AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Vurderer katt. Men etter å ha lest en tråd her inne nå, hvor de fant et dyr i senga, fikk jeg en ny tanke i hodet. Om katten får orm, kan det smitte over på meg?? Om katten ligger i senga ect. Hva med fuglelopper eller hjortelopper?? Har nå hund som sover i senga, og vet det er en risiko med flått… men har heldigvis en hund som helst vil gå pent på veien, så hun har aldri fått. Men katter er jo overalt når de er ute 😅 Anonymkode: 529c3...efc
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Og kan katter få orm selv om de får orm kur? Anonymkode: 529c3...efc
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Ja du kan bli smitta. Dyr kan og dra inn flått smitta med boreliavirus. Anonymkode: 9c082...980
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja Anonymkode: 44908...9f3 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja du kan bli smitta. Dyr kan og dra inn flått smitta med boreliavirus. Anonymkode: 9c082...980 Åh herregud 😰😰😰 ts Anonymkode: 529c3...efc
Gjest Ramona1970 Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Nei, du får hverken orm eller lopper av katten. De bosetter seg på katten, ikke på deg. Man kan bli bitt av fuglelopper om man har katt, men det kan man også bli om man har et fuglereir i en ventil eller noe. Hjortelus har jeg aldri sett på kattene mine, det er heller jeg som får dem i håret om jeg går tur i skogen om høsten. Og flått fester seg også som regel på den de finner først, så det er usannsynlig at du får dem også.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Ramona1970 skrev (12 minutter siden): Nei, du får hverken orm eller lopper av katten. De bosetter seg på katten, ikke på deg. Man kan bli bitt av fuglelopper om man har katt, men det kan man også bli om man har et fuglereir i en ventil eller noe. Hjortelus har jeg aldri sett på kattene mine, det er heller jeg som får dem i håret om jeg går tur i skogen om høsten. Og flått fester seg også som regel på den de finner først, så det er usannsynlig at du får dem også. Okei takk for betryggelse ❤️ Men hva er grunnen til at de over sa ja? Vil de bare skremme meg eller tror folk det kan skje?😳 ts Anonymkode: 529c3...efc
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Har hatt katt i 28 år og alltid hatt de i sengen. Aldri hatt et eneste problem annet en en flått her og der. Katter er bra for immunforsvaret også! Så lenge du ikke grafser på avføringen og putter fingrene i munnen rett etterpå så er du helt trygg. Husk å lese mye og sette deg godt inn i det om du vil ha katt, det er ikke «bare» en katt som mange tror og de trenger mye. Anbefaler Jackson Galaxy på youtube. Anonymkode: 53250...c59 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Okei takk for betryggelse ❤️ Men hva er grunnen til at de over sa ja? Vil de bare skremme meg eller tror folk det kan skje?😳 ts Anonymkode: 529c3...efc De bare tuller med deg. Husk at selv om katter er selvstendige på mange måter og kan gå ut alene så trenger de mye kos og omsorg, rent vann hver dag og at du sjekker pelsen deres hver gang du ser de. Så liker katter forskjellig mat. Noen elsker kylling og tunfisk, andre elsker tørrfôr eller de vil bare ha sushi. Anonymkode: 9cbc9...aff 1
Gjest Ramona1970 Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Okei takk for betryggelse ❤️ Men hva er grunnen til at de over sa ja? Vil de bare skremme meg eller tror folk det kan skje?😳 ts Anonymkode: 529c3...efc På KG vet ikke folk at kjøtt består av muskler en gang, så nei, de vet det sikkert ikke.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Har hatt katt i 28 år og alltid hatt de i sengen. Aldri hatt et eneste problem annet en en flått her og der. Katter er bra for immunforsvaret også! Så lenge du ikke grafser på avføringen og putter fingrene i munnen rett etterpå så er du helt trygg. Husk å lese mye og sette deg godt inn i det om du vil ha katt, det er ikke «bare» en katt som mange tror og de trenger mye. Anbefaler Jackson Galaxy på youtube. Anonymkode: 53250...c59 Takk for råd 😊 Ja har lest mye, men skal lese mye mer 😄 Skal sjekke ut Jackson g 😊 Katt er ikke aktuelt før om 1 år, så skal suge til meg all informasjon jeg kan innen den tid ❤️ Men jeg har ikke lest så mye mer om orm enn at de må ha kur 😅 Jeg tenker å ha en kattedo på badet, og der vil jo katten gjøre fra seg, særlig på vinterhalvåret. Jeg leste et sted at man kan ta ut avføringen med en hundepose, at man ikke alltid trenger bytte hele sanden. Og nå kommer neste dumme spørsmål, om katten gjør fra seg, så kan det vell være mark i avføringen? Hva om ormene kryper rundt? 😳 eller vil de ikke overleve og bare dø i sanda? De krever vell en spesiell temperatur for å overleve, men igjen så vil jo sanden være lunken av å stå på baderomsgulvet, og det er jo fuktig på bad også… varme og fuktighet er vell det markene liker (😳) Og et helt annet spørsmål, vil sanden klumpe seg om jeg dusjer i varmt vann og dugger ned hele badet?😂 Ts Anonymkode: 529c3...efc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De bare tuller med deg. Husk at selv om katter er selvstendige på mange måter og kan gå ut alene så trenger de mye kos og omsorg, rent vann hver dag og at du sjekker pelsen deres hver gang du ser de. Så liker katter forskjellig mat. Noen elsker kylling og tunfisk, andre elsker tørrfôr eller de vil bare ha sushi. Anonymkode: 9cbc9...aff Takk for råd 😊 Er godt kjent med hund, så litt kan jeg jo heldigvis (vann, kos og kjærlighet). Pels stell er jeg også vandt til, da jeg har hatt langhåret hund. Så skal nok gå fint å få inn en rutine med pels sjekk på katt også 😊 Ja alle dyr har jo sin fine lille personlighet, så sære dyr er jeg også vandt til 😂 nå kan jo kanskje katt være særere enn hund, men det skal gå helt fint ❤️ Setter stor pris på rådene deres da, kom gjerne med mer om dere kommer på noe 😄 ts Anonymkode: 529c3...efc
Helene Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 Har også hatt katter i alle år. De har jaget mus, fugl. Utekatter. De får ormekur med jevne mellomrom. De har aldri smittet meg.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 Helene skrev (3 minutter siden): Har også hatt katter i alle år. De har jaget mus, fugl. Utekatter. De får ormekur med jevne mellomrom. De har aldri smittet meg. Takk for svar 😄 Føler meg tryggere nå etter deres mer utfyllende svar 😊 ts Anonymkode: 529c3...efc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Takk for råd 😊 Ja har lest mye, men skal lese mye mer 😄 Skal sjekke ut Jackson g 😊 Katt er ikke aktuelt før om 1 år, så skal suge til meg all informasjon jeg kan innen den tid ❤️ Men jeg har ikke lest så mye mer om orm enn at de må ha kur 😅 Jeg tenker å ha en kattedo på badet, og der vil jo katten gjøre fra seg, særlig på vinterhalvåret. Jeg leste et sted at man kan ta ut avføringen med en hundepose, at man ikke alltid trenger bytte hele sanden. Og nå kommer neste dumme spørsmål, om katten gjør fra seg, så kan det vell være mark i avføringen? Hva om ormene kryper rundt? 😳 eller vil de ikke overleve og bare dø i sanda? De krever vell en spesiell temperatur for å overleve, men igjen så vil jo sanden være lunken av å stå på baderomsgulvet, og det er jo fuktig på bad også… varme og fuktighet er vell det markene liker (😳) Og et helt annet spørsmål, vil sanden klumpe seg om jeg dusjer i varmt vann og dugger ned hele badet?😂 Ts Anonymkode: 529c3...efc Så bra 😻 Det er virkelig ikke noe å bekymre seg for! Du tar bare avføring og urin med vanlig kattespade, så kan du kjøpe litterlocker å kaste det i, det er en slags bleiebøtte for katt, synes den er veldig grei. Du kommer ikke i kontakt med avføring uansett. Eneste er at hvis du er/blir gravid må du være litt nøye på å ikke komme ani og vaske hendene godt etterpå for du kan få noe som heter toxoplasmose, men det er nesten umulig å bli smittet, det er 100 ganger mer sannsynlig at du får det fra grønnsakene og kjøttet du spiser. Slike ting smittes kun fra avføring til munn, så med mindre du er veldig urenslig så kommer du aldri til å havne i en slik situasjon. Katter trenger heller ikke ormekur før du ser det eller det er påvist hos veterinær. Sanden påvirkes ikke av dusjing nei, har kattedoen rett ved siden av dusjen her og det sprutes litt vann nedi av og til men man merker ikke det. Anonymkode: 53250...c59
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Så bra 😻 Det er virkelig ikke noe å bekymre seg for! Du tar bare avføring og urin med vanlig kattespade, så kan du kjøpe litterlocker å kaste det i, det er en slags bleiebøtte for katt, synes den er veldig grei. Du kommer ikke i kontakt med avføring uansett. Eneste er at hvis du er/blir gravid må du være litt nøye på å ikke komme ani og vaske hendene godt etterpå for du kan få noe som heter toxoplasmose, men det er nesten umulig å bli smittet, det er 100 ganger mer sannsynlig at du får det fra grønnsakene og kjøttet du spiser. Slike ting smittes kun fra avføring til munn, så med mindre du er veldig urenslig så kommer du aldri til å havne i en slik situasjon. Katter trenger heller ikke ormekur før du ser det eller det er påvist hos veterinær. Sanden påvirkes ikke av dusjing nei, har kattedoen rett ved siden av dusjen her og det sprutes litt vann nedi av og til men man merker ikke det. Anonymkode: 53250...c59 Okei så bra 😊 Litterlocker skal jeg undersøke 😄 det har jeg aldri hørt om! Ingen planer om å bli gravid med det første, men fint å vite om det blir aktuelt 😊 Og godt å vite det med dusjinga 😆 ts Anonymkode: 529c3...efc
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Okei takk for betryggelse ❤️ Men hva er grunnen til at de over sa ja? Vil de bare skremme meg eller tror folk det kan skje?😳 ts Anonymkode: 529c3...efc Herregud. Fordi det er sant. Det kan skje. Hvis katta har lopper kan loppene bite deg. Hvis katta har orm kan du også få det hvis du ikke er flink med hygienen. Samme med hund. Er selvfølgelig ikke for å skremme. Er jo helt innlysende at det kan skje. Anonymkode: 44908...9f3
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Herregud. Fordi det er sant. Det kan skje. Hvis katta har lopper kan loppene bite deg. Hvis katta har orm kan du også få det hvis du ikke er flink med hygienen. Samme med hund. Er selvfølgelig ikke for å skremme. Er jo helt innlysende at det kan skje. Anonymkode: 44908...9f3 Er jo ikke helt innlysende, finnes enkelte typer orm som ikke kan smittes. Dessuten som du sier, hvis man blir smittet så har man dårlig hygiene. Det skal ekstremt mye til. Så mye til at det ikke er vits å bekymre seg i det hele tatt. Anonymkode: 53250...c59
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #19 Skrevet 9. juli 2022 Vokste opp med utekatter. Aldri blitt smittet med noe. Én katt hadde diaré i sengen min- mens jeg sov. Rullet godt rundt og fikk det på hender og ansikt/hår før jeg våknet. Ingen orm. Fuglelopper kan alle få; folk, hund og katt, om man vandrer under et rede til rett tid. De kan dog ikke overleve på hund, katt eller menneskeblod, så de dør innen noen dager. Jeg har ikke katt, men hund, og har hatt fuglelopper 2 ganger, begge gangene etter å ha reddet skadet fugl. Man får noen stikk, som er irriterende, men så går det over. Anonymkode: 8929b...906
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå