Gå til innhold

Mat som holder deg slank

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg har prøvd å holde meg slank lenge nå, men jeg blir bare fyldigere og fyldigere. Jeg trener ganske ofte, men det ser ikke til å funke. Nå begynner jeg å tenkte på hva jeg spiser. Så har noen tips på frokost, lunch og snacks som er sunt?

Anonymkode: f0d01...146

Man kan holde seg slank samtidig som man spiser en sjokolade hver dag og man kan gå opp i vekt selv om man spiser en salat til lunsj hver dag. Poenget er at om man inntar flere kalorier enn man forbrenner så går man opp og når man inntar mindre kalorier man forbrenner så går man ned

Anonymkode: 07d5e...1d1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vel, maten som holder meg slank er det jeg har lyst på. Jeg spiser ikke så sunt som jeg burde, fordi jeg kan ikke lage min egen mat (sykdom).

Gikk ned i vekt og holder meg her ved å passe på porsjonsstørrelse. Skulle gjerne spist mye sunnere, men det går ikke akkurat nå. Vi snakker ferdigretter her, og lite grønt. Holder likevel vekta.

Anonymkode: 13429...1e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Knoot skrev (4 timer siden):

Kylling og wok grønnsaker (Findus freks) stekt i panne med litt olje. Bytt ut kylling med laks. Wok grønnsaker kan brukes til mange forskjellige retter og er enkelt å tilberede enten i panne eller i ovnen. Bruk krydder ett smak og behag. En liten porsjon ris (ikke mye) kan du ha ved siden av for ekstra metthet. 

Hvorfor ikke ris? Og er det forskjell på vanlig ris og fullkornsris? 

Anonymkode: 19f38...932

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Spenennde tanker du har, dette vil jeg gjerne høre mer om. Kan du dele forskning som underbygger dette? Jeg er veldig interessert i dette temaet grunnet helse (og i den forbindelse kommer jeg over mye som ikke underbygger det du skriver). Hadde vært gull med noen skikkelige kilder. Jeg har kuttet ut alt av animalske produkt i et håp om å bedre et syndrom det er lite forskning på. Leser over alt hvor lite bra mange animalske produkt er for kropp og sinn. 

Anonymkode: b5dde...3b2

Det er jo bare å se på hvilke mangler som er de vanligste og se hvor man finner disse. ;) Trenger du egentlig mer bevis enn det? Jern, jod og sink. Hvordan får du nok av dette fra planter? Vitamin A-mangel har det blitt mer og mer av i den vestlige verden i takt med veganernes fremtog, sammen med andre næringsmangler. Veganisme øker feilernæring i vestlige landhttps://www.sciencealert.com/veganism-is-increasing-malnutrition-in-wealthy-countries

Planter inneholder antinæringsstoffer som hemmer opptak av særlig mineraler. De hemmer til og med opptak av næringsstoffer i animalsk. Faktisk får du i deg mer vitaminer og mineraler hvis du spiser bare animalsk i et måltid enn hvis du inkluderer planter til det samme måltidet.
3-georgia-ede-slide-on-zinc-absorption.jpg 

Veganere har lavere nivåer av nesten alle vitaminer og mineraler sammenlignet med altetere. Og dette til tross for at veganere er mye mer helsebevisste enn altetere. Og det er der feiltolkningen har kommet. De fleste ernæringsråd er basert på observasjonsstudier, ikke intervensjonsstudier. Observasjonsstudier er når man bare observerer og ikke endrer noe. Observasjonsstudier kan tyde på sammenhenger, men kan aldri bevise årsakssammenheng. Det må det intervensjonsstudier til. Men intervensjonsstudier er dyre.

Veganere har mer mentale sykdommer, dårligere spermkvalitet, lavere beinmasse, veganske barn har forsinket utvikling, er lavere, forsinket motorisk utvikling, dårligere motorisk utvikling. Så er et vegansk kosthold virkelig bra for oss?

Lever i alle fall veganere lengre og er friskere? Nei, ikke hvis man tar hensyn til andre livsstilsfaktorer som røyking, alkohol, trening, søvn.  Her er en: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8881926/

Blue Zones er _ikke_ et bevis for at det er bra å kutte ut kjøtt. Snarere tvert imot. For eksempel på Okinawa spiste alle over 100 år kjøtt og spiste mer kjøtt enn gjennomsnittlig i Japan. 

Våre forfedre har spist nesten utelukkende animalsk i 2 millioner år: https://www.haaretz.com/israel-news/.premium-our-oldest-secret-we-have-been-super-predators-for-2-million-years-1.9680599 
, og en veldig høy andel animalsk i 2 millioner før det igjen. De hadde perfekt helse. Helt til vi økte andelen av planter. Jordbruksrevolusjonen. Da ble de på veldig kort tid kortere, feitere og sykere.

Jeg har mange flere kilder jeg kan dele med deg når jeg er på PC med tastatur, mus og flere skjermer. Hvis du fortsatt er interessert da. :) 

Anonymkode: ef569...427

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trodde folk var vegetarianere eller veganere pga dyrevelferdsholdninger? Det er vel få som faktisk tror det er sunnere å ikke inkludere kjøtt, fisk, egg osv. 

Anonymkode: 283f6...2d5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at det viktigste er å ikke spise for mye. Tror ikke det har så mye å si at du spiser en brødskive til frokost kontra et/to knekkebrød., men om du spiser tre brødskiver til frokost så spiller det jo en rolle. På en middagstallerken er det viktig med mye grønnsaker. Det er jo igrunnen enkelt å spise sunt. Problemet er jo at det blir kjedelig.

Anonymkode: d9ed2...3e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 7/8/2022 at 12:12 PM, AnonymBruker said:

En liten porsjon (825 g) nøtter

Anonymkode: 04e8b...936

Voldsomt mange gram nøtter, hehe. Går ut fra at det er en skrivefeil, hvor mange gram mente du?

Anonymkode: 6c7c0...3bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis råvarer, og ikke produkter.

Drikk vann, pluss eventuelt svart kaffe og te. Og la det gå en god del tid mellom siste måltid én dag, og neste måltid neste dag.

Tror ikke det er mulig å bli tjukk hvis man lever slik :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan bli slank med all mat, til og med sukker og chips - det kommer an på mengden. Men kutt ut sukker, øl, chips osv i hverdagen. Spis mye grønnsaker til middag og begrens inntaket av brød, pasta og poteter. Jeg har slanket meg både ved å veie potet, brød/knekkebrød og pasta og gått ned like mye som da jeg gikk ned i vekt med lavkarbo. Her må du finne det som er best for deg. Lavkarbo gjør at man føler seg mindre sulten og klarer seg med færre måltider, samt faste. Å spise 2 ganger for dagen, synes jeg er det letteste. Problemet med dette kostholdet - for min del - er at når jeg da spiser brød, pasta eller poteter, klarer jeg ikke stoppe…. Det er som å være alkoholiker…

Kaloriberegner jeg kostholdet, noe som egentlig passer meg bedre på en annen måte, har jeg problemer med at jeg må spise ofte og små måltid. Ikke enkelt. Nå har jeg landet på det jeg kan leve med; lavkarbo på dagtid (frokost (sløyfer som regel frokost) og lunsj), middag spiser jeg som vanlig, men ikke mer enn 100 gram pasta/potet 150 gram proteiner og masse grønnsaker. Søndager har jeg rundstykker til frokost med familien. Da spiser vi gjerne såpass sent at jeg er mett til middag, synes det holder med brunsj, middag og evt knekkebrød til kvelds. I selskap koser jeg meg med litt kake etc. Lørdagskveldene spiser jeg pizza med mye salat, taco uten lefser/Max 1 lefse, litt lasagne med mye salat og en liten bit brød. Drikker mye vann og går turer ellers flere ganger i uka. Akkurat ved vektnedgang er det ingen vits å supertrene. Jeg blir enda mer sulten av det. Som noen før meg sier; kosthold betyr mest! Men - er nøye på hverdagsaktivitet som å gå trapper i stedet for heis, parkerer ikke rett ved inngangen på senteret osv. 

Anonymkode: 197fe...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lafamiglia skrev (15 minutter siden):

Spis råvarer, og ikke produkter.

Drikk vann, pluss eventuelt svart kaffe og te. Og la det gå en god del tid mellom siste måltid én dag, og neste måltid neste dag.

Tror ikke det er mulig å bli tjukk hvis man lever slik :) 

Nei, enig i det. Problemet er heller når man skal ned i vekt og må leve på minuskalorier over lang tid 😅😅

Anonymkode: 197fe...cf2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 16.50):

Hvorfor ikke ris? Og er det forskjell på vanlig ris og fullkornsris? 

Anonymkode: 19f38...932

Ris er fullpakket med kalorier, så liten porsjon gir mye kalorier. Fullkornris har skallet liggende med, vanlig ris er skallet fjernet. Skallet inneholder noen nyttige næringsstoffer som er bra for kroppen. Ellers så er ikke forskjellen noe stor. 

Kylling og ris + salat er en god middag. Det viktigste er ikke ris eller ikke, men heller mengden ris i forhold til kylling/kjøtt/fisk og salat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/8/2022 at 12:30 PM, AnonymBruker said:

Spenennde tanker du har, dette vil jeg gjerne høre mer om. Kan du dele forskning som underbygger dette? Jeg er veldig interessert i dette temaet grunnet helse (og i den forbindelse kommer jeg over mye som ikke underbygger det du skriver). Hadde vært gull med noen skikkelige kilder. Jeg har kuttet ut alt av animalske produkt i et håp om å bedre et syndrom det er lite forskning på. Leser over alt hvor lite bra mange animalske produkt er for kropp og sinn. 

Anonymkode: b5dde...3b2

Ikke meg du spør, men som nevnt vet vi en del om både hva vi spiste i fortiden (og dermed er tilpasset), og hva urbefolkninger spiser i dag og ser at disse i alle fall klarer seg godt uten salat, korn og planteoljer osv. De får praktisk talt all protein og fett fra dyr og har generelt mye bedre helse enn oss.

Det finnes mye informasjon om lavkarbo, keto, paleo og ren kjøttdiett på nettet. Jeg har sans for psykiateren Georgia Ede som har skrevet en del om både ketogene og plantefrie dietter. Hun opplevde selv at hun fik bedre helse da hun begynte å spise stikk i strid med de offisielle anbefalingene og spiser nå kun kjøtt. Hun har skrevet f.eks denne om kjøtt: https://www.diagnosisdiet.com/full-article/meat

Hun bruker også lavkarbo/keto i behandling av psykiske lidelser. Det er ikke gjort mange studier på dette, men her er en nylig undersøkelse av 31 pasienter som fikk enormt mye bedre psykisk helse av å kutte ut karbohydrater: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyt.2022.951376/full

Min personlige erfaring er også at jeg har det veldig mye bedre mentalt når jeg spiser lite karbohydrater eller kutter det helt ut.

Anonymkode: 232f1...b92

• Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...