Gå til innhold

Yenig med samboer ang oppussing,hva tenker dere om denne saken?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi pusser opp huset og tenåringen skal få rom i kjelleren. Samboer mener at vi ikke skal ha taklampe der fordi da synes strømkabler og det ønsker ikke samboer. Hvis vi skal ordne taklampe uten at ledninger synes så må vi rive taket og legge nytt mener han. Jeg vet ikke så mye om akkurat dette, men jeg synes det blir et mørkt og trist rom med bare et par vegglamper da rommet blir på 12 kvm. Vi kan jo heller ikke sette opp 6 vegglamper liksom, det ser jo ihvertfall teit ut. Samboer er sur på meg og mener at det blir bra nok, jeg mener det blir stusselig og småmørkt og at det da er bedre med synlige ledninger i taket der en taklampe er. Hva hadde dere tenkt i denne saken her? 

Anonymkode: 318b4...8c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uenig* skulle det stå i overskriften.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke at det skal være problem med en synlig strømkabel. Det er helt vanlig. 

Anonymkode: 3da8a...240

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uenig* skulle det stå i overskriften.

Det kom vel ikke som en overraskelse. 

Anonymkode: ad256...085

AnonymBruker
Skrevet

En elektriker trekker kabel slik at den ikke vises fra utsiden så fremt taket ikke er av betong eller tilsvarende.

Anonymkode: 3ca8b...6c1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Yeg synes at dere begge er teite. Verken synlig strømledning eller mange vegglamper er noe problem.

Anonymkode: fe402...5f0

• Liker 6
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vi pusser opp huset og tenåringen skal få rom i kjelleren. Samboer mener at vi ikke skal ha taklampe der fordi da synes strømkabler og det ønsker ikke samboer. Hvis vi skal ordne taklampe uten at ledninger synes så må vi rive taket og legge nytt mener han. Jeg vet ikke så mye om akkurat dette, men jeg synes det blir et mørkt og trist rom med bare et par vegglamper da rommet blir på 12 kvm. Vi kan jo heller ikke sette opp 6 vegglamper liksom, det ser jo ihvertfall teit ut. Samboer er sur på meg og mener at det blir bra nok, jeg mener det blir stusselig og småmørkt og at det da er bedre med synlige ledninger i taket der en taklampe er. Hva hadde dere tenkt i denne saken her? 

Vilke heler ha god belysning og ledning i taket enn å putte ungen i et mørkt rom i kjelleren. 

Lite lys inn krever mye lampelys inne, og taklampe pluss punkt lys er viktig

Anonymkode: 1522f...973

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

I alle dager, jeg henger opp taklamper hele tiden uten å skjule ledningene? Samboeren din er rar.

Anonymkode: 9d8be...a63

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser virkelig ikke problemet med en synlig ledning.

Anonymkode: e170c...bde

• Liker 1
Skrevet

Bruk en overmalbar ledningeskjuler til typ 100kr på clasern? 
det har vi gjort i taket på to rom. 
Det er ikke usynlig men skriker heller ikke mot en. Ikke at bare ledning strengt tatt gjør det heller men.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En elektriker trekker kabel slik at den ikke vises fra utsiden så fremt taket ikke er av betong eller tilsvarende.

Anonymkode: 3ca8b...6c1

Kan Ike gjøre det om det ikke ligger klart fra før. 

Anonymkode: 13417...110

AnonymBruker
Skrevet

Han er rar, det er vanlig å henge lampe i krok med ledning i sånn "skinne" og stikkontakt øverst på vegg. Bør ha taklampemulighet i alle rom.

Anonymkode: bbcd8...001

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville definitivt hatt taklampe. Blir en helt annen type belysning hvor lyset kommer ovenfra og ikke på sidene. Å legge hvit ledning på hvitt tak, eller legge den i typ "rør" må da være helt OK? Selvfølgelig ikke like fint som med skjulte ledninger, men både vanlig og grei løsning. En annen mulighet er jo å velge en lampe der ledningen er dekorativ og i samme farge om lampa. Det finnes mange slike som jeg hvertfall synes er veldig fine. :)

Anonymkode: 84411...9d8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En uplight og vegglamper lyser da bra nok? 

Anonymkode: af06b...50f

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

En uplight og vegglamper lyser da bra nok? 

Anonymkode: af06b...50f

Nei. Det blir ikke det samme. 

Taklampe er nødvendig i en kjeller i Norge. 

Samboeren din problematiserer. Det koster en formue å skifte tak! 

Anonymkode: 35199...38a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor må dere ha synlig ledning? Det er jo bare å lage hull i taket og trekke kabel i etasjeskillet og ned til en lysbryter på veggen?

Anonymkode: b61ec...741

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville definitivt valgt taklampe med synlig ledning. Kjellere blir grusomt mørke, og det er stusselig å oppholde seg i, og det kan til og med påvirke psyken og motivasjonen. Godt nok lys er langt viktigere enn å få skjult en enkelt ledning.

Anonymkode: a812f...e4e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri tenkt over at det er et problem. Jeg bor i et hus fra 1965 og har helt vanlig oppheng på alle taklamper her. Jeg har aldri tenkt over at det er et problem. :fnise: Mer enn nok å bruke penger på enn å rive tak for at en enkel ledning i taket ikke skal synes. 

Jeg har taklampe(r) i vindfanget i 1. etasje, på kjøkkenet over spisebordet (kul dansk design) og over benken/for generell belysning, i stuen har jeg lampe over salongbordet og over spisestuebordet, i 2. etasje har jeg taklamper i gangen, på alle 3 soverom og på vaskerommet og i underetasjen er det taklamper i gangen og i de øvrige tre rommene. Noen av lampene er skinner etc, men alle har synlig ledning, ja. 

Særlig jeg kommer til å bruke en formue på å skjule det, virker meningsløst. 

Anonymkode: 7e984...63d

AnonymBruker
Skrevet

Det er kjempeviktig med god allmenbelysning. Mine tidligere svigerforeldre var av den oppfatning at all belysning skulle være "koselys" og hadde derfor ingen taklamper, ikke i stuen (med to salonggrupper og en spisestue) og ikke på noen av soverommene og ikke i kjellerstuen. Det var vel kanskje noe lysstoffrør på kjøkkenet. Resultatet var et dunkelt og trist hus. 

Rett belysning er en kunst, men selvsagt må et kjellerrom til en tenåring ha god allmennbelysning og i tillegg smålys som skrivebordslampe, lampe over sengen etc. Det er viktig at det ikke bare er en taklampe med 60 watt, liksom. Tenåringen skal bo der, gjøre lekser, ha besøk og alt annet. Gud, så tullete. 

Anonymkode: 7e984...63d

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Han er rar, det er vanlig å henge lampe i krok med ledning i sånn "skinne" og stikkontakt øverst på vegg. Bør ha taklampemulighet i alle rom.

Anonymkode: bbcd8...001

Svigers har akkurat kjøpt en helt nybygd leilighet til 5 millioner. Den har stikkontakter øverst på vegg, nettopp for slike taklamper.

Ikke noe problem med en synlig ledning.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...