Gå til innhold

Hvor detaljert og hvor lang bør ønskelista være?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Blir helt svett av å sitte med denne ønskelista, men folk maser. Vi har foreløpig bare kommet på 13 punkter, men sliter med å fortsette. Det er invitert nesten 100 gjester, hvor mye bør vi ha på lista? Vi har sagt til de fleste som har spurt at vi mest av alt ønsker oss gavekort på møbler, vaskemaskin og lignende, for vi skal flytte like etter bryllupet. 

Og så lurer jeg på om det er greit å skrive for eksempel "vinglass", eller må man være mer spesifikk og legge med en link til akkurat dét og det glasset? Vi bryr oss innmari lite om type/modell/merke, vi bare eier ikke vinglass. Hva foretrekker dere som sjekker disse ønskelistene, bør de være så detaljerte som mulig, eller synes dere det er greit å få litt spillerom på pris og personlig preg på gaven?

Anonymkode: 2ed01...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er nok lurt å si hvilket mønster dere ønsker på både bestikk og vinglass, så dere ikke ender opp med mange ulike. Ønsk dere f.eks. seks rødvinglass, seks hvitvinsglass og seks ølglass fra samme serie. Finnes mye som er tidløst.

Går også an å ønske seg både dekorative vaser og bilder. 

De fleste legger jo litt i en bryllupsgave, og vil jo helst gi noe som blir brukt og satt pris på. 

Anonymkode: 41e1b...807

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fins muligheten på norske butikker til å opprette en sånn digital ønskeliste? Der folk også kan krysse av om de har kjøpt noe? Er vant med det fra da jeg bodde i USA, og det er veldig praktisk både for å vite at paret ønsker seg glass i den og den serien, og at noen allerede har kjøpt rødvinsglass så da kjøper du de andre (osv). 

Uansett, enig i at om dere ønsker dere ting som glass så vær så spesifikk som mulig. Og så syns jeg det er fint om en ønskeliste inneholder ting i alle prisklasser, så er det muligheter både for rimelige smågaver og spleisegave fra vennegjengen. 

Anonymkode: 3f6bf...671

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger du ut ønskeliste i butikk så holder butikken rede på hva som er kjøpt og hva som gjenstår på ønskelisten. Viktig at brudeparet spesifiserer type og antall glass f .eks.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi trengte også bare "vinglass og servise" og brydde oss egentlig ikke om akkurat hvilket. Men det er veldig lurt å finne noe å samle på så du ikke får mye forskjellig, og lettere for gjestene. Vi laget en ønskeliste på Kitchn og valgte en serie å ønske oss. Kitchn er en butikk man lett finner "overalt" og på nett :) Så la vi på litt gryter og kniver og sånt i tillegg til servise. 👍

Anonymkode: f7f48...301

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fins muligheten på norske butikker til å opprette en sånn digital ønskeliste? Der folk også kan krysse av om de har kjøpt noe? Er vant med det fra da jeg bodde i USA, og det er veldig praktisk både for å vite at paret ønsker seg glass i den og den serien, og at noen allerede har kjøpt rødvinsglass så da kjøper du de andre (osv). 

Uansett, enig i at om dere ønsker dere ting som glass så vær så spesifikk som mulig. Og så syns jeg det er fint om en ønskeliste inneholder ting i alle prisklasser, så er det muligheter både for rimelige smågaver og spleisegave fra vennegjengen. 

Anonymkode: 3f6bf...671

Ja, du kan gå i de fleste butikker som har f.eks. kjøkkenting og legge inn liste der. Så kan de som vil enten se listen på nettet, eller de kan se listen i butikken. Da kan de som har dårlig råd kjøpe ett eller to fat og de som har bedre råd kjøpe en kjøkkenkniv for eksempel. Det er lurt å ha ting i flere prisklasser uansett. Det som eventuelt ikke blir kjøpt (om dere får 4 av de 6 dere ønsker), kan dere ønske dere til jul eller kjøpe selv. Noen butikker hadde tidligere også en gave til brudeparet når de startet opp liste, men har ikke sett det etter pandemien/prisene gikk opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Takker for innspill :yvonne:

Det med prisklasser er litt av grunnen til at jeg lurer på hvor spesifikk man må være, for jeg tenkte at folk da selv kan velge om de vil ta med noe til 299 eller 899. Men vinglass var kanskje et dumt eksempel siden man gjerne skal ha ganske mange og de godt kan matche :)

Anonymkode: 2ed01...094

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi opprettet ønskeliste på to ulike nettbutikker for kjøkkenutstyr. La inn noen få dyre ønsker (1000+), men ønsket oss også ting til under hundrelappen (krydder o.l).  De fleste tingene vi ønsket oss kostet mellom 200 og 600 kroner (servise, vannglass, mummikopper osv.). Mange valgte å gi penger eller gavekort, men fikk tilbakemelding fra flere av gjestene om at de satte pris på at det var mye å velge i, og at ikke alt var veldig dyrt. Vi hadde i bakhodet at noen av gjestene var unge studenter med begrenset inntekt.

Når det gjelder hvor spesifikk man må være... Av ting som man helst vil skal matche (som vinglass), ville jeg vært kjempespesifikk. Ellers tenker jeg det er greit å skrive at man ønsker seg noe uten å spesifisere merke. Vi trengte flere blomstervaser, og der hadde vi ikke særlige preferanser. La derfor til alle blomstervasene vi synes var pene i ønskelistene. :ler:

Anonymkode: 9e0d3...12a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer spesifikk jo enklere for både gjester og dere i etterkant. Om ikke du ønsker en kjempejobb med bytting av gaver i etterkant. Gavekort på en spesifikk butikk er fint om dere ikke vet helt hva dere skal kjøpe, eller skal ha større ting som ikke 1 gjest ville kjøpt alene.. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne aldri funnet på og lage en kravliste med gaver  til en fest i Norge i dag. Folk har da mer enn nok av alt fra før. Ville føle meg som verdens verste kravstore menneske. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, Trøndere1 said:

Jeg kunne aldri funnet på og lage en kravliste med gaver  til en fest i Norge i dag. Folk har da mer enn nok av alt fra før. Ville føle meg som verdens verste kravstore menneske. 

Det er jo ikke nødvendigvis det at brudeparet verken trenger eller ønsker seg så mye, men når gjestene ber om ønskeliste er det vel greit å lage en?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar det egentlig som en selvfølge at brudeparet har lagd en gaveliste på tilbords, kitch’n eller lignende butikker når jeg skal i bryllup😅😊 Om de ikke har det, har de som regel ønsket seg penger/gavekort til IKEA for kjøkken etc, som også er fint.

Dess flere spesifikasjoner på ønskelisten, dess mer frihet føler jeg og mindre stress som gjest 😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er jo ikke nødvendigvis det at brudeparet verken trenger eller ønsker seg så mye, men når gjestene ber om ønskeliste er det vel greit å lage en?

Folk som gifter seg i dag er jo godt bemidlede folk. Det er bare å presisere at gaver er totalt unødvendig. Det er en utdatert skikk fra de tider unge par giftet seg og trengte alt for å fylle et hjem. Jeg holder på mitt. Gaver er forbeholdt barn og konfirmanter. Voksne folk trenger ikke ennå mer service. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trøndere1 skrev (3 minutter siden):

Folk som gifter seg i dag er jo godt bemidlede folk. Det er bare å presisere at gaver er totalt unødvendig. Det er en utdatert skikk fra de tider unge par giftet seg og trengte alt for å fylle et hjem. Jeg holder på mitt. Gaver er forbeholdt barn og konfirmanter. Voksne folk trenger ikke ennå mer service. 

Enig. Veldig spesielt å be gjestene sponse vaskemaskin. 

Anonymkode: 61598...0f7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (2 timer siden):

Trøndere1 skrev (9 minutter siden):

Poenget er at jo at folk gjerne vil gi en gave når de er invitert i bryllup uansett, og da må det vel være bedre at de kjøper noe brudeparet ønsker seg og trenger enn at gavebordet blir fullt av ting som blir stående på loftet eller i garasjen. Med en ønskeliste får de ting de selv setter pris på, og de unngår å få flere av samme ting. 

Så er det jo greit at levestandarden er ok i Norge, men det kan fremdeles være ting folk ønsker seg, selv om vi ikke lever på 50-tallet lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel heller si at et bryllup er en sjanse til å få de tingene man kanskje har ønsket seg lenge, men ikke har hatt råd til. Jeg har f.eks. ikke hatt plass til en skikkelig kjøkkenmaskin, så det er noe jeg ville ønske meg, understreket at gjestene kan gi små beløp som en slags nedbetaling på maskinen og at det finnes andre alternativer.

En annen ting: tenk om (å hjelpe meg finnes de???) det er to som ikke har bodd sammen fra før, selv om begge er voksne og så synger begge vaskemaskinene på siste verset. DA må de jo få lov til å ønske seg en vaskemaskin, eller en sofa eller hva det nå er.

Endret av sofie777
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
48 minutter siden, Trøndere1 said:

Som ti10 sier vil gjerne gjestene gi gaver uansett, så da er det vel bedre med en "edruelig" ønskeliste? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Som ti10 sier vil gjerne gjestene gi gaver uansett, så da er det vel bedre med en "edruelig" ønskeliste? 

Voksne folk i dag trenger ikke gaver. Vil folk absolutt gi noe så send pengene til en lokal ideel organisasjon. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sofie777 skrev (38 minutter siden):

Jeg vil vel heller si at et bryllup er en sjanse til å få de tingene man kanskje har ønsket seg lenge, men ikke har hatt råd til. Jeg har f.eks. ikke hatt plass til en skikkelig kjøkkenmaskin, så det er noe jeg ville ønske meg, understreket at gjestene kan gi små beløp som en slags nedbetaling på maskinen og at det finnes andre alternativer.

En annen ting: tenk om (å hjelpe meg finnes de???) det er to som ikke har bodd sammen fra før, selv om begge er voksne og så synger begge vaskemaskinene på siste verset. DA må de jo få lov til å ønske seg en vaskemaskin, eller en sofa eller hva det nå er.

Voksne folk har i min verden ikke lov til å ønske seg en vaskemaskin. Har de råd til å gifte seg så har de råd til vaskemaskin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trøndere1 skrev (Akkurat nå):

Voksne folk har i min verden ikke lov til å ønske seg en vaskemaskin. Har de råd til å gifte seg så har de råd til vaskemaskin. 

Så i din verden er det ingen som gifter seg av kjærlighet, altså! Trist verden du lever i 😢

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...