Gå til innhold

Blir det lettere når barna blir eldre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 2 åring og jeg kan virkelig kjenne meg igjen i den tråden der TS lurer på om ferie med småbarn kan betegnes som ferie. Nå er barnet hjemme fra barnehagen og jeg holder på å gå på veggen. Det er mas, rot og trass fra morgen til kveld, han drøyer leggetid og er oppe lenge. Føler jeg har fulgt alle råd, vi er mye ute på lekeplasser, vi har basseng i ute. Jeg varierer leteaktiviteten og vi prøver ut mye forskjellig, selvom det meste skjærer seg pga manglende interesse fra barnet. Vi har dessverre ingen venner med barn på samme alder, men vi er mye ute på lekeplasser i nærområde, der treffer vi alltid andre barn på samme alder. Alt dette sliter meg ut og jeg lengter tilbake til jobb og åpen barnehage. 

Vi venter med større utflukter til pappaen også har ferie fra sin jobb, som er neste uke. Da skal vi på lekeland, badeland og lokale strender og parker. Vi tørr ikke å ta han med til utlandet enda. 

Har dere noen råd? Føler jeg gjør alt riktig, men barnet er irritert og legger seg ikke før kl. 21. vanlig leggetid er 19.30. 

Anonymkode: 38dc1...e45

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jada, blir litt bedre, men større barn blir gjerne masete og grinete de også når vennene er på ferie. Her er 9-åringen sur fordi ingen er hjemme. Da blir det fort dårlig stemning. Heldigvis skal vi på ferie snart vi også. 

Men ferien blir lettere med større barn, fordi man slipper å fotfølge dem på samme måte. 

Anonymkode: 6ac8c...765

AnonymBruker
Skrevet

Hehe, det var min tråd. Jeg HÅPER det blir lettere 🤞

Anonymkode: 4c4a6...2f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror desverre kun TIDEN og TALMODIGHETEN vil Være mest sannsynlig det som vil hjelpe. Noen er verre enn andre og man kan heller ikke si at ‘’alle’’ har adhd heller. I 4 års eller oppover i den alderen vil jeg Tro du merker en forskjell. Dette er skikkelig intenst, men tror det vil roe seg.

Anonymkode: abc13...9c3

AnonymBruker
Skrevet

Det er blytungt å være hjemme med barn i tre uker. Alenemor store deler av året her, og det er knalltøft. Min er 5 år, og det blir på mange måter lettere, men ferie er ikke alltid bare flotte kosebilder på insta. Visst er det koselig noen dager og et par timer, men foreldre skal ikke ha dårlig samvitttighet for å savne jobb og barnehage. 
Det er lettere når dere er to! Tips er også å faktisk være streng på leggerutiner selv om det er ferie. Både foreldre og barn trenger gode rutiner. God sommer videre! Lykke til😊 

Anonymkode: 093c2...510

• Liker 1
Gjest Sprite
Skrevet

Kan ikke si annet enn jeg er enig. Og håper det blir lettere. 
Alenemor til en 3åring,og det er virkelig et slit avogtil. 
Været er høstlig og jeg kjenner virkelig på det …

AnonymBruker
Skrevet

Det blir lettere. Hold ut. Jeg har vært der du er nå, og nå er barna mine selvstendige, er med venner, og i stand til å føre samtaler i stedet for å hyle i frustrasjon. Jeg har et liv igjen, og ikke bare en eksistens 😅

Anonymkode: a6b54...fb9

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei,det blir ikke bedre,bare annerledes! En toåring legger seg stort sett i normaltid og du har full kontroll på hvor de er. Bare vent til tenårene hvor de er overalt og du mister kontrollen.Snakk om våkennetter og bekymringer!

Anonymkode: e0c3c...41f

• Liker 5
Gjest Sprite
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei,det blir ikke bedre,bare annerledes! En toåring legger seg stort sett i normaltid og du har full kontroll på hvor de er. Bare vent til tenårene hvor de er overalt og du mister kontrollen.Snakk om våkennetter og bekymringer!

Snakk for deg selv… min tenåring er ikke sånn. 

AnonymBruker
Skrevet
Sprite skrev (2 minutter siden):

Er helt normalt å teste grenser og utforske og utfordre i tenårene! Mulig ditt barn ikke gjør noen av delene,men det er vel ikke noe sunnhetstegn 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det blir i det minste annerledes. Dere legger mye av grunnlaget for barnets oppførsel nå. Om dere gir mye etter, kan det bli verre å takle med årene. Er dere klare og tydelige, kan det gi barn som aksepterer beskjeder og meldinger om 10 år. 

Det er dog mye usikkerhet. Det som er rett for et barn kan virke mot sin hensikt hos en annen. Min erfaring er å være klar på hva som er barnets valg og hva som er udiskutabelt. 

Anonymkode: e07fa...8bf

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, for ingen to-treåringer tester grenser, heldigvis! 

Vet ikke med deg, men syns det er rart å regelrett miste kontrollen over barnet ditt fra det er tretten år. Du vet vel at selv om barnet er tenåring, så er det til syvende og sist foreldrene som bestemmer. Det er mye lettere å gi en tenåring husarrest enn å gi en toåring, som har lite forståelse, en timeout. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Alle aldre har sine utfordringer og bekymringer. MEN. Hva gjelder ferietid så vil jeg påstå at ting blir enklere 😊 Du kan drikke kaffen mens den er varm når ungene er store nok til å klare seg selv. Det er ikke gitt med en 2-åring. De kan bade alene uten konstant oppsyn mens du sitter noen minutter i sola. De spiser maten du spiser, og det blir mindre søl.

Selv om det er hardt akkurat nå, så husk også at de vokser veldig fort! Alt i livet har en sluttdato. Brått så vil de ikke være sammen med deg lengre, og det vil gjøre vondt. Husk å lag gode minner med din lille ❤

P.S. det er lov til å føle en intens trang til å kaste noe inn i veggen... Hilsen ALLE småbarnsforeldre 

Anonymkode: b51ba...bd1

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært der du nå er TS, og ja, det var utfordrende. Selv om vi elsker barna overalt på denne jord, så kan det være utrolig slitsomt innimellom. Og alle aldre kan ha sine utfordringer. Blir det lettere etterhvert? Ja, det synes iallefall jeg. Har nå 2 tenåringer, de sover lengre om morgenen, vi diskuterer, lager avtaler og blir enige om ting. Selvsagt tester de grenser, kan lyge litt innimellom og har hemmeligheter. Men det er helt normalt, sånn var jeg også. 

Anonymkode: 5f1e8...d6c

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det blir bedre.

Jeg er alene med ei med ADHD som nå er 11 år. Jeg kan drikke morgenkaffe mens den er varm, gå på do alene og dusje når det passer meg. Jeg kan handle uten å trasse på sko, fordi hun kan være alene hjemme. 

Jada, jeg har fortsatt bekymringer og utfordringer, men det er ikke så mye 'styr' og stress rundt den daglige kabalen. 

Kvelder for meg selv i ferien får jeg ikke, men til gjengjeld kan vi se interessante filmer og serier sammen, og jeg kan sove så lenge jeg vil - ni av ti morgener er jeg den som maser om å starte dagen 😁

Anonymkode: c8443...490

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå synes jeg å være alene med små barn var helt supert, tenåringstiden er myyyye verre

Anonymkode: 97f4b...4d4

AnonymBruker
Skrevet
DildoShwaggins skrev (45 minutter siden):

Ja, for ingen to-treåringer tester grenser, heldigvis! 

Vet ikke med deg, men syns det er rart å regelrett miste kontrollen over barnet ditt fra det er tretten år. Du vet vel at selv om barnet er tenåring, så er det til syvende og sist foreldrene som bestemmer. Det er mye lettere å gi en tenåring husarrest enn å gi en toåring, som har lite forståelse, en timeout. 

Å kjære vene

Anonymkode: 97f4b...4d4

AnonymBruker
Skrevet

Har to. Den ene var veldig urolig som liten, og kunne få hvem som helst til å gå på veggen i perioder. Har noen bekymringer for den ungen, som nå er blitt voksen. Selv om hen er fornuftig, så er det endel dumme valg, som kan få alvorlige konsekvenser. Men har vært ganske selvstendig i mange år allerede. Har kjørt frihet under ansvar. Dvs tar hen ikke vare på tilitten og frihet som er gitt, blir den i dratt og kontrollert i større grad i perioder. Har fungert greit

Den som var rolig er snart voksen og krever mer nå enn som liten. Som liten fant hen på noe selv hele tiden. Og var lykkelig for det. Som nesten voksen, sliter mye iht å passe inn, utviklet angst og endel andre ting som har gått galt. Og bare små ting  er enorme resurser å komme igjennom, er blitt nesten helt hjelpes løs. Bare å komme ut døra, kan føre til 3 angst anfall osv. Men vi kommer oss igjennom det sammen. Heldigvis fått ekstern hjelp nå, etter mange års kamp å få et apparat til å hjelpe. Men ikke helt igang. Så ser litt lysere på det nå. Har vært igjennom to store milepæler på en mnd også, som har gitt dytt i riktig retning. Flinkeste og snilleste jeg vet om. Bare så synd med alt hen må gå igjennom. Feks første jobb, ble mobbet av en dame på 60 år, som skjelte meg ut bla når jeg hentet henne på jobb. Hun fikk bakoversveis, når jeg satte skapet på plass for henne. Fikk høre etterpå at hun vag sånn mot alle unge. For min unge ble det katastrofe, som ikke tør å ta på seg sommer jobb igjen. Men har jobbet litt faktisk da. Så er stolt av ungen som har gjort det, når jeg vet hvor tungt å vanskelig det var å prøve igjen. 

Så jeg kan ikke svare annet enn at det kan bli bedre og det kan bli værre. Jeg føler med deg, fordi man elsker jo de små trolla våre, men det betyr ikke at det av og til kan være mer krevende enn man hadde sett for seg. Men det viktigste er vel å velge sine kamper, være gode veivisere. Selv om det ikke ser ut til å nå inn, så gjør det det på et vis, men du ser det ikke før senere. 

Tips min uro kråke som to åring, fikk tlf kataloger å rive i stykker, når energien og surheten ble for stor. Skulle kaste noen talerkner og fikk lov å bruke de som blink ved å kaste stein på de osv. Med tydelig beskjed om at det bare var lov om vi hadde sagt det var greit. Plast kopper var også fint alternativ tom sånt. Unger blir frustrerte om de ikke får utfordret seg, ikke har lekekamerater osv. Og blir da selvfølgelig grinete og sure. 

Feks å si. Vet ikke om du er stor nok til å klare.... Det trigget noe i min urokråke. Og  fikk da noe å strekke seg etter. Og bruke tid på å mestre. 

Og det er ikke gøy for barn at voksne finner på alt mulig. La de finne på litt selv, da kommer fantasien frem. 

Feks spør på morgenen, hva skal du finne på i dag? Istedenfor hva skal vi finne på i dag. Da får ungen noe å tenke på. Tape og papir og fargeblyanter kan bli mye rart

Anonymkode: 5fb3d...49c

AnonymBruker
Skrevet
Sprite skrev (2 timer siden):

Ingen av mine har vært sånn.

Anonymkode: 62f7f...ea1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det blir lettere, men jeg har funnet ut at jeg vil ha et tettpakket program for sommerferie de neste Årene. Tenker en uke syden, en uke Danmark og en uke hytte.. å bare sitte hjemme, lekeplasser , basseng osv blir for trykkende.. tror både barn og voksne trenger nye inntrykk og opplevelser… 

Anonymkode: c5293...638

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...