AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Tror de det er morsomt eller ? Faktsik, har ikke dårlig norsk men har bare aksent. De gjør norsk mindre snakket språk i verden. Anonymkode: 5fdce...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Kan det være at de forstår engelsk? 🧐 Anonymkode: 184ec...7c8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Kan det være at de forstår engelsk? 🧐 Anonymkode: 184ec...7c8 Jeg vet ikke kanskje de prøver å hjepe, men jeg har begynt å hate engelsk når komme hit. Anonymkode: 5fdce...4ee
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 På utesteder og restauranter i Oslo snakker mange ansatte engelsk. Av prinsipp snakker jeg alltid norsk til de. Jeg bor i Norge og da snakker jeg norsk. Unntaket er til turister. Men bor og jobber du et sted i Norge hvor du har kundekontakt forventer jeg du snakker grunnleggende norsk. Anonymkode: dc663...95c 9
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 Jeg er selv flytende i engelsk. Ofte når jeg møter personer som ikke har norsk som morsmål er de bedre i engelsk enn i norsk. Da foretrekker jeg engelsk, da jeg også synes det er et bedre språk med flere nyanser. Anonymkode: 0b41f...27f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): På utesteder og restauranter i Oslo snakker mange ansatte engelsk. Av prinsipp snakker jeg alltid norsk til de. Jeg bor i Norge og da snakker jeg norsk. Unntaket er til turister. Men bor og jobber du et sted i Norge hvor du har kundekontakt forventer jeg du snakker grunnleggende norsk. Anonymkode: dc663...95c Så utrolig sært. Det finnes jo knapt en servitør i Oslo som snakker norsk. Og du prater likevel i vei på norsk? Hva gjør du i "syden" da? Når servitørene og resepsjonen snakker i vei til deg på spansk? Anonymkode: 0b41f...27f 4
Holar Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): På utesteder og restauranter i Oslo snakker mange ansatte engelsk. Av prinsipp snakker jeg alltid norsk til de. Jeg bor i Norge og da snakker jeg norsk. Unntaket er til turister. Men bor og jobber du et sted i Norge hvor du har kundekontakt forventer jeg du snakker grunnleggende norsk. Anonymkode: dc663...95c Helt enig. Jeg forventer, som et minimum, at de som jobber på et sted kan landets språk. 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Det er jo for å hjelpe. Du må jo bare si, «unnskyld, kn vi snakke norsk?» og så snakke de norsk til deg. Mannen min gjorde det alltid da han lærte seg språket. Anonymkode: 50f73...ead 2
Hedda-78 Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Tror de det er morsomt eller ? Faktsik, har ikke dårlig norsk men har bare aksent. De gjør norsk mindre snakket språk i verden. Anonymkode: 5fdce...4ee Det er nok i et forsøk på å lette kommunikasjonen, for begge. Kanskje aksenten din gjør at de har vansker med å forstå deg? Men ja, dersom innvandreren selv ønsker å snakke norsk, bør man som nordmann absolutt oppfordre og bidra til det.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er jo for å hjelpe. Du må jo bare si, «unnskyld, kn vi snakke norsk?» og så snakke de norsk til deg. Mannen min gjorde det alltid da han lærte seg språket. Anonymkode: 50f73...ead Nettopp! Anonymkode: f3b7e...990
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 Og senere klages det over at innvandrere ikke snakker norsk.... Nordmenn må forstå at for at innvandrere skal lære norsk, må vi snakke norsk og ikke minst snakke med dem. Og: noen innvandrere kan riktignok godt engelsk og da blir det lett en sovepute. Men svært mange snakker faktisk ikke særlig godt engelsk, og da blir det enda et språk å forholde seg til i starten, og man ødelegger motivasjonen deres til å lære norsk. Anonymkode: 6a7d8...43f 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 Hva med at du viser nordmenn litt respekt når du er så heldig å få være i vårt land? Spør pent om vi kan snakke norsk! Anonymkode: f3b7e...990 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 Holar skrev (14 minutter siden): Helt enig. Jeg forventer, som et minimum, at de som jobber på et sted kan landets språk. Jada, du kan forvente hva du vil du, men realiteten er at det jobber mange utlendinger i servicebransjen, fordi nordmenn ikke gidder å gjøre jobben, og mange av de er unge og eventyrlystne som kommer over for et par år for å oppleve noe annet. Ingen grunn for de å bruke tiden på å lære seg et bittelite språk som norsk, som de aldri igjen vil få bruk for. Anonymkode: 65dcb...86b 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #14 Skrevet 8. juli 2022 Det er sant, min mann opplever dette hele tiden. Han begynner med norsk og så slår den han snakker med over på engelsk. Det er dumt ned tanke på at han skal bli bedre i norsk. Han har litt aksent, jeg forstår han svært godt når han snakker med amerikansk aksent, likevel er det mange som ikke oppfatter hva han sier, syns noen folk er sære med språk forståelsen, man må kun uttale ting 100% korrekt for at det skal kunne forstås. På grunn av dette snakker jeg ofte for han på butikker, men det sksl det egt. Ikke være behov for. Anonymkode: c4476...6d9 1
Drizzt Skrevet 8. juli 2022 #15 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Tror de det er morsomt eller ? Faktsik, har ikke dårlig norsk men har bare aksent. De gjør norsk mindre snakket språk i verden. Anonymkode: 5fdce...4ee 1. De antar at du er ny i landet og ikke kan språket ennå. 2. Når de hører at du snakker norsk, skjønner de ikke hva du sier på grunn av aksenten og bytter til engelsk fordi det er lettere for dem. Det første året opplevde jeg det også - først kunne jeg ikke norsk, så kunne jeg litt norsk og gradvis ble det bedre. Jo mindre norsk jeg kunne, jo mer snakket de engelsk til meg. Jo mer norsk jeg kunne, jo mindre engelsk ble det. Jeg skjønner ikke med en gang hva for eksempel kinesere sier på norsk fordi alle jeg har snakket med har veldig tung aksent. Da er det enklere å ta det på engelsk (for meg). 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #16 Skrevet 8. juli 2022 Holar skrev (44 minutter siden): Helt enig. Jeg forventer, som et minimum, at de som jobber på et sted kan landets språk. Så da ønsker du å betale mye mer når du er ute og spiser, fordi; 1) lønnen blir satt opp slik at jobben også er attraktiv for norske arbeidstakere 2) de betaler for norskkurs til de ansatte før de får jobbe med kunder. Anonymkode: 0b41f...27f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #17 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På utesteder og restauranter i Oslo snakker mange ansatte engelsk. Av prinsipp snakker jeg alltid norsk til de. Jeg bor i Norge og da snakker jeg norsk. Unntaket er til turister. Men bor og jobber du et sted i Norge hvor du har kundekontakt forventer jeg du snakker grunnleggende norsk. Anonymkode: dc663...95c Helt latterlig at restauranter/utesteder ansetter folk som ikke kan norsk. De bør i så fall holde seg til oppvasken. Anonymkode: 07c84...02e 2 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #18 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt latterlig at restauranter/utesteder ansetter folk som ikke kan norsk. De bør i så fall holde seg til oppvasken. Anonymkode: 07c84...02e Hvor mye mer er du villig til å betale for en servitør som snakker norsk? Anonymkode: 0b41f...27f
Drizzt Skrevet 8. juli 2022 #19 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): På utesteder og restauranter i Oslo snakker mange ansatte engelsk. Av prinsipp snakker jeg alltid norsk til de. Jeg bor i Norge og da snakker jeg norsk. Unntaket er til turister. Men bor og jobber du et sted i Norge hvor du har kundekontakt forventer jeg du snakker grunnleggende norsk. Anonymkode: dc663...95c Jeg må innrømme at jeg småirriterer meg på dette også. Jeg har vært vitne til mange ganger spesielt med eldre mennesker som sliter med å bestille og kommunisere med servitørene. Da pleier servitøren å hente en kollega som kan norsk. Det skal være helt unødvendig. 1
Drizzt Skrevet 8. juli 2022 #20 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Hvor mye mer er du villig til å betale for en servitør som snakker norsk? Anonymkode: 0b41f...27f Hvorfor skal det være forskjellig lønn? Det er jo samme arbeidsmarked? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå