snillOnkel Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 I 2014 ble proffboksing og de fleste andre knockout-idretter lovlige i Norge. Men ikke MMA. I en kronikk på TV2.no i dag argumenteres det for legalisering av MMA i Norge. Det hevdes at andre idretter kan være minst like farlige; i hopp og motorsport kan man f.eks. skade seg om man tryner, og i fotball og ishockey er det harde taklinger. Jeg mener idrettene ikke kan sammenlignes. Ifølge forskning vil vanlig utøvelse av MMA resultere i hjerneskade hos minst en fjerdedel av utøverne; flere i høyere vektklasser og ved lengre fartstid. Om man ikke tryner i hoppbakken eller slår hodet i fotball er det ingen hjerneskade. Hva synes dere? Jeg synes MMA bør være ulovlig. Vil ikke likt om mine barn begynte med idretten. Kronikk i TV2: https://www.tv2.no/mening-og-analyse/14911033/ Om forskning på hjerneskade hos MMA-utøvere: https://wayofmartialarts.com/ufc-brain-damage/ 3
Hoppetaujenta Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Et klart nei fra meg. MMA er ingen "sport", men mishandling satt i system og folk applauderer. 2 1
Klossmajor Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Thomas Berglis kronikk hos TV2 er ganske lett å plukke fra hverandre hvis man har litt peiling på MMA.
Entern Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Hvor spennende er det å se på svette typer som ligger og tafser på hverandre da?
Klossmajor Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 snillOnkel skrev (2 timer siden): I 2014 ble proffboksing og de fleste andre knockout-idretter lovlige i Norge. Men ikke MMA. I en kronikk på TV2.no i dag argumenteres det for legalisering av MMA i Norge. Det hevdes at andre idretter kan være minst like farlige; i hopp og motorsport kan man f.eks. skade seg om man tryner, og i fotball og ishockey er det harde taklinger. Det argumentet der kan lett pareres ved å påpeke at det å påføre motstanderne skade er et sportslig mål for utøverne i MMA, mens tilsvarende for de nevnte sportene medfører brudd på reglene og er straffbart. Fokuset på hodeskader har vært økende innen MMA. Risikoen for CTE nevnes titt og ofte av både kommentatorer og utøvere selv. 1 1
Klossmajor Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Entern skrev (5 minutter siden): Hvor spennende er det å se på svette typer som ligger og tafser på hverandre da? Jeg må ærlig innrømme at jeg synes MMA (og særlig grappling-biten av det) er veldig spennende å se på. Men jeg vil ikke underslå de negative aspektene ved sporten. Det synes jeg man kan være ærlige om, og det er ikke Thomas Bergli i hans kronikk. 1 1
Klossmajor Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Thomas Bergli hevder om MMA at «Vold er det ikke. Vold krever et offer og her går begge utøverne inn i buret og skal kjempe om å bli vinneren, helt frivillig.» All fysisk aktivitet hvor hensikten er å skade en annen person kan defineres som utøvelse av vold, uansett om involverte parter deltar frivillig eller ei. Hvis man følger med på MMA og hva utøverne selv kommer med av utspill, får man et ganske klart inntrykk av at de selv er veldig bevisst på at hva de påfører hverandre er utøvelse av vold. Kan f.eks sitere Khabib Nurmagomedov (som i MMA-sirkuset er langt mer prominent enn noen av de norske utøverne Bergli lister opp) om hans aktivitet i oktagonet: «The almighty won’t approve of my violence.» 1
Entern Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Hei @Klossmajor, beklager litt flåsete innspill der. Jeg fulgte med på MMA i starten og syntes og bruken av ju-jutsu, brasiliansk jiujitsu o.l. var noe av det som gjorde det interessant å se på. Kampsportfolk jeg kjente i gamle dager mente boksing + jujutsu e.l. grappling i kombo var det beste selvforsvaret. 1
Klossmajor Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 (endret) Entern skrev (14 minutter siden): Hei @Klossmajor, beklager litt flåsete innspill der. Jeg fulgte med på MMA i starten og syntes og bruken av ju-jutsu, brasiliansk jiujitsu o.l. var noe av det som gjorde det interessant å se på. Kampsportfolk jeg kjente i gamle dager mente boksing + jujutsu e.l. grappling i kombo var det beste selvforsvaret. Du har absolutt ingenting å beklage for. Jeg tok på ingen måte hva du skrev ille opp. Selv om jeg har holdt på med jiu-jitsu i flere år, har jeg full forståelse for at det ikke er så spennende å se på for uinnvidde. Boksere kommer jo også ofte med innvendinger av det slaget mot brytere/grapplere (mistenker dog at de egentlig bare er livredde for hva brytere/grapplere kan gjøre med dem) Endret 8. juli 2022 av Klossmajor 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå