Gå til innhold

Dere med prolapser, hva gjorde dere for å bli bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen i min nære krets har flere prolapser (over 10 stk) i ryggen og har vært sengeliggende i flere år, litt gitt opp livet. Noe som er veldig trist.. han er overvektig, storrøyker over flere år og spiser svært usunt. Lege tilbyr kun Paracet og timer hos fysio/nevrolog men det fungerer ikke. Han er 70 år, noe motivert til trening, men har for store smerter. Er helt fortvilet og desperat nå, det tar knekken på alle oss rundt så setter pris på alle råd!

Anonymkode: e08fb...24d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes ut som mange prolapser. Ligger de alle på samme sted? Er det mulig å få han inn på et helhetlig helsetilbud der man kan få servert mat, og få redusert lysten på "usunn mat"? Kan han prøve røykeplaster for å slutte å røyke?

Paracet hjelper jo ikke så  mye. En pasient med en slik livskvalitetssenkende og hemmede skade burde få utført operasjoner for å reparere prolapsen. Er det tatt ordentlig mr av hvilke nerveroter som er affisert? Er det stråling i benet?

Grunnen til at det ikke er gjennomført operasjon skyldes kanskje pasientens helsetilstand og manglende motivasjon til egen trening. Mange røykere får komplikasjoner ved til og med enkle operasjoner, så det bør være i hvert fall en  midlertidig røykeslutt før og etter operasjon.

Dersom operasjon ikke er et tema, kan det virkelig anbefales små gåturer i ulendt terreng. Svømmetrening er også en god aktivitet, og varmt vann kan hjelpe. Bortsett fra det så må bare tiden hjelpe, dersom legene mener at prolapsene trekker seg tilbake. Men jeg ville fått sjekket på MR engang til. 

Anonymkode: 0df23...3ce

AnonymBruker
Skrevet

Hver røyk og hvert kilo vil jo belaste og være til hinder for bevegelse og gjøre situasjonen verre. 

Fysioøvelser (bygge kjernemuskulatur) ,enkle øvelser alle kan, hver dag, turer på mykt underlag. Det er det som må til. Og sunt kosthold. 

En 70 åring satt i gamle dårlige vaner kommer neppe til å ha det minste minimum av motivasjon desverre. Du kan tvinge/overtale et par ganger men det vil ikke vare lenge. Han må ha nok lyst og motivasjon selv. 

Anonymkode: e2fd9...6d9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følger denne tråden, for jeg er i samme posisjon selv.

44 år, 14 ødelagte disker, 7 prolapser, med påfølgende nerveskader i rygg og ben. Bor i utlandet, så har ikke familie rundt meg, og har ikke noe sosialt nettverk heller som kan være til hjelp og støtte. Helse- og velferdstilbudet er heller ikke som hjemme i Norge, så det er begrenset hvor mye hjelp jeg får. Operasjon er uaktuelt i følge leger og kirurger jeg har pratet med her, men er i ferd med å motta behandling nå, både steroider i ryggen, og radiobølger i nakken, så håper det hjelper. Håper det kommer flere gode tips i tråden, i tillegg til de som allerede har kommet. 

Anonymkode: b3a28...7a5

• Hjerte 2
Skrevet (endret)

Jeg er redd løpet er noe nær kjørt når man er såpass gammel og har disse helseutfordringene. Skal han bli bedre må han ha masse motivasjon, og det har han jo ikke gitt situasjonen han er i med overvekt, røyking og sengeligging. 

Personlig er det tur i litt ulendt terreng som fungerer for meg. Men jeg er yngre og nær normalvektig. Å gå på asfalt og i butikker er drepen. Han trenger å styrke kjernemuskulatur, men det er vanskelig nok når man er ung med prolaps. Han trenger å spise riktig for å gå ned i vekt som igjen vil bedre prolapssituasjonen, men det høres det heller ikke ut som han vil klare. Han må slutte å røyke/minske røykingen for å klare å trene.

Å operere en såpass gammel mann med overvekt, røyking og så mange prolapser gjør man ikke med mindre han ikke får tisse eller ha avføring. Til det er sjansen for komplikasjoner for stor med tanke på overvekten, røykingen og immobiliteten.

Så hva gjør man? Jeg tror dessverre dere bare må lene dere tilbake og vente på at smertene blir så store at han selv forstår at han må ta tak. 

Endret av Ulven
Skrivefeil
  • Liker 1
Skrevet

Slanking og daglig fottur utenfor asfalt

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har bare fire prolapser, i alle fall som jeg vet om, men med nerverotaffeksjon og krafttap helt ned i foten på den ene siden. 

Det tok ca et år før det ble bedre.

Det jeg gjorde: brukte Paracet og Ibux i perioder. Brukte krykker når det var på det verste. Satt minst mulig. Brukte glatt sengetøy og bygde opp under knærne når jeg lå. Slyngetrening. Forsøkte å holde meg i aktivitet. Når smertene var på det verste, hang jeg i ribbevegg. Jeg gikk også på ryggskole. Jeg fikk tilbud om operasjon, men ville ikke ha. Var sykemeldt et par måneder. 

Har din bekjente fått tilbud om operasjon eller ryggskole? 

Anonymkode: 412bb...107

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Noen i min nære krets har flere prolapser (over 10 stk) i ryggen og har vært sengeliggende i flere år, litt gitt opp livet. Noe som er veldig trist.. han er overvektig, storrøyker over flere år og spiser svært usunt. Lege tilbyr kun Paracet og timer hos fysio/nevrolog men det fungerer ikke. Han er 70 år, noe motivert til trening, men har for store smerter. Er helt fortvilet og desperat nå, det tar knekken på alle oss rundt så setter pris på alle råd!

For meg er det eneste som hjelper akupunktur. Jeg har også (hatt) veldig sterke smerter (prolapser både i nakke og korsrygg). Sitting og ståing forverrer veldig, men akupunktøren holder smertene i sjakk.

(Jeg går til en fysioterapeut som videreutdannet seg som akupunktør, men en "vanlig" akupunktør kan så klart også hjelpe med dette.)

Anonymkode: 57b72...a47

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Då eg var på mitt "verste", sengeliggande pga ryggen + hadde gitt litt opp å bli betre (i ein alder av litt over 30...) så var det einaste eg kunne ligga på rygg med ei lang pute under knea. Paracet, Ibux og Paralgin Forte hadde minimal verknad. 

Eg vart tipsa om ein meditasjonssnutt på youtube, som skulle verka både på psyken og kroppen. Eg var skeptisk. Mildt sagt. Men når ein er desperat nok så prøver ein etterkvart alt... Eg tok på meg headsettet, lukka augene og ga det ein sjanse. Og eg er såå glad for at eg gjorde det, for utan denne 20 minuttars hypnoterapi-videoen så hadde eg kanskje lagt i senga endå. Vidoen er på norsk. Du kan jo teste den sjølv, før du gir den vidare.  https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0&t=25s

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble bedre etter ca. ett år i fysioterapi + egentrening. Det var omtrent det samme for mitt familiemedlem. Mye tålmodighet og en del selvdisiplin må nok til.

Anonymkode: 179f1...e73

AnonymBruker
Skrevet
22 hours ago, AnonymBruker said:

Eg vart tipsa om ein meditasjonssnutt på youtube, som skulle verka både på psyken og kroppen. Eg var skeptisk. Mildt sagt. Men når ein er desperat nok så prøver ein etterkvart alt... Eg tok på meg headsettet, lukka augene og ga det ein sjanse. Og eg er såå glad for at eg gjorde det, for utan denne 20 minuttars hypnoterapi-videoen så hadde eg kanskje lagt i senga endå. Vidoen er på norsk. Du kan jo teste den sjølv, før du gir den vidare.  https://www.youtube.com/watch?v=Lov0SQw5G-0&t=25s

Jeg er veldig motstander av alternativ behandling og hele det greiene der, men akkurat denne meditasjonen synes jeg var veldig god og rett og slett litt magisk. Den skal nok brukes flere ganger. Takk for at du delte.

Anonymkode: 179f1...e73

AnonymBruker
Skrevet

Gikk ned i vekt.

Anonymkode: 83184...2a2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...