Gjest Pet Skrevet 16. november 2005 #1 Skrevet 16. november 2005 Har tenkt å anskaffe meg en fem måneder gammel kattunge og har snakket med oppdretterene på telefonen. Hun fortalte at han er kosete og omgjengelig, men litt tilbakeholden da han har blitt litt mobbet av de andre kattene hun har. Hun mente at det ville gå seg til, vi har ingen andre katter og ikke små barn. Er det noen som har erfaring med dette? Ble litt skeptisk...
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #2 Skrevet 16. november 2005 Så lenge ikke kattungen blir tatt fra moren for tidlig i livet (og får rar oppførsel av det) mener jeg det ikke spiller noen rolle. Den får mer oppmerksomhet hjemme hos deg, roligere forhold og kommer sikkert til å bli en trygg og grei katt etter hvert. Jeg plukket ut en katt ca nest nederst i rang i kullet, og den ble en alldeles nydelig, hengiven og behagelig katt.
Gjest Pet Skrevet 16. november 2005 #3 Skrevet 16. november 2005 Takk, jeg håper at det skal gå seg til, skal ta en prat med oppdretteren igjen i morgen og spørre litt mer om hvordan han var som helt liten og hvordan de andre kattene er. Vil gjerne at han skal være sosial og like kos, ingenting er som å sitte med en malende katt i fanget!
Gjest Gjest Skrevet 16. november 2005 #4 Skrevet 16. november 2005 Spør oppdretteren (som kan masse om katt) om det ikke er slik at individene på toppen av rangstigen pleier å bli selvstendige mens de nederst på rangen blir mer knyttet til eieren. Jeg mener også å ha hørt noe lignende om hunder (joda, de kan ikke helt sammenlignes, men likevel; er det ikke elementær psykologi?) Lykke til med pusen i hvert fall! _ønsker selv pus_
Gjest Milah Skrevet 16. november 2005 #5 Skrevet 16. november 2005 Jøss, jeg visste ikke at dyr mobbet hverandre.
Gjest feliscatus Skrevet 16. november 2005 #6 Skrevet 16. november 2005 Jøss, jeg visste ikke at dyr mobbet hverandre. ← Det er snakk om å posisjonere egen stilling. Siden du får katten fra en oppdretetr har hun sannsynligvis en eller flere fertile katter hos seg. Ukastrerte katter er gjerne mer kranglete, beskyttende overfor seg selv og ev kull og mer aggresive. Derfor kan det bli knuffing med flere katter når man har dem sammen. Dessuten er kanskje kattungen din beg av puberteten (den starter gjerne i 5-6 måneders alderen), og da utfordrer de gjerne rangen til de andre voksne kattene. Dermed blir det enda viktigere for de voksne kattene å sette jyplingen på plass. Husk på også på at katter gjerne oppfører seg veldig annerledes mot mennesker og andre dyr. Katter som hater andre katter er like kosete som katter som godt overens med andre katter. Det viktige er hvordan katten er overfor mennesker, med mindre du ikke har planer om å få deg flere katter. katter har forskj gemytt akkurat som oss mennesker. Jeg har to kattebrødre, og "storebror" var en stund veldig dominant overfor broren. Lillebror fikk ikke spise maten i fred, og fikk ikke leke med lekene uten at han kom og tok dem. Denne dominante oppførselen ga seg imidlertid da begge ble kastrert. Men det er fortsatt ingen tvil om hvem som er sjefen av dem. Katter trenger gjerne litt tid til å fastsette rangen, men når den er satt er den ikke så viktig for dem mer. Det er ikke slik som med hunder, der rangen blir utfordret hvis lederen ikke er klar nok osv. Synes du skal vurdere katten utfra hvordan den oppfører seg mot deg og andre mennesker. Men det er altså ikke noe rart hvis ukastrerte katter mobber den litt. Lykke til
Gjest Pet Skrevet 20. november 2005 #7 Skrevet 20. november 2005 Fikk ham i hus i går formiddag og har ikke sett snurten av ham siden, så og si. Han har ikke spist, drukket eller vært på do. Nå tror jeg han ligger bak fryseren. Vet at han vil komme fram etter hvert og at han ikke tørster/sulter seg ihjel frivillig, men nå har det gått over 30 timer. Begynner å bli litt bekymret, jeg.
Gjest gjest1 Skrevet 20. november 2005 #8 Skrevet 20. november 2005 Da jeg fikk katten min hjem 14 uker gammel, lå han tre dager under sofaen mens han ble vant til nye lyder og lukter. Jeg tror han var ute og spiste, drakk og utforsket litt når ingen av oss store skumle mennesker var tilstedet;) Uansett, jeg fikk "kontakt" gjennom en ulltråd som dinglet ned foran sofaen..hvilken katt kan egentlig motstå litt lek?
Lillesøster Skrevet 20. november 2005 #9 Skrevet 20. november 2005 Hvordan går det? Er han kommet frem? Kanskje du kan skaffe litt fisk og koke det opp. Bruker alltid å funke på matlysten.
Gjest Pet Skrevet 20. november 2005 #10 Skrevet 20. november 2005 Hvordan går det? Er han kommet frem? Kanskje du kan skaffe litt fisk og koke det opp. Bruker alltid å funke på matlysten. ← Nei, han har ikke vist seg, men jeg har hengt opp avispapir i en snor foran der han ligger for å se om det kan lokke ham fram. Å koke fisk var et godt forslag, det skal jeg gjøre litt senere! Han har ikke vært på do, hvor lenge kan de egentlig holde seg? Han er så skjønn, så vidt jeg har sett (har sett ham på bilder ), han er en blå britisk korthår, ser ut som en liten teddybjørn!
Lillesøster Skrevet 20. november 2005 #11 Skrevet 20. november 2005 Lykke til da. Oppdater oss når han kommer fram. Stakker pusen, sikkert livredd.
Vibs Skrevet 20. november 2005 #12 Skrevet 20. november 2005 Stakkars lille pus....Ble helt øm om hjertet når jeg så overskriften. Tenk så deilig for katten å komme hjem til deg og få all kos og oppmerksomhet! Er vel ikke noe å være skeptisk for at han ble mobbet, heller tvert imot! Lokk med deilig mat og være tålmodig, så går det seg nok til
Gjest Pet Skrevet 20. november 2005 #13 Skrevet 20. november 2005 Er vel ikke noe å være skeptisk for at han ble mobbet, heller tvert imot! ← Grunnen til at jeg ble litt skeptisk var at jeg var redd for at han hadde blitt så redd av mobbingen så vi ikke ville få kontakt med ham. Har en venninne som hadde en katt som bodde inne i det ene klesskapet - hun har to andre katter og reddpusen ble etterhvert omplassert fordi hun var redd alt og alle, spesielt de to andre kattene. Vi vil gjerne ha en katt som er sosial og som liker og kose og leke. Tror nok det går bra med han karen her, håper han kommer fram snart!
Gjest gjest1 Skrevet 20. november 2005 #14 Skrevet 20. november 2005 Bare en ting, du har sjekket at han ikke sitter fast? Om du ikke allerede har gjort det kan du jo dra frem fryseren litt så han får litt ekstra plass å bevege seg på. Og snakk med pusen så han blir vant til stemmen din:) Det går helt sikkert bra!
Gjest Pet Skrevet 20. november 2005 #15 Skrevet 20. november 2005 Bare en ting, du har sjekket at han ikke sitter fast? Om du ikke allerede har gjort det kan du jo dra frem fryseren litt så han får litt ekstra plass å bevege seg på. Og snakk med pusen så han blir vant til stemmen din:) Det går helt sikkert bra! ← Han sitter ikke fast. Og har plass til å røre seg. Har til og med kokt fisk i kveld og satt fram til ham, men han rikker seg ikke. Synes det begynner å bli skikkelig ekkelt nå, jeg. Han må ihvertfall ha en bra selskapsblære og -tarm. Det kan hende han fikk i seg noe mat og drikke sist natt, men han har ihvertfall ikke vært på do. Har snakket med ham masse, både sønnen og jeg. I går kveld var han framme en liten tur og sto i kjøkkendøra og så på meg (som satt i stua) i ca 30 sekunder før han forsvant igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 20. november 2005 #16 Skrevet 20. november 2005 Vel, han har ihvertfall vært fremme og da er det ganske stor sjanse for at han titter frem igjen i løpet av natten når det er stille. Ellers gjør du neppe noen skade om du henter han forsiktig frem og setter han i dokassen. Du kan jo eventuelt først finne frem en pappeske og sette han i etterpå? Katter elsker pappesker og de liker å gjemme seg i disse så føler de seg trygge. Sett esken på siden og lukk igjen så det bare er en liten åpning foran. Han trenger nok bare tid, min katt lå som sagt 3 dager under sofaen og han var vel heller ikke den største og tøffeste i kullet:)
Gjest Pet Skrevet 21. november 2005 #17 Skrevet 21. november 2005 Her går det ikke noe særlig bra. Han var framme i natt - rev ned masse cder og en lampe. Da jeg sto opp for å se hva det var, løp han selvfølgelig og gjemte seg igjen. Da jeg kom hjem nå sjekket jeg doen og der har han fortsatt ikke vært. Jeg fant ham, han lå klemt mellom veggen og en høyttaler, og satt meg ned og klappet ham og snakket til ham lenge. Så tok jeg ham i nakkeskinnet og løftet ham forsiktig opp for å ta ham med til doen (som jeg nå er litt usikker på om han vet hvor er) og da ble han helt rabiat. Klorte meg så jeg begynte å blø på begge armene og freste og var helt vill. Så løp han inn på stua, rett i verandadøra så det smalt og under sofen. Nå er jeg nesten litt redd ham. Og usikker på om jeg har ødelagt alt sammen ved å løfte ham opp og at han nå tror at jeg er slem. Hvis det ikke blir en endring i løpet av uka får jeg ta kontakt med oppdretteren.
Gjest gjest1 Skrevet 21. november 2005 #18 Skrevet 21. november 2005 Huff da, men det ordner seg nok. Katten har jo vært fremme og utforsket og vil nok komme frem igjen selv om han ble skremt. Å bli klort er fort gjort, han mente det nok ikke:) Men kattunger har veldig tynne og skarpe klør som lett går igjennom huden uten at de egentlig har ment å skade noen. Det kan være at han er litt ekstra engstelig fordi han har blitt "mobbet" før, men det kan også skyldes at han er lite vant til mennesker. Noen katteoppdrettere har nemlig mange katter, og ofte egne katterom, slik at de ikke alltid blir like sosialisert overfor mennesker som de som bare har noen få familiekatter. lykke til med pusen din:) P.s. sjekk om han har gått på do andre steder enn kassen. Hvis han ev har bæsjet et annet sted, så legg bæsjen i kattedoen så skjønner nok pusen at det er der han skal gå.
Shagya Skrevet 21. november 2005 #19 Skrevet 21. november 2005 La katten bruke den tiden han trenger på å bli trygg. Ikke mas på den, men la den ta ting i sitt eget tempo.
Gjest Pet Skrevet 21. november 2005 #20 Skrevet 21. november 2005 Han har tisset i sofaen. Oppdaget det nå. Han vet nok ikke hvor doen er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå