Gå til innhold

Dere som bor på landet: Er dere innerst inne misunnelig på folk som bor i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er fra Oslo. Bodd der i mange år. Men flyttet. Kommer aldri til å flytte tilbake, så nei. 

Anonymkode: 8396e...e09

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Man kan ha begge deler😜

Bor i Drammen. Alt er 7-8 mins biltur unna. Og har deilig hus og hage og skogen rett ved☺️

Anonymkode: eb57a...0de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 23.58):

Tenker på kollektivtilbud, kino, butikker, barer/pub’er som vi har i storbyen... alt dere ikke har? Det må jo gjøre litt vondt?

Anonymkode: c9bbf...0cb

Jeg bor i Oslo, har bodd her i over 15 år. Jeg vil vekk og ska flytte innen et år.  Det er skittent, mye folk, og dårlig mat og en massa aktivister. Nei takk

Anonymkode: 5c6f6...e77

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når jeg er i Oslo føler jeg ikke at jeg er i Norge en gang. Å gå i gatene der, nei takk. Vert der 3 ganger gjennom mitt 40 årige liv, og det holder. 

Anonymkode: 9e855...918

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra Sørlandet og flyttet til en ekte storby for å studere: Berlin. Etterpå fikk jeg jobb i Oslo og bodde der i 3 år. Det var nesten pussig å oppleve den typiske hovedstadarroganse selv om det er kun en liten by i utkanten av europa. Berlin har samme arroganse men da er det i det minste berettiget. Oslo har voksesmerter men det er jo ikke så rart når man er begrenset gjennom fjorden og hellige marka på andre siden.

Som ung voksen er Oslo likevel trivelig, man har tross alt mye større utvalg enn alle andre steder i Norge. Om det er jobber, folk, utesteder eller kultur.

Så flyttet jeg tilbake til Sørlandet og ser slett ingenting som kunne få meg til å bo i Oslo igjen. Ikke en gang prisstigningen. Jeg beholdt leiligheten jeg hadde og har leid ut i straks 15 år. Søren for en investering og jeg vurderte flere ganger å selge men prisene stiger og stiger.

Her på Sørlandet har jeg alt. Fant en bra jobb, fint hus med hage rett ved sjøen, ja tom egen brygge! Skjærgården, fineste vær i hele Norge. Handlesenter bruker jeg ikke tid på, netthandel har alt og mer utvalg. Konserter må vi reise til men da kan vi like godt ta en tur til London.

Alt i alt, Oslo har sin sjarm, spesielt når man er ung, men min livskvalitet har økt betraktelig ved å bo et annet sted.

Anonymkode: a5662...31f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er fra en av Oslos forsteder. Tilbrakte aldri mye tid i Oslo den gangen. Jeg har også bodd i en kommune i (Sør-)Trøndelag. Nå har jeg flyttet til Oslo, ganske nærme sentrum, etter å ha fullført en bachelorgrad, i en av Norges mindre byer. Jobben begynner i august, og på grunn av pengemangel har jeg ikke fått brukt byen like mye som jeg ønsker. Enn så lenge trives jeg. Jeg synes folk er hyggelige og imøtekommende på butikkene - både kunder og ansatte. Jeg liker at jeg kan stikke bort på 7/11 for å kjøpe meg et pizzastykke kl 23:45. Jeg bor i et slitent kollektivt, og det er LYDT! Den største (selvpåførte) ulempen, er hvor vanskelig det er med bil, men jeg liker visst mental og økonomisk selvskading.

Prøver å liste opp fordeler og ulemper med de forskjellige stedene å bo under

Oslo

Fordeler

- Mange (mat)butikker, endog døgnåpne

- Større marked (tenk om du skal selge noe på Finn)

- Kollektivtilbud PÅ NATTA! 

- Det er her det skjer (konsert, andre arrangementer)

- Masse uteliv

- "alt" innenfor gangavstand 

- føles levende, mange flotte parker

- jobbmuligheter, også om man trenger en ekstrajobb

Ulemper

- DYRT som faen å kjøpe (men ikke sååå ille om man leier - Amsterdam er f. eks dyrere)

- KNOTETE med bil (og parkeringsvaktene følger med. Måtte betale 900 kroner nylig, velkommen til Oslo, og hvem ønsker å bli parkeringsvakt uansett?)

- SYKLISTER og idioter på elsparkesykkel som med en gang de setter seg på, glemmer hva trafikkregler er, og at de er bundet av dem

- Hipstere og politisk korrekte folk

Faktor avhengig av sammenligningsgrunnlag: været

Mindre by

Fordeler

- Billigere å bo/kjøpe

- Enklere med bil (men dette kommer til å endre seg)

Ulemper

- Føles dødt. Kjæresten min og jeg gikk i denne byen søndag ettermiddag. Til tider fremsto dette som postapokalyptisk, da det var verken folk eller biler ute

- Mindre kultur/konserter, spesielt om man liker nisjemusikk

- Etter kl 23:00 MÅ du ha bil for å komme deg til bensinstasjonen om du trenger f. eks Ibux (eller røyk)

- Hva er et billig og pålitelig kollektivtilbud?!

Bøgda

Fordeler

- Nasjonalromantisk?

- Rånerkultur (så klart en ULEMPE på KG, men men)

Ulemper

- Føles dødt

- Selv om innbyggertallet er lavt, er avstandene gjerne store (nærmeste matbutikk er 12 km unna)

- Som innflytter blir du aldri en del av "gjengen" (jeg var i hvert fall ikke det, som elev på VGS)

- Hva er et kollektivtilbud?

Anonymkode: efa44...0b6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 23.58):

Tenker på kollektivtilbud, kino, butikker, barer/pub’er som vi har i storbyen... alt dere ikke har? Det må jo gjøre litt vondt?

Anonymkode: c9bbf...0cb

Er absolutt ikke misunnelig på de som bor i Oslo eller andre storbyer. Jeg bor landlig til i en Vestfold by. Fordelene ved å bo her er:

• Vi har luft rundt oss, og har ikke naboer tett inntil oss.
  • Vi bor mye rimeligere her enn dere i Oslo. Her bet vi 8000,- i leie pr mnd for en  enebolig med garasje og stor hage.
  • Ikke noe fest, bråk, skrålende unger eller andre irritasjonsmomenter på mils avstand.
  • Kan ligge toppløs og sole meg om jeg vil.
  • Masse bøndere med traktor her, så det er alltids noen som sørger for å måke innkjørselen.
  • God parkeringsplass på utsiden av døren. Her er det også plass til gjester.
  • Utleier har skog som tilhører eiendommen. Der hugger vi gratis ved. 

Anonymkode: 592e9...c3c

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har bodd i Oslo og bor på landet nå. Jeg savner ikke noe med å bo i byen! 

Anonymkode: 26631...0bf

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grünerløkka klimaet på sommeren og å ha Norges største og mest fantastiske spa rett i nærheten,det misunner jeg Oslo. Ellers ingenting 

Endret av Laraa
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bra vi er forskjellige og bosetter oss der vi trives best. 

Egentlig håpløst å diskutere. Det jeg liker er ikke nødvendigvis bedre eller dårligere enn hva du liker. 

Anonymkode: af8c6...7db

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg bodde og studerte i Oslo i 5 år. Savner overhodet ikke byen. For meg er det langt mer attraktivt å bo landlig og fredelig med trygge oppvekstvilkår for barna mine og familie i nærheten. For ikke å snakke om naturen rett utafor døra. For min del er dette mye høyere livskvalitet enn å bo mer urbant. 

Det du ts må lære deg å forstå, er at mennesker er forskjellige og har ulike behov og ønsker for livet sitt. 

