AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Hadde i går en situasjon med 4 åring, som begynte med at han begynte å gråte fordi han slo seg litt (ingenting dramatisk). Jeg blåste, han fikk trøst og roet seg etterhvert. Så skulle han ha nettbrettet og kosedyret sitt som han holdt på med i utgangspunktet. Da ble han kjempesur for at ikke jeg kunne gi det til han (han har noen ganger for seg at han skal bli behandlet som en konge og at andre skal gjøre alt for han), fordi han var rett ved det og jeg sa han fint kunne ta det selv. Det resulterte i et skikkelig raserianfall, men jeg sto på mitt (om at han fikk ta med seg nettbrettet og kosedyret selv), og sa til slutt etter mye skriking og herjing fra hans side at «nå er det nok, du er stor nok til å hente ting selv og hvis du ikke slutter nå, legger vi bort nettbrettet». Da ga han seg etterhvert og hentet selv. Men lurer i ettertid på om jeg var for streng? Jeg forholdt meg rolig og kjeftet ikke, men måtte selvfølgelig heve stemmen litt for å nå gjennom skrikingen hans. Hva tenker dere? Anonymkode: 023ba...741
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Du var fornuftig. Anonymkode: f21c4...8a2 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Ville gjort det samme. Anonymkode: 710f4...be8 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Du gjorde det riktige tenker jeg. Barn må jo lære seg at de må hente ting selv også. De kan ikke få alt servert. Hvordan skal det bli? Anonymkode: 539b8...103 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Dårlig oppførsel skal få konsekvenser, barn skal en dag bli voksne fungerende individer i samfunnet og uten en bra oppdragelse så blir overgangen til voksenlivet veldig vanskelig. Anonymkode: afeff...3de 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Jeg er stadig vekk streng med min 2-åring, så jeg syns det er helt innafor å være streng i stemmen til små barn, når de enten oppfører seg dårlig eller gjør noe farlig. Noen barn er bare veldig sta og viltre fra naturens side, så da nytter det ikke alltid med godprat. Anonymkode: 9dc96...83c
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Ok, takk! Da skal jeg hvertfall ikke ha dårlig samvittighet. Noen kamper må man velge å ta, og dette var vel faktisk en de jeg ønsker å ta. Jeg vil ikke at han skal ende opp med å oppføre seg som en bortskjemt drittunge, fordi han har vært vant til at alt har blitt gjort for han. Noen ganger det bare lett å tenke «skulle jeg bare hentet det nettbrettet, så hadde vi sluppet dette», men nei, litt oppdragelse må man kunne gi - også i 2022. Ts Anonymkode: 023ba...741 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dårlig oppførsel skal få konsekvenser, barn skal en dag bli voksne fungerende individer i samfunnet og uten en bra oppdragelse så blir overgangen til voksenlivet veldig vanskelig. Anonymkode: afeff...3de Jepp . I tillegg ser jeg for meg at det kan bli vanskelig med selvregulering.. dersom alle vonde følelser skal umiddelbart bli borte og at barnet aldri står litt i det og finner ut selv at av og til kan man faktisk ikke få det som man vil og det er vanskelig men sånn er livet Anonymkode: 9181d...205
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå