Gå til innhold

25 dager til termin - reise bort i to dager.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, alle sammen!

V har planlagt et hotellopphold i to døgn denne helgen, og vi skal være ca. 3,5 timer fra sykehuset jeg skal føde på.

Jeg har ikke termin før ca. 1. august (førstegangsfødende), men siden mandag har jeg begynt å kjenne på det jordmoren min kaller modningstegn. Jeg har diaré hver dag, magen har sunket litt - toppen er blitt flatere og bunnen rundere - jeg føler meg kvalm, må hyppigere tisse, kjenner mer bevegelser ned mot livmorhalsen og jeg har kjent på en del murring.

Så nå lurer jeg på om jeg burde reise på denne turen i det hele tatt, og jeg får ikke tak i jordmoren eller legen min. De sa for en måned siden at det burde gå helt fint å reise 3 timer unna såpass lenge før termin, men jeg føler meg usikker.

Nå er det jo ingen som kan gi meg et sikkert svar, da dette er umulig å forutsi. Men er 3,5 timer unna sykehuset for langt i tilfelle noe skulle skje? Som sagt er jeg førstegangsfødende, så jeg har ingen erfaring med det her. Noen som kan gi litt innsikt? Hva ville du gjort? Avlyst eller dratt?

Anonymkode: 59ce3...39c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har diaré og er kvalm og formen generelt ikke er på topp er jo et tilleggsspørsmål du kan stille deg selv om du kommer til å ha noe særlig glede av turen? 

Jeg ville ikke reist. Har termin i starten av sept og vi har avtalt at vi begge holder oss hjemme f.o.m. siste helgen i juli. Mulig jeg er ekstra hysterisk, men det koster meg ingenting å holde meg hjemme den måneden.

Anonymkode: 47073...6d7

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville dratt hvis du er i form og orker. Jeg dro på tur til en annen by på ca samme tid. Men, da var jeg jo i nærheten av sykehus. Første gangen pleier det jo å ta litt tid før ting skjer. Tenker jeg ville tatt med fødebag, og med det minste tegn hoppet i bilen og kjørt hjem.

Anonymkode: f83ab...c08

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dersom du har diaré og er kvalm og formen generelt ikke er på topp er jo et tilleggsspørsmål du kan stille deg selv om du kommer til å ha noe særlig glede av turen? 

Jeg ville ikke reist. Har termin i starten av sept og vi har avtalt at vi begge holder oss hjemme f.o.m. siste helgen i juli. Mulig jeg er ekstra hysterisk, men det koster meg ingenting å holde meg hjemme den måneden.

Ja, det er et godt poeng. Dersom ubehaget blir sterkere, kan jo tre timer i bil bli litt voldsomt. Men jeg er i relativt grei form mesteparten av dagen, og så kommer det bølger av diaré og kvalme.

AnonymBruker
Skrevet

Spørsmålet er jo hvor langt du vil være fra nærmeste sykehus.. 

De føder jo barn kvinnene dit du skal også, så det er neppe noe problem - men du må kanskje være forberedt på at du kanskje ikke føder på ‘ditt sykehus’.   
Du blir ikke avvist fra lokalsykehuset heller

Anonymkode: 147ad...afa

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, det er et godt poeng. Dersom ubehaget blir sterkere, kan jo tre timer i bil bli litt voldsomt. Men jeg er i relativt grei form mesteparten av dagen, og så kommer det bølger av diaré og kvalme.

Har du mulighet til å trekke deg tilbake om du skulle ha behov for det? Tenker at det å måtte forholde seg mye til andre når du får en bølge av kvalme eller dårlig mage ikke er så digg 

Anonymkode: 246f4...848

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ville dratt hvis du er i form og orker. Jeg dro på tur til en annen by på ca samme tid. Men, da var jeg jo i nærheten av sykehus. Første gangen pleier det jo å ta litt tid før ting skjer. Tenker jeg ville tatt med fødebag, og med det minste tegn hoppet i bilen og kjørt hjem.

Takk for gode råd! Jeg hadde ikke tenkt på å ta med fødebagen, det var jo en veldig god idé.

Jeg skal til en større by enn den jeg skal føde i, så jeg vil absolutt være i nærheten av et sykehus.

En av hovedgrunnene for turen er at mannen min skal få gå på en konsert med et band han har drømt om å høre live i årevis, og jeg har veldig lyst til å få til dette for ham. Han mener det er viktigere å tenke på meg, men jeg vil ikke droppe turen, og så viser det seg at jeg ikke føder på en stund.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Takk for gode råd! Jeg hadde ikke tenkt på å ta med fødebagen, det var jo en veldig god idé.

Jeg skal til en større by enn den jeg skal føde i, så jeg vil absolutt være i nærheten av et sykehus.

En av hovedgrunnene for turen er at mannen min skal få gå på en konsert med et band han har drømt om å høre live i årevis, og jeg har veldig lyst til å få til dette for ham. Han mener det er viktigere å tenke på meg, men jeg vil ikke droppe turen, og så viser det seg at jeg ikke føder på en stund.

Her mener jeg mannen din har helt rett! Du skal ikke presse gravidkroppen på dette grunnlaget, bandet kommer nok på turne igjen ved en senere anledning 😊 mener jeg har lest et sted at det er for høy desibel på konsert for babyen i magen også? 🤔

Et annet alternativ er jo at mannen din spør med seg en kompis på konserten og holder seg edru slik at han kan kjøre hjem dersom det skulle skje noe?

Jeg kjøpte billetter til min mann til et band han gjerne vil se i en europeisk storby til bursdagen hans i fjor. Konserten er litt for nære termin til at vi tar sjansen, men han har ikke nevnt en eneste gang at han er noe bitter for å gå glipp av den konserten!

AnonymBruker
Skrevet

Dersom det er til en større by tenker jeg du er trygg i forhold til fødsel. Ta med fødebag. Konsert 25 dager før termin hadde ikke jeg orket. Har gått på kino i tredje trimester og da har baby blitt helt koko vill i magen 😅

Du er veldig grei med mannen din, bare ikke vær for grei. Ta hensyn til deg selv, og det du vil og klarer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Her mener jeg mannen din har helt rett! Du skal ikke presse gravidkroppen på dette grunnlaget, bandet kommer nok på turne igjen ved en senere anledning 😊 mener jeg har lest et sted at det er for høy desibel på konsert for babyen i magen også? 🤔

Et annet alternativ er jo at mannen din spør med seg en kompis på konserten og holder seg edru slik at han kan kjøre hjem dersom det skulle skje noe?

Jeg kjøpte billetter til min mann til et band han gjerne vil se i en europeisk storby til bursdagen hans i fjor. Konserten er litt for nære termin til at vi tar sjansen, men han har ikke nevnt en eneste gang at han er noe bitter for å gå glipp av den konserten!

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dersom det er til en større by tenker jeg du er trygg i forhold til fødsel. Ta med fødebag. Konsert 25 dager før termin hadde ikke jeg orket. Har gått på kino i tredje trimester og da har baby blitt helt koko vill i magen 😅

Du er veldig grei med mannen din, bare ikke vær for grei. Ta hensyn til deg selv, og det du vil og klarer.

Hehe, jeg skal ikke på konserten, nei. Vi skal først prøve en berømt restaurant jeg har ønsket å spise på veldig lenge nå. Så går han på konsert med en kompis, og samboeren til kompisen skal ha en helaften på hotellrommet med meg. 

Så jeg vil ikke være alene, og mannen min drikker ikke. Og som sagt er det i en større by enn vi bor i.

Jeg føler meg tryggere på å reise nå som folk kommer med gode råd og beroligende innsikt. Så da er det vel strengt formen det står og faller på.

AnonymBruker
Skrevet

Hadde dradd hvis jeg var i form til det. Og spesielt hvis det er i nærheten av et sykehus. Venter nummer fire ca samtidig som deg, og har med alle hatt modningstegn flere uker før termin,og likevel gått over med alle😅 Bor noen timer unna sykehus til vanlig, og er man frisk er dette ingen problem. Har fått ambulanse om det har gått veldig fort eller blitt for ubehagelig i bil under fødsel, hvis noe skulle starte under kjøring. Ellers har du krav på helsehjelp der du befinner deg uansett.

Lytt til kroppen din, og hva du selv har lyst til. Ta med helsekort,bilstol og fødebag for sikkerhets skyld,og kos deg så mye hvis du velger å dra. Kan bli en stund til neste gang 😊

Anonymkode: 9f0cc...2c9

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hehe, jeg skal ikke på konserten, nei. Vi skal først prøve en berømt restaurant jeg har ønsket å spise på veldig lenge nå. Så går han på konsert med en kompis, og samboeren til kompisen skal ha en helaften på hotellrommet med meg. 

Så jeg vil ikke være alene, og mannen min drikker ikke. Og som sagt er det i en større by enn vi bor i.

Jeg føler meg tryggere på å reise nå som folk kommer med gode råd og beroligende innsikt. Så da er det vel strengt formen det står og faller på.

Med dette som forutsetning hadde jeg gjort det. Fødte selv første 15 dager før termin, men ville gjort det med neste (som kom 7 dager før) også. Så lenge det er et sykehus som er nærme tenker jeg at det går helt fint. 🙂

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Da er det null problem. Jeg hadde dratt så lenge du føler deg ok form

Anonymkode: d4d25...b48

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for svar, alle sammen!

Da pakker jeg fødebag og bilstol, og så blir det tur! Vi har lagt inn to ekstra stopp, slik at jeg kan legge meg ned i baksetet, mens de andre er på shopping.

Har så lyst å få til dette for mannen, for han har vært enestående disse månedene. Så jeg skal takle kvalme, diaré, kynnere og alt annet, og så krysser vi fingrene for at konserten blir den største begivenheten denne helgen!😅

AnonymBruker
Skrevet

Det går nok fint :) skal selv bort 1,5 uke ør termin, og blir da en 8-tomers vei til sykehus, men det er jo sykehus i den byen også😄kos dere! 

Anonymkode: e772b...3cf

Skrevet

Det høres ut som dere har veldig mye omtanke og omsorg for hverandre ❤️ Det kommer godt med i tiden som kommer. Blir ikke så mye tid til kjæresteting med nyfødt i hus så at dere unner dere en tur nå er flott 🥰 Jeg hadde også dratt så lenge jeg var sammen med mannen min og hadde tatt med det jeg trengte til sykehusoppholdet. God tur og lykke til ❤️

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...