Anonymkode: b7e6a...715

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg skulle bare flytte ut av Oslo midlertidig fordi jobben ble usikker under covid og byen ga meg klaustroforbi. Men så trives vi så godt her at vi ikke har lyst til å flytte tilbake. Mye av grunnen er freden, plassen, stillheten, turene rundt åkrene og selvsagt økonomi. Men selv om vi vant i lotto ville vi ikke flyttet, med mindre vi vant 30 mill, for da kan vi finne en perle med egen takterrasse😄

Men jeg savner at toget går oftere og at jeg kan gå til alt. Det er bare ikke nok til å flytte fra alt vi har fått her, som vi ikke visste vi trengte.

Hadde jeg ikke hatt så mye hjemmekontor, så hadde det vært verre.

Elsker både Oslo og landet!

Anonymkode: c6b0b...75f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nei 😛 

- vi bor i en stor enebolig, har hester på nabogården. På sommeren låner vi noen sauer og et par koppelam. 
- vi kan kjøre snøscooter og atv

- vi har snø på vinteren

- alle kjenner alle. Det har sine fordeler og ulemper, men flest fordeler

- vi har parkeringsplasser til ca 9 biler utenfor huser, uten å betale noe ekstra for det! 
- om jeg vil klippe gresset en søndag eller en helligdag er det ingen som bryr seg. Naboene gjør aklurat det samme

- Hvis jeg vil på fjelltur trenger jeg egentlig ikke å planlegge, ca 30 min å kjøre
- færre elever på skolene

jeg vil ikke bo i Oslo nei. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tenker at folk får bosette seg der de trives best, tror ikke nødvendigvis de på landet er misunnelige sånn sett. Selv har jeg nå kjøpt meg en stor leilighet i skogen i Oslo, der det er stille og fredelig. Jeg har rådyr, rev og ekorn i hagen, er så idyllisk her ❤️ 

Er klar over at jeg er heldig som har råd til å bo som jeg gjør, vet godt at prisene på bolig er det som gjør at mange flytter ut av byen. Kunne ikke tenke meg å flytte ut av Oslo, jeg stortrives her i skogen ca 20 min fra sentrum med banen. Har butikker og spisesteder i nærheten, og fine turmuligheter. Husk at ikke alle bor midt på Grønland torg liksom, er mange steder man kan bosette seg i Oslo som er grønt og rolig! 

Anonymkode: bb205...28c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, det er uendelig deilig å slippe trengselen på kollektivtransport, som også er ganske shabby å reise med. En luksus å slippe å reise med buss, tog og ikke minst den utrivelige t-banen. Også utrolig deilig å slippe maset med butikker, som jo ikke er spesielt spennende uansett, og det meste kan jeg uansett handle på nett. Pub/bar er det på landet mange steder også. 

Anonymkode: 505c6...0f8

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, har bodd i Oslo og nå bor jeg utenfor. Jobber der, det er nok det.

Anonymkode: ebb9f...171

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Adobyen

Ser at tråden vokser 😂. Det er vel ingen som tror at hele landet utenom Oslo er grisgrendte bygder?  Vi velger å bo der vi selv ønsker og trives. Jeg er glad i mitt beskjedne sted og kommer nok til å bo her til noen bærer meg ut.  I mellomtiden kan jeg jo besøke andre steder om jeg vil.  Jeg synes at det er godt å bo i Norge, selv om det kan være tøffe tider. Akkurat nå er f.eks strømprisen i sør-vest NO2 dobbelt så høy som i øst og i vest. I nord er det nesten gratis.  I dag er det kjølig og nødvendig med litt varme innendørs.

Jeg har truffet folk fra hele landet og har ingenting negativt å si om dem utfra hvor de kommer fra i landet, så denne tråden og tilsvarende, oppfatter jeg som bare tull og troll. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor rett utenfor Lillestrøm og det ville tatt meg 10 min med tog til Oslo. Men har ikke vært der siden før pandemien...har alt jeg trenger her i nærheten. Så nei, kunne aldri bodd der. Syntes det er møkkete overalt og urinstanken slår i mot på vei inn på Oslo s.

Anonymkode: 74f1f...5cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...