Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har litt lavt stoffskifte, behandlet med levaxin, men må justere dosen innimellom. Tar nå 6 dager 75, og 1 dag 50.

Ble godkjent oppstart IVF i oktober, og fertilitetslegen sa at jeg ikke skulle gjøre noenting som helst med medisin-dosen om jeg blir gravid??!

Jeg har mistet 3 ganger allerede, og har da fått beskjed om og øke 25 % hver gang fra første positive test. (av fastlegen)

Skulle jeg fått en annen vurdering enn fertlitetslegen sin? Jeg vil ikke miste enda en gang, og hvertfall ikke pga for lav dose 😓

Anonymkode: 3537a...809

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Joda, om du blir gravid skal dosen endes ja. Men jeg tok blodprøver ofte for å finne rett dose, så hva fertilitetslegen suser med aner jeg ikke 😅

Anonymkode: b98bd...8d9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, om du blir gravid skal dosen endes ja. Men jeg tok blodprøver ofte for å finne rett dose, så hva fertilitetslegen suser med aner jeg ikke 😅

Anonymkode: b98bd...8d9

Ja, jeg er også helt sikker på det, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, for fertilitetslegen insisterer. Om jeg blir gravid før oktober, evt om ivf virker, bare ta høyere dose uten å si noe til legen? Er en godt erfaren lege også, så synes det er veldig rart...

Hvor ofte tok du blodprøver?

Ts

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg har litt lavt stoffskifte, behandlet med levaxin, men må justere dosen innimellom. Tar nå 6 dager 75, og 1 dag 50.

Ble godkjent oppstart IVF i oktober, og fertilitetslegen sa at jeg ikke skulle gjøre noenting som helst med medisin-dosen om jeg blir gravid??!

Jeg har mistet 3 ganger allerede, og har da fått beskjed om og øke 25 % hver gang fra første positive test. (av fastlegen)

Skulle jeg fått en annen vurdering enn fertlitetslegen sin? Jeg vil ikke miste enda en gang, og hvertfall ikke pga for lav dose 😓

Det er feil.

Ved prøving skal du ligge på TSH mellom 0,3-1,5. Gjerne rundt 1.

De fleste trenger øke mellom 30-50% totalt ved svangerskap, og de første 3 mnd er spesielt viktig for fosteret.

Så ved positiv graviditetstest kan du fint øke til 75 hver dag den ene uka, og så legge på litt etter litt.

Ta blodprøver nå, og så hver 4.uke etter positiv test. 

Om du feks har TSH på 1,5 må du sannsynligvis øke mer enn om du har på 0,3.

Jeg ble gravid med TSH på 0,3 tror jeg - og lå hele svangerskapet på ca 0,6/0,8 med veldig lite økning i medisiner. 

Ikke hør på den fertilitetslegen ang dette, det er fastlegen som har rett. 

Man øker straks, og ser det an videre hver 3-4. uke på prøver.

IVF eller ikke har ingen betydning på doseringen.  

Endret av DundreMilfin
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Så da lar jeg rett og slett være og ta dette med fertilitetslegen?

Jeg har justert dosen min selv siste året, og ligger på 0,4 stort sett. Øker og minsker dosen om det nærmer seg 1 eller 0.

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...