Gå til innhold

Hva forbinder du med USA? Har du vært der? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det du forbinder med USA? Hvis du har vært der hvordan var inntrykket ditt av landet, kunne du bodd der? 

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har vært der flere ganger.

Folkene der er generelt hyggelige og imøtekommende, mer sosiale enn vi er her i Norge.

Masse å se og gjøre der, alle mulige slags landskap og landet er jo enormt.

Kunne ikke bodd der, pga. helsevesenet bl.a., som virker veldig skummelt. Må ha forsikring, som koster en del per måned, og om du blir veldig syk (f.eks. kreft) er det ikke sikkert at forsikringen dekker utgiftene og du risikerer å måtte selge huset ditt f.eks.

Flott som ferieland, men ville ikke bodd der permanent.

Anonymkode: db6e0...3c8

• Liker 4
Skrevet (endret)
Drx97 skrev (16 timer siden):

Hva er det du forbinder med USA? Hvis du har vært der hvordan var inntrykket ditt av landet, kunne du bodd der? 

Kunne bodd der, men hadde vært veldig selektiv av område å måtte hatt god helseforsikring.   Det skiller ca. 7 år i gjennomsnittlig levealder fra staten med kortest og lengst gjennomsnittlig levealder. De statene de lever kortere en i Ungarn er uaktuelt(West virginia bla.) Det samme er turistplasterne.  Jeg kunne testet en periode i Salt lake city med god helseforsikring. Det er mere en trygt nok statistisk sett per capita for min del. 

Endret av Chomsky89
AnonymBruker
Skrevet

Bodd der ett år (utveksling), ville ikke bodd der igjen. Hyggelige folk, fastfood rundt hvert hjørne, dårlig kollektivtransport (utenom i storbyer) de fleste er avhengig av bil, elendig politisk valgsystem, dårlig ivaretakelse av de fattige , for mange religionsfanatikere…

Anonymkode: 5ab3f...6c7

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

de fleste er avhengig av bil,

1 bil per 8.parkeringsplass. Sløseri å meget dyrt. Billvennlig nesten overalt, men også hovedårsak til at man sliter med å få plass til å gå 500 m i mange forsteder.  Vannvittig mye asfallt å vedlikeholde i forrhold til det virkelige behovet

Endret av Chomsky89
AnonymBruker
Skrevet

Hadde jeg vært kjemperik hadde jeg lett bodd i USA. Som syk/delvis ufør aldri i verden! 
Flott ferieland, har vært i 15 stater gjennom tidene og det er mye som ikke er som stereotypene, men likevel en del som treffer blink:) Har også vært på cruise i områdene rundt Florida og ned til Karibien, anbefales veldig, spesielt med barn/de barnevennlige båtene! 

Maten er veldig god de fleste steder, men fetende. Folk er hyggelige, kanskje i overkant pratsomme for de av oss som er introverte stereotyp-nordmenn, det er en del sannhet i at "alt er større i USA".
Husker veldig godt de stedene der mange var veeeldig store, og at langs motorveien kunne du se reklameskilt med pene blonde damer i bikini som poserte med store automatvåpen "come shoot big guns at x machine gun world" og liknende. Det er sært når man ikke er vant til at skytevåpen er gjengs😅

Anonymkode: 46d53...b16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne aldri i verden ha bodd der! 

USA er vel omtrent som fattige land i den tredje verden, sammenlignet med for eksempel i Skandinavia. 

Anonymkode: a7cea...565

• Liker 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Aldri vært der, kommer aldri til å dra dit heller. Ingenting som frister meg med det landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der mange ganger.

Det blir litt som å spørre hvordan det er å være "i Europa". 

Har møtt alt fra fantastiske og inkluderende mennesker, til dårlige holdninger og politiske meninger jeg ikke takler. Fantastisk mat, dårlig mat. Flott natur og fotturer. Ekstrem hete, ekstrem kulde. Ulike kulturer. Enorme kontraster i samme by. Stor forskjell mellom fattig og rik. Steder det er umulig å kjøre bil, steder der du må ha bil. Og slik kunne jeg fortsatt.

Elsker sofistikerte Washington DC, all historien. Og perler som Carmel by the Sea og highway one. Yosemite og death walley. New York må man jo oppleve en gang. LA kan føles oppskrytt, men reiser man litt rundt ser man skjarmen. Miami er noe for seg selv. New Orleans er kultur og historie, men aldri et sted jeg følte traff meg. Steder som seattle, philadelphia med mer, byer som absolutt har sitt å by på. Hawaii som både er syden for amerikanere, men også har noen fantastiske steder man bør oppleve. Jakt og ødemark i alaska, og en helt annen måte å leve på. Galskapen i vegas, som man bare må oppleve en gang i livet. 

Anonymkode: 1cee4...104

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Første gang jeg var i USA (NY) ble jeg veldig oppmerksom på hvordan folk med en annen hudfarge enn meg ble behandlet..det gjorde inntrykk. Forsto raskt hvor skjermet vi har levd i Norge mtp rasisme. 
En annen ting som gjorde veldig inntrykk var hvor synlig fattigdommen var. Det var helt normalt at hjemløse sto og ventet til vi var ferdige med maten vår på feks McDonald - og spiste restene. Hjerteskjærende. 
Også helt normalt at hjemløse gikk langs biltrafikkerte veier og tigget ved trafikklysene. Mange hjemløse veteraner. 
Alle serviceyrker var som regel besatt av mennesker med mørk hudfarge. 
Jeg var ung da jeg var der, så alt dette gjorde selvfølgelig veldig inntrykk. Heldigvis! 

De senere år har vi vært i mange stater..den største skuffelsen må ha vært Miami..det er som et hvilket som helst shabby «sydensted»

Det som fortsatt slår meg i bakken hver gang jeg er der - er den enorme kontrasten mellom fattig og rik. På den ene siden av gaten er det svære palasser av hus med sikkerhetsgjerder osv, på den andre siden er campingvogner som huser barnerike familier..

Kunne aldri i mitt liv tenke meg å bo der..de har et ræva politisk styre, og menneskesyn. Noen stater begynner dog å få litt orden. 

Anonymkode: 12723...643

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Alt for stor klasseforskjell, en tragedie. Vi utvikler jo det samme i norge på sikt.

LA er også et skikkelig høl utenom de kjente stedene.

Verdt å dra dit som turist om du har bra økonomi, men ellers ville jeg latt være.

Anonymkode: ded4c...0c0

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei vil ikke dra dit i det hele tatt. klarer meg fint her.

Anonymkode: 960f7...62f

AnonymBruker
Skrevet

USA er enormt mangfoldig, og tidvis litt enfoldig. Har vært der mye, kunne godt bodd der en periode - men ikke for godt og ikke mens jeg oppdro barn.

Sånn veldig generelt. Maine og Mississippi har ikke all verdens til felles.

Anonymkode: 51121...d42

Skrevet (endret)

aldri vært der. har ikke lyst heller. men det jeg sikkert hadde likt var å får oppleve mye av de stedene jeg har sett på film.

samt utvalget man har i butikker. spesielt utvalget mtp økologisk og gressfødd kjøtt. samt utvalg av helsekost til rimeligere priser enn her til lands. større utvalg på det meste. 

ellers er det lite annet som frister der nede. kanskje klimaet noen steder. men det kan man finne i europa om sommeren også.

Endret av Ænema
Gjest Athena Catalina
Skrevet

Aldri vært der og  jeg kommer heller aldri til å dra til det møkka landet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i NY og det var en fin tur, synes vanlige amerikanere er hyggelige folk, men kunne aldri i verden tenkt meg å bo der selv. USA er på mange måter et u-land, og jeg er heller ikke fan av amerikansk aggressivitet i verdenspolitikken.

Anonymkode: c88ef...a58

AnonymBruker
Skrevet

Mye høyere lønninger enn Norge, noen gidder ikke å bo i et land uten fungerende kollektivtransport 

Anonymkode: f9fec...087

Gjest AprilRyan
Skrevet

Ja, jeg har vært der og var gøy å være der som turist og det er nok mye oppleve der, men det er ikke førstevalg når det gjelder reisemål. Folk er hyggelige, men jeg synes det ble litt mye fake-hyggelig.

Jeg kunne ikke ha bodd der og ser ikke hva som skulle friste med å bo der i det hele tatt.

Skrevet

USA er svært. New England, Deep South, California, Midtvesten, Pacific NW kunne vært forskjellige land, de er vidt forskjellige på alle måter. Personlig synes jeg hillbillyland i Alabama/ Mississippi er utrolig artig, men du må være klin gæern for å bosette deg der. Jeg er betraktelig mindre begeistret for New York som nordmenn ellers ser ut til å elske.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Nei vil ikke dra dit i det hele tatt. klarer meg fint her.

Anonymkode: 960f7...62f

Det hørtes ut som et spennende utgangspunkt. Fordi du har det fint der du er vil du ikke dra andre steder?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...