Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært sammen med samboer i to år, vi har bodd sammen i et år. Han har kjøpt seg inn i min leilighet som er 65 kvm. Jeg trives veldig godt der, men han vil at vi skal kjøpe noe større sammen sånn at det er vårt. Jeg sa ja til det for et år siden, men det er jeg som må gjøre mye av det praktiske med maling inne, fikse småting eller mase på at han kan gjøre det. Jeg hadde også det meste av møbler når han flyttet inn, det som er kjøpt nytt har vil kjøpt sammen. Jeg mente at han kunne betale for de nye tingene vi kjøpte (f. eks et IKEA garderobeskap og en kommode), men det endte opp med at jeg betalte halvparten for disse tingene også. Synes han er skikkelig gniten, han innser ikke at det er vanlig at folk kjøper oppbevaring for klær for eksempel. Han har aldri kjøpt inn noe sånt eller gjort noe vedlikehold på den leiligheten han hadde fra før, den har han hatt i veldig mange år (og eier den fortsatt).

Jeg ønsker ikke å satse på noe der jeg må mase på at ting blir gjort eller at han ikke er villig til å kjøpe en ny oppvaskemaskin uten at jeg må argumentere i månedsvis først. Han har nedbetalt all gjeld og har veldig god økonomi. Så det er ikke pengene det står på. Jeg vil bli boende der vi bor nå. Jeg ønsker ikke flytte til noe større for det betyr mer gjeld for min del (jeg har lån på min halvpart). Dessuten er jeg redd forholdet ryker og jeg kommer til å angre bittert på at vi flyttet fra en leilighet som jeg har råd til å kjøpe han ut fra og som jeg trives veldig godt i. Han sier at alt skjer på mine premisser når jeg sier jeg ikke vil flytte og at han ikke vet om det er noe å satse på da. Men det er greit at han synes det, jeg vil jo ikke satse på et kranglete forhold heller. Er jeg urimelig som holder tilbake på flytting?

Vi er i 40-årene, ingen barn. 

Anonymkode: 8b946...1e3

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Er jeg urimelig som holder tilbake på flytting?

Nei. Hvorfor lot du han kjøpe seg inn i din leilighet? Han eier jo sin egen og har god økonomi. Egentlig burde du da eie en del av hans også. 

Anonymkode: fab28...69a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Hvorfor lot du han kjøpe seg inn i din leilighet? Han eier jo sin egen og har god økonomi. Egentlig burde du da eie en del av hans også. 

Anonymkode: fab28...69a

Det var idioti, men det er vel vanlig å gjøre sånt når man er forelsket. Dessuten bodde vi sammen omtrent fra dag én. Men når det først var gjort så fikk jeg jo vekk halvparten av lånet, halvering av faste utgifter knyttet til leiligheten (fellesutgifter, kommunale avgifter, forsikring). Jeg har alltid bodd alene bortsett fra studietiden. Det betyr at jeg har måtte lånt maks av det jeg kan for å kjøpe bolig. Aldri fått hjelp hjemmefra når jeg var yngre slik mange av vennene mine fikk. Enten at foreldrene var kausjonister eller en pengesum. Følte at endelig var det min tur til å ha en å dele alt med. Både økonomi og bolig.

Anonymkode: 8b946...1e3

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at han ønsker seg noe større enn 65 kvadratmeter, men skjønner også at du ikke gidder om han er så ubrukelig som du fremstiller ham. Hva med å foreslå at han selger sin gamle leilighet, og kjøper noe større som du eventuelt kan ha en liten eierandel i? Så leier dere ut din leilighet? Da får han det som han vil, og du trenger ikke gi slipp på leiligheten din. 

Anonymkode: c594b...503

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet

Og etter at han kjøpte seg inn, har du fått større økonomisk frihet og mulighet til å legge deg opp penger? For kravet for EK er kanskje større nå enn det var da du kjøpte og han har krav på evt verdistigning osv om du må kjøpe han ut nå.. 

Jeg ville vært tydelig på at jeg ikke kommer til å å kjøpe meg inn i noe større slik situasjonen er nå og gitt konkrete eksempler på ting du mener ikke er ok (som det med oppussing, møbler og økonomi) 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men skal han eie egen bolig, og halve av den dere kjøper? Eller vil han eie 80% av den dere kjøper, siden han sitter på mer verdier enn deg? Eller skal dere eie 50/50? 

Pass på ts. Kan jo være han håper på å bruke deg som inngang til en stor bolig. Har du regnet på hvor mye i ek du har og han har, om dere skal kjøpe sammen, eller holder han den infoen for seg selv?

Anonymkode: 905b5...241

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...