Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er nyutdannet student og arbeidsledig og søker på drøsssevis av jobber. Jeg har bachelor og siden jeg ikke leste den ene jobbannonsen godt nok søkte jeg på en jobb med mastergrad som krav. Endte med at jeg fikk innkallelse til jobbintervju. Mulig det var fordi de hadde dårlig tid på å ansette. 

Anonymkode: 06b21...b22

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg fikk en prosjektstilling som utvikler innen et fagområde jeg overhodet ikke kunne. Det virket som om bedriften trodde utvikler var utvikler og ferdig med det.

Jeg var ærlig på at dette ikke var direkte innenfor mitt kompetanseområde, men både jeg og arb.giver kom frem til at vi gir det et forsøk. Og selv om det ble noen lange kvelder og helgejobbing, så er jeg nå godt satt i stillingen, som har blitt fast.

Anonymkode: 444b8...f66

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonymkode: 2246c...9ab

AnonymBruker
Skrevet
31 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, jeg fikk en prosjektstilling som utvikler innen et fagområde jeg overhodet ikke kunne. Det virket som om bedriften trodde utvikler var utvikler og ferdig med det.

Jeg var ærlig på at dette ikke var direkte innenfor mitt kompetanseområde, men både jeg og arb.giver kom frem til at vi gir det et forsøk. Og selv om det ble noen lange kvelder og helgejobbing, så er jeg nå godt satt i stillingen, som har blitt fast.

Anonymkode: 444b8...f66

Lignende var det for meg. Eller arbeidsgiveren hadde dårlig tid til å få en i stilligen så de var villig til å ta sjansen på meg, selv om jeg var grovt underkvalifisert på papiret og jeg var også underkvalifisert i virkeligheten. I jobbintervjuet sa de også at de ikke hadde funnet noen med den profilen de egentlig ønsket. 

Anonymkode: 2246c...9ab

Skrevet

Ja, eller jeg har i alle fall kommet på intervju. Har egentlig alltid sett på kvalifikasjonskravene som veiledende, så sant det ikke er innen helt feil fagområde for meg, og søker på de jobbene jeg tror jeg kunne utført. Så er det jo opp til arbeidsgiver å lese cv og søknad før de kaller inn til intervju, og det må jeg bare anta at de gjør.

AnonymBruker
Skrevet

Ja og nei. Fikk meg IT-jobb uten noen utdanning innen feltet. Men jeg har erfaring og lært meg mye på egenhånd.

Anonymkode: 24e84...640

Skrevet

Å, herreminhatt, ja, fikk en lederjobb kastet etter meg, hva tenkte de på?! Jeg takket ja, innså fort min egen utilstrekkelighet, satte meg på skolebenken for å komme på høyden, men når jeg tenker tilbake er jeg ikke mye stolt over meg selv de første årene. Senere med mer erfaring og mer utdanning har det gått mye bedre.

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Ble ansatt som lærer uten å være utdannet lærer og uten pedagogikk.

Anonymkode: 13da1...be8

AnonymBruker
Skrevet

Vel på papiret. Men jeg jobbet meg opp i stillingen fordi jeg lærte lett. Kunne absolutt alt og hadde gode løsninger. MAnge som på papiret/manglende skolegang av oss litt eldre som av forskjellige grunner ikke fikk fullført utdannelsen som gjør det bra. Var ikke iq men omstendigheter som avgjorde det, for min del ;)

Anonymkode: ef236...5d8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja. Ble ansatt som lærer uten å være utdannet lærer og uten pedagogikk.

Anonymkode: 13da1...be8

Dette kan umulig være sant?? 

Anonymkode: 22053...f03

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Husk at det er mange som troller her, så ta det med en klype salt.

Anonymkode: c32f1...688

AnonymBruker
Skrevet

Ja pga. at jeg var lokal. Byfolk orker stort sett ikke å pendle ut på øya her over lengre tid, derfor foretrekkes de som bor her. Det ble et stort steg opp for meg, men har kun fått positive tilbakemeldinger. Er der fremdeles og stortrives. 

Anonymkode: 63743...946

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja. Jeg søkte på en stilling som finansrådgiver som krevde bachelor og autorisering. Hadde erfaring fra kundesenter og telefonsrbeid men ingen utdanning, ikke engang vgs.

Fikk jobben av 40 søkere, gjorde gode intervju hvor jeg viste riktig personlighet og verdier. Hun som ansatte meg er nå en av mine beste venner. Jeg jobber nå i bank og har stort ansvar og mange spennende arbeidsoppgaver. Men jeg klyper meg selv i armen ofte, shit, hvordan klarte jeg å havne her liksom. Jeg tjener også godt til å ikke ha noe utdanning, over 600k I året + mange goder så jeg er veldig stolt av meg selv og ydmyk over at de turte å satse på meg.

Anonymkode: 22ae3...b2a

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 18.52):

Husk at det er mange som troller her, så ta det med en klype salt.

Anonymkode: c32f1...688

Mulig vedkommende mente at den ble ansatt som lærervikar, det er absolutt ikke noe problem uten utdanning. Tviler på at vedkommende har blitt fast ansatt som lærer med alt det innebærer uten utdanning.

Anonymkode: 10289...140

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble også ansatt som lærer uten godkjent lærerutdanning for 2 år siden, og jobber fortsatt som lærer i 100% stilling. 

Anonymkode: d0a36...de3

AnonymBruker
Skrevet

I privat sektor er i min erfaring at det er muligheter for å klatre oppover i systemet etter en stund.

Anonymkode: 487b5...aab

AnonymBruker
Skrevet

Jepp, fikk en jobb som krevede Master eller videreutdanning uten å ha det (kun bachelor). Dette er på et av de store sykehusene i Norge. De kjente meg fra før(hadde en annen stilling på samme poliklinikk). På tross av mange kvalifiserte søkere valgte de meg.

Anonymkode: d7184...d7a

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 16.25):

For noen år siden kunne det lett ha skjedd. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 9.7.2022 den 8.57):

Ja. Jeg søkte på en stilling som finansrådgiver som krevde bachelor og autorisering. Hadde erfaring fra kundesenter og telefonsrbeid men ingen utdanning, ikke engang vgs.

Fikk jobben av 40 søkere, gjorde gode intervju hvor jeg viste riktig personlighet og verdier. Hun som ansatte meg er nå en av mine beste venner. Jeg jobber nå i bank og har stort ansvar og mange spennende arbeidsoppgaver. Men jeg klyper meg selv i armen ofte, shit, hvordan klarte jeg å havne her liksom. Jeg tjener også godt til å ikke ha noe utdanning, over 600k I året + mange goder så jeg er veldig stolt av meg selv og ydmyk over at de turte å satse på meg.

Tviler på denne ...

Anonymkode: 9c9d2...6b7

AnonymBruker
Skrevet
On 7/9/2022 at 8:57 AM, AnonymBruker said:

Men hvordan kunne du utføre jobben du var ansatt til uten autorisasjon? Dersom du snakker om autorisasjon som revisor eller regnskapsfører så er ikke dette et krav man kan velge å ignorere.

Anonymkode: 3d685...2bb

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...