AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #1 Skrevet 8. juli 2022 Jeg er snart ferdig utdannet som sykepleier, og har tilsammen 280 studie poeng fordelt på relevant fag og utdanninger. Hvis jeg tar de siste 20 poengene, vil jeg så kunne si at jeg har en master utdanning ? Vil det ha noe å si lønnsmessig hvis jeg blir ansatt som sykepleier, og har disse ekstra poengene ? Anonymkode: f0824...7ca
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 Nei, for å ha mastergrad må man ha fullført masteroppgave. Sykepleiere kan ta mastergrad, men det har ingenting å si for lønn. Fikk høre dette av en venn som tok spesialisering og masterstudie samtidig. Anonymkode: 797c3...e68 6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 Du har ikke en master nei, og studiepoeng basert på random enkeltemner har ingenting å si lønnsmessig. Anonymkode: 4786a...d06 5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 Nei, du har ikke en mastergrad bare fordi du har studert litt ekstra. Du må ha fullført et masterstudium og levert masteroppgave for å oppnå mastergrad. Anonymkode: 459c2...172 9 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 1 hour ago, AnonymBruker said: Hvis jeg tar de siste 20 poengene, vil jeg så kunne si at jeg har en master utdanning ? Vil det ha noe å si lønnsmessig hvis jeg blir ansatt som sykepleier, og har disse ekstra poengene ? Nei, du kan ikke si du har master. Du har da studert fag som gir samme antall, eller flere, studiepoeng som kreves til en master, men det er flere krav enn bare studiepoeng. Det samme prinsippet gjelder for en bachelorgrad, det holder ikke å studere 180 stp. i emner, men man må følge en studieplan/løp og skrive en tilhørende oppgave. Det finnes muligheter for å søke om vitnemål for fritt sammensatt bachelorgrad, vet ikke om det finnes tilsvarende for master. Nei, det vil ikke ha noe å si lønnsmessig om du tar de poengene eller ikke. Det er (dessverre) slik at man som oftest bare får betalt for laveste påkrevde utdanningsnivå for en stilling. Søker kommunen etter folk til en stilling som krever bachelor og noen kommer med en mastergrad, får de sjeldent betalt for masternivået. Anonymkode: a0498...4d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Som de andre sier: Nei. Master handler ikke bare om antall studiepoeng. Det har også betydning hvilket nivå emnene du har tatt er på, hvilke emner (mastere har som regel spesifikke krav til hvilke emner som skal inngå), og man må ha skrevet en masteroppgave. Du har ikke en masteroppgave selv om du har en bråte tilfeldige studiepoeng. Det du KAN gjøre, er å forhandle om lønn, hvis du har studiepoeng som er relevante for jobben. Om du vil nå gjennom, er en annen sak. Anonymkode: 03b48...128 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Nei selvfølgelig ikke. Master handler ikke bare om studiepoeng, det handler om fag på et høyere nivå, at man har krav til forskningsforståelse og selv har produsert og fremlagt et mindre forskningsprosjekt (masteroppgaven). Anonymkode: b4554...eef 2
Myrmica Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Det du kan gjøre, om du vil ha en mastergrad, er å melde deg opp til et studie hvor de fagene du har inngår, så kanskje du kan få godkjent en del av dem i graden. Da er veien til mastergrad kort, bare eventuelle resterende fag som gjenstår, og en masteroppgave. 1 3
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Nei, du får ikke master av den grunn. Jeg har 320 studiepoeng, men ingen master. Har noen grunnfag, bachelor og årsstudium. Skal begynne på master til høsten Anonymkode: 94d53...2c6
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 Hvis du trodde det bare var om å gjøre å samle studiepoeng for å "ha master" så synes jeg det høres ut som om du trenger en. Man øves blant annet i kritisk tenkning, refleksjon og...tja, det er et ganske tøft studium, stort sprang fra bachelor. Enda større fra spredte studiepoeng fra fag man har hatt spesielt stor interesse for. Lykke til... Anonymkode: f0347...389 2 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #11 Skrevet 9. juli 2022 Myrmica skrev (17 timer siden): Det du kan gjøre, om du vil ha en mastergrad, er å melde deg opp til et studie hvor de fagene du har inngår, så kanskje du kan få godkjent en del av dem i graden. Da er veien til mastergrad kort, bare eventuelle resterende fag som gjenstår, og en masteroppgave. Det kommer jo helt an på om noen av fagene er på masternivå. 280 studiepoeng på bachelornivå hjelper nok ikke så mye. Anonymkode: 4786a...d06 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #12 Skrevet 9. juli 2022 Takk for både hjelpsomme og spydige kommentarer. Mulig jeg ordla meg litt klønete, men siden jeg vet det finnes muligheter for å få en fritt sammensatt bachelor, var jeg nysgjerrig på om det fantes det samme for master. Anonymkode: f0824...7ca 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Takk for både hjelpsomme og spydige kommentarer. Mulig jeg ordla meg litt klønete, men siden jeg vet det finnes muligheter for å få en fritt sammensatt bachelor, var jeg nysgjerrig på om det fantes det samme for master. Anonymkode: f0824...7ca Om det finnes en fritt sammensatt master så må den isåfall inkludere 120 studiepoeng på masternivå, hvorav en stor del av dette (mulig det varierer, det var 60 studiepoeng på mitt felt) er selve masteroppgaven. Anonymkode: 4786a...d06 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Takk for både hjelpsomme og spydige kommentarer. Mulig jeg ordla meg litt klønete, men siden jeg vet det finnes muligheter for å få en fritt sammensatt bachelor, var jeg nysgjerrig på om det fantes det samme for master. Anonymkode: f0824...7ca Mulighetene for det på master er nok mye mindre (har aldri hørt om en fritt sammensatt master, uten at jeg skal garantere at det ikke finnes). Vanligvis kan kun noen få av studiepoengene være på bachelornivå (som 10-20), og da skal de også være på høyere bachelornivå, ikke på 100-nivå (kanskje heller ikke 200-nivå). Dessuten må de ha relevans for fagområdet. Masteroppgaven kan være på 30-60 studiepoeng, dette varierer. Anonymkode: 03b48...128
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for både hjelpsomme og spydige kommentarer. Mulig jeg ordla meg litt klønete, men siden jeg vet det finnes muligheter for å få en fritt sammensatt bachelor, var jeg nysgjerrig på om det fantes det samme for master. Anonymkode: f0824...7ca Nei, det finnes ikke samme muligheter for å få en fritt sammensatt mastergrad. Anonymkode: c6add...f86
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 Du har ikke en mastergrad ved randomme 300 stp. Du må faktisk fullføre en spesifikk mastergrad for å få mastergrad. Men, 300 stp tilsvarer en mastergrad. I stillingsutlysninger står det nesten alltid: "Kvalifikasjoner: Mastergrad eller tilsvarende" Så jeg vil absolutt betegnet meg selv som "like god" som en med fullført mastergrad. Hvis det ikke er slik at du har utvannet studiepoengene dine ved å ta litt studiepoeng innenfor pedagogikk, litt innenfor regnskap, litt innenfor ledelse, litt innenfor humanitært arbeid, litt innenfor tverrfaglig kjønnspolitikk osv, for da har du spredt kunnskapen så mye at du kan "litt om mye" istedenfor "mye om litt". Anonymkode: 8b182...7b1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 Emnene må være på masternivå. Fagene er laget på et helt annet vanskelighetsnivå og tilpasset de som allerede er ferdig med bachelornivå. To bachelorgrader f.eks med tilsammen 360 poeng er ikke "tilsvarende master". Når stillinger sier "tislvarende master" så mener de utenlandsk utdanning som ikke nødvendigvis har samme navn, men er på samme nivå. Anonymkode: 990ca...505 3 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Emnene må være på masternivå. Fagene er laget på et helt annet vanskelighetsnivå og tilpasset de som allerede er ferdig med bachelornivå. To bachelorgrader f.eks med tilsammen 360 poeng er ikke "tilsvarende master". Når stillinger sier "tislvarende master" så mener de utenlandsk utdanning som ikke nødvendigvis har samme navn, men er på samme nivå. Anonymkode: 990ca...505 Nei, angående "tilsvarende master" så er ikke det riktig. Har du studiepoeng innenfor en spesifikk utdanningsretning, selv om du ikke har fullført en grad, så betyr det "tilsvarende". Du må dog skille deg ut på andre måter hvis du skal gå forbi noen med master, enten gjennom personlighet, væremåte, erfaring, egnethet osv. Anonymkode: 8b182...7b1 2
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #19 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, angående "tilsvarende master" så er ikke det riktig. Har du studiepoeng innenfor en spesifikk utdanningsretning, selv om du ikke har fullført en grad, så betyr det "tilsvarende". Du må dog skille deg ut på andre måter hvis du skal gå forbi noen med master, enten gjennom personlighet, væremåte, erfaring, egnethet osv. Anonymkode: 8b182...7b1 Nei det er ikke det samme som "tilsvarende". I tillegg til eksempelet med utenlandsk utdanning er "tilsvarende master" f.eks de som har hovedfag. Å han en masse løse studiepoeng er ikke tilsvarende. Selv om de er innenfor samme området. Anonymkode: 990ca...505
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #20 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Nei det er ikke det samme som "tilsvarende". I tillegg til eksempelet med utenlandsk utdanning er "tilsvarende master" f.eks de som har hovedfag. Å han en masse løse studiepoeng er ikke tilsvarende. Selv om de er innenfor samme området. Anonymkode: 990ca...505 Jo det er det samme, og det vet du meget godt om du bare ellers tenker deg om. Arbeidslivet er ikke så fin på det som du skal ha det til. Ironisk nok så utlyses bachelorstillinger slik: "Kvalifikasjoner: Bachelorgrad eller tilsvarende. Men lang erfaring kan kompensere for bachelorkravet". Ergo, her utlyses det etter en bachelorkandidat, men arbeidsgiver er villig til å kaste hele bachelorkravet på havet hvis en kandidat uten utdanning, men med lang erfaring, søker. Slik er det også innenfor masterkvalifikasjoner. Og 300 stp uten mastergrad er tilsvarende en master, hvis dog studiepoengene er relevante. Har du arbeidserfaring utenom så veier du fort tyngre enn en masterkandidat. Kravene er jevnt over flytende innenfor en viss rekkevidde når det står "...eller tilsvarende". Hva som er "tilsvarende" er ikke konkretisert, men 300 stp innenfor utdanningsfløyen som du søker jobb i, kvalifiserer definitivt som "tilsvarende" stort sett alltid. Ofte er 300 stp uten mastergrad og en mastergrad nærmest sidestilt. Det er flisespikkeri i en prosess der erfaring, egnethet, personlighet, førsteinntrykk osv veier tungt. Anonymkode: 8b182...7b1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå