Gå til innhold

Hjelp fra kommunen og de behandler meg som et barn

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De snakker til meg som jeg er et barn (ikke babystemme da, men de snakker ikke til meg som en voksen), og de behandler meg som et barn. Jeg klarer jo å snakke og oppføre meg vanlig, men for dem er det tydeligvis ikke aktuelt å behandle meg som en voksen på lik linje som dem, jeg har tatt det opp med dem mange ganger men det hjelper ikke. Ikke gøy å bli kalt for en ung jente når jeg er over 30, og de sier det ikke som kompliment. Virker nesten som de har glemt alderen min. Og tror jeg er tenåring. Går ikke inn på hvorfor jeg har hjelp, det er ikke vesentlig. Men lurer på om dette er vanlig? Og er det flere som har hjelp som opplever dette?

Anonymkode: a70e6...664

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det har ikke noe med deg å gjøre, ts. Det er slik folk i helsesektoren (utover leger, en god del av dem tiltaler deg som om du er et normalt oppegående menneske) tiltaler folk. De tror dette er «omsorg» når det av de fleste oppleves nedlatende. 

Si til deg selv at dette handler om dem. Om deres manglende innsyn og evne til sosial omgang. Vis dem raushet til å begå denne tabben. De er ikke oppegående - de vet ikke bedre. De ønsker ikke å bli opplyst.

Om du forsøker endre dem vil du ende opp med å sloss mot vindmøller. 

Anonymkode: ff964...811

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke gi deg. Det der er ikke greit. Har et søskenbarn med CP. Hun blir også snakket til som et barn. Hun er 50 ingenting galt på innsiden av hodet. Hun har blitt bitter og sinna med årene, fordi hun ikke blir tatt på alvor som voksen. Men hender hun freser av seg, at hun ikke er et barn. Merker at kommunikasjonen med andre har fått seg en knekk pga påvirkningen av denne bstneorsten til henne aldri slutter. De tar kniv og gaffel til henne å begynner å kutte opp. Da hyler hun høyt, for det er da noe hun fint kan selv, med litt ekstra tid. 

Har jobbet i butikk, og opplevd folk med cp, rullestol og andre handicap. Som har takket meg for å snakke ordentlig til dem. Jeg blir jo litt sinna av det. Ikke fordi de takker forsåvidt. Og jeg er ingen god samaritan. Jeg blir sinna fordi de burde ikke takke, fordi det rett og slett burde være en vanlig ting i hverdagen deres uansett alder. Å bli snakket til på vanlig måte. Så det er ingenting å takke for. 

Anonymkode: cc729...7ac

• Liker 4
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Du går begynne å prate til dem som et barn... 

Anonymkode: cc729...7ac

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det har ikke noe med deg å gjøre, ts. Det er slik folk i helsesektoren (utover leger, en god del av dem tiltaler deg som om du er et normalt oppegående menneske) tiltaler folk. De tror dette er «omsorg» når det av de fleste oppleves nedlatende. 

Si til deg selv at dette handler om dem. Om deres manglende innsyn og evne til sosial omgang. Vis dem raushet til å begå denne tabben. De er ikke oppegående - de vet ikke bedre. De ønsker ikke å bli opplyst.

Om du forsøker endre dem vil du ende opp med å sloss mot vindmøller. 

Anonymkode: ff964...811

Det stemmer ikke at de fleste folk i helsesektoren tiltaler voksne folk som om de skulle ha vært barn. Veldig merkelig påstand. Personlig snakker jeg til voksne folk som voksne folk, fordi det er det de er. Hilsen over 10 år i helsevesenet.

Anonymkode: 2012f...15c

• Liker 5
Skrevet

Har jobbet i årevis i helsesektoren med pasientrettet arbeid, og aldri snakket til voksne som om de var barn. Heller ikke hørt mine kollegaer gjøre det. 
Be om ansvarsgruppemøte eller ta en tlf. til leder ang. dette.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Det stemmer ikke at de fleste folk i helsesektoren tiltaler voksne folk som om de skulle ha vært barn. Veldig merkelig påstand. Personlig snakker jeg til voksne folk som voksne folk, fordi det er det de er. Hilsen over 10 år i helsevesenet.

Anonymkode: 2012f...15c

Dette er du jo i din fulle rett til å mene og ha erfart. Etter å hs vært på flere institusjoner gjennom ca. 1,5 års tid, er det et mer vanlig fenomen enn ikke. Har måttet snakke i store bokstaver til helsepersonell at jeg 'bare' er lam fra livet og ned, og IKKE i hodet. Har måtte ha møter og gjennomgåelser med ansvarlig lege, avdelingsledere og diverse, på hver eneste institusjon, etter å ha innlevert klage på behandling av enkelte pleiepersonell. Hovedvekten vet, og kan, oppføre seg, men det finnes dessverre en andel som aldri burde vært i nærheten av omsorgsyrket.

Anonymkode: d53ad...fad

AnonymBruker
Skrevet

Snakk tilbake til dem som om de var barn! Ikke sikkert det hjelper, men du kan jo prøve.

Dette er absolutt ikke det samme, men når jeg gikk siste året i barnehagen var det en ansatt, Ada, som av og til var på min avdeling, og som alltid sa feil navn til meg. Jeg har et fornavn med e-ending, hun brukte konsekvent a-ending og skyldte på at det var en annen jente med a-ending på naboavdelingen og derfor måtte jeg bare finne meg i at hun sa InA til meg! Etter tips fra mamma begynte jeg å si «AdE» til henne, hun ble sur og sa at jeg visste godt at hun het AdA og ikke AdE, og da sa jeg at hun visste utmerket at jeg heter InE og ikke InA og hun fikk finne seg i at jeg sa feil til henne så lenge hun sa feil til meg! Til slutt klarte hun faktisk å si «Ine» til meg, men jeg tror det satt ganske langt inne!

Anonymkode: e34b2...0c6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Sitter det langt ikke for dem å behandle oss som voksne fordi de føler de på en måte er litt over oss brukere? Er ikke sikkert det er sånn. Men lurer noen ganger på det. Et eksempel her. Har du gått å handla helt alene? Så flink du er! Det  syns ikke jeg er gøy å høre i det hele tatt, for det er jo vanlig å gå på butikken og handle. Er da ikke noe spesielt med det akkurat.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Sitter det langt ikke for dem å behandle oss som voksne fordi de føler de på en måte er litt over oss brukere? Er ikke sikkert det er sånn. Men lurer noen ganger på det. Et eksempel her. Har du gått å handla helt alene? Så flink du er! Det  syns ikke jeg er gøy å høre i det hele tatt, for det er jo vanlig å gå på butikken og handle. Er da ikke noe spesielt med det akkurat.

Hva svarer du da? 

Du må prøve å le litt av dem og si "ja det er vel ikke så uvanlig for en dame på over 30?" Deretter ville jeg sagt "Men helt seriøst. Jeg liker ikke at dere snakker til meg som om jeg er et barn. Jeg er et voksent menneske og forventer å bli snakket til og behandlet deretter"

Anonymkode: 08d97...1a2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tror ikke alltid de er bevisst på det, men en del har nok veldig behov for å distansere seg…  de er nok redde eller usikre.. og så føles det veldig godt å føle seg bedre 😅

Anonymkode: 7cbde...912

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Hva svarer du da? 

Du må prøve å le litt av dem og si "ja det er vel ikke så uvanlig for en dame på over 30?" Deretter ville jeg sagt "Men helt seriøst. Jeg liker ikke at dere snakker til meg som om jeg er et barn. Jeg er et voksent menneske og forventer å bli snakket til og behandlet deretter"

Anonymkode: 08d97...1a2

Ja, svarer dem stort sett sånn. Og jeg har sagt fra mange ganger. Virker ikke akkurat som de bryr seg om det.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Tror ikke alltid de er bevisst på det, men en del har nok veldig behov for å distansere seg…  de er nok redde eller usikre.. og så føles det veldig godt å føle seg bedre 😅

Anonymkode: 7cbde...912

Skjønner 😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...