AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Samboeren min tjener 500K å året mer enn jeg, jeg har ofte lite penger og han har spart opp en del. Hvorfor er det slik at jeg alltid får masse restskatt og han får enten null eller går penger til gode. Det er slik hver gang . Vi eier bolig og bil sammen, har ett barn. Jeg forstår ikke hvorfor jeg som er "fattigst" alltid blir den som betaler. Anonymkode: 9abf7...9e8 1
newman01 Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Har du husket på å overføre skattefradrag på renteutgifter til deg da? 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Du trekker for lite skatt i løpet av året. Det gjør ikke han. Anonymkode: 038b9...cd4 21 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 newman01 skrev (Akkurat nå): Har du husket på å overføre skattefradrag på renteutgifter til deg da? Dersom du bare er samboer og ikke gift får han hele rentefradraget på lånet dersom du ikke overfører din andel. Da betaler du formueskatt du ikke skal betale. Anonymkode: 529f5...f39 7
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Han styrer økonomi? Da er han sikkert en luring, og sørger for at skatteavdraget på lånet er registert kun på ham. Anonymkode: 076b5...c1c 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Hvor stort lån har dere? Rentefradraget er på 22% og dersom han får dette hvert år, og du betaler formueskatt for lånet kun blir lignet på han har han fått penger som er dine igjen på skatten. Dette må dere fysisk gjøre når selvangivelsen kommer du må overføre 50% av lån og renter til deg. Anonymkode: 529f5...f39 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Foreldrefradrag og rentefradrag har han sikker tatt selv. Anonymkode: 13c9f...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Han styrer økonomi? Da er han sikkert en luring, og sørger for at skatteavdraget på lånet er registert kun på ham. Anonymkode: 076b5...c1c Hun har da selv ansvar for å sjekke selvangivelsen, men ja mistenker at han enten har lurt henne eller ikke vet bedre. Men dersom hun eier 50% av hus og bil skjønner jeg jo hvorfor hun får restskatt betaler jo da formueskatt for en formue hun ikke har da gjelden ikke er hensyntatt. Anonymkode: 529f5...f39 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Det høres ut som han har litt bedre peiling på økonomi enn deg. Du må ikke bare vente og se hva skatteoppgjøret blir hvert år, du må ta litt grep selv. Juster skattetrekket så du slipper restskatt. Se hva du har av gjeld og om du kan få fradrag for dette. Anonymkode: 025f2...fc6 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dersom du bare er samboer og ikke gift får han hele rentefradraget på lånet dersom du ikke overfører din andel. Da betaler du formueskatt du ikke skal betale. Anonymkode: 529f5...f39 Jaha, det visste jeg ikke😔. Takk for info, det måtte være noe sånt. Jeg blir trukket etter tabell, så skjønner ikke hvorfor skatten skulle vært feil. Da må han hjelpe meg å betale skatten min da. Anonymkode: 9abf7...9e8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jaha, det visste jeg ikke😔. Takk for info, det måtte være noe sånt. Jeg blir trukket etter tabell, så skjønner ikke hvorfor skatten skulle vært feil. Da må han hjelpe meg å betale skatten min da. Anonymkode: 9abf7...9e8 Du må overføre 50% av gjeld og 50% av renter til deg. Dvs du ska ikke betale formueskatt og på et lån på ca 2 mill blir din del av rentefradrag ca 6000 avhenger jo av hvilken rente osv. Men har ikke din samboer vært klar over dette? Han har jo urettmessig tatt din del av rentefradraget og da også forårsaket at du har betalt formueskatt i hvor mange år? Dersom han har formue har han jo kunnet skrive av hele lånet på seg og kanskje også forhindret egen formueskatt. Anonymkode: 529f5...f39 6
NiceOrNothing Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jaha, det visste jeg ikke😔. Takk for info, det måtte være noe sånt. Jeg blir trukket etter tabell, så skjønner ikke hvorfor skatten skulle vært feil. Da må han hjelpe meg å betale skatten min da. Anonymkode: 9abf7...9e8 Skatten er nok ikke feil . Men du har ingen fradrag pga han har alt . Endre det til neste år , så retter det seg ☺️ 1
Illuminatum Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Skatten er nok ikke feil . Men du har ingen fradrag pga han har alt . Endre det til neste år , så retter det seg ☺️ Jo, skatten er feil. Han skulle faktisk ikke hatt fradragene, da det kun er fradrag for egen gjeld og gjeldsrenter.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #14 Skrevet 8. juli 2022 NiceOrNothing skrev (1 minutt siden): Skatten er nok ikke feil . Men du har ingen fradrag pga han har alt . Endre det til neste år , så retter det seg ☺️ Hun kan da endre årets selvangivelse og ihvertfall regne ut hvor mye rentefradrag han skylder henne og gjerne tilbakebetalt for alle år. Det står jo spesifikt i hans selvangivelse og er bare og dele på to. Anonymkode: 529f5...f39 4 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #15 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun kan da endre årets selvangivelse og ihvertfall regne ut hvor mye rentefradrag han skylder henne og gjerne tilbakebetalt for alle år. Det står jo spesifikt i hans selvangivelse og er bare og dele på to. Anonymkode: 529f5...f39 Husk bunnfradrag for formueskatt er på 1,7 mill så er jo ikke sikkert du har betalt formueskatt. Kommer jo an på ligningsverdi av bolig og om du har annen formue. Det ser du i din selvangivelse har du betalt formueskatt til stat og kommune er jo situasjonen verre. Om ikke kan han bare overføre din del av rentefradraget. Anonymkode: 529f5...f39
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #16 Skrevet 8. juli 2022 Får du restskatt betyr det at du har levd godt det skatteåret. Nå må det betales tilbake. Be lønning der du jobber om å trekke deg ekstra, så blir du kanskje mer ajour. Anonymkode: a5306...e90 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #17 Skrevet 8. juli 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Jaha, det visste jeg ikke😔. Takk for info, det måtte være noe sånt. Jeg blir trukket etter tabell, så skjønner ikke hvorfor skatten skulle vært feil. Da må han hjelpe meg å betale skatten min da. Anonymkode: 9abf7...9e8 Om problemet er at han får alt rentefradrag, så må ikke fokuset ditt her være at han skal "hjelpe deg å betale skatten din", men at du må lære deg hvordan du fyller ut selvangivelsen din. Det må mannen din og, med mindre han spekulerer i dette med vilje da... Anonymkode: 58193...dd1 7 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #18 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Jaha, det visste jeg ikke😔. Takk for info, det måtte være noe sånt. Jeg blir trukket etter tabell, så skjønner ikke hvorfor skatten skulle vært feil. Da må han hjelpe meg å betale skatten min da. Anonymkode: 9abf7...9e8 Regner med han er hovedlåntager siden han har størst inntekt. Anonymkode: 529f5...f39 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #19 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får du restskatt betyr det at du har levd godt det skatteåret. Nå må det betales tilbake. Be lønning der du jobber om å trekke deg ekstra, så blir du kanskje mer ajour. Anonymkode: a5306...e90 Er nok ikke det som er problemet her. All gjeld og rentefradrag har kommet samboer tilgode. Anonymkode: 529f5...f39 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #20 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Regner med han er hovedlåntager siden han har størst inntekt. Anonymkode: 529f5...f39 Jepp, hvordan er det jeg overfører rentefradrag? Anonymkode: 9abf7...9e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå