AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #1 Skrevet 7. juli 2022 Vi har et barn på 2 år, og føler at presset om nestemann begynner å melde seg. Vet ikke om det er noe som heter barselangst, men jeg vil nå kalle det for det. Barselperioden med førstemann var brutal, jeg måtte sykmeldes fra permisjon og gå til psykolog i etterkant. Det var helt forferdelig, og bilder fra denne tiden viser bare store svarte ringer under øynene og et påklistret smil. Jeg er så redd for å gå gjennom det samme enda en gang, samtidig som at jeg vet at vi vil ha de erfaringene som gjør at vi kan forhindre at det skjer igjen. Vi vil kunne oppdage og få hjelp mye raskere, og eksempler på tiltak har vi mange av. Likevel er det et eller annet inni meg som sier at man er ikke 100% sikker på at man ikke må gjennom akkurat det samme igjen. jeg ønsker ikke å gå gjennom det samme igjen, jeg har ikke kapasitet til det. Samtidig så ønsker jeg at barnet vårt skal få søsken, og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne opplevd en normal barseltid.. Noen som har hatt «barselangst» og likevel fått barn? Er det noen man kan prate med om dette?? Anonymkode: 70536...64e 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #2 Skrevet 7. juli 2022 Ikke hatt barselsangst.. men med Nr 1 var barsel/babytiden ganske heftig.. men jeg ville ha tette barn, og ble planlagt gravid når eldste var 9 mnd. Baby Nr 2 var «lett», spiste godt, sov masse. Sov natten gjennom fra to mnd gammel feks. Eldste var 15 mnd når hun begynte å sove natten gjennom, poenget er at ingen babyer er like. Og nå er du en erfaren mamma, med mange tips og triks i ermet! Så det vil nok gå mye bedre uansett. Hopp i det sier jeg. Det går nok fint. Og barna vil gå så stor glede av hverandre! Anonymkode: ea153...7cc 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #3 Skrevet 7. juli 2022 Du kan helt sikkert snakke med helsesøster/jordmor om dette gjennom graviditeten. Anonymkode: ea153...7cc
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #4 Skrevet 7. juli 2022 Jeg er i akkurat samme situasjon som deg, faktisk. Både sykemeldt i permisjon, forferdelig permisjonstid og har et barn på 2 år nå. Har dere dårlig tid pga alder? Vi har ikke bestemt noe 100%, men foreløpig status er at vi kommer til å begynne å prøve på nr.2 (men ikke flere) når barnet er 3-4 år, dvs bli gravid tidligst innen utgangen av 2023. Sannsynligvis blir selve barselstiden lettere med nr.2, siden man har gjort seg opp noen erfaringer, men det er utfordrende å ha et annet barn å ta vare på i tillegg. For meg er det derfor viktig at det barnet ikke er i den fasen hvor det må fotfølge 24/7. Anonymkode: 9c55b...3f2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2022 #5 Skrevet 7. juli 2022 Høres ikke noe godt ut, og du vil selvfølgelig ikke oppleve dette igjen. Mest sannsynlig opplever du det ikke. Men det er ikke så le he du var der, og kanskje trenger du mere tid? Det gjør ikke noe om søsken ikke er så tett i alder. Kanskje du skal bruke litt mer tid, komme deg skikkelig til hektene igjen? Anonymkode: 2489d...940
Miss91 Skrevet 8. juli 2022 #6 Skrevet 8. juli 2022 Jeg hata babytiden. Det er bare å lage en til så fort som mulig å bli ferdig med det. 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #7 Skrevet 8. juli 2022 Jeg ville kontaktet helsestasjonen og bedt om å få snakke med psykolog der. Så kan du gå til jevnlige samtaler der før du eventuelt blir gravid og da selvsagt under graviditeten. Husk at du har med deg erfaringer og sannsynlig en del verktøy som vil gjøre en ny barselperiode enklere. Anonymkode: fd5ad...39b 2
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #8 Skrevet 8. juli 2022 I samme båt... Og mannen min har litt liten forståelse for det. Anonymkode: 0781e...27f
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #9 Skrevet 8. juli 2022 Du kan snakke med helsestasjonen om dette! Jeg hadde en krevende barseltid med nummer en, og fikk nummer to når eldste var 3,5. Dessverre fikk nummer to kolikk. Skal vi ha flere barn må far ta hele permisjonen. Anonymkode: 1813b...d66
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #10 Skrevet 8. juli 2022 Grusom barseltid med nr 1 Fantastisk med nr 2 Helt jævlig med nr 3 Skal ikke ha flere barn for å si det sånn. Anonymkode: 349b6...141
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #11 Skrevet 8. juli 2022 Jeg hadde en grusom barseltid med eldste. Vi ventet med vilje til han hadde fylt tre år med å prøve på én til og det er litt mer enn fire år mellom dem. Nå ble barseltiden med yngste helt annerledes, kanskje litt fordi jeg hadde vært gjennom det før, men også fordi ammingen gikk mye bedre. Jeg laget en liste før fødselen med ting jeg kunne gjort annerledes i barseltiden med første: hjelp jeg kunne etterspurt, små grep i hverdagen, sette grenser for familie og venner, mer ro osv. Jeg fulgte disse "rådene" til meg selv og det bidro nok også til at ting gikk lettere med yngste, selv om vi da altså hadde en fireåring i tillegg. Noen eksempler på ting vi gjorde annerledes med yngste: - Mannen min tok tre uker fri etter fødsel, i stedet for 14 dager - Jeg dro i den røde snoren på barselhotellet HVER GANG jeg skulle amme, og var supertydelig på at jeg ønsket intensiv hjelp til sugetak/posisjon osv., ikke bare floskler og selvfølgeligheter - Vi hadde overhodet ikke besøk før ammingen var veletablert og jeg hadde sovet (jeg holdt på å gå fra forstanden pga. søvnmangel med første) Det er sikkert andre ting som gjelder for deg, men bare et tips. Og et lite PS. Hvis dere ikke faktisk genuint ønsker ett barn til, så går det helt fint å være enebarn. Det er fordeler og ulemper med alt, men få bare de barna som er riktig for dere foreldre. Anonymkode: 3ad88...3a1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #12 Skrevet 8. juli 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Vi har et barn på 2 år, og føler at presset om nestemann begynner å melde seg. Vet ikke om det er noe som heter barselangst, men jeg vil nå kalle det for det. Barselperioden med førstemann var brutal, jeg måtte sykmeldes fra permisjon og gå til psykolog i etterkant. Det var helt forferdelig, og bilder fra denne tiden viser bare store svarte ringer under øynene og et påklistret smil. Jeg er så redd for å gå gjennom det samme enda en gang, samtidig som at jeg vet at vi vil ha de erfaringene som gjør at vi kan forhindre at det skjer igjen. Vi vil kunne oppdage og få hjelp mye raskere, og eksempler på tiltak har vi mange av. Likevel er det et eller annet inni meg som sier at man er ikke 100% sikker på at man ikke må gjennom akkurat det samme igjen. jeg ønsker ikke å gå gjennom det samme igjen, jeg har ikke kapasitet til det. Samtidig så ønsker jeg at barnet vårt skal få søsken, og jeg skulle virkelig ønske at jeg kunne opplevd en normal barseltid.. Noen som har hatt «barselangst» og likevel fått barn? Er det noen man kan prate med om dette?? Anonymkode: 70536...64e Fint å være forberedt. Men de fleste ganger blir det ikke så tøft. Så tenker du ikke har noen grunn til å bekymre deg så mye. Bedre å være forberedt på ting kan skje. Men det er lov å fokusere på at det kommer mest sannsynligvis til å bli annerledes nå. Viktig for deg å barnet at du tar det med ro iallfall, å ikke stresser for mye. Tror dette hår helt fint. Og iht min erfaring som har havnet i ting situasjon to ganger, taklet jeg det bedre gang nr 2, visste mer og gikk rett i riktige rutiner med en gang. Godt trent kan du si. Så sånn sett ble det lettere å takle vanskelig runde nr 2, da alt ikke var ukjent Anonymkode: 69e1d...f38
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2022 #13 Skrevet 8. juli 2022 Hadde jeg har barseltid med nr 2 først hadde jeg ikke fått flere... Men vår 1 barn var enkel...jeg fikk depresjon ( men fant ut der senere) og ja det var gråting og de vanlige baby tingene. Men ikke noe i forhold til nr 2. Her snakker vi stille refluks, kjempe dårlig søvn, puste stopp noen ganger og depresjon...hun er 3 nå og ikke noe refluks el nå...men forsatt dårlig søvn, skikkelig mamma dalt og tøffere en broren sin... Så om hun hadde kommet først..hadde jeg ikke orket tanken på 1 til he he...så hun er vår siste Anonymkode: 16e1b...06f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå