AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Driften på avdelingen er redusert med 50% i sommer, men turnuslegene legger inn alt som kan krype og gå så nå har vi nøyaktig 50% mer belegg enn ved vanlig drift. Vi har altså alt for mange pasienter inne og jeg har sagt til lederne at de må kalle hjem folk fra ferie, men de vil ikke. Er den eneste måten å få folk til å forstå problemene på å sykemelde seg? Anonymkode: cbac2...c42 5
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #2 Skrevet 8. juli 2022 DO IT! Det er den eneste formen for streik som nytter. Og det blir et sterkt og tydelig virkemiddel. Det er ikke direkte lovlig, men når alt kommer til alt er det helsa vår det er snakk om. Vi blir både psykisk og fysisk utslitt av denne rovdriften. Mvh annen sliten sykemeldt sykepleier Anonymkode: 6aeeb...d6b 12
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #3 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Driften på avdelingen er redusert med 50% i sommer, men turnuslegene legger inn alt som kan krype og gå så nå har vi nøyaktig 50% mer belegg enn ved vanlig drift. Vi har altså alt for mange pasienter inne og jeg har sagt til lederne at de må kalle hjem folk fra ferie, men de vil ikke. Er den eneste måten å få folk til å forstå problemene på å sykemelde seg? Anonymkode: cbac2...c42 Du, av alle, burde vite at man ikke kan sykemelde seg selv. Det er legen din som sykemelder deg. Hvis du er syk. Men ja, hvis du er så utslitt at du ikke makter å stå i jobb, så gå til legen og forklar hvordan du har det. Anonymkode: bd091...8ca 15
Curiousine Skrevet 8. juli 2022 #4 Skrevet 8. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Driften på avdelingen er redusert med 50% i sommer, men turnuslegene legger inn alt som kan krype og gå så nå har vi nøyaktig 50% mer belegg enn ved vanlig drift. Vi har altså alt for mange pasienter inne og jeg har sagt til lederne at de må kalle hjem folk fra ferie, men de vil ikke. Er den eneste måten å få folk til å forstå problemene på å sykemelde seg? Anonymkode: cbac2...c42 I wish 🙄 Man får vel ikke en eneste lege til å skrive sykmelding på det. Vi har massevis av folk som har sluttet på avdelingen etter covid . Masse hull i turnus, mange som er sykmeldte eller syk med egenmelding. Hatt krisemøter med sjefene. Vi får ikke tak i folk 😳 Endret 8. juli 2022 av Curiousine 2 2
Mt3 Skrevet 8. juli 2022 #5 Skrevet 8. juli 2022 En FÅR ikke sykemelding for at en vil protestere på bemanningssituasjonen på jobb, men en lege kan velge å sykemelde deg OM den mener du er utbrent og trenger hvile. Det må jo være mye bedre om alle dere som er igjen på jobb protesterer, lag en skriftlig klage som alle skriver under på, alle nekter å jobbe ekstra.... men veldig viktig å stå samlet. Om pasientene/pårørende klager på servicen og oppfølgingen så hjelp de med info om hvor de kan sende inn klage. 1 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Meld heller inn avvik, i bøtter og spann. Anonymkode: a1a5e...335 18 4
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 52 minutter siden, AnonymBruker said: Meld heller inn avvik, i bøtter og spann. Anonymkode: a1a5e...335 Her har man jo måten å gjøre det på, hvis man virkelig vil protestere, og ikke bare få seg noen dager pustepause. Forstår situasjonen er kjip, men hvis det skal bli noe endring må man gjøre noe annet enn å bidra til høyere sykefraværsstatistikk. Skrive avvik på alt som kan minne om uheldige følger av praksisen er langt mer målrettet, og noe som kan bidra til endring. Anonymkode: 23ae6...43e 3 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 Her er jo løsningen bedre oppfølging av turnuslegene og å skrive ut alle pasientene som ikke har noe der å gjøre. Sykmelding får du når du er syk, det er ingen demonstrasjon. Ingen ting vil endres ved en sykmelding, bortsett fra at dine kolleger får det enda mer travelt. Du gir ikke noe signal til ledelsen engang, for du kan ikke si at du er sykmeldt i protest, for da vil arbeidsgiver (med rette) bestride sykmeldingen din. Og vips, du må på jobb igjen. Anonymkode: 63e57...1d5 2 