Gå til innhold

Mat som holder deg slank

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd å holde meg slank lenge nå, men jeg blir bare fyldigere og fyldigere. Jeg trener ganske ofte, men det ser ikke til å funke. Nå begynner jeg å tenkte på hva jeg spiser. Så har noen tips på frokost, lunch og snacks som er sunt?

Anonymkode: f0d01...146

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Til frokost og lunsj spiser jeg to wasa husmann knekkebrød. Ett med et kokt egg, og ett med rikelig med mager cottage cheese, kokt skinke og så mye paprika og agurk jeg får plass til. En håndfull cherrytomater ved siden av.

Til middag spiser jeg en moderat posjon. Helst rent kjøtt eller fisk, mye grønnsaker eller salat. Gjerne en potet eller to. Nesten aldri noe saus, men en spiseskje drømmelett når det passer.

Tar gjerne en yt proteinpudding som kveldskos. Og ofte også et eple skåret i biter med kanel på.

Spiser ofte en gulrot i løpet av dagen.

Holder meg på rundt bmi 20.

Anonymkode: 283f6...2d5

AnonymBruker
Skrevet

Egg.

Anonymkode: 232f1...b92

• Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Store porsjoner med rå grønnsaker

Anonymkode: 790de...c63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du må finne ut hva som passer deg, men kutt ut bullshit mat med sukker, og potetgull, pomfrittes og sånne ting.

Kosthold er mye viktigere enn trening ja.  

Anonymkode: 1c87b...939

• Liker 5
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Animalsk har fått et ufortjent dårlig rykte og er faktisk det sunneste vi kan spise. Særlig rødt kjøtt er sunt faktisk. Historien om hvordan kjøtt kunne bli demonisert er lang og kort fortalt er det på grunn av tobakkslobbyen og sukkerlobbyen som ville få fokuset over på noe annet og fikk fokuset på mettet fett. Og så har oljelobbyen fått miljøfokuset på enkeltpersoner i stedet for transport og sånt. Veganerne var ikke vanskelig å be der og de heiv seg på den teorien.

De fleste tåler å spise litt grønnsaker, men de fleste mennesker spiser for lite animalsk! Så for å forbedre helsa di må du gjerne spise mer animalsk, og spise renere mat.

Anonymkode: ef569...427

• Liker 3
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker said:

Animalsk har fått et ufortjent dårlig rykte og er faktisk det sunneste vi kan spise. Særlig rødt kjøtt er sunt faktisk. Historien om hvordan kjøtt kunne bli demonisert er lang og kort fortalt er det på grunn av tobakkslobbyen og sukkerlobbyen som ville få fokuset over på noe annet og fikk fokuset på mettet fett. Og så har oljelobbyen fått miljøfokuset på enkeltpersoner i stedet for transport og sånt. Veganerne var ikke vanskelig å be der og de heiv seg på den teorien.

De fleste tåler å spise litt grønnsaker, men de fleste mennesker spiser for lite animalsk! Så for å forbedre helsa di må du gjerne spise mer animalsk, og spise renere mat.

Wow. Herregud for noe tull. I god redditånd; sauce?! 😂

Anonymkode: 5d5cd...795

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo sant.

Anonymkode: 0dd79...fac

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg er enig med den du siterer i at animalsk er sunt. I stedet for å fylle tråden med lenker ingen gidder å lese ville jeg heller vise til hva de fleste av oss allerede vet om historie og evolusjon: vi spiste det som var tilgjengelig og som ga oss mest mulig næring for innsatsen, eller per gram mat om du vil. Det betyr i praksis hovedsaklig kjøtt og/eller fisk, supplert med de ytterst få spiselige/næringsrike ville plantene som måtte være å finne på det stedet på den årstiden. Det ville ikke være et evolusjonært press for å tilpasse oss noe helt annet enn det vi faktisk spiste.

• Liker 4
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg snacker ikke. Aldri. Og jeg drikker ikke kalorier utover litt vin. 

Spiser frokost, lunsj og middag. Innenfor de rammene kan jeg spise hva jeg vil, og spise meg mett. Det er selv rom for sushi, pizza og taco, og ofte varmmat eller andre fullverdige måltider til lunsj. Da man spiser, blir mett, og får ned blodsukkeret i god tid til neste måltid. 

Anonymkode: 64c99...a24

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

For å utdype litt om hva jeg mener med evolusjonært press: hvis et område for eksempel blir kaldere, vil dyra som lever der enten dø ut eller tilpasse seg. Hvis de overlever er det fordi de blir mindre, rundere, får tykkere pels, går i dvale om vinteren, at de blir mindre avhengige av frukt, osv.

Alle egenskapene du ser hos en art, inkludert mennesket, er et resultat av et evolusjonært press. Og når omgivelsene eller livsstilen endres fra slik det var da vi utviklet oss, får vi ofte problemer. Hvis vi slutter å bevege oss, for eksempel, eller snur på døgnet eller spiser masse sukker, som tennene våre åpenbart ikke er utviklet for å tåle. Det er derfor urfolk jevnt over har mye bedre helse enn oss som har en moderne livsstil. Det inkluderer selvsagt også hva vi spiser.

• Liker 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Mat som "holder deg slank" er vanlig, sunn mat - langsomme karbohydrater, rene proteinkilder (fisk/fugl/kjøtt/egg) og sunt fett i passelig mengde. Begrens svært prosessert mat/helfabrikata og kaker/kjeks, potetgull og liknende snacks, godteri og alkohol.  

Sunne snacks er:

Rå grønnsaker med sukkerfri dip av lettrømme, eller hummus

En liten porsjon popcorn poppet i kjele (iikke micropopcorn)

Alt av bær og frukt

Lompechips av speltlomper stekt i stekeovn

Ristede kikerter

Saftis

Spekeskinke uten fettrand

En liten porsjon (825 g) nøtter

Anonymkode: 04e8b...936

AnonymBruker
Skrevet

Spis mat som ser ut som mat, ikke prossesert mat som kroppen ikke kjenner igjen hva er. 

Fisk, egg, kylling  og helt kjøtt om du spiser det. Hele grønnsaker.

Anonymkode: 770b2...001

• Liker 5
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For noe tull. Tipper du er grisebonde🤢

Anonymkode: a7245...8b0

• Liker 1
Skrevet

Kylling og wok grønnsaker (Findus freks) stekt i panne med litt olje. Bytt ut kylling med laks. Wok grønnsaker kan brukes til mange forskjellige retter og er enkelt å tilberede enten i panne eller i ovnen. Bruk krydder ett smak og behag. En liten porsjon ris (ikke mye) kan du ha ved siden av for ekstra metthet. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

For noe tull. Tipper du er grisebonde🤢

Anonymkode: a7245...8b0

Hva med å heller argumentere for det dere mener er feil? 

Hvorfor skal vi andre brukere tro dere når dette er det dere klarer å hoste opp? Tror nok ikke dere kan så mye om tema, ellers ville vi fått inntrykk av nettopp det.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg går ned i vekt på følgende: 

Frokost, en til to grovbrødskiver med magert pålegg.

Lunsj, en kopp suppe, gjerne sånn fra Rema som bare varmes i mikro.

Middag, fisk, kylling, svin. Grønnsaker, sellerirotpure. Bruker ikke potet, ris, pasta.

Kveldsmat, en god salat med drysset nøtteblanding og revet ost.

Mellommåltider er friske bær, nøtter, youghurt.

Måtte legge om kost pga diabetes, så spiser ikke sukker, og spiser lite karbohydrater. Drikker ikke juice, kaffe latte etc.

Problemet mitt er at jeg helst ikke skal så mye mer ned i vekt.

Anonymkode: 32b54...3a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Spenennde tanker du har, dette vil jeg gjerne høre mer om. Kan du dele forskning som underbygger dette? Jeg er veldig interessert i dette temaet grunnet helse (og i den forbindelse kommer jeg over mye som ikke underbygger det du skriver). Hadde vært gull med noen skikkelige kilder. Jeg har kuttet ut alt av animalske produkt i et håp om å bedre et syndrom det er lite forskning på. Leser over alt hvor lite bra mange animalske produkt er for kropp og sinn. 

Anonymkode: b5dde...3b2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spenennde tanker du har, dette vil jeg gjerne høre mer om. Kan du dele forskning som underbygger dette? Jeg er veldig interessert i dette temaet grunnet helse (og i den forbindelse kommer jeg over mye som ikke underbygger det du skriver). Hadde vært gull med noen skikkelige kilder. Jeg har kuttet ut alt av animalske produkt i et håp om å bedre et syndrom det er lite forskning på. Leser over alt hvor lite bra mange animalske produkt er for kropp og sinn. 

Anonymkode: b5dde...3b2

Rent kjøtt (rødt, kylling, fisk) er sunt. Bearbeidede produkter av kjøtt (pølser, «kjøttpålegg», farseprodukter osv) er ikke sunt.

Anonymkode: 283f6...2d5

• Liker 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mat som "holder deg slank" er vanlig, sunn mat - langsomme karbohydrater, rene proteinkilder (fisk/fugl/kjøtt/egg) og sunt fett i passelig mengde. Begrens svært prosessert mat/helfabrikata og kaker/kjeks, potetgull og liknende snacks, godteri og alkohol.  

Sunne snacks er:

Rå grønnsaker med sukkerfri dip av lettrømme, eller hummus

En liten porsjon popcorn poppet i kjele (iikke micropopcorn)

Alt av bær og frukt

Lompechips av speltlomper stekt i stekeovn

Ristede kikerter

Saftis

Spekeskinke uten fettrand

En liten porsjon (825 g) nøtter

Anonymkode: 04e8b...936

825 g nøtter??

Anonymkode: 8e0f0...573

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...