Gå til innhold

Ville dere tatt foreldrepenger eller engangsutbetaling her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har termin tidlig i høst og et år igjen på studie. Tiltaket mitt hos nav er studie og nå i høst er også egentlig mitt siste år med aap (3 år). Ville dere tatt engangsutbetaling og prøvd å være klar for tiltak (studie her) etter 6 uker eller foreldrepenger og utsatt studie et år? Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Totalt sett får jeg mer utbetalt i foreldrepenger fordi den vil bli lik aapen, men vil heller ikke havne bakpå et år med skole

Anonymkode: 7be66...679

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke nok om far i dette tilfelle. 

Anonymkode: 95f48...50f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger 

Anonymkode: 01215...4ac

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du etter endt studie typ tjener 500k i året så taper du 500k på å utsette et år. Ta det med i beregningen.

Anonymkode: 1e4f2...ac0

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er sammen med barnefar og han jobber 100% til deg som spurte 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Har termin tidlig i høst og et år igjen på studie. Tiltaket mitt hos nav er studie og nå i høst er også egentlig mitt siste år med aap (3 år). Ville dere tatt engangsutbetaling og prøvd å være klar for tiltak (studie her) etter 6 uker eller foreldrepenger og utsatt studie et år? Vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Totalt sett får jeg mer utbetalt i foreldrepenger fordi den vil bli lik aapen, men vil heller ikke havne bakpå et år med skole

Jeg ville ha tatt foreldre penger og ventet et år på studie. Rett og slett fordi jeg selv ikke hadde inntekt og begynte studier to mnd etter fødsel. Og det var ikke så lett. Det gikk, men vil ikke anbefale det. Situasjonen kan bli kolikk barn, mer våken på natt enn på dagtid osv. Og da kan du glemme studiene og foreldre pengene. Da, sitter du der uten noen ting. 

Venter du et år har dj økonomisk trygghet og masse ro i barseltiden du aldri får tilbake. 

Anonymkode: 70a85...63f

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger. Du kan også søke foreldrestipend fra lånekassen, som du får så lenge far ikke får sine foreldrepenger. 

Anonymkode: 0030e...98c

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer an på hvor mange studieår du har igjen før du er ferdig, og om du tenker at du klarer å fortsette studiene mens far tar barnet. Er det f eks mye obligatorisk oppmøte, eller egenaktivitet slik at du kan studere hjemme samtidig som du ammer?

Anonymkode: f97bc...fe2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer an på hvor mange studieår du har igjen før du er ferdig, og om du tenker at du klarer å fortsette studiene mens far tar barnet. Er det f eks mye obligatorisk oppmøte, eller egenaktivitet slik at du kan studere hjemme samtidig som du ammer?

Siste året nå etter sommeren. Har en del obligatorisk oppmøte og praksis, men denne er ikke før til neste år

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger. Du får aldri igjen babytiden.

Anonymkode: 6f8e1...801

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva tenker han om permisjon, hvordan tenker dere å fordele den? Hvem passer ungen om du går for studie, tenker han da å ta alt? 

Anonymkode: 95f48...50f

AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger, og at pappaen tar permisjonen? Det kan være en veldig god løsning, særlig om studiene dine er lite krevende. Ei i barselgruppa mi gjorde dette, og hun var så fornøyd. Lite jobb med studiene (MYE mindre enn en vanlig jobb), de fikk masse tid sammen. 

Anonymkode: 72732...1ec

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du tror det går fint med studier, kan det lønne seg med engangsstønad og far tar foreldrepenger. Der er en fin ordning for mange, da ikke alle liker å være alene hjemme i permisjon. Da får dere som familie masse tid sammen, og du får fullført studiene raskere.

Men, vil du ha tid og ro alene med baby er foreldrepenger best☺️

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Foreldrepenger, uten tvil. Hva om du finner ut at du ikke mestret studier samtidig som du har en baby? Hva om du får en klistremerkebaby som bare vil henge på deg og ikke pappa? Eller får andre utfordringer med baby eller fødsel. 

Anonymkode: f15d7...048

AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri klart å studere med så liten baby. Hadde knapt hjernekapasitet til å lese en bok. 

Anonymkode: 6c20f...321

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Har dere vurdert om du tar ut engangsstønad og han tar ut foreldrepenger etter «bare far har rett»? Om du velger engangsstønad har far selvstendig rett på 40 uker foreldrepenger om han har jobbet seg opp til det om du dekker aktivitetskravet. Som du jo gjør om du studerer.

Men du kan jo også både få foreldrepenger og studere samtidig?

Anonymkode: 6267d...543

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har dere vurdert om du tar ut engangsstønad og han tar ut foreldrepenger etter «bare far har rett»? Om du velger engangsstønad har far selvstendig rett på 40 uker foreldrepenger om han har jobbet seg opp til det om du dekker aktivitetskravet. Som du jo gjør om du studerer.

Men du kan jo også både få foreldrepenger og studere samtidig?

Dette alternativet skal jeg velge. Jeg tar engangsstønad og far får rett til all permisjon (40 uker) siden jeg er student. Men nå skal jeg skrive masteroppgave og begynner arbeidet med den før baby kommer slik at far kan ta gradert og jeg får nytt litt tid med baby jeg også. Hadde ikke tatt dette alternativet om jeg hadde mye praksis og obligatorisk oppmøte.

Anonymkode: 8a2dc...b18

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Dette alternativet skal jeg velge. Jeg tar engangsstønad og far får rett til all permisjon (40 uker) siden jeg er student. Men nå skal jeg skrive masteroppgave og begynner arbeidet med den før baby kommer slik at far kan ta gradert og jeg får nytt litt tid med baby jeg også. Hadde ikke tatt dette alternativet om jeg hadde mye praksis og obligatorisk oppmøte.

Anonymkode: 8a2dc...b18

Vi også gjør dette, bare at jeg skal tilbake til jobb :) Har to timer betalt ammefri og bor fem minutter unna, så det er mer praktisk for oss å gjøre det slik.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 13.07):

Vi også gjør dette, bare at jeg skal tilbake til jobb :) Har to timer betalt ammefri og bor fem minutter unna, så det er mer praktisk for oss å gjøre det slik.

Men du må ta ut mødrekvoten først

Anonymkode: e958c...276

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men du må ta ut mødrekvoten først

Anonymkode: e958c...276

Nei, ikke hvis jeg velger engangsstønad ;)

Da faller kvoteringen bort, og far tar alt unntatt tre uker før og seks uker etter fødsel. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...