Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket sykehus fødte dere på? Hvordan var opplevelsen, ris/ros? 

Ta gjerne med hvor gamle dere var på føde tidspunkt

Anonymkode: 7920c...79f

Skrevet

Kristiansund i 2009, 20år gammel. Fødsel var sånn jordmor ville, ikke jeg. Var igangsatt, kun en pleier gjorde oppholdet ok.

Molde 2012, 23år gammel. Fødsel var veldig bra, barsel helt ok. Ikke bra ammehjelp. 

Ålesund 2021, 31år gammel. Igangsatt fødsel,jeg hadde kontrollen. Barnet lå 2 timer på meg. Fikk god kontakt og amming for første gang. Veldig bra barsel og, til tross for mye pågang.

AnonymBruker
Skrevet

St Olavs hospital:

31 planlagt KS- ble veldig godt ivaretatt gjennom hele prosessen (ble fulgt opp i slutten av svangerskapet). Fikk være med på å bestemme. Godt ivaretatt (barsel), fikk mye hjelp

34 vaginal fødsel. Fulgt godt opp i svangerskapet. Fødsel så som så med mange studenter innom i langt forløp. Følte ikke helt at jeg hadde godkjent dette. Noe komplisert fødsel. Innlagt en stund på barsel, mindre hjelp nå, men følte oss godt ivaretatt

Anonymkode: 04dd4...841

AnonymBruker
Skrevet

St olavs 

32 år - vaginal fødsel i 2022. Dårlig opplevelse. Personalet brydde seg ikke om informert samtykke og foretok epistomi og vakum som den største selvfølge. Dessverre er nok dette helt vanlig på de fleste fødsler, at fødekvinnen ikke blir behandlet som en pasient med informert samtykke. Særlig med tanke på vaginale undersøkelser også som de fleste fødekvinner tror ikke er et valg og tror dette sier mye om fødselens utvikling. 
Helt sykt at pasientens rettigheter plutselig ikke gjelder når man føder…. Man blir ikke bare tvunget i en cellegift som legen bestemmer dersom man har kreft. Da informeres man og blir forklart om fordeler og ulemper. På samme måte skal man bli informert under fødsel og så ta et valg. Det er KUN når det står om liv og alvorlig skade at helsepersonell kan gjøre ting med kroppen din og babyens uten samtykke. 

På barsel var de hjelpsomme. Generelt var alt personell på st olavs hyggelige, men det er selve systemet og det de kaller prosedyrer som er riv ruskende feil. De er mer opptatte av å ha ryggen fri enn å innfri fødekvinnens ønsker, samt å la fødekroppen få jobbe naturlig. Feks la den fødende presse mer enn 60 minutter og ikke sette denne som en dead line som en slags fabrikk, selv om både baby og mor har det bra…..

Anonymkode: f8e71...0f7

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

KK i Bergen 2022, jeg var 24. Veldig fornøyd med hele oppholdet.

Fin fødestue. Flinke jordmødre som tok godt vare på meg, og aldri ble synlig irritert uansett hvor urimelig jeg ble. Veldig fornøyd med ammehjelpen, selv om det endte med at jeg ikke fikk det til. Dro i snoren litt for ofte, men ingen virket irritert for det. God mat. Men uendelig varmt der.

Har ingen ris å komme med, er veldig fornøyd med oppholdet mitt.

Anonymkode: f0400...402

AnonymBruker
Skrevet

KK, bergen, 2015

Ble satt igang med ballong, piller og drypp. Lå alene på et rom frem til til 4 cm. Stormrier og ingen pause mellom riene. Fikk ikke epidural, ba om det fra jeg kom inn på føderom når jeg var 4 cm. Lå hele natta med ekstreme rier/smerter. Fikk epidural når jeg var 8 cm. Da gikk det fort frem til 10 cm. Ingen smerter med riene frem til 10 cm. 

Det at jeg ikke fikk smertelindring var traumatisk for meg. Nå skal jeg føde igjen, og har sterk fødselsangst. De MÅ gi fødene som trenger det smertelindring. Håper inderlig de har endret seg i forhold til dette. 

På barsel var det travelt. Vi fikk eget rom, noe som var fint. Lite hjelp med amming. 

Anonymkode: a6636...03e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

UNN. 20 år. Helt topp

Anonymkode: 90a82...b40

AnonymBruker
Skrevet

Levanger 2016 - god opplevelse av både fødsel og barsel. Tangforløsning pga lav hjerterytme, veldig profesjonelt. 

Levanger 2018 - glad jeg var andremann og hadde en "enkel" fødsel og følte jeg hadde kontroll. Vi var mye alene og det var travelt denne dagen. Kom likevel godt ut av det. Barsel helt ok, igjen, glad jeg var andregangs.

Anonymkode: 8eee9...cf3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Levanger 2016 - god opplevelse av både fødsel og barsel. Tangforløsning pga lav hjerterytme, veldig profesjonelt. 

Levanger 2018 - glad jeg var andremann og hadde en "enkel" fødsel og følte jeg hadde kontroll. Vi var mye alene og det var travelt denne dagen. Kom likevel godt ut av det. Barsel helt ok, igjen, glad jeg var andregangs.

Jeg var forresten 29 og 31.

AnonymBruker
Skrevet

St.olavs, noen få år siden. Ble syk under fødsel, ble ikke tatt seriøst, typ "hysterisk førstegangsfødende". Endte med full krise da legen omsider ble tilkalt etter 12 timer (!!!) i smertehelvete med stresset baby, hastekeisersnitt og intensivbehandling i en uke. Gikk heldigvis fint med både mor og barn.

Har heldigvis fått tilbud om samtaler før neste gang.

Anonymkode: 65118...018

• Hjerte 1
Skrevet

Telemark avd. Skien

17 år og ble igangsatt 5 dager før termin, ble vurdering om haste keisersnitt noe jeg stresset veldig over for jeg ønsket å føde vaginalt. Fin opplevelse på føden og barsel, mtp alderen min. Fikk god hjelp med å få igang amming ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Sørlandet sykehus Arendal. 

Var 22, 25 og 29 år når jeg fødte. 

Første opplevelsen var forferdelig. Jordmoren var grusom, og trodde ikke på at jeg var i fødsel. Følte oss så til bry når vi kom dit. Det lå i luften at de var travle og kunne ikke ta imot noen som ikke skulle føde på mange dager. 40min etterpå var babyen født. 

Andre fødsel gikk mye bedre. Rolig, kontrollert. Fin jordmor som var utrolig flink. 

Tredje fødsel endte med stort blodtap og en operasjon like etter fødsel. Tøft, men ikke så ille som første fødsel. 

Alt i alt har jeg hatt to gode opplevelser og en fæl. Føler fortsatt at første fødsel var den jævligste.. 

Anonymkode: f88d6...585

AnonymBruker
Skrevet

Ullevål, 2022. 24 år.

Opplevde personalet på føden som helt topp den korte stunden vi var der. Følte meg veldig godt ivaretatt, og det jeg opplevde som vanskelig, ubehagelig og leit i ettertid har ikke med personalet og hvordan de oppførte seg eller håndterte ting å gjøre. Det var en komplisert fødsel, men de gjorde det beste ut av situasjonen og var flinke til å tolke hvor mye informasjon de skulle gi meg, og når. Selv da rommet var fullt av folk og alt var kaos, var de rolige og trygge. Veldig koselige folk.

Barselavdelingen kan du derimot få gratis av meg. Har aldri følt meg så mye til bry, forvirra, i veien og liten som jeg gjorde der. Det var to ansatte jeg opplevde som gode, mens resten var ordentlig ufine og ubehagelige. Delte også kohort (to rom delte bad og stelleplass) med en koronasmittet familie i over et døgn før avdelingen kom på at vi ikke var den andre smittede familien de egentlig skulle delt kohort med. Var der i en uke og ville bare hjem.

Anonymkode: 05916...e6f

AnonymBruker
Skrevet

Nordlandssykehuset Vesterålen, 26 og 29 år. God opplevelse, hadde jordmorstudent som hovedsaklig fulgte oss første fødsel, men mer på siden ved andre fødsel. Far var med hele veien (2018 og 2022), før under og etter. Enerom alle gangene. Sist gang endte i keisersnitt. Samme jordmødre begge gangene, den ene fulgte det verste forløpet og den andre tok i mot - x2. 

Hører egentlig til et annet sykehus, så tok barsel hjemme, dro dagen etter fødsel første gang og 2 dager etter keisersnitt andre gang. Fikk være så lenge vi ønsket begge gangene. Skal jeg noen gang få flere barn blir jeg igjen på sykehuset i Vesterålen, veldig moderne og nytt sykehus. 

Anonymkode: 5f698...b55

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2x Ahus. Strålende 💃🏼

Anonymkode: 41eb0...371

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

UNN Narvik i 2010 og 2013. Veldig fine fødsler, naturlig uten smertestillende eller smertelindring, ble godt ivaretatt og trivelig personell. Ingenting å utsette på UNN Narvik 👍🏻😊

Anonymkode: 18d63...b31

AnonymBruker
Skrevet

Kalnes, 2021

Er superglad for å ha fått komme dit, oppleves som et nytt og fint sykehus - selv om det også er veldig travelt! God informasjon, hyggelige ansatte og jordmødre:) Det eneste som trekker ned for min del er nok 100% relatert til korona-tiden hvor mange måtte gjennom størstedelen av fødsel alene; jeg ble liggende på et rom for meg selv med sterke rier "altfor lenge", dvs far fikk jo ikke være med før aktiv fødsel, men de glemte meg bort og aktiv fødsel var i gang innen de kom inn på rommet der jeg lå 2 timer etter ankomst. De hadde nok ikke "regnet med" at det skulle gå frem såpass raskt - men det skal de vel egentlig ikke gamble med?
 Jeg hadde altfor sterke smerter til å gå ut/plinge på dem og den røde snora var flere meter bort:p Heldigvis rakk far frem når det først ble fanget opp. Hadde fødselen tatt lenger tid så hadde jeg lagt meg i badekar og utnyttet de fasilitetene som tilbys:) Enerom på barsel, god ammehjelp, god mat og fine folk:)

Anonymkode: 1d6b3...9f8

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Drammen 2018 og 2020.

Første fødsel var lang. Der og da syntes jeg det var kjempe bra. I etter tid tenker jeg det var ok

Andre fødsel var dødsbra, dette var jo barn nr to så da er jonofte fødslene bedre jeg og en student gjorde hele jobben sammen (kom selvfølgelig en jordmor inn når pressingen startet men det var også bare 10 min)

Anonymkode: 53517...105

AnonymBruker
Skrevet

St. Olavs i 2022 (var 28 år)

Veldig fornøyd med det aller, aller meste, jordmor/leger/sykepleiere var helt nydelige og tok seg til til å informere oss om alt og gjøre at de kunne for at vi skulle ha det bra (dette til tross for at jeg fødte i fellesferien og det var stappfull avdeling). Fikk også god oppfølging i etterkant :)

Anonymkode: 758cd...fb7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Kalnes, 2021

Er superglad for å ha fått komme dit, oppleves som et nytt og fint sykehus - selv om det også er veldig travelt! God informasjon, hyggelige ansatte og jordmødre:) Det eneste som trekker ned for min del er nok 100% relatert til korona-tiden hvor mange måtte gjennom størstedelen av fødsel alene; jeg ble liggende på et rom for meg selv med sterke rier "altfor lenge", dvs far fikk jo ikke være med før aktiv fødsel, men de glemte meg bort og aktiv fødsel var i gang innen de kom inn på rommet der jeg lå 2 timer etter ankomst. De hadde nok ikke "regnet med" at det skulle gå frem såpass raskt - men det skal de vel egentlig ikke gamble med?
 Jeg hadde altfor sterke smerter til å gå ut/plinge på dem og den røde snora var flere meter bort:p Heldigvis rakk far frem når det først ble fanget opp. Hadde fødselen tatt lenger tid så hadde jeg lagt meg i badekar og utnyttet de fasilitetene som tilbys:) Enerom på barsel, god ammehjelp, god mat og fine folk:)

Anonymkode: 1d6b3...9f8

Enig! Fødte på Kalnes sent 2020. Opplevde at jeg ble fulgt godt opp på observasjon, regner med det var fordi jeg hadde en risikofødsel foran meg. 

Min største skuffelse var de kokte potetene, de var konsekvent halvferdig. 😂

Anonymkode: 61af7...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...