Gå til innhold

Mexico - Riu Tequila

Snehvit

Anbefalte innlegg

Hei!

Om noen uker drar jeg og samboeren min til Mexico, og jeg lurer derfor på om noen av dere som har vært der har noen nyttige tips.

Vi skal bo på Riu Tequila, så jeg vil også gjerne høre om erfaringer fra dette hotellet. Ettersom alt er inkludert og vi kan spise så mye vi vil, håper jeg noen av dere "erfarne" kan fortelle meg hva slags mat som anbefales og hva vi bør holde oss unna. Og hva med snacks (som ifølge katalogen også er inkludert) - hva innebærer dette? Er det f.eks. tilgang på sjokolade og godterier?

Snehvit (som gleder seg KJEMPEMASSE!!!) icon_smile.gif

(PS. Jeg vet at det har vært postet masse innlegg om Mexico og Riu Tequila i det gamle forumet, og jeg har lest alle sammen.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Vet ikke svaret... men lurer på hvor mye dere betaler for denne ferien. Jeg vil også til Mexico...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi betaler ca. 12700 kroner hver, men da er alt (mat, drikke og diverse aktiviteter) inkludert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg og kjaereten min skal til Mexico i begynnelsen av april, til Ixtapa. Det er pa sor-vest kysten. Hvor er det dere skal i Mexico? Vi har bestilt hotell der det ikke er inkludert noe, men jeg vet at de som har denne muligheten har mye a tilby. Snacks er jo f.eks. appetizers, chips, dip, gotter, gronnsaker og frukt, etc. Jeg elsker mexikans mat, sa anbefaler a spise sa mye av den du kan! Jeg vet at Ixtapa er kjent for veldig gode fiske retter, sjo-mat retter. Ellers sa er det jo all mexikans mat, da, burritos, fajitas, flauntas, tortillas, refired beans, guacamole, salsa, etc. Det er nok ikke noe som du ikke bor spise, maten er jo ikke regnet for farlig/mat forgifting. Det er bare vannet som man ikke bor drikke.

Hvor lenge skal dere vare der? Vi skal vare i 1 uke og betaler ca. kr. 6000,-. Heldigvis sa er det veldig rimelig a spise og drikke der, sa jeg synes ikke det er sa dyrt.

Go' tur!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei.

Jeg har stått for mange av innleggene om Mexico, Riu Tequila, men jeg svarer gjerne en gang til.

På Riu har du tilgang til mat og drikke hele døgnet. Den første barene (i bassenget) åpner ca kl 10.30 og har åpent til rundt 17.00 tiden. Da kan du bare forflytte deg til en annen bar, men du må opp fra bassenget da...... Her får du alt fra de lekreste drinker, øl og kaffe. De lager det du har lyst på og blander etter din smak og dine ønsker. Snaks er tilgjengelig fra morgenen til ut på ettermiddagen og det er popkorn og tortillas m/ostesaus. Frukt og grønnsaker og kaker og kjeks, kan du spise fra 12.00 og utover dagen. Det er bare å ta for seg...

Frokost serveres fra kl 07.00 og du kan spise frokost langt utover dagen på restauranten på Riu og også på de andre hotellene som hører til Riu (3 stk). Lunsjen starter etter dette.... så det er ingen fare for at du skal sulte.

Du bør smake på alt... og ta med deg fotoapp inn i spisesalene, det er helt utrolig hvordan disse buffetene er satt opp. Gled deg. Ikke vær redd for å spise salat, is og annen litt skummel mat innenfor hotellet. Det er utrolig renslig (du kan få omvisning på kjøkkenet og da skjønner du at dette ikke er farlig). De lager også mat ute i spisesalen, mens du venter...Vi smakte på alt vi kom over og ble ikke syke.

På rommet ditt har du minibar og alkoholdispenser, disse blir etterfyllt hver 3. dag, og du kan selv bestemme hva du vil ha i minibaren...Stuepikene/guttene er utrolig hyggelige, så vær hyggelig med dem.

Ren sjokolade, så jeg bare ett par ganger på lunsj-dessert bordet, men det savnet vi ikke. Skulle dere savne dette er det en liten butikk inne på hotellet og det er bare noen hundre meter til nærmeste supermarcado.. Her er det faktisk like billig som inne i Playa del Carmen. Det finnes apotek og div butikker i Playa Car, som det heter her.Kos dere der, det er som en liten, fin by. Her finnes også internettkafè,men den er dyr. Bruk heller internettkafeer inne i Playa del Carmen, ta en taxi hit eller sykle. Det er ca 3 km dit fra Riu Tequila og fine sykkel/gangstier å sykle på.

Du får låne snorkle-utstyr, kano og surfebrett (inkl. på stranda) og håndklær kan du få rene hver dag (til bruk ved bassenget, men vi tok de også med til stranda). På disse 3 hotellene, som samarbeider er det aktiviteter hver dag, med språk kurs, dansekurs, boccia, tennis, bordtennis, minidisco og underholdning. På natta, ved 24 tiden og utover, griller de mat til dere, så dere kan ikke sulte...

Baren og discoteket (flere av dem) stenger ved 02.00 tiden, men vil dere feste lenger, kan dere reise til Playa del Carmen.

Dette var mer om Riu Tequila. Jeg svarer gjerne på mer og du eller andre lurer....

Fra

1234 (ikke innlogget).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katrine: Vi skal til Playa del Carmen på Yucatan-halvøya (på østkysten ganske langt sør i Mexico). Der skal vi være i to uker. Håper dere får en fin Mexico-ferie også. icon_smile.gif

1234: Tusen, tusen takk for svaret! Det hørtes veldig betryggende ut med maten på hotellet, for det er faktisk noe jeg har grudd meg litt til. Maten der nede er sikkert kjempegod, men jeg har hørt at det er veldig vanlig å få diaré i Mexico. Vi skal derfor ta Ducoral-vaksine for å forhindre slike problemer mest mulig.

Tok du forresten noen vaksiner før du reiste av gårde? Jeg er vaksinert mot polio, hepatitt og difteri. Jeg har derimot ikke planlagt å ta malariatabletter, men vet du om det er nødvendig?

En annen ting (hvis du fortsatt orker å svare på spørsmål): Er det flytende håndsåpe og dusjsåpe på hotellet? Og er det sittemøbler på rommet? Hvilke TV-kanaler får man inn?

Snehvit icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1234: Prøvde du forresten språkkurset eller dansekurset? Jeg har veldig lyst til å lære meg spansk, og dette høres ut som en ypperlig mulighet til å få litt startkunnskaper. Så mye er det vel ikke man får lært seg på 14 dager, men hvor ofte går dette kurset?

Hva slags dans(er) er det man kan lære?

Jeg ble også litt nysgjerrig på dette med sykler - er det noe man kan låne gratis på hotellet?

Snehvit (nok en gang)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke malariatabletter om dere skal være i Playa del Carmen og bare ta dagsturer ut i jungelen, men husk myggmiddel! ute i jungelen er det sinnsykt mye mygg!

Var i Playa del carmen i juni i fjor, og sier bare: GLED DERE!!! Fantastisk sted! Men utflukter er dyre, så det går en del penger. I den Mexicanske delen av byen kan dere forresten finne sinnsykt billige sko, kjempefin kvalitet! icon_smile.gif Ta med minst mulig bagasje så dere kan shoppe! (De er ganske strenge på overvekt)12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Engel: Hvilke utflukter var du på da? Kanskje du har noen tips til hva vi bør få med oss?

Hvilket hotell bodde du på der nede?

Snehvit icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei igjen

På rommet er det 2 stoler og et bord (vanlig rom ikke suite altså), det er også 2 stoler og bort på balkongen eller terassen og dere bor i 1. etg.. Det er farge - tv der, men jeg husker ikke så velgid godt hvilke kanaler som var (så ikke så veldig masse på tv akuratt), men det var CNN (flere varianter), Discovery, BBC, Meksikanske film/og valig kanaler ++++, beklager men jeg husker ikke.

Det var flytende dusj-såpe og håndsåpe på hotellet (men jeg hadde med meg dette + solkrem - for dette er sinnsykt dyrt der borte- TA MED SOLKREM altså).

Syklene måtte vi betale for å leie, men det var ikke dyrt.

Var ikke med på språkkurs, så det vet jeg ingenting om... Men jeg var med på et par danseleksjoner og det gikk i latinamerikanske danser og rytmer, utrolig morsomt og varmt! Hver kveld er det på, avslutningsdelen av kvelds showet, åpen scene og du får danse det du har lært, sammen med andre gjester og personalet. Moro!

Vi tok ingen vaksiner (annet enn det vi hadde fra skolen) og spiste heller ikke Malaria tbl, dette trenger du IKKE, du skal ikke bo i jungelen. Jeg så forresten ingen mygg (hverken på hotellet eller ute i bushen, på de utfluktene vi var med på)! Mange av de som var der borte samtidig med oss, var ikke vaksinert, heller ikke guiden. Det er ikke farlig i det hele tatt, men det skader jo ikke om du er vaksinert!

Dette var noe av det du lurte på. Du får bare spørre, jeg svarer gjerne igjen. Elsker å snakke om denne herlig ferien!

Fra 1234 (ikke logget inn)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei 1234!

Grunnen til at jeg spurte om TV-kanalene var at jeg håpet de største amerikanske TV-kanalene (med alle de kjente seriene og programmene som kommer til Norge lenge etterpå) skulle være der. Men det blir neppe mye tid på rommet uansett, så det blir nok minimalt med TV-titting.

Jeg mener å huske at du svømte med delfiner der nede, og det har jeg også kjempelyst til. Ut fra det jeg har lest om området i diverse reiseguider, virker det ut som om det er mulig å svømme med delfiner mange steder. Hvor gjorde du det?

Jeg har også hørt at det skal være ganske mye kriminalitet i Mexico - merket du noe til det? Vi har ganske dyrt videokamera, så vi er litt engstelige for å ha det med oss på stranden o.l i tilfelle det skulle bli stjålet mens vi bader.

Hvilke utflukter mener du forresten er et "must", og er det noen som ikke er verdt pengene?

Hilsen Snehvit (som setter stor pris på svarene du gir) icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Snehvit!

Vi bodde på et lite familiedrevet hotell som het Riviera del Sol, som ligger i selve Playa del Carmen, i den enden av byen hvor stranda er renest og finest! Kjempefornøyd! Vi hadde kun frokost inkludert, resten av måltidene måtte vi ordne selv, noe som ikke var noe problem da maten var både god og billig hvis man bare kikket litt rundt. Vi reiste sammen med noen vevver som bodde på Riu Tequila, og de trivdes godt der.

Vi var til Chitzien Itza (dette ble ikke riktig stavet, men jeg husker ikke hvordan det skrives...) en dag. Det er en gammel Mayaby, en av de største. men skulle vi reist tilbake hadde vi heller tatt turen til Coba, som er en tilsvarende by som ligger mer inne i jungelen. Vi var også på noe de kalte Jungelsnorkling. Snorklet først i en underjordisk elv, spiste lunsj i en Mayalandsby, og etterpå snorklet vi ved corallrevene. Fantastisk! Bare kjøreturen inn til Mayalandsbyen var en opplevelse, det er ikke akkurat motorveier gjennom jungelen... Anbefales på det varmeste! En tur til Cozumel anbefales også, for snorkling/dykking eller bare shopping! Prut for harde livet, alt er overpriset!

Er egentlig veldig missunnelig, skulle så gjerne reist tilbake selv. Men i år blir det lavbudsjettferie på oss...12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

Joda, jeg svømte med delfiner og det var en utrolig herlig opplevelse, som jeg gjerne gjør en gang til.... Vi svømte med delfiner i Xel-Ha (vi ble anbefalt disse på grunn av at de var "snille" med dyrene)og var i vannet 1 time (litt over faktisk). Vi sto i vannet og fikk instruksjon først, mens delfinene svømte rundt oss. Så var det forskjellige aktiviteter med delfinene, hoppe over oss, svømme under oss, kose dem, kysse dem, gi dem mat, stå på snutene og kjørt bortover osv.. Kjempemoro. Det kostet ca 800.- pr stk, men det er vel verdt det.

I samme park var det også andre dyr (papegøyer, andre store fisk osv) og en stor, naturlig lagune som vi snorklet rundt i. Vi var der ganske tidlig på dagen og det var lite mennesker der da.

Vi var i Cobe (Engel nevnte denne byen), som er en gammel mayalandsby midt inne i jungelen. Kjempespennende og masse å se på. Vi syklet til de bygningene som lå inne i jungelen.

Kommer tilbake med mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for tipsene, 1234! Nå er det bare to uker igjen til vi skal reise, og jeg gleder meg enormt. Opplysningene dine gir meg bare enda flere sommerfugler i magen, så fortell gjerne mer hvis du orker! icon_smile.gif

Jaffa: Vi skal reise med Apollo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En stor takk til deg også for tipsene dine, Engel! icon_smile.gif Jeg tipper vi kommer til å dra på alle utfluktene både du og 1234 har fortalt om, hvis tiden strekker til. Selv om man kanskje kan unnvære Chichen Itza, så føler jeg nærmest at det er et "must" å dra dit. Men det går vel an både å dra dit og til Coba?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei igjen

Tulum er også en gammel by du bør få med deg, om du synes de har tid da.

Tulum ligger ikke så langt fra Rium (litt over 1 times kjøring tror jeg). Her finnes det utrolig mange spennende bygninger og flott utsikt (der er også mange Iguaner (øgler), men disse blir du fort vant ved, de finnes også i hagen rundt hotellet). Byen var bebodd av mexikanere helt til de spanske kom og tok over. Spennende historie her altså!

Få også med deg handlegatene i Playa del Carmen (selv om det kan være billigere i Playe Car er det absolutt verd å få med seg). Sko kan du gjøre et kupp på. Her finnes også et hav av restauranter og barer og internettkafeer, som er rimelig i bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det muligheter for å ta ut penger med Visa-kort i nærheten av Riu Tequila? Jeg har vurdert bare å ta med Visa, men går det bra å droppe kontanter eller reisesjekker?

Snehvit icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen

I Playa Car sentrum, den lille "byen" jeg har fortalt om, ved siden av Riu, finnes det en minibank, som det fint går an å bruke (den fungerte hver gang vi prøvde den). Ellers så er det minibanker i Playe delCarmen, som også er greie å bruke.

Du spurte om kriminalitet, og det merket ikke vi noe til. På hotellet er de veldig strenge med de ansatte og de blir kontrollert både inn på jobb og ut av jobben(hotellet). Stranda var vi litt forsiktige, men vi gikk faktisk fra kamera og penger (men vi hadde oppsikt med "stedet" vårt hele tiden. På rommet er det liten dep boks, man får nøkkel til, gratis.

Gled dere! Skriver mer om jeg kommer på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer: Vi hadde ikke med reisesjekker og ikke kontanter. Vi brukte bare minibanken. Ta ikke ut for mye, vi fikk ikke bruke opp pesoen på flyet. Du vil få et kort, som du kan betale med (krite) i den lille kiosken på hotellet, der har de film, batterier, souvernier, solbriller osv. Dyrt! Man må jo betale før man reiser.

Anbefaler deg å ta de utfluktene du har mest lyst på, gjerne de som er arrangert av Alternative Tours (Apollo formidler noen av dem). Vi var med på en og vi var kun 6 stk. på en guide og kjørte liten minibuss. Vi var i en mayalandsby og fikk mat + rundtur i jungelen, med grottebading og linikjøring over vann! Det er den utflukten der man reiser til Cobe etterpå. Kjempeartig. Vi så aper, krokodiller, tarantell + en mengde andre dyr. Helt utrolig også å se hvordan disse mayaene lever.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...