Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Begynte på en skhermet avdeling for en mnd siden og vi fikk på samme tidspunkt inn en mann med sterk demens.

Var inne på rommet og skulle ta stell på han, da han plutselig begynte å gå mot meg og skulle dra tak i skjorta mi. Han ble mer intens og jeg måtte gå ut fra rommet. Har jobbet med mye forskjellige folk, men ikke på dette viset. Merker jeg gruer meg til neste gang, men jobben må gjøres. Noen som har opplevd det samme? Vi er der for å hjelpe, men ikke lett når de begynner å bli hissige. Kv32

Anonymkode: 20d51...5d8

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Begynte på en skhermet avdeling for en mnd siden og vi fikk på samme tidspunkt inn en mann med sterk demens.

Var inne på rommet og skulle ta stell på han, da han plutselig begynte å gå mot meg og skulle dra tak i skjorta mi. Han ble mer intens og jeg måtte gå ut fra rommet. Har jobbet med mye forskjellige folk, men ikke på dette viset. Merker jeg gruer meg til neste gang, men jobben må gjøres. Noen som har opplevd det samme? Vi er der for å hjelpe, men ikke lett når de begynner å bli hissige. Kv32

Dagen etter slo han ei kollega av meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Dette tar du opp på arbeidsplassen din, og ber om støtte/råd. Kanskje bør dere være flere for å stelle denne pasienten, for at det skal være trygt.

Er dessverre ikke uvanlig at sterk demens gjør noen mer sint og aggressiv.  Dette er kjente problemstillinger, som arbeidsplassen din bør ha rutiner for å håndtere.

Ta det opp internt.

Anonymkode: 4b967...ba7

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Hos oss vil.det være vanlig å gå to i stell til en slik pasient, på noen avdelinger (ikle hos oss) har de også alarmer personalet kan gå med, kontakt verneombud 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke greit, du bør ta det opp med leder. 

Anonymkode: 9d92b...afd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Dette er ikke greit, du bør ta det opp med leder. 

Anonymkode: 9d92b...afd

Avdelingsleder vet dette. Men h*n har ikke sett tilfellene. Det er kjipt å skal starte dagen med å må prøve, vi får gjerne høre "bare prøv det og det", men nyttesløst med denne pasienten. Om morgenen er det vanskelig med to pga underbemanning. 

Men jeg går ut om denne pasienten blir aggresiv. Orker ikke å utsette meg selv. Var deg riktig av meg å gå ut da han ville ha skjorta mi pga han mente det var hans? 

AnonymBruker
Skrevet

Dere bør jo ha en løpende diskusjon om utfordrende atferd i gruppa. Hvilken type stilling har du TS?

Anonymkode: 2d6f7...812

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Dere bør jo ha en løpende diskusjon om utfordrende atferd i gruppa. Hvilken type stilling har du TS?

Vi har alltid rapport og vi skriver avvik om noen blir slått. Visste ikke det var så høy utfordring på skjermet. Jeg er assistent. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi har alltid rapport og vi skriver avvik om noen blir slått. Visste ikke det var så høy utfordring på skjermet. Jeg er assistent. 

Skjermet avdeling har som regel alltid mye utfordrende atferd. Du bør be om veiledning fra vernepleier eller sykepleier på avdelingen, de skal ha kompetanse på dette, spesielt vernepleiere.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...