Gå til innhold

Retter med banan

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Finner alltid store mengder modne bananer, og trenger flere idéer om hva jeg kan bruke de til. 

Hittil har jeg laget bananpannekaker, banankake, iskrem, smoothie, friterte bananer, og brukt som substitutt for egg. 

Noen som har andre tips til hva annet jeg kan gjøre med de? Gjerne noe annet enn søt bakst/dessert og drikke. 

Anonymkode: 9788a...d40

AnonymBruker
Skrevet

Tørke bananskiver? Flyvende Jakob? Lammegryte med banan? Svinefilet med banan?

Anonymkode: 6c495...a8b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fryser ned modne bananer og bruker i smoothie. Ikke fult så modne bananer bruker jeg i flyvende Jakob (eller lignende rett). 

Anonymkode: 614e2...f01

Skrevet

Moquecca, brasiliansk fiskegryte med banan.

Mange bruker plantain men banan fungerer også godt om bananene fortsatt er litt faste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mye av bananene jeg bruke i ulike wok varianter,på brødskive sammen peanøttsmør, havregrøten og denne afrikanske gryten :)

2 bokser (800 gr.) skylte og avrente kikerter 
1 grovhakket løk 
1 spiseskje Hot Madras curry 
litt olje til steking 
2 dl usaltede peanøtter                                                                                                                1 1 boks  hakkede tomater 
2 medium store faste bananer 
1 dl kokosmelk  
havsalt og sort pepper etter smak 
2 spiseskjeer lønnesirup 
1 til 2 spiseskjeer friskpresset sitronsaft

Dampet basmatiris eller brun ris 
Frisk hakket koriander til servering

Sett over vann til risen og dropp den i når vannet koker sammen med litt salt.

I en dyp panne varmer du litt olje og freser løk og curry i noen minutter. Tilsett kikertene og rør de godt inn. La dette surre i noen få minutter før du tilsetter tomatene, peanøttene og bananene i tykke skiver. La alt koke i vel fem til syv minutter men ikke rør for mye, da vil bananene lett løse seg opp.

Trekk kjelen av platen og tilsett kokosmelken. Smak til maten med havsalt, pepper, lønnesirup og sitronsaft. Server gryten over risen og dryss over litt frisk hakket koriander før servering. 

Anonymkode: 0686d...268

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg bruker mye av bananene jeg bruke i ulike wok varianter,på brødskive sammen peanøttsmør, havregrøten og denne afrikanske gryten :)

2 bokser (800 gr.) skylte og avrente kikerter 
1 grovhakket løk 
1 spiseskje Hot Madras curry 
litt olje til steking 
2 dl usaltede peanøtter                                                                                                                1 1 boks  hakkede tomater 
2 medium store faste bananer 
1 dl kokosmelk  
havsalt og sort pepper etter smak 
2 spiseskjeer lønnesirup 
1 til 2 spiseskjeer friskpresset sitronsaft

Dampet basmatiris eller brun ris 
Frisk hakket koriander til servering

Sett over vann til risen og dropp den i når vannet koker sammen med litt salt.

I en dyp panne varmer du litt olje og freser løk og curry i noen minutter. Tilsett kikertene og rør de godt inn. La dette surre i noen få minutter før du tilsetter tomatene, peanøttene og bananene i tykke skiver. La alt koke i vel fem til syv minutter men ikke rør for mye, da vil bananene lett løse seg opp.

Trekk kjelen av platen og tilsett kokosmelken. Smak til maten med havsalt, pepper, lønnesirup og sitronsaft. Server gryten over risen og dryss over litt frisk hakket koriander før servering. 

Høres veldig godt ut. Må prøve om jeg finner noen bananer som ikke er så modne. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres veldig godt ut. Må prøve om jeg finner noen bananer som ikke er så modne. 

Jeg har faktisk lagd det med bananer midt i mellom og det går fint :) Jeg kjøper jo ikke lenger bananer på butikken så da bruker man det man finner ;) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

pannekaker med banan i? :spise: 

Anonymkode: a74f9...f2e

Skrevet

Flyvende Jacob 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Bananer i pysjamas 

Anonymkode: 31f55...2b6

AnonymBruker
Skrevet

Flamberer i konjakk- med is til

Anonymkode: bbf3b...484

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...