AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Er på ferie med en familie der mannen er muslim. De skal absolutt ikke spise svinekjøtt men han drikker alkohol hver kveld? Hvorfor? Anonymkode: ab828...2f2 1 3
Sofakona Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Fordi alle er forskjellige. Samme med kristendommen.... ikke alle går etter koronaen og bibelen på lik måte 10 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Er vel individuelt det der. Noen kristne ber aftenbønn, men steiner ikke homofile(mener det står noe om det i Bibelen). Anonymkode: b42c0...ad7 2
AnonymBruker 42 Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Er kanskje ikke helt "halal", men "dobbeltmoralsk" er det ikke... Han liker vel alkohol, da
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er på ferie med en familie der mannen er muslim. De skal absolutt ikke spise svinekjøtt men han drikker alkohol hver kveld? Hvorfor? Anonymkode: ab828...2f2 Ikke nødvendigvis dobbeltmoral det. Svinekjøtt er like mye kulturelt betinget, som religiøst. Jeg har også muslimske venner, som er liberale og ikke religse. Kjøttet trenger ikke å være halal, men svin er uansett no go. Anonymkode: d1306...30e 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Det er jo ikke å være dobbeltmoralsk. Det å ikke velge å spise svin kan da like mye være kulturelt betinget som religiøst. Eller som meg, som ikke spiser svin fordi jeg vet hva de spiser og i tillegg er svært intelligente dyr. Var i Dyreparken her for noen uker siden og inne på gårdsområdet hvor det er gris og geiter sammen, sto geitene og bæsjet mens grisene spiste opp alt etter dem. Anonymkode: 107ef...c37 1
Mamajune11 Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Ikke alle muslimer følger koranen slavisk. Samme som ikke alle kristne følger bibelen slavisk. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Dette med å avstå fra svin kan også ha med toleranse å gjøre. Svigerinnen min er muslim og har egentlig ikke noe problem med å spise svin mtp. religion, men fordi ingen i familien hennes har spist svin gjennom mange generasjoner, tåler ikke kroppen hennes svin. Hun blir ordentlig syk når hun får det i seg. De gangene hun har prøvd å forklare at hun ikke tåler svin, har hun vært nødt til å nærmest forsvare det, og da er det mye enklere å bare si at det er fordi hun er muslim. Ingen spør noe mer da. Anonymkode: feff7...cb7 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Er på ferie med en familie der mannen er muslim. De skal absolutt ikke spise svinekjøtt men han drikker alkohol hver kveld? Hvorfor? Anonymkode: ab828...2f2 Det er litt kulturelt hos noen tror jeg. Akkurat som det med hunder. Noen muslimer tør ikke ta på hunder av en eller annen grunn og har skikkelig avsky, men det er tillat å ta på både hund og gris, men når det gjelder hunden må man vaske seg på henda etterpå. Men ja, litt dobbeltmoral om han feks snakker mye om islams regler, men samtidig tenker jeg folk bør gjøre som de selv ønsker. Feks jeg er også muslim, verken drikker alkohol, spiser svin eller annet kjøtt som ikke er halal, men jeg sluttet med hijab, selvom jeg vet at hijab er obligatorisk. Tenker du ikke skal bry deg så mye om det fordi det er hans personlige valg og la folk leve som de vil. Og om du ikke er muslim, og ikke tror på det en gang, så blir det jo bare latterlig for deg å mene noe om det.. Anonymkode: 2f0d2...b29 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 Virker som du har bestemt deg for å dømme bare pga vedkommende er muslim. Jeg både røyker og drikker, men har døpt alle 4 barna mine i kirka.. ingen som reagerer på det. Anonymkode: c29a5...753 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 Trikiner. Å spise svin har vært forbundet med risiko for å bli infisert av en parasitt som kan gnage seg gjennom musklene dine, havne i blodårene dine. https://www.mattilsynet.no/mat_og_vann/smitte_fra_mat_og_drikke/parasitter_i_mat_og_drikke/trikiner.2512 Klart at det er en fornuftig regel og matkultur, når det ikke finnes noe Mattilsyn som sjekker slakt. Men heller ikke i Norge er risikoen null, for parasitten finnes hos villrev f.eks. Ikke tilsvarende risiko for sykdom for alkohol. Anonymkode: 66611...2f3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 Svin er Haram med stor H. Å røyke og drikke er ikke like syndig. Enkelte muslimer spiser heller ikke seigmenn eller annet gummigodteri på grunn av gelatin fra svin. Og så har vi noen liberale muslimer som spiser en pølse eller to i smug. Men det må aldri resten av familien få vite! Anonymkode: 1be06...82c 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er på ferie med en familie der mannen er muslim. De skal absolutt ikke spise svinekjøtt men han drikker alkohol hver kveld? Hvorfor? Anonymkode: ab828...2f2 Det er som det er, ts. Dette er da ikke verre enn folk som døper ungene og så ikke går i kirka? Å velge å ikke spise svin eller ikke drikke alkohol er et personlig valg. Det har intet med noe som helst annet å gjøre - det er personlige valg på linje med lavkarbo. Anonymkode: 30b4a...ed0 1
Mezzosoprena Skrevet 8. juli 2022 #14 Skrevet 8. juli 2022 Sofakona skrev (2 timer siden): Fordi alle er forskjellige. Samme med kristendommen.... ikke alle går etter koronaen og bibelen på lik måte Å nei, ikke si at koronaen har blitt hellig 🤣 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #15 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dette med å avstå fra svin kan også ha med toleranse å gjøre. Svigerinnen min er muslim og har egentlig ikke noe problem med å spise svin mtp. religion, men fordi ingen i familien hennes har spist svin gjennom mange generasjoner, tåler ikke kroppen hennes svin. Hun blir ordentlig syk når hun får det i seg. De gangene hun har prøvd å forklare at hun ikke tåler svin, har hun vært nødt til å nærmest forsvare det, og da er det mye enklere å bare si at det er fordi hun er muslim. Ingen spør noe mer da. Anonymkode: feff7...cb7 Den var ny altså. Hun kan vel bare kalle spade for en spade. Hun spiser ikke svin fordi hun er muslim. Ikke fordi hun gjennom generasjoner har utviklet intoleranse mot svin. Så, om jeg reiser til Australia og spiser kenguru vil jeg bli syk? Ingen i min familie i noen generasjon har vært i Australia, så da har vi utviklet intoleranse mot kenguru?? Det er ikke slik det virker altså. Anonymkode: ba88d...df5 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #16 Skrevet 8. juli 2022 De er vokst opp med at det er motbydelig ekkelt, i tillegg til at det er haram, så det blir litt som om vi ble servert katt, piggsvin eller rotter. Vi hadde rynket på nesa trolig, selv om det spises med velbehag i andre kulturer. Anonymkode: 31b80...a20
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 Kanskje han kommer fra et land som tradisjonelt ikke hadde svinekjøtt og han ble lært opp å ikke spise det. Kanskje var det rett og slett geografisk sånn at de hadde ikke svin på gårdene. Men øl var mer tilgjengelig. Kanskje har han bare bestemt seg at slik skal ham leve. Anonymkode: aae84...2af
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 On 7/8/2022 at 8:32 PM, AnonymBruker said: Er på ferie med en familie der mannen er muslim. De skal absolutt ikke spise svinekjøtt men han drikker alkohol hver kveld? Hvorfor? Anonymkode: ab828...2f2 Det er en fordi svinekjøtt er mer haram. Å drikke alkohol når man ikke ber er greit Anonymkode: 3b551...983
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #19 Skrevet 9. juli 2022 Man er muslim hvis man føler seg som muslim. Jeg gjør hva jeg vil og spiser og drikker hva jeg vil, er født muslim og er fortsatt muslim. Religion er en privatsak. Anonymkode: d8d45...6da 3 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #20 Skrevet 9. juli 2022 22 hours ago, AnonymBruker said: Den var ny altså. Hun kan vel bare kalle spade for en spade. Hun spiser ikke svin fordi hun er muslim. Ikke fordi hun gjennom generasjoner har utviklet intoleranse mot svin. Så, om jeg reiser til Australia og spiser kenguru vil jeg bli syk? Ingen i min familie i noen generasjon har vært i Australia, så da har vi utviklet intoleranse mot kenguru?? Det er ikke slik det virker altså. Anonymkode: ba88d...df5 Det var forklaringen hun fikk av fastlegen da hun etter haugevis med forsøk på å spise svin fremdeles ble veldig syk og ville få det sjekket opp. Hun blir like dårlig samme om hun vet det er en vanlig Gilde grill hun spiser eller ikke, og hun blir like dårlig i dag som 40-åring som hun ble på pølsefest som barn. 🤷♀️ Anonymkode: feff7...cb7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå