassplate inntil to vegger, så finne noe å støtte den opp med i det siste hjørnet. Men hvor sterk er silikon liksom?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #4 Skrevet 16. november 2005 Kan du ikke bygge opp av steiner et "helleområde" i det ene hjørnet?
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #5 Skrevet 16. november 2005 Silikon og glassplate anbefales ikke.
liv Skrevet 16. november 2005 Forfatter #6 Skrevet 16. november 2005 Jo jeg kan bygge opp men det er anbefalt å ha denne pumpen under denne plattingen da, for å ha den litt vekk fra skilpadden.
liv Skrevet 17. november 2005 Forfatter #7 Skrevet 17. november 2005 Lurer på om jeg skak bygge denne landdelen utenfor akvariet, sånn at den blir på kanten, med en skrådel ned slik at padden kommer seg opp. Da får henne større utnyttelse av plassen.
Gjest Gjest Skrevet 18. november 2005 #9 Skrevet 18. november 2005 Vær også klar over salmonella-faren ved skilpadder. En venninne av meg gikk til dyrlegen med skilpadda si, og dyrlegen sa at de fleste skilpadder var fulle av salmonella. De testet skilpadda, og sannelig var den bærer av salmonella.
Gjest Miloine Skrevet 18. november 2005 #10 Skrevet 18. november 2005 (endret) Oi, jeg hadde 2 sumpskilpadder for mange år siden! Nå skal du bare ha en da, men min erfaring med sumpskilpadder er at det kan lukte noe helt jævlig! Jeg hadde 3 stor pumper som sto på utsiden av akvariet med kull og porselenpærler. Uansett hvor mye jeg en renset det, så tok det ikke mange dagene før det rett og slett luktet kloakk! Avføring i vann=kloakk! OPPBYGGING: Jeg bygde det opp med sand, stein og "røtter" Disse røttene kjøpte jeg i en dyrebutikk! Her lå de å "solte" seg mot lampen! Det skilpaddene mine spiste var salat, frossne mygglarver, og tørka innsekter som jeg kjøpte i dyrebutikken. Uansett lukt eller ikke LYKKE TIL! Endret 18. november 2005 av Miloine
Gjest maetzii ii Skrevet 18. november 2005 #11 Skrevet 18. november 2005 Hehe, ja, skilpadder stinker og de har gjerne salmonella. Dessuten biter de.. Jeg har hatt 7 stk, og de var igrunnen mer slit enn kos.. Angående "land-del" så bygde jeg den opp med mursteiner i den ene enden av akvariet. La steinene på en sånn måte at det ble passe store gjemmesteder imellom og luftsirkulasjon gjennom, syntes det fungerte veldig bra. Hadde også en enorm pumpe som sto utenfor akvariet, de små pumpene man putter oppi fiskeakvarier er til 0 hjelp når man har skilpadder av litt størrelse. Vet ikke hvor stor den du får er - mine var alt fra 4 cm til 20 cm da jeg fikk dem, og de minste vokste enormt fort. Kunne omtrent se forskjell fra dag til dag. Hadde dem i et 400 liters akvarium og det var altfor lite.. Men hadde ikke plass til større så det ble til at jeg solgte alt sammen. Husk å ha varmekolbe oppi vannet til dem, og en varmelampe over "landområdet" så de får tørket og solt seg skikkelig. Og de aller fleste sumpskilpadder vil ødelegge absolutt alt av beplantning og dekorasjoner - så ikke bruk noe særlig penger på det Kjøp gjerne skilpaddemat sånn de selger den i butikken - det er enklest. Kattemat kan også brukes til de større dyrene - men da må du rense vannet mye oftere. Mate dem med fisk er også populært, og om du vil gi den litt å more seg med vil jeg anbefalle å oppdrette de små sneglene som gjerne følger med akvarieplanter, i en egen tank (denne kan være bitteliten og uoppvarmet). Skilpaddene mine elsket iallefall å fange og spise snegler Vet ikke helt hva du legger i "nesten alt utstyr i orden", men det er veldig mange som tror det holder med en plastbalje og en akvariepumpe... Åja, og en ting til. Kjøp inn øyedråper (spesialberegnet på skilpadder - selges i de fleste større dyrebutikker) like godt med en gang. Skilpadder får MYE øyekatarr og denslags.
Hu i Svingen Skrevet 18. november 2005 #12 Skrevet 18. november 2005 Det stinker ja. Isj! Men det hjelper sikkert å bytte vann veeldig ofte. Min venn med skilpadder bygget "landdelen" med grus og større steiner.
Gjest Gitte Skrevet 18. november 2005 #13 Skrevet 18. november 2005 eh.. silikon og glassplate fungerer ikke sammen? Hva bruker man til å fikse et lekk akvarium da? jo, silikon.. dummeste jeg har hørt.
Linn3c Skrevet 20. november 2005 #14 Skrevet 20. november 2005 Lykke til liv! Det blir sikker kjempebra!
liv Skrevet 20. november 2005 Forfatter #15 Skrevet 20. november 2005 Jeg vet det stinker ja, har planer om å bytte 1/3 hver dag. Har fått høre at det lønner seg selv om en har pumpe. Har også fått høre at det lønner seg å bløtlegge maten og ha den på den tørre delen for å "spare" vannet en del.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå