Gå til innhold

Kan utleier kreve at jeg betaler strømmen, når den var inkludert leie? Hjelp!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. 
leide min leilighet for 1 år siden. Strømmen er inkludert i leien. Nå forteller utleieren min at jeg må betale strømmen selv fordi hun syns at strømmen er for dyr. Minner henne på at strømmen er/var inkludert i leien og at dette står i kontrakten vi har signert. Hun sier hun er klar over det, men jeg må uansett ta over strøm utgiftene. Kan hun gjøre dette? Jeg droppe flere bedre leiligheten nettop fordi denne hadde strømmen inkludert, noe som passet meg bra. Jeg bruker heller ikke mye strøm. Jobber i turnus og tar en del ekstra vakter så er mye borte. Slår ALLTID av alt av lys når jeg går ut og legger meg. Har lyset på kun det rommet jeg oppholder meg. Vasker ikke klær hver dag. Bruker andre maskiner og dusj som vanlig. Kan utleier kreve at jeg betaler strøm når den var inkl i leien og dette står klart og tydelig i husleiekontrakten?

Hilsen frustrert jente,26.

Anonymkode: 1c46e...b15

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke. Om hun nå vil ha betalt for strøm fordi prisene har gått opp så mye, må hun skrive ny kontrakt med deg. Du har rett til å takke nei og godta en oppsigelse av leiekontrakten din på x måneder slik det står i kontrakten du allerede har.

Anonymkode: 47c13...dae

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jo strømmen svindyr og mye dyrere enn før. Leiesummen din er basert på forventet forbruk og pris. Det er dyrere nå. Kanskje utleier bør heller øke månedsleie for å dekke de økte utgiftene?

Anonymkode: 45113...d7d

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, selvfølgelig ikke. Om hun nå vil ha betalt for strøm fordi prisene har gått opp så mye, må hun skrive ny kontrakt med deg. Du har rett til å takke nei og godta en oppsigelse av leiekontrakten din på x måneder slik det står i kontrakten du allerede har.

Hun sier jeg må begynne med dette allerede neste måned😭. Jeg er sååååå konfliktsky og sa nesten ok, men gjorde heldigvis ikke det denne gangen. Enkelte vil bare kjøre over deg. Hun kan bare prøve seg. Jeg er Ikke interessert i å betale strøm. Var derfor jeg gikk for denne leiligheten og ikke de andre. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å legge til at enkelte utleiere har lagt til et tillegg i kontrakten om at strømmen som er inkludert i leien ikke skal overstige en viss sum; så lenge utleier IKKE har lagt til dette i kontrakten, skal du ikke betale ekstra for strømmen. Da må utleier, som AB litt over skriver, forsøke å øke månedsleien. Dette skal du ha varslet skriftlig på forhånd, og kan velge å si opp leiekontrakten.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei, hun kan ikke det. Enkelt og greit. Og om hun skal øke leien, kan den maks økes det samme som konspumprisindeksen i samme periode. Tidligst kan den økes etter ett år. Alt dette står meget tydelig i husleieloven. Ta deg en kikk der. Lovdata, husleieloven. 

Anonymkode: b54e7...5de

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt kan hun ikke det. Dere har en avtale og den skal dere forholde dere til. Det er bare å vifte kontrakten i ansiktet hennes og be henne dra dit pepper'n gror.

Anonymkode: 6b3b4...531

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nå er jo strømmen svindyr og mye dyrere enn før. Leiesummen din er basert på forventet forbruk og pris. Det er dyrere nå. Kanskje utleier bør heller øke månedsleie for å dekke de økte utgiftene?

Jeg forstår det. Men avtalen var at strømmen er inkl. I leien. Månedsleien kan jo heller ikke bare øke drastisk?🥲

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun sier jeg må begynne med dette allerede neste måned😭. Jeg er sååååå konfliktsky og sa nesten ok, men gjorde heldigvis ikke det denne gangen. Enkelte vil bare kjøre over deg. Hun kan bare prøve seg. Jeg er Ikke interessert i å betale strøm. Var derfor jeg gikk for denne leiligheten og ikke de andre. 

OK, hun vil øke leieprisen. Da ber du om å få alt skriftlig, hun må gi beskjed om økt leie skriftlig minst 1 måned i forveien, etter at du har leid minst 1 år. Her har du regler for disse tingene: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei selvsagt kan hun ikke det. Dere har en avtale og den skal dere forholde dere til. Det er bare å vifte kontrakten i ansiktet hennes og be henne dra dit pepper'n gror.

Hun bare «ja, og dette begynner i neste måned»😭 omg! Jeg orker ikke krangling og stress😭. Jeg er så konfliktsky at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg…

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg forstår det. Men avtalen var at strømmen er inkl. I leien. Månedsleien kan jo heller ikke bare øke drastisk?🥲

Nei, den kan ikke det. Bare si nei og henvis til avtalen. Hun har overhodet ingen rett til å kreve deg for strøm.
Jeg er også konfliktsky, har lært meg å bare si nei, og bare gå😂😂 Funker hver gang, folk blir så paff.

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Da kommer hun til å øke månedsleie tilsvarende for å dekke de økte strømutgiftene sine. Eller tilby deg ny kontrakt hvor dette med strøm er spesifisert nærmere.

Du kan velge å si opp eller å bli. Uansett er det urimelig å forvente at utleier skal betale den svindyre strømregningen for ditt forbruk i denne ekstraordinære situasjonen hele landet befinner seg i.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Leien kan bare økes for å matche konsumprisindeksen. En husleie kan ikke økes fordi utleier synes strømmen er blitt for dyr. 

Skal utleier komme seg ut av dette må kontrakten sies opp. Og det er regler for når utleier kan si opp en kontrakt. Hun kan ikke bare gjøre det ut av det blå. Og i alle fall ikke fordi hun synes strømmen er blitt dyr. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

OK, hun vil øke leieprisen. Da ber du om å få alt skriftlig, hun må gi beskjed om økt leie skriftlig minst 1 måned i forveien, etter at du har leid minst 1 år. Her har du regler for disse tingene: https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/husleie/

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Sjekket kontrakten. overtok leiligheten 1.nov. Det har ikke gått et år!!! Det står heller ingenting annet om strøm enn at det er inkl. i leien. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hun bare «ja, og dette begynner i neste måned»😭 omg! Jeg orker ikke krangling og stress😭. Jeg er så konfliktsky at jeg ikke vet hvor jeg skal gjøre av meg…

Konflikter er ikke gøy, men de er meget sjeldne farlige. Trøst deg med det. Etter flere runder i retten, har min holdning til konflikt endret seg drastisk. 

Du trenger ikke å si noe særlig. Du henviser til husleieloven og kontrakten dere har. Les begge deler nøye, så føler du deg tryggere etter hvert. Ta gjerne opptak om hun kommer for ‘å snakke med deg’. 

Da kommer hun til å øke månedsleie tilsvarende for å dekke de økte strømutgiftene sine. Eller tilby deg ny kontrakt hvor dette med strøm er spesifisert nærmere.

Du kan velge å si opp eller å bli. Uansett er det urimelig å forvente at utleier skal betale den svindyre strømregningen for ditt forbruk i denne ekstraordinære situasjonen hele landet befinner seg i.

Hun kan ikke øke mer enn kpi har endrer seg de siste 12 mnd. Den er på 5,7% fra mai i fjor til mai i år som er de siste tallene tilgjenglig. 

https://www.ssb.no/priser-og-prisindekser/konsumpriser/statistikk/konsumprisindeksen

Anonymkode: b54e7...5de

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

9AC67059-F5B6-4806-9E3A-19D413BFFB14.png

Anonymkode: 46370...ddd

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

jeg har så lyst å si at dette ikke er mitt problem! Men jeg forstår utfordringene med dagens strøm priser, men jeg leide en leilighet der strømmen er inkludert! Jeg passer på strøm bruken min som om det er jeg som betaler det. Hun kan ikke øke månedsleie tilsvarende for å dekke de økte strømutgiftene, tror jeg. Det finnes regler for det. 

AnonymBruker
Skrevet

Ikke la henne presse deg til noen ny avtale. Du har alle kortene på hånden. Bare si nei. 

Som flere har sagt, den eneste økningen hun har lov til å gjøre er kpi-justering. Men den er fastsatt av SSB og har ingenting med strømmen å gjøre.

Anonymkode: df206...bdf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Utleieren din kan ikke kreve en dritt. Ikke økt leie (før du har bodd der i ett år), og ikke krav om at du betaler strøm selv. Det er bare å si «nei, kontrakten sier at strøm er inkludert, så det er dette jeg vil forholde meg til». Hun kan faktisk ikke si noe på det. Prøv å få ting skriftlig. 

Anonymkode: a7941...ce4

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...