Gjest Suzanne Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Spørsmålet kommer fra sliten pårørende datter. Hvor mye tid og krefter er det "vanlig" å bruke på gamle foreldre? Mine foreldre er snart 80, bor hjemme alene, men de ble skilt for mange år siden. Ingen av dem vil på sykehjem/ avlastning. Noen i lignende situasjon?
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Jeg vile ha ringt komunnen og hørt med dem. Mange slike gamle og pårørende. Går ann å få hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Da får de hjelp til medesiner, sårstell ect Hjelp til renholdet, sengeskifte, handling osv. Anonymkode: 692c7...b8a 5
Gjest Suzanne Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Jeg vile ha ringt komunnen og hørt med dem. Mange slike gamle og pårørende. Går ann å få hjemmesykepleie og hjemmehjelp. Da får de hjelp til medesiner, sårstell ect Hjelp til renholdet, sengeskifte, handling osv. Anonymkode: 692c7...b8a Alt dette vet jeg. Jeg lurer på hvor lang tid DU ville brukt på DINE gamle foreldre?
Gjest Suzanne Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har nok skrevet innlegget under feil tema/ kategori på dette forumet.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Jeg bor ikke samme sted som mine foreldre (langt unna), og har konstant dårlig samvittighet for å ikke være der mer. Har dessverre ikke et godt svar, men føler med deg. Anonymkode: fd2ce...201
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Suzanne skrev (44 minutter siden): Alt dette vet jeg. Jeg lurer på hvor lang tid DU ville brukt på DINE gamle foreldre? Hver fredag etter jobb, er det kaffe hos mor/far med noe å spise til. Jeg sørger for noe å spise. Av og til caffe,museum frisøren, gartnerie og sånt tar jeg dem/de med på. Når det er høytidsdager besøker jeg dem også. Tar de med på Gudstjenest til jul, påske. Far er forsatt glad i bilturer, så blir ca 1 gang i måneden, der vi kjører rund og mines gammle dager. Så det du spør om er tid man bruker på sine gammle, det kan jeg ikke svare på. Tar ikke tide jeg/min mann/familie bruker sammen. Anonymkode: 692c7...b8a 4
Viki6 Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 (endret) Har slagrammet mor på over 80, som bor hjemme. Enke. Er hos henne tilsammen en time hver dag. Ordner også mye for henne pr tlf. Bor nært. Tar henne hjem til oss på middag et par dager i uka. Hun kan ikke lage mat. Vasker ikke for henne, men er det noe spesielt så ordner jeg det. Hun har hjemmehjelp som vasker, pluss leier inn ei til storrengjøring, vindusvask osv. Hagen ordner robotklipper, og vi leier inn noen til storrydding av hage en gang i året. Mitt søsken er like mye hos henne som jeg er. Vi fordeler alt bra. Hun har støttekontakt en dag i uka via kommunen, som tar henne med på kafe, til frisør og slike ting Endret 8. juli 2022 av Viki6 2 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Ikke noe når den tid kommer. Bor for langt unna. Anonymkode: b19b7...53b 1
Mamajune11 Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Suzanne skrev (2 timer siden): Alt dette vet jeg. Jeg lurer på hvor lang tid DU ville brukt på DINE gamle foreldre? Null tid. Nada. Nothing. Jeg valgte ikke bli født og jeg skylder dem ingenting.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 Jeg har unge foreldre enda. Men husker min far og min tante stelte med min farmor og farfar. De var innom hver dag etter jobb, byttet på ulike dager. Ordnet med ved, handlet, vasket kjøleskap og micro(sånt som ikke hjemmehjelp gjorde), også ringtes de på kveldstid noen ganger. De hadde hjemmehjelp hver 14.dag, hjelp til dusj en gang i uka og tilsyn/påminnelse om medisin over tlf fra hjemmehjelp/sykepleie. Antar at min far brukte 7-8 timer i uka på dem. Anonymkode: 46939...ee3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 Mine foreldre er nå 70 år, og jeg er enebarn. Jeg gruer meg til de blir eldre og trenger hjelp. Jeg har sett hvor mye min mor og far har hatt å gjøre med sine foreldre mens de bodde hjemme, og det var tøft til tider. Og de var flere om det. Anonymkode: 20fb1...daa 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 Suzanne skrev (7 timer siden): Spørsmålet kommer fra sliten pårørende datter. Hvor mye tid og krefter er det "vanlig" å bruke på gamle foreldre? Mine foreldre er snart 80, bor hjemme alene, men de ble skilt for mange år siden. Ingen av dem vil på sykehjem/ avlastning. Noen i lignende situasjon? Ja! Jeg har tatt meg av min syke far de 2 siste årene, sykdommen tok til slutt livet hans. Jeg hadde gjort akkurat det samme på ny, om så var. Ja, jeg var sliten, men jeg er frisk, så hvorfor ikke. Man stiller opp for sine foreldre, tenker nå jeg. Anonymkode: b7357...3de 1 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Mine foreldre er nå 70 år, og jeg er enebarn. Jeg gruer meg til de blir eldre og trenger hjelp. Jeg har sett hvor mye min mor og far har hatt å gjøre med sine foreldre mens de bodde hjemme, og det var tøft til tider. Og de var flere om det. Anonymkode: 20fb1...daa Kanskje du bør snakke med foreldrene dine om hvordan de ønsker det når de blir eldre og trenger hjelp? Det er ikke sikkert at de vil ha den samme belastningen som de selv hadde. Anonymkode: df4e8...dd4 3
Blåjojo Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 Jeg har eldre, men rimelig friske foreldre. Er likevel der en gang i uka. Alt fra 1 time til en hel dag. Kjører min mor så hun får handlet klær, blomster osv. Drar også på kirkegården og hjelper henne med planting der. Om du blir sliten ts, så ville jeg brukt mindre tid på å hjelpe de. Heller la kommunen ta seg av det. Så kan du dra på besøk. Drikke kaffe, prate, kanskje lage middag sammen slik at du var sikker på at de fikk i seg mat. 2 1
Gjest Suzanne Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Mine foreldre er nå 70 år, og jeg er enebarn. Jeg gruer meg til de blir eldre og trenger hjelp. Jeg har sett hvor mye min mor og far har hatt å gjøre med sine foreldre mens de bodde hjemme, og det var tøft til tider. Og de var flere om det. Anonymkode: 20fb1...daa Enebarn i dette tilfellet jeg også (bror takler ikke sykdom/ alderdom, og har meldt seg ut). Det er bra at foreldrene dine er sammen ihvertfall. Jeg tror man klarer seg bedre i alderdommen når man er to.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 Der er ikke så relevant for deg å vite hvor mye tid andre hadde brukt på siden foreldre, fordi folk har forskjellig livssituasjon. Selv har jeg syk forelder som bor alene og har vært syk hele mitt liv. Jeg stiller opp der jeg kan, men over lang tid tenkte jeg at jeg måtte gjøre ekstra mye, både handle, vaske, organisere, rydde, kjøre til sykehus osv. Dette er krevende når man også har full jobb og små barn, og til slutt måtte jeg lære meg å si nei. Det er lurt å få hjemmesykepleien til å ta seg av mat, medisiner osv. Hjemmehjelp kan vaske. Man kan få mat levert på døren, og faktisk det samme med medisiner. Det er ikke meningen at pårørende skal bruke masse tid på foreldrenes behov som velferdsstaten skal ta seg av. Da er det bedre at man tar seg av de sosiale og medmenneskelige - stikk innom å si hei, inviter på middag osv. Men ikke slit deg ut, da vil du uansett ikke klare å hjelpe noen. Anonymkode: 5c8b9...8ff 4 1
Gjest Suzanne Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Der er ikke så relevant for deg å vite hvor mye tid andre hadde brukt på siden foreldre, fordi folk har forskjellig livssituasjon. Selv har jeg syk forelder som bor alene og har vært syk hele mitt liv. Jeg stiller opp der jeg kan, men over lang tid tenkte jeg at jeg måtte gjøre ekstra mye, både handle, vaske, organisere, rydde, kjøre til sykehus osv. Dette er krevende når man også har full jobb og små barn, og til slutt måtte jeg lære meg å si nei. Det er lurt å få hjemmesykepleien til å ta seg av mat, medisiner osv. Hjemmehjelp kan vaske. Man kan få mat levert på døren, og faktisk det samme med medisiner. Det er ikke meningen at pårørende skal bruke masse tid på foreldrenes behov som velferdsstaten skal ta seg av. Da er det bedre at man tar seg av de sosiale og medmenneskelige - stikk innom å si hei, inviter på middag osv. Men ikke slit deg ut, da vil du uansett ikke klare å hjelpe noen. Anonymkode: 5c8b9...8ff Takk for svar. Min mor har vært syk i snart 20 år. Så hun har jeg hatt nok å gjøre med de siste 19 årene. Nå kan hun nesten ikke gå. Mat, medisiner og alt det der er fiksa for lenge siden. Hun har Parkinson og tåler medisinene veldig bra. Hun er en seig og sta jævel (hennes ord), og vil ikke ha hjelp av andre enn meg. Jeg kan ikke tvinge henne til å be om mer hjelp fra kommunen. Kommunen vil ha henne på langtidsopphold. Hun bestemmer selv, og hun skal dø hjemme, basta (hennes ord). Hun plages mest psykisk nå. Er redd for å være alene, og får angstanfall hver natt. Det er derfor jeg lurer på hvordan andre håndterer sine syke gamle.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 Kommer til og stille opp mye for dem når den tiden kommer, men de er unge og friske i begynnelsen og slutten av 60årene Anonymkode: efb5c...be9
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #19 Skrevet 9. juli 2022 Mamajune11 skrev (13 timer siden): Null tid. Nada. Nothing. Jeg valgte ikke bli født og jeg skylder dem ingenting. fy fa.. for en holding Anonymkode: efb5c...be9
Gjest Suzanne Skrevet 9. juli 2022 #20 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): fy fa.. for en holding Anonymkode: efb5c...be9 Men mamajune11 har helt rett. Vi velger ikke selv å bli født inn i denne verden. Mange mennesker skulle ikke fått barn i det hele tatt, mener jeg, eller ihvertfall redusert antall "avkom". Jeg skriver av egen erfaring, og andre jeg kjenner. Selv synes jeg moren (og faren) min fikk for mange barn i forhold til kapasiteten de hadde. Men det var før i tiden (70- tallet). Min mor ville ha 3 barn for å sikre egen alderdom. Tipper mamajune11 har hatt en dårlig/ vanskelig oppvekst. Har ikke noe med holdning å gjøre. Det er nok personlig erfaring.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå