AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Tydeligvis … ikke ber jeg de handle inn, det gjør jeg selv. Glutenfritt og melkefritt og kjøttfritt plager tydligvis andre. Jeg lager mat til de som er motsatt av mitt og jeg spiser det samme som de, bare velger vekk kjøtt, fisk men for de er det visst grusomt ille og ene svogeren min bruker alle måltidene til å kritisere og kommentere det jeg spiser : jeg gjør ikke det mot de andre rundt bordet, jeg spiser min mat og tier stille. Men hvorfor er det så ille liksom? Anonymkode: b6907...4ed 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 En irriterende trend at alle skal ha spesial diett. Unødvendig med mindre der foreligger allergier. Spis det du får servert, tenker jeg. Kan selv ikke fordra når folk er kresne og ikke kan gjøre unntak i sin diett når de får noe servert. Det går helt bra, skal du se Anonymkode: c1480...87f 17 1 4
Cornix Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Fordi vi er flokkdyr som har en uvane med å generalisere og projisere. Det er ille for dem fordi du skiller deg ut - de føler seg utilpass fordi du ikke "tilpasser" deg flokken. Du kan konfrontere dem. Si du føler det er ubehagelig at de alltid skal blande seg eller kommentere din livsstil. 7 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En irriterende trend at alle skal ha spesial diett. Unødvendig med mindre der foreligger allergier. Spis det du får servert, tenker jeg. Kan selv ikke fordra når folk er kresne og ikke kan gjøre unntak i sin diett når de får noe servert. Det går helt bra, skal du se Anonymkode: c1480...87f Forstår at det er irriterende, og du kan tro det er mange av oss som spiser mat vi ikke tåler av ren høflighet, fordi vi ikke vil være til bry. Men det er faktisk mange av oss som får store plager med magen og helsen av dagens moderne kosthold. Jeg har selv glutenallergi (ikke cøliaki), og har veldig mye plager som skaper problemer i hverdagen når jeg spiser gluten. Må tilbringe flere timer på toalettet hver dag om jeg spiser gluten, har store magesmerter osv. Jeg har sluttet å spise alt for å være høflig. Helsen kommer først. Anonymkode: 5a369...4fe 2 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Just now, AnonymBruker said: Forstår at det er irriterende, og du kan tro det er mange av oss som spiser mat vi ikke tåler av ren høflighet, fordi vi ikke vil være til bry. Men det er faktisk mange av oss som får store plager med magen og helsen av dagens moderne kosthold. Jeg har selv glutenallergi (ikke cøliaki), og har veldig mye plager som skaper problemer i hverdagen når jeg spiser gluten. Må tilbringe flere timer på toalettet hver dag om jeg spiser gluten, har store magesmerter osv. Jeg har sluttet å spise alt for å være høflig. Helsen kommer først. Anonymkode: 5a369...4fe Les innlegget mitt en gang til, du Anonymkode: c1480...87f 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): En irriterende trend at alle skal ha spesial diett. Unødvendig med mindre der foreligger allergier. Spis det du får servert, tenker jeg. Kan selv ikke fordra når folk er kresne og ikke kan gjøre unntak i sin diett når de får noe servert. Det går helt bra, skal du se Anonymkode: c1480...87f Spør du meg er det mere irriterende at mennesker ikke kan respektere at noen har andre valg enn å selv. Selv er jeg veganer med melkeprotein allergi i bunn og jeg forventer aldri at noen skal tilrettelegge for meg og jeg tilbyr meg alltid å ta med egen mat,men jeg omgås mennesker som har respekt og forståelse og lager alltid noe til meg som den største selvfølge Anonymkode: 621a3...b8e 4 3
HederaHelix Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tydeligvis … ikke ber jeg de handle inn, det gjør jeg selv. Glutenfritt og melkefritt og kjøttfritt plager tydligvis andre. Jeg lager mat til de som er motsatt av mitt og jeg spiser det samme som de, bare velger vekk kjøtt, fisk men for de er det visst grusomt ille og ene svogeren min bruker alle måltidene til å kritisere og kommentere det jeg spiser : jeg gjør ikke det mot de andre rundt bordet, jeg spiser min mat og tier stille. Men hvorfor er det så ille liksom? Anonymkode: b6907...4ed Han der må du bare sette på plass. Si det du skriver her. Du ber ikke om noe, fikser alt selv, lager mat til andre. Du er jo en drøm av et menneske. Det er ikke han. 3 2
Blod Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Jeg tror mange oppfører seg slik fordi de har kognitiv dissonans. 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Jeg personlig hadde ærlig talt hatt litt problem med hva jeg skulle ha laget til deg! Hadde kanskje inni mg lurt på om jg ikke bare skulle spurt deg kunne gått gresse litt istedetfor lage mat.. Vel..Hadde vært greit om det kun var én allergi du hadde, men når du hverken kan spise kjøtt eller noe med melk i heller... Da er det vel antakelig fler enn meg som lurer på hva du egentlig KAN spise! Det er jo sånne ting som er i de fleste matvarer... Derfor blir det litt vanskelig... Ellers så får du spise eller ikke spise det du vil for min del, men virker veldig vrient finne noe lage til deg.... Anonymkode: 5a6ee...102 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 10 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg personlig hadde ærlig talt hatt litt problem med hva jeg skulle ha laget til deg! Hadde kanskje inni mg lurt på om jg ikke bare skulle spurt deg kunne gått gresse litt istedetfor lage mat.. Vel..Hadde vært greit om det kun var én allergi du hadde, men når du hverken kan spise kjøtt eller noe med melk i heller... Da er det vel antakelig fler enn meg som lurer på hva du egentlig KAN spise! Det er jo sånne ting som er i de fleste matvarer... Derfor blir det litt vanskelig... Ellers så får du spise eller ikke spise det du vil for min del, men virker veldig vrient finne noe lage til deg.... Anonymkode: 5a6ee...102 Det er et hav av mat der ute som ikke inneholde kjøtt eller melk... Anonymkode: 7b625...6f0 10
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er et hav av mat der ute som ikke inneholde kjøtt eller melk... Anonymkode: 7b625...6f0 Jamen, det er noe du kan. Det er ikke noe vi andre har satt oss inn i, eller kan noe om. Jeg selv har melkeprotein allergi, og jeg brukte lang tid på å vite hva, hvordan og alternativ jeg kunne ha og bruke. Som både smakte godt å var gode i bruk. Alle kan jo umulig vite sånt?!! Og jeg har stor forståelse for allergier, selv lager jeg alltid glutenfritt til hun med cøliaki men i klassen til ungen kan en ikke ha sukker, en får ikke lov å spise kunstig søtning, en har cøliaki, en har sluttet å spise gluten ( og er to ganger verre enn den med cøliaki ), en tåler ikke laktose, en ikke melkeprotein, en får ikke spise mye, en kun litt, en veganer, en raw, en vegaterianer... Og jeg bare WHAT!!! Det er jo umulig å invitere folk lengre Anonymkode: dbf51...5eb 13 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 Eg ete kun keto/streng lavkarbo, folk synest eg er sær og plagsom også. Er visst meininga man skal ete kva som helst når man er i andre hus. Når eg er i ketose får kroppen min heilt "sjokk" om eg plutselig ete masse karbo. Det vil eg ikkje.. Eg har med meg matpakke over alt. Eg er forsåvidt enig i at det er komplisert med alle retninger, men må vi ha så stort fokus på mat sånn egentlig? Kan man ikkje bare vere saman? Må det vere med kake? Eg vart fryktelig overvektig av kosekulturen... Anonymkode: 249a0...d0f 3 1
Diskusjon69 Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Tydeligvis … ikke ber jeg de handle inn, det gjør jeg selv. Glutenfritt og melkefritt og kjøttfritt plager tydligvis andre. Jeg lager mat til de som er motsatt av mitt og jeg spiser det samme som de, bare velger vekk kjøtt, fisk men for de er det visst grusomt ille og ene svogeren min bruker alle måltidene til å kritisere og kommentere det jeg spiser : jeg gjør ikke det mot de andre rundt bordet, jeg spiser min mat og tier stille. Men hvorfor er det så ille liksom? Anonymkode: b6907...4ed Om jeg skal invitere folk på mat, sier jeg ifra om det som skal serveres, finnes det allergier prøver jeg å legge til rette for det, men jeg tar ikke hensyn til disse trendy folka som skal være veganere etc, da lar jeg være å be dem heller om jeg vet om det og tenker de kan takke fint nei om de ikke vil spise det som skal serveres. Endret 8. juli 2022 av Diskusjon69 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 Saken er at jeg kan dø hvis jeg spiser mat med egg, melk( fra kua) medfører blemmer i munnen og diaré i timesvis. Og cøliaki i bunnen så sier det seg selv. Når jeg er borte hos andre så spiser jeg bare grønnsaker og potet, og ber ikke om spesialkost. Skal vi være borte hos folk tar jeg med meg det jeg trenger. Så jeg mener selv at jeg ikke ber de om tilrettelagt i forhold til noe. Så til deg som mente at det var ille at folk må ha tilrettelagt kost, hadde jeg bare kunne spise vanlig Anonymkode: b6907...4ed 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 Det er forskjell på allergi og preferanser/slanking. Samt at jeg har litt problemer med folk som har et «nytt kosthold» hvert år, eller hele tiden øker på med hva som er utelukket. Har de alltid vært vegetarianere, helt ok. Men hvis det plutselig er lavkarbo, deretter er det uten gluten, så er det helt strengt vegansk osv, da syns jeg det er slitsomt å ha slike gjester. Det aller verste er selvfølgelig folk som vil omvende og moraliserer høylytt over andres mat (har en slik veganer på jobb og det er sykt slitsomt å spise sammen), men har ikke inntrykk av at du er slik ts. Anonymkode: b7dcc...624 7
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 Cornix skrev (11 timer siden): Fordi vi er flokkdyr som har en uvane med å generalisere og projisere. Det er ille for dem fordi du skiller deg ut - de føler seg utilpass fordi du ikke "tilpasser" deg flokken. Du kan konfrontere dem. Si du føler det er ubehagelig at de alltid skal blande seg eller kommentere din livsstil. Fin analyse. Mennesket er utrolig enkelt og simpelt. Blod skrev (11 timer siden): Jeg tror mange oppfører seg slik fordi de har kognitiv dissonans. Ja, dette er hovedproblemet med mennesket. https://psykologisk.no/2014/08/en-studie-av-kognitiv-dissonans/ Anonymkode: d3083...2db 2
NiceOrNothing Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tydeligvis … ikke ber jeg de handle inn, det gjør jeg selv. Glutenfritt og melkefritt og kjøttfritt plager tydligvis andre. Jeg lager mat til de som er motsatt av mitt og jeg spiser det samme som de, bare velger vekk kjøtt, fisk men for de er det visst grusomt ille og ene svogeren min bruker alle måltidene til å kritisere og kommentere det jeg spiser : jeg gjør ikke det mot de andre rundt bordet, jeg spiser min mat og tier stille. Men hvorfor er det så ille liksom? Anonymkode: b6907...4ed Da svarer du enkelt og greit svogeren din at du blir dårlig hvis du ikke følger dietten din . Å hvis han mener det er viktigere å spise det samme , enn å spise det som er rett for deg, er jo han litt tilbakestående .
Olaug Olsen Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Tydeligvis … ikke ber jeg de handle inn, det gjør jeg selv. Glutenfritt og melkefritt og kjøttfritt plager tydligvis andre. Jeg lager mat til de som er motsatt av mitt og jeg spiser det samme som de, bare velger vekk kjøtt, fisk men for de er det visst grusomt ille og ene svogeren min bruker alle måltidene til å kritisere og kommentere det jeg spiser : jeg gjør ikke det mot de andre rundt bordet, jeg spiser min mat og tier stille. Men hvorfor er det så ille liksom? Anonymkode: b6907...4ed Dette kan jeg kjenne igjen. Jeg kurerte meg selv fra IBS ved å ha restriktiv diett i en periode med mye prøving og feiling. Det som skjedde rent sosialt var en plagsom historie. "Skal du ikke ha litt kake?" Alle måltider endte med å bli en samtale om min kropp, min vekt, hva jeg spiste og ikke spiste og hvorfor. Til slutt begynte jeg bare å si det som det er. Jeg har vært plaget av smerter og mye luft i magen. Havnet noen ganger på sofaen med varmeflaske og kunne være indisponert i dagevis. Har innført restriktiv diett for meg selv, for egen helse og for ikke å plage andre med for mye promping på arbeidsplassen. Da holdt de kjeft til slutt. 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #19 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 timer siden): En irriterende trend at alle skal ha spesial diett. Unødvendig med mindre der foreligger allergier. Spis det du får servert, tenker jeg. Kan selv ikke fordra når folk er kresne og ikke kan gjøre unntak i sin diett når de får noe servert. Det går helt bra, skal du se Anonymkode: c1480...87f Jeg for min del synes det er mer irriterende at folk sitter å spiser døde dyr, dyr som lever kun for å havne på tallerekenen til «idioter» som mener at dyr ikke har en egenverdi. Anonymkode: 0afc4...2ba 6
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #20 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg for min del synes det er mer irriterende at folk sitter å spiser døde dyr, dyr som lever kun for å havne på tallerekenen til «idioter» som mener at dyr ikke har en egenverdi. Anonymkode: 0afc4...2ba Huff, da må du irritere deg mye i dagene 🥴 Så vanlig som det er.. Anonymkode: dbf51...5eb 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå