Gå til innhold

1,5 åring vil plutselig amme mye mer etter jeg ble gravid. Slutte nå?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er gravid og har en 1,5 åring som jeg enda ammer et par ganger daglig. Men etter jeg ble gravid har hun ammet mye mer og hun får liksom ikke nok. Hun våkner utallige ganger om natten og morgenen og skal ha pupp og henger veldig lenge med puppen. Jeg har såre brystvorter pga graviditeten i tillegg, så jeg begynner å bli litt frustrert. 

Er det like greit å slutte helt med amming nå eller er det best å vente til hun roer seg litt? Hun er jo helt besatt av det akkurat nå og får panikk uten pupp… 😅 Flere her som har opplevd det og hva gjorde dere? 

Anonymkode: 24f5f...5a8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du lyst til å amme begge (tandemamming) eller ser du for deg å slutte før nye babyen kommer? 

Jeg ammet fortsatt storesøster på to da jeg ble gravid igjen. Valgte å avslutte i løpet av graviditeten, men det gikk ganske av seg selv siden jeg også mista melka etterhvert. Og snakka mye om at hun var blitt stor nå og puppen hadde slutta lage melk til henne, men det vil komme en baby og da blir det melk i puppen igjen til lillesøster, osv. 

Selv om du ikke vil slutte helt, så er det også helt innafor å sette grenser om du syns det blir for mye, uten å nødvendigvis kutte helt! 

Anonymkode: e64e3...6a6

• Liker 2
Skrevet

Sluttet da eldste var 19 mnd, men da var han lei selv, ser for meg dette kan bli litt vanskeligere. Men ville absolutt prøvd før babyen kommer, så ikke det blir sjalusi, og det blir enda mer problemer med å slutte 🙂

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, mingus said:

Sluttet da eldste var 19 mnd, men da var han lei selv, ser for meg dette kan bli litt vanskeligere. Men ville absolutt prøvd før babyen kommer, så ikke det blir sjalusi, og det blir enda mer problemer med å slutte 🙂

Jeg slutta ikke før babyen kom, og det funka veldig fint. Eldste syns det var kjempestor å få pupp sammen med lillesøster og vi opplevde ikke noe sjalusi. Eldste ble amma en gang om dagen til baby nærma seg året, og det kosta ca 30 sekunder med tårer.

Skjønner ikke h orfor folk som ikke har erfaring med tandemamming absolutt skal påstå at det fører til sjalusi. Vi opplevde heller det motsatte.

Anonymkode: 76b5a...547

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Har du lyst til å amme begge (tandemamming) eller ser du for deg å slutte før nye babyen kommer? 

Jeg ammet fortsatt storesøster på to da jeg ble gravid igjen. Valgte å avslutte i løpet av graviditeten, men det gikk ganske av seg selv siden jeg også mista melka etterhvert. Og snakka mye om at hun var blitt stor nå og puppen hadde slutta lage melk til henne, men det vil komme en baby og da blir det melk i puppen igjen til lillesøster, osv. 

Selv om du ikke vil slutte helt, så er det også helt innafor å sette grenser om du syns det blir for mye, uten å nødvendigvis kutte helt! 

Anonymkode: e64e3...6a6

Har litt lyst på en ammepause før baby kommer, men på samme tid er det fint å amme. Vel, det var fint før hun begynte å henge så veldig lenge og ofte med puppen. 😅 Så jeg ser vel for meg at jeg vil slutte før baby kommer. Tror det kan bli en utfordring fordi vi har en skikkelig ammejente - det er enda det eneste som trøster henne og hun får meltdowns hvis hun ikke får. 

Jeg håper nesten at melkeproduksjonen går ned og at hun mistet interesse selv, for da slipper vi det styret med å avvenne, som jeg tror blir lange dager. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, mingus said:

Ja jeg tenker å i alle fall prøve å kutte ned på amminga først, så jeg slipper brystvortetortur, haha. 🙈 Det begynner også å bli slitsomt med sinneutbrudd når hun ikke kan få, så jeg håper vi finner noe distrahering som funker.

ts

AnonymBruker
Skrevet

Tandem amming er et fantastisk verktøy i mammarollen, det hjelper mot sjalusi og opprettholder eldstes behov for å føle seg tilknyttet og viktig selv med nytt søsken. Det er en enkel og avslappende måte å bonde med eldste når du er stuck i sofaen med baby. 

Jeg anbefaler deg å melde deg inn i Amming uten grenser på FB, der får du masse hjelp og råd fra hundrevis av kvinner som har gjort dette før. 

Og husk at datteren din fortsatt er veldig liten, naturlig ammeslutt skjer ikke før mellom 2,5 og 7 år for menneskebarn. ❤️

Anonymkode: 5adf2...2a4

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg slutta ikke før babyen kom, og det funka veldig fint. Eldste syns det var kjempestor å få pupp sammen med lillesøster og vi opplevde ikke noe sjalusi. Eldste ble amma en gang om dagen til baby nærma seg året, og det kosta ca 30 sekunder med tårer.

Skjønner ikke h orfor folk som ikke har erfaring med tandemamming absolutt skal påstå at det fører til sjalusi. Vi opplevde heller det motsatte.

Anonymkode: 76b5a...547

Jeg synes det også høres fint ut, så har tenkt mye på hva jeg skal velge å gjøre. Blir nok nedkutting på amminga, men om jeg slutter helt gjenstår å se. Det er enda den tryggeste plassen hennes og så langt har ingen teddybjørner klart å erstatte det, hehe… Er veldig fint med den kosestunden. Likevel håper jeg vi klarer å trappe ned, da hun virker å ha blitt veldig avhengig for tiden. 🙈 Kanskje det kommer en tann snart for alt vi vet. 

ts

• Hjerte 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...