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Sykmeld deg før det skjer en alvorlig hendelse!! Kjenner ei som sa i fra at driften ikke var forsvarlig, hun ble ikke hørt og sykmeldte seg. Kort tid etterpå skjer et dødsfall på grunn av driften på avdelingen, og hun selv er glad for at hun ikke var en del av driften da det skjedde. Anonymkode: f859f...8cf 1 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Sykmeld deg før det skjer en alvorlig hendelse!! Kjenner ei som sa i fra at driften ikke var forsvarlig, hun ble ikke hørt og sykmeldte seg. Kort tid etterpå skjer et dødsfall på grunn av driften på avdelingen, og hun selv er glad for at hun ikke var en del av driften da det skjedde. Anonymkode: f859f...8cf Hvordan sykmelder man seg? Anonymkode: ee221...440 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 Jeg vil si nei. Blir du (eller andre) sykmeldt, er det lett for ledelsen å bortforklare bemanningsproblematikken med "dette går ikke rundt fordi folk er syke", når sannheten er at det ikke går rundt pga elendig planlegging eller rovdrift. Meldt hvert eneste avvik. Gjør den jobben du skal, men ikke strekk deg for å gjøre mer. Når problemer/oppgaver hoper seg opp, gjør det klinkende klart at det skyldes for lav bemanning. Anonymkode: 66bad...2d5 3 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Meldt hvert eneste avvik. Gjør den jobben du skal, men ikke strekk deg for å gjøre mer. Når problemer/oppgaver hoper seg opp, gjør det klinkende klart at det skyldes for lav bemanning. Anonymkode: 66bad...2d5 Enig med denne. Jeg forstår at det er vanskelig, men ikke løp/stå på pinne/dropp egne toalettbesøk osv. Gjør en god jobb, og sett av godt med tid til å melde alle dagens avvik. Anonymkode: 979f3...a38
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #13 Skrevet 9. juli 2022 Nei. For det første, det er ikke du som sykemelder deg, det er legen. Jeg er en varm tilhenger av full sykelønn og at sykemeldte ikke skal mistenkeliggjøres, men synes det er forkastelig når folk bruker sykemelding som protestmiddel. For det andre så hjelper det bare ikke. Jeg går ut fra at du er sykepleier, og da kan du alltid erstattes av en innvandrer fra vikarbyrå. Byråene tjener godt på å leie ut vikarer, og bryr seg ofte fint lite om kvaliteten på det de sender ut. Du risikerer dessuten at ledelsen bestemmer seg for å kjøre en hardere linje overfor sykemeldte. Men å endre driften fordi folk blir syke av jobben? Det skjer ikke. Anonymkode: d6ca7...ff8 2 2
Isambard Skrevet 9. juli 2022 #14 Skrevet 9. juli 2022 (endret) AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 1.46): Driften på avdelingen er redusert med 50% i sommer, men turnuslegene legger inn alt som kan krype og gå så nå har vi nøyaktig 50% mer belegg enn ved vanlig drift. Vi har altså alt for mange pasienter inne og jeg har sagt til lederne at de må kalle hjem folk fra ferie, men de vil ikke. Er den eneste måten å få folk til å forstå problemene på å sykemelde seg? Anonymkode: cbac2...c42 Du stiller opp og gjør jobben din så godt du kan. Det er ditt ansvar og plikt. Bemanningen og belegget er ledernes problem. Går det til helvete, så går det til helvete. Du kan ikke gjøre alt. Det du IKKE skal gjøre er en falsk sykemelding (jo, den er falsk) sånn at andre må avbryte ferien. Endret 9. juli 2022 av Isambard 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #15 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Sykmeld deg før det skjer en alvorlig hendelse!! Kjenner ei som sa i fra at driften ikke var forsvarlig, hun ble ikke hørt og sykmeldte seg. Kort tid etterpå skjer et dødsfall på grunn av driften på avdelingen, og hun selv er glad for at hun ikke var en del av driften da det skjedde. Anonymkode: f859f...8cf Sikkert en mye bedre følelse å vite at en kollega har stått i dritten mens hun selv satt hjemme med falsk sykemelding. Og sykepleiere klager over mangel på respekt for yrket deres, men er blinde for hvorfor det er slik. Anonymkode: d6ca7...ff8 3
Gjest Frysepinne Skrevet 9. juli 2022 #16 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 1.46): Driften på avdelingen er redusert med 50% i sommer, men turnuslegene legger inn alt som kan krype og gå så nå har vi nøyaktig 50% mer belegg enn ved vanlig drift. Vi har altså alt for mange pasienter inne og jeg har sagt til lederne at de må kalle hjem folk fra ferie, men de vil ikke. Er den eneste måten å få folk til å forstå problemene på å sykemelde seg? Anonymkode: cbac2...c42 Litt på siden, og mer til ettertanke enn hjelp til deg i den situasjonen du og kollegaene dine står i nå, men jeg vil legge fram alternativet å slutte i jobben og bli vikar i stedet. Jeg vet NSF er svært negativ til det, men det handler om å være sjef i eget liv og selv om NSF gjør veldig mye bra, skal ikke deres mening om dette stå i veien for egne valg, syns jeg personlig. For det første har du full kontroll på når *du* vil jobbe, og tiden er vår viktigste ressurs, tross alt. Jeg selv er ikke - som det blir nevnt - en utenlandsk sykepleier som blir sendt til arbeidsplasser uten å ha kompetanse, men er en erfaren og trygg norsk sykepleier som jobber så andre kan ha ferie. For det andre har du den fordelen at du fyller rollen hundre prosent i stedet for 140 % som de faste gjør. Du kommer til tiden du skal komme, og går når du skal gå fordi du *bare er en vikar*. Det er andre fordeler også, akkurat som at det fins problemer (pensjon ved å jobbe mindre enn hundre prosent for eksempel, faglig oppdatering, at vikarsituasjonen kan endre seg framover), men hvis du følger meg på at tiden vi har her er det viktigste i verden så er det underordna. Uansett, jeg sier som andre har påpekt her. Få bedriftsheletjenesten eller fastlegen på banen og skriv avvik så det synger etter.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #17 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 1.46): Er den eneste måten å få folk til å forstå problemene på å sykemelde seg? Anonymkode: cbac2...c42 Om dere har en nogen lunde oppegående ledelse, så vil de sykemeldingen bli bestridt samme dag de leveres, med påfølgende stans i utbetaling av sykepenger som konsekvens. Anonymkode: 070b5...9ac 1
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2022 #18 Skrevet 9. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 4.21): DO IT! Det er den eneste formen for streik som nytter. Og det blir et sterkt og tydelig virkemiddel. Det er ikke direkte lovlig, men når alt kommer til alt er det helsa vår det er snakk om. Vi blir både psykisk og fysisk utslitt av denne rovdriften. Mvh annen sliten sykemeldt sykepleier Anonymkode: 6aeeb...d6b Ja da er det bedre at de andre må dra lasset for deg . Ganske så usympatisk person du . Anonymkode: 531ee...c6c 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #19 Skrevet 10. juli 2022 Selvfølgelig ikke ts. Hvis de som er innlagt ikke trenger å være innlagt, så er det bare å skrive dem ut igjen. Da må avdelingsledelse sammen med avdelingslege ta tak og få snudd pasientene. Anonymkode: bbea3...2bc
AnonymBruker Skrevet 10. juli 2022 #20 Skrevet 10. juli 2022 AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 1.46): Driften på avdelingen er redusert med 50% i sommer, men turnuslegene legger inn alt som kan krype og gå så nå har vi nøyaktig 50% mer belegg enn ved vanlig drift. Vi har altså alt for mange pasienter inne og jeg har sagt til lederne at de må kalle hjem folk fra ferie, men de vil ikke. Er den eneste måten å få folk til å forstå problemene på å sykemelde seg? Anonymkode: cbac2...c42 Hvordan mener du det skal hjelpe? Om du ikke makter arbeidsbelastningen og blir syk? Da skal du sykemelde deg. Og så skal du benytte den tiden til å søke ny jobb. Det er et fint ordtak som sier at folk stemmer med beina. Det betyr at når ting går galt så skal og bør følsom flytte. Bytte skole - endre kommune - finne ny jobb. Bemanningen innen helsevesenet skal og må en vei - ned på fornuftige nivå (norge har et av verdens høyest bemannede helsevesen per pasient på grunn av ren innefektivitet). Så liker du ikke lavere bemanning? Finn nytt yrke. For om 5 år bør bemanningen være kappet med 1/3. Anonymkode: 8933c...c28
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå