Gå til innhold

Gneldrebikkje

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en fantastisk fin liten hund som nærmer seg året. Den er snill og grei og forholdsvis lett å dresere. Jeg har likevel et problem: hunden bjeffer og knurrer på alt som rører seg eller lager lyd. Særlig et problem om hun står bundet ute, vi bor i et tettbygd boligfelt og det er naturlig nok mye forbipasserende aktivitet. Problemet er også like stort om hun er med på campingen, da kan hun plutseligvekke hele stedet om hun hører en lyd midt på natta. All lyd og alle mennesker og dyr skal reageres på.

Jeg vil ikke ha en "gneldrebikkje", ønsker at hun kan stå ute uten at naboene plages. Noen som har tips til hvordan vi kan trene på dette?

Anonymkode: a20a4...c08

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken rase?

Anonymkode: b32ff...8ec

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvilken rase?

Blandingsrase mellom diverse smått, men mest dvergpuddel.

AnonymBruker
Skrevet
Fen skrev (3 minutter siden):

Blandingsrase mellom diverse smått, men mest dvergpuddel.

Okei… Jeg tror mye trening må til. La det bli en oppgave at hunden skal stelle seg «på plass» eller legge seg ned hver gang det kommer noen og få godbit. Ja jeg vet, lettere sagt en gjort, for man jobber jo i mot et ganske sterkt instinkt 😅 men det kan hende hunden ikke blir like hypet opp av menneskene om du gjør det om til en oppgave eller lek. 

Og ellers mye miljø trening. Hvordan er hunden om du er på et sted med mye mer mennesker? Bjeffer den i hytt og pine på alt, eller er det mest hjemme/der dere oppholder dere? 

• 2 uker senere...
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 1.23):

Okei… Jeg tror mye trening må til. La det bli en oppgave at hunden skal stelle seg «på plass» eller legge seg ned hver gang det kommer noen og få godbit. Ja jeg vet, lettere sagt en gjort, for man jobber jo i mot et ganske sterkt instinkt 😅 men det kan hende hunden ikke blir like hypet opp av menneskene om du gjør det om til en oppgave eller lek. 

Og ellers mye miljø trening. Hvordan er hunden om du er på et sted med mye mer mennesker? Bjeffer den i hytt og pine på alt, eller er det mest hjemme/der dere oppholder dere? 

Først: Tusen takk for at du gidder å bruke tid på å gi meg råd - setter stor pris på det!

Som du skriver er det lettere sagt enn gjort. Hunden kobler meg rett og slett ut og det er umulig å få kontakt med den i dette moduset.

Utageringen på mennesker skjer ikke i sentrum hvor det hele tiden er mange mennesker rundt, men heller når det plutselig dukker opp folk. Ikke minst har det i det siste blitt et stort problem med passerende hunder. Min hun klikker altså i vinkel; bjeffer, knurrer og prøver å bykse mot passerende hunder. Hun kan høres aggressiv ut, men ønsket hennes er jo bare å hilse på/leke med.

Synes det er så rar atferd når hun ellers virker så trygg, rolig, lettlært og lydig. Alt glemmes liksom med folk og dyr i syne...

AnonymBruker
Skrevet

Vi har også to som bjeffer på alt både hjemme og på tur. Greier ikke trene det av dem så de får kun lov til å være ute i hagen sammen med oss slik at vi kan stoppe de med en gang de begynner. På tur har vi bare akseptert at sånne hunder har vi.

Har en nabo med stor hund og høy lyd som holder på på samme måte i hagen, den bor ute hele året. Som nabo må jeg si jeg hater den støyen dypt og intenst. Skulle ønske de også tok til vettet og tok gneldrebikkja si inn.

Anonymkode: a16f9...6ed

Skrevet
Fen skrev (5 minutter siden):

Først: Tusen takk for at du gidder å bruke tid på å gi meg råd - setter stor pris på det!

Som du skriver er det lettere sagt enn gjort. Hunden kobler meg rett og slett ut og det er umulig å få kontakt med den i dette moduset.

Utageringen på mennesker skjer ikke i sentrum hvor det hele tiden er mange mennesker rundt, men heller når det plutselig dukker opp folk. Ikke minst har det i det siste blitt et stort problem med passerende hunder. Min hun klikker altså i vinkel; bjeffer, knurrer og prøver å bykse mot passerende hunder. Hun kan høres aggressiv ut, men ønsket hennes er jo bare å hilse på/leke med.

Synes det er så rar atferd når hun ellers virker så trygg, rolig, lettlært og lydig. Alt glemmes liksom med folk og dyr i syne...

Kan det at hun bykser mot passerende hunder være at hun skal beskytte deg? Første gangen hun bjeffet i en sånn situasjon skvatt hun muligens, så etter det har hun merket at du var skeptisk -du var såklart skeptisk for om hun skulle bjeffe, men hun tror du er nervøs for den dere møter?

Søk hjelp hos hundetrener, som kan se og tolke hunden i situasjoner så du får de rette rådene om hvordan det kan bli bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Min bjeffer fordi den er redd, selv om de fleste tror at den skal tøffe seg. Det den egentlig «sier» er at de skal holde seg langt unna.

Jobber med å trygge den og å la den slippe å hilse på både folk og hunder vi møter. Går heller ut i siden og øver på div kommandoer og sitter og observerer de andre som går forbi om den er rolig.

Om den er alene i hagen bjeffer den, så er sjelden alene. Den føler seg nok utrygg alene, og vil derfor forsøke å jage bort det den opplever som skummelt. 
Er en liten rase.

Anonymkode: 37ef6...0f6

AnonymBruker
Skrevet

det er positivt at den tar til seg trening - det må den også ha for å slutte bjeffinga - men det blir verre jo lenger tid det går. Høres ut som AB-over her sier: "hold dere langt unna" = Preventiv bjeffing som ofte små hunder driver med pga størrelse + egenskaper. De sier ifra tidlig slik at andre hunder og folk ikke skal komme til sitt hus. Og det forsterkes også fordi den skal vokte sitt hus/område. Dette finnes det teknikker for, og det nå starte ASAP. Men tren også sosialisering med andre hunder og mennesker rundt om på campingen osv. slik at den blir tryggere på seg selv. Det kan også hjelpe. 

Anonymkode: c61ea...19e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...