Gå til innhold

Dere som bor på landet: Er dere innerst inne misunnelig på folk som bor i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Må si at jeg savner Oslo jeg! Flyttet derfra til vestlandet for et par år siden etter 15 år i Oslo. Og kunne jeg spolt tilbake tiden hadde jeg ikke flyttet. Hverdagsligistikken i familien har blitt verre, vi tjener mindre, boliger er slett ikke så mye billigere som vi trodde, og været er langt dårligere.. 

Anonymkode: 9a53e...ecd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når folk går tomme for argumenter men vil provosere, så fisker de ALLTID frem "misunnelses-kortet". Noe så dumt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overhodet ikke! Bor på landsbygda, trives kjempegodt og kunne aldri i livet tenke meg å flytte til Oslo. Vi har en liten koselig by ikke så langt unna da, og der er det kino, shoppingmuligheter osv om behovet skulle melde seg. Oslo har aldri vært noe for meg.

Anonymkode: c266c...480

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tenker på kollektivtilbud, kino, butikker, barer/pub’er som vi har i storbyen... alt dere ikke har? Det må jo gjøre litt vondt?

Anonymkode: c9bbf...0cb

Nei!🤣

Du vet det finnes alt det der andre plasser? Til og med på bygda?🤣

Anonymkode: 74e22...8da

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Tenker på kollektivtilbud, kino, butikker, barer/pub’er som vi har i storbyen... alt dere ikke har? Det må jo gjøre litt vondt?

Savner overhodet ikke byen. En pest og en plage. Trafikk, støy, festbråk, vanskelig å parkere bilen, kø overalt...

Jeg bor på landet, og er også bonde på heltid. Elsker freden og roen. Elsker å kunne pisse uforstyrret på alle sider av huset. Elsker at jeg kan ha 50 gjester, og plass i gårdstunet til alle bilene, og en buss eller tre. Kan ta en spasertur i et par timer uten å gå utenfor egen eiendom. Nyte en rødvin i hagen og se utover dal og elv. 

Men, nå går aldri jeg ut på byen(nesten... var på en pub i Oslo med kona og tok en halvliter før vi gikk tilbake til hotellrommet for noen år siden). Butikker går jeg i bare når jeg trenger noe. Går aldri i butikker bare for å se om de har noe fint, og det tror jeg at jeg sparer veldig mye penger på.

Vet ikke når jeg var på kino sist. Så en Disneyfilm med ungene da de var små, tror jeg. Nå er ungene passert 20 år. Men om jeg absolutt vil på kino, er det jo bare 7 minutter i bilen.... 

Kollektivtrafikken her på landet er skolebussen, men det er mer enn nok for meg som ikke har tatt den bussen på mer enn 30 år. Med tre biler, seks traktorer og en ATV, finner jeg alltids en måte å komme dit jeg skal på.

Nei, landsbygda er best for meg. Til og med et landsens boligfelt ville føles klaustrofobisk. Kjenner på det når jeg er på besøk hos venner hvor jeg må lete etter parkering med mindre jeg ikke er første ute og får den ene plassen foran garasjen.

Jeg synes det er vanskelig å forstå at folk orker å bo i disse betongbunkersene som er stablet oppå hverandre i byen.

Anonymkode: 77e37...1f6

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei. Jeg har slått meg til ro med at her ute på landet må jeg kjøre hest og vogn, ha utedo, ingen strøm eller varmtvann. Jeg aner ikke hva "kino" betyr. Sikkert noe nymote dere byfolk har oppfunnet. 

Anonymkode: e4691...9b1

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei. Jeg har slått meg til ro med at her ute på landet må jeg kjøre hest og vogn, ha utedo, ingen strøm eller varmtvann. Jeg aner ikke hva "kino" betyr. Sikkert noe nymote dere byfolk har oppfunnet. 

Jeg svarer forresten på dette innlegget ved en internettkafé jeg fant 18 km fra stråhuset mitt

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bodde endel år i Oslo, savner å kunne bare hoppe på en buss, trikk eller tbane og komme meg avgårde.

Men hva gjelder uteliv, restauranter og butikker, så er likt, synes jeg. Ikke går jeg mye ut, gjorde ikke det når jeg bodde i Oslo heller, kino omtrent samme reisevei i tid, butikkene er lengre unna, men bor ikke langt unna sentrum der jeg bor nå heller, så er ikke så fryktelig langt.

Savner på ingen måte å bo der, trafikken, masse folk, så nært opp på naboen at de kunne høre meg fise i stua etc.

Flytta jo tilbake av andre grunner, men jeg ble jo værende her også, fordi jeg foretrekker å bo her enn i Oslo.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bodd i Oslo i 17 år. Nå bor jeg i en liten by, stort hus til under 3 mill, 1 mål usjenert hage, puber og restauranter med hyggelige folk om jeg vil ta meg en tur, har gode venner rundt meg. Savner ikke Oslo nei 

Anonymkode: d059a...333

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det i det heletatt noen som vil bo i Oslo?

Anonymkode: c3074...b45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på at de har "alt på ett sted" så er jeg nok noe sjalu. Samtidig trives jeg med å bo landlig, men sentralt.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare for nysgjerrighetens skyld - hva definerer du som "landet" egentlig? Bor fremdeles i en by, bare ikke Oslo 🙈

Jeg tenker også det kommer litt an på hvor du er hen i livet? Som ung student syns jeg det var nyyydelig å bo i Oslo. Folka, mulighetene, maten, nattklubb, alt du vil ha egentlig. Men etter at jeg ikk barn har jeg ikke angret en dag på at jeg flyttet til et mindre sted (men fortsatt i byen!). Jeg hadde ikke latt barna mine gå like fritt i Oslo som jeg kan gjøre her. Ettersom jeg ikke må skysse dem overalt, så er jeg faktisk friere nå?!

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er fra ei lita vestlandsbygd, bodde 10 år i Oslo og flyttet hjem. Bodde vel lenge nok i Oslo til å vite hva jeg snakker om. Jeg savner Oslo innimellom, men da er det hovedsakelig menneskene jeg kjenner der jeg savner. Behovet for byliv får jeg tilfredsstilt ved et besøk eller to i året. Ellers foretrekker jeg god plass til brøkdelen av prisen, frisk luft, stillhet, senkede skuldre, turområder og strender der jeg kan brette ut hele teppet😉 

Anonymkode: 94a19...840

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
19 hours ago, AnonymBruker said:

Vi som bor i Oslo, har jo alltids økonomi til flytte på landet, iom at boligprisene i byen er ekstremt mye høyere. Andre veien er mye mer komplisert.

Fra bygda og trygda - KG-brukeren i et nøtteskall.

18 hours ago, AnonymBruker said:

Mistenker at en del her ikke er helt ærlige med seg selv. Men det er en annen sak.

Vet du, ts: det virker som du sliter med å finne gode grunner til å bo i Oslo. For det eneste du greier å komme med, er at de som bor andre steder "må" være misunnelige. De er jo ikke misunnelige, men trives der de er.

At du drasser inn "trygda" når folk på landet forteller her om hvor greit de kommer seg på jobb, er bare for dumt.

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er født og oppvokst i Oslo. Er det en ting som virkelig er komisk, så er det innflyttere til Oslo som bare eeelsker løkka, Tøyen og Grønland 🙈. Eller enda værre «må ha» Leilighet på Frogner med stukkatur 😂. Eller enda værre med hipsterne på salt og alle BI-guttene på Barcode 😆

Nei takk. Var noen fine år i Oslo som barn, ungdom og voksen. Men nå holder det. Deilig å komme seg ut av byen. 

Anonymkode: bd6e9...1fc

Usj ja, jeg kjenner til de typene der. Jeg bor i Oslo og har bodd her i mange år, og likte byen adskillig bedre slik den var fram til for ca. 20 år siden. Roligere og ikke så masse folk overalt. Tror nok jeg blir å flytte på meg en dag.

Anonymkode: e20be...8a8

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Absolutt ikke. Flott å besøke, men så godt det er å komme hjem til rolige bygda!

Anonymkode: 245d9...2dc

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oslo er oslo, er ingen paradis, og turister kommer ikke akkurat til Oslo for å se den norske naturen og fjellene. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man vil ha by så er Oslo det nærmeste man kommer i Norge. Skulle gjerne bodd i skikkelig by utenlands, men enn så lenge får Oslo duge.

Anonymkode: e4a4c...1ec

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Nei. Jeg bor slik til at hvis jeg vil bruke Oslos fasiliteter så kan jeg dra dit og gjøre det. 
Jeg orker ikke stå i kø for alt, betale 10 mill for å høre naboen gå på do, det er bråkete og masete. 

Anonymkode: 8982b...e79

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...