Gå til innhold

Trenger å gå ned 10 kg, men hater å være sulten. Tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er virkelig det verste jeg vet. Jeg blir uvel, kvalm og sur. Jeg tar heller tre pizzabiter til middag i stede for to, i tilfelle jeg blir raskt sulten igjen. Har ofte med meg mat i veska hvis jeg vet jeg er borte så og så lenge (typ nøtter, et polarbrød, banan el). 

Jeg har aldri vært en som overspiser, vanlige porsjoner, men spiser jevnt for å ikke bli sulten. Typ 5-6 ganger Ila døgnet. 

Er vi flere? Hvordan bli kvitt den tankegangen? 

Jeg spiser ellers grovt, frukt og grønt, men elsker å kose meg, Får ofte dårlig samvittighet på kvelden hvis jeg har vært med hånda for mange ganger nede i potetgullposen. Spiser snop nesten hver kveld. 

Takker for tips! 

Anonymkode: ee980...313

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sulten 5-6 ganger per dag??

Du burde prøve å faste.

Anonymkode: 9f2a8...fae

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan starte med å kutte ut snopet hver kveld, det vil nok hjelpe en god del. Ellers kan du være bevisst på at det du spiser til måltider inneholder en god del protein, litt fett, litt karbo og ellers masse grønt. Protein og fett metter mer og lenger enn f.eks karbohydrater.

Anonymkode: 4b365...830

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Her står det noen viktige ting om sult.

Anonymkode: 8bf37...82f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Lavkarbo funka for meg, fordi det stabiliserte blodsukkeret mitt og jeg holdt meg mett leeeenge fordi jeg spiste mest protein og fett. Det hjalp meg å tenke litt annerledes rundt mat. Sier ikke at det nødvendigvis funker for alle, men kanskje verdt å prøve det hvis du ønsker å gå ned i vekt uten å være sulten.

Anonymkode: 923d6...c7b

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er virkelig det verste jeg vet. Jeg blir uvel, kvalm og sur. Jeg tar heller tre pizzabiter til middag i stede for to, i tilfelle jeg blir raskt sulten igjen. Har ofte med meg mat i veska hvis jeg vet jeg er borte så og så lenge (typ nøtter, et polarbrød, banan el). 

Jeg har aldri vært en som overspiser, vanlige porsjoner, men spiser jevnt for å ikke bli sulten. Typ 5-6 ganger Ila døgnet. 

Jeg spiser ellers grovt, frukt og grønt, men elsker å kose meg, Får ofte dårlig samvittighet på kvelden hvis jeg har vært med hånda for mange ganger nede i potetgullposen. Spiser snop nesten hver kveld. 

Takker for tips! 

Ta små skritt. Det åpenbare er jo å slutte å kjøpe inn potetgull og godteri. Så kan du jo se hvor mye du går ned kun pga dette. 
Deretter kan du se litt på hva du spiser til måltider. Jeg har alltid vært slank, men trenger også jevn tilførsel av mat gjennom dagen. Fokuser på proteinrike varer. Kokte egg er en stor del av mitt kosthold. Spiser knekkebrød istedenfor brød, og fokuserer heller på mye(!) pålegg. Eksempler er skinke, cottage cheese, egg, fisk osv. (Proteinrik ren mat). Det er også bedre å fylle magen med kyllingfilet og wok, enn masse pizzastykker. Men alt dette vet du jo sikkert. 

Anonymkode: 68ff6...715

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Du kan starte med å kutte ut snopet hver kveld, det vil nok hjelpe en god del. Ellers kan du være bevisst på at det du spiser til måltider inneholder en god del protein, litt fett, litt karbo og ellers masse grønt. Protein og fett metter mer og lenger enn f.eks karbohydrater.

Anonymkode: 4b365...830

I know. Dette hjelper heller ikke stort. 

Eks. i dag:

Kl. 07.00: 1 porsjon havregrøt med blåbær, banan, mandler og litt rosiner 

Sulten 9.30, spiste 10.00: 1 yoplait 0%, halv banan og en neve havregryn over. 

Sulten, og spiste igjen 11.15: 

2 Funkugine - skiver med en halv avokado og 3 spekeskinke - skiver + 1 pære. Vann ved siden av (kunne sikekrt hatt litt mer grønnsaker her, eller et egg). 

Sulten 13.15: 7 kyllingklubber (pleier ikke å spise det, men en Yt Proteinshake eller litt nøtter og en halv banan)

Sitter her nå 1500, og kjenner litt på sulten igjen.. skal ut å spise kl. 17. Må ha noe før det…

ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Her står det noen viktige ting om sult.

Anonymkode: 8bf37...82f

Takk! 😊

ts 

AnonymBruker
Skrevet

Sulten 5-6 ganger per dag??

Du burde prøve å faste.

Anonymkode: 9f2a8...fae

Der skal jeg hvert fall IKKE gjøre. Jeg har familie som skal leve med meg, og en full turnusjobb. I tillegg er poenget å IKKE være sulten, ikke skape sult 😑

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lavkarbo funka for meg, fordi det stabiliserte blodsukkeret mitt og jeg holdt meg mett leeeenge fordi jeg spiste mest protein og fett. Det hjalp meg å tenke litt annerledes rundt mat. Sier ikke at det nødvendigvis funker for alle, men kanskje verdt å prøve det hvis du ønsker å gå ned i vekt uten å være sulten.

Anonymkode: 923d6...c7b

Tusen takk for tips 😊 Jeg liker virkelig ikke å ha ja/nei - mat, men dette skal jeg undersøke nærmere 👍 Målet er jo å holde meg mett over tid, så kanskje det kan hjelpe 😊😊

ts 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ta små skritt. Det åpenbare er jo å slutte å kjøpe inn potetgull og godteri. Så kan du jo se hvor mye du går ned kun pga dette. 
Deretter kan du se litt på hva du spiser til måltider. Jeg har alltid vært slank, men trenger også jevn tilførsel av mat gjennom dagen. Fokuser på proteinrike varer. Kokte egg er en stor del av mitt kosthold. Spiser knekkebrød istedenfor brød, og fokuserer heller på mye(!) pålegg. Eksempler er skinke, cottage cheese, egg, fisk osv. (Proteinrik ren mat). Det er også bedre å fylle magen med kyllingfilet og wok, enn masse pizzastykker. Men alt dette vet du jo sikkert. 

Takk for tips 😊

Ja, jeg vet alt du sier - kan mer om kosthold enn hva en kan tro, men jeg finner bare ikke min vei. Grete Roede funka for meg for mange år siden, men ting forandrer seg tydeligvis i kropp og hode når man bikker 40. 

Og pizza var bare et eksempel siden jeg og ungene hadde det i går.. Har pizza hver lørdag, men har da alltid salat og fetaost ved siden av. 

ts 

Skrevet

Se på sammensetning og måltidstiming og finn ut av hva som holder deg mett over tid.

Jeg blir sulten virkelig hele dagen om jeg spiser sent kvelden før, skikkelig ulvehunger. Spiser jeg derimot siste måltid noen timer før sengetid så er sulten min normal neste dag.

Jeg trenger protein og fett som første måltid, kokt egg med smør eller majones på proteinrundstykke holder meg gående i mange timer der havregrøt for eksempel ikke holder meg gående like lenge selv om de er like energirike og begge deler inneholder havre. 

Spiser samboer havregrøt til frokost så føler han seg stinn og uvel omtrent uansett mengde. Folk er ulike.

AnonymBruker
Skrevet

Takker for tips! 

sultfølelsen gir seg etterhvert, bare ikke gi etter, jeg har slanket med nesten i 1 år nå og det var vanskelig i begynnelsen,men når det hadde gått 5-6 uker ga det seg

Anonymkode: 8abe4...cd0

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Eks. i dag:

2 Funkugine - skiver med en halv avokado og 3 spekeskinke - skiver + 1 pære. Vann ved siden av (kunne sikekrt hatt litt mer grønnsaker her, eller et egg). 

Sulten 13.15: 7 kyllingklubber (pleier ikke å spise det, men en Yt Proteinshake eller litt nøtter og en halv banan)

Sitter her nå 1500, og kjenner litt på sulten igjen.. skal ut å spise kl. 17. Må ha noe før det…

ts 

Hvor sulten er du egentlig kl 7? Om du ikke er skrubbsulten ville jeg kanskje ventet litt med «å begynne å spise». Personlig syns jeg det er enklest å vente med dagens første måltid. Da blir det kanskje ett måltid mindre for deg i løpet av en dag, og da vil du jo spare inn litt. MEN du fokuserer for mye på hvor du kan kutte i maten. Det er godteriet og chipsen du burde fokusere på!

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Der skal jeg hvert fall IKKE gjøre. Jeg har familie som skal leve med meg, og en full turnusjobb. I tillegg er poenget å IKKE være sulten, ikke skape sult 😑

Ikke rart du er sulten hele tiden. Du spiser jo kjempeofte og mye raske karbohydrater, så blodsukkeret går som en jojo i løpet av dagen.

Anonymkode: 81f77...7a3

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Sliter også med at jeg fort blir kvalm om jeg ikke spiser,  veldig irriterende egentlig. For meg funker det å vente med å spise frokost til lunsj-tider da, føler meg mye mindre sulten utover dagen da. Om jeg spiser frokost når jeg står opp trigger jeg liksom sultfølelsen, men om jeg ikke spiser blir jeg ikke så sulten 

Anonymkode: 6ca40...7e0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ikke rart du er sulten hele tiden. Du spiser jo kjempeofte og mye raske karbohydrater, så blodsukkeret går som en jojo i løpet av dagen.

Anonymkode: 81f77...7a3

Skulle til å si det samme 🙈. Avokadoen er vel det som burde mettet litt. Men virker som du har fått litt hang up i at du MÅ ha mat med en gang du er sulten, ingen dør av å kjenne på litt sultfølelse, å måtte ha noe mellom 13.15 og 17 burde ikke være nødvendig.

Anonymkode: 42cb9...714

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Eks. i dag:

ts 

Er jo ikke lavkarbo, mest fokus på protein og fett du har. Så ikke rart du blir sulten. 

frokosten din er bare karb og litt fett i mandler.

lunch var også bare karb. 

men 1115 og 1315 var bedre.

jeg spiser 12-16-20. mest protein og fett, fordelt på ca 400 kcal hvert måltid. Er ikke sulten utenom og drikker mye vann.

Anonymkode: a30bb...bfc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du bør virkelig prøve lavkarbo.. når jeg spiser meg mett på en liten salat laget av eggerøre, grønnsaker,fetaost, nøtter, baconbiter, kyllingbiter.. så er jeg mett LENGE. Typ 5-6 timer. Og da craver jeg ikke noen ting heller.

Jeg er en overspiser og har slitt med det flere år. Det som er fint med lavkarbo er at du klarer ikke overspise slik mat, du blir rett og slett kvalm og det sier stopp av seg selv lenge før..

Det fine med lavkarbo er også at du trenger ikke være lei deg for alt du ikke kan spise.. for det finnes en versjon i lavkarbo av det aller meste. Du spiser dessuten mer ren mat, og mer grønnsaker, mer sunt alt i alt.

Anonymkode: 8a7ba...73e

• Liker 4
Gjest Muffin man
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Tror faktisk du burde gå en liten periode uten karbohydrater (spesieltfor lette karbohydrater) for å avvenne kroppen behovet / cravingen for dette gjennom dagen for energi.

Å gå lavkarbo i lengden funker ikke for alle, men funker greit i en periode om man allerede har tilegnet seg et behov for å øke blodsukkernivået i kroppen  for energi gjennom dagen. Man kan fort bli avhengig av raske karbohydrater for energi når blodsukkeret svinger. 

Er ingen ekspert på dette, TS, men anbefaler deg og lese litt rundt om craving i forhold til insulin og blodsukker ;) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...