AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Naboen min (kjenner henne ikke godt, kjøpte huset for 4 mnd siden), hjelper meg med å vanne (relativt nylagt) ferdigplen nå mens vi er på ferie i Spania. hun er en eldre dame, vet ikke nøyaktig alder, men i 70 årene, kanskje. God form, kjempe hyggelig dame. bestilte nettopp en bukett med blomster og sjokolade som hun får levert på døren i dag, men burde jeg kjøpe med noe mer? Jeg vil ikke kjøpe vin/alkohol, da det ikke er sikkert at hun liker sånt. (jeg liker det ikke selv.) Noen tips? Vi er borte ca 14 dager. Skal ikke vanne hver dag, det er snakk om å slå på vannet og flytte sprederen litt sånn av og til 2-3 ganger i uken. Anonymkode: fb66a...fd1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Ta med en liten oppmerksomhet fra Spania som du gir henne når dere kommer hjem, f.eks. noe spiselig. Anonymkode: ce3d5...246 2
Helene Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ta med en liten oppmerksomhet fra Spania som du gir henne når dere kommer hjem, f.eks. noe spiselig. Anonymkode: ce3d5...246 Enig. Ta med en oppmerksomhet fra Spania.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Jeg liker ikke å få gaver når jeg hjelper til. Man har jo sine preferanser når det gjelder mat/vin. Og ofte hindrer allergier eller husdyr folk fra å kunne ha blomster, har ikke tall på hvor mange jeg bare har satt inn på et avstengt rom til de har tørket ut. Eller mat som blir gitt videre, eller har gått rett i søpla. Og orker ikke begynne å nevne "ting og dill" en gang. Tjenester for tjenester. Det er det som har mest verdi for mange. Og takknemlighet. Understrek hvor mye du setter pris på dette, og at du gjerne vil hjelpe henne med noe. Vi har en eldre nabo som hjelper mye når vi er på tur, det hun trenger er hjelp til tyngre løft, handle om hun er syk, tekniske ting i huset og litt utvendig vedlikehold. Er vinn-vinn for begge parter. Anonymkode: 44c07...6a8 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Tjeneste for tjeneste er jeg også enig i, men noe fra Spania synes jeg heller ikke er negativt, det må jo ikke være nips og sånt. Er jo også lettere når man kjenner hverandre litt; jeg fikk hjelp da jeg flyttet inn og gav et takkekort og en liten og enkel blinkerefleks for å ha på jakka da hun gikk en del tur i mørket, skrev at hun måtte gå trygt i mørket og takket for hjelpen. Vi utveksler også kake:) Anonymkode: 8c85e...33c 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Gå på besøk til henne og be henne på kaffe til deg. En prat er mer verdt enn blomster og sjokolade. Anonymkode: e563e...b93 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Synes allerede du har gitt mer enn nok, og husk at det kan være ukomfortabelt å motta for mye for slike tjenester også. Men siden dette er en eldre dame, som kanskje er litt ensom og ikke har så mye som skjer i livet sitt (ikke for å generalisere altså, men det er jo typisk slik det blir fra den alderen og ut), hadde det kanskje vært koselig å ta med en enkel flaske vin eller noe annet spiselig fra Spania til maks 200 kr? Og kanskje invitert henne på lunsj/middag innimellom? Sistnevnte kan bety uendelig mye for dem som ikke har så mange. Bare til det med at du ikke vil kjøpe vin: De aller fleste setter pris på noe slikt, det er helt vanlig å gi i gave. Og om man mot formodning ikke drikker det selv, er det uansett en fin ting man kan regifte til noen andre også. Anonymkode: 966dc...c69
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Gå på besøk til henne og be henne på kaffe til deg. En prat er mer verdt enn blomster og sjokolade. Anonymkode: e563e...b93 Enig med denne. Lag en kanne kaffe og litt lunsj kanskje og bruk en time eller to på henne. Anonymkode: a49f1...604
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #9 Skrevet 9. juli 2022 Du har allerede bestilt blomster og sjokolade? Det er da nok. Eldre mennesker har ikke så mye å drive med og hun synes sikkert det er hyggelig å være til hjelp. Hun blir sikkert kjempeglad for blomster. Eldre damer er glad i blomster Anonymkode: 97833...c87
Despicable Me Skrevet 9. juli 2022 #10 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Naboen min (kjenner henne ikke godt, kjøpte huset for 4 mnd siden), hjelper meg med å vanne (relativt nylagt) ferdigplen nå mens vi er på ferie i Spania. hun er en eldre dame, vet ikke nøyaktig alder, men i 70 årene, kanskje. God form, kjempe hyggelig dame. Anonymkode: fb66a...fd1 Hun setter nok større pris på å bli invitert på kaffebesøk enn å få en liten oppmerksomhet. Eventuelt kan du be henne på besøk og da gi henne en feriegave i tillegg 😊 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Hei alle, takk for svar. Men denne damen er langt fra ensom. Hun har stadig besøk av flere mennesker, og datter med barnebarn bor noen få hus bortenfor, de er til stadig der, de også. Ser også at hun både kjører og går en del ut, så hun sitter ikke hjemme alene og er ensom, slik jeg ser det. Tror at hun er glad i blomster, da hele hagen hennes er fylt med blomster og planter. Noe spiselig er jo en ok idé, men da er problemet igjen med hva hun kan like/mislike, allergier osv. så jeg synes at det kan være litt vanskelig. Anonymkode: fb66a...fd1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå