Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Man snakker gjerne om kjærlighet og forelskelse. De fleste av oss har vært forelsket og har kjent på følelsen av eufori. Når man har vært sammen en stund føler de fleste seg gjerne mer som venner. Man har ikke den euforiske følelsen for hverandre som før. Etter hvert velger noen par å gå fra hverandre fordi de sier de ikke har samme følelser for hverandre. Andre par holder sammen og har et godt liv. 

Hva er det som gjør at noen vil bli og andre går fra hverandre? Hvis man bare jakter følelsen av å være hodestups forelsket blir det vanskelig å være med en partner resten av livet siden denne fasen for de fleste ofte går over. 

Jeg spør fordi jeg er i samme situasjonen selv. Min samboer sier hun ikke har samme følelser for meg lengre og vurderer å flytte, men på samme tid har vi det bra sammen. Hva skiller de som holder sammen og de som velger å gå? 

Anonymkode: 18572...917

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min forelskelse i samboeren gikk over for over 10 år siden. Vi er vel sammen fordi vi er vante til hverandre og er venner. Det er ingen negative følelser mellom oss. Alternativet ville vært en masse styr bare for å bo alene. Og selv om jeg likte å selv bestemme hvordan hjemmet skulle innredes, da jeg bodde alene, ser jeg ikke vitsen. Det der som kalles kjærlighet har jeg aldri følt for noen, kun forelskelse som går over etter 2-3 år.

AnonymBruker
Skrevet

Man føler ikke den forelskelsen, men deler av den lever videre. Kan ennå kjenne litt sommerfugler når livet er godt og ting er bra. Til hverdags er det den dypere kjærligheten. Vil ikke være uten hverandre, og kjenner hverandres gode og mindre gode sider. Kroppene fungerer perfekt sammen, og vi velger å være kjærester, mer enn venner.

Anonymkode: 81022...10a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Man føler ikke den forelskelsen, men deler av den lever videre. Kan ennå kjenne litt sommerfugler når livet er godt og ting er bra. Til hverdags er det den dypere kjærligheten. Vil ikke være uten hverandre, og kjenner hverandres gode og mindre gode sider. Kroppene fungerer perfekt sammen, og vi velger å være kjærester, mer enn venner.

Anonymkode: 81022...10a

Hva vil du si er den dypere kjærligheten? Jeg også kan kjenne på sommerfugler når vi gjør noe kjekt sammen. Jeg føler også at gnisten vår fortsatt er der. Hun mener likevel det ikke er nok. Folk som ser oss fra utsiden mener også at vi passer utrolig godt sammen, og kommentert at vi har noe spesielt. Ikke at andre sine meninger betyr noe. Det er bare for å vise at det ikke bare er jeg som opplever det. 

Det jeg mer tenker er et problem i forholdet vårt er at vi ikke er så flink til å snakke om følelser og ting som kan være ubehagelig å prate om. Man kan lett havne i sporet med å snakke om mer overfladiske ting. Jeg tror det kan skiller par som velger å bli fra par som velger å avslutte forholdet. Altså hvor flink man er til å kommunisere, snakke om følelser og håndtere konflikter. Vår feil er kanskje å fokusere på å ha det mest mulig kjekt og glemme det som er viktig å ta opp.

Jeg skal derfor prøve alt jeg kan med min samboer å komme på rett spor igjen. Ha faste samtaler med henne hver uke i en periode. Ta opp ting hun har gjort siste uken som har gjort meg glad. Ta opp ting som har skjedd siste uken som jeg ikke er så glad for. Ikke på en måte som slik at det blir en konflikt riktig nok. Det samme ønsker jeg at hun skal gjøre med meg. Kanskje man på den måten letter klarer å prate om viktigere ting. Man bekrefter også at man har sett den andre med å komme med ting som man setter pris på. Er bare en tanke. 

Skrevet

En forelskelse går forhåpentligvis over i å elske partneren, ikke over i vennskap?! Jeg var sammen eksen i 25 år, og elsket han og innimellom følte jeg meg forelsket og det kilte i magen da vi kysset faktisk. Problemet var at han etter hvert ble mer fraværende og andre ting som jeg ikke vil skrive om, men som fint kunne vært endret på. Han lyttet rett og slett ikke, eller glemte det jeg hadde sagt og han hadde sagt seg enig i tre dager etterpå... Jeg ble ikke sett, hørt eller forstått lengre. Etter et par år slik så elsket jeg han ikke lenger selv om jeg var veldig glad i han. Da ble det vennskap igjen og det føltes veldig feil å leve som kjærester da. Vi begynte å krangle, jeg ble betatt av en annen osv. Det var rett og slett ikke noe å hente. Og klassisk nok forsto han ingenting da jeg sa jeg ville skilles. 🙄 

Spør om samboeren din har ønsker og behov som du ikke klarer å møte henne på. Følelser kan vekkes til live igjen hvis begge prøver.

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje er forskjellen at noen har urealistiske forventninger til hvor sterke følelser som må være tilstede etter 10-20-30 år? Andre kan være fornøyde med et ok samliv og forstår at gresset neppe er grønnere på andre siden? 

Anonymkode: 709e2...1b2

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Man snakker gjerne om kjærlighet og forelskelse. De fleste av oss har vært forelsket og har kjent på følelsen av eufori. Når man har vært sammen en stund føler de fleste seg gjerne mer som venner. Man har ikke den euforiske følelsen for hverandre som før. Etter hvert velger noen par å gå fra hverandre fordi de sier de ikke har samme følelser for hverandre. Andre par holder sammen og har et godt liv. 

Hva er det som gjør at noen vil bli og andre går fra hverandre? Hvis man bare jakter følelsen av å være hodestups forelsket blir det vanskelig å være med en partner resten av livet siden denne fasen for de fleste ofte går over. 

Jeg spør fordi jeg er i samme situasjonen selv. Min samboer sier hun ikke har samme følelser for meg lengre og vurderer å flytte, men på samme tid har vi det bra sammen. Hva skiller de som holder sammen og de som velger å gå? 

Heg tenker at om «følelsene» forsvinner, så elsket man egentlig aldri den andre personen.

Dersom følelsene falmer eller forsvinner er det kun snakk om en forelskelse, ikke noe mer.

Ekte følelser, når man elsker noen, de forsvinner ikke eller falmer. Så her var du nok bare et godt alternativ en stund, men følelsene fra henne var aldri ekte, men kun er forelskelse.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva vil du si er den dypere kjærligheten? Jeg også kan kjenne på sommerfugler når vi gjør noe kjekt sammen. Jeg føler også at gnisten vår fortsatt er der. Hun mener likevel det ikke er nok. Folk som ser oss fra utsiden mener også at vi passer utrolig godt sammen, og kommentert at vi har noe spesielt. Ikke at andre sine meninger betyr noe. Det er bare for å vise at det ikke bare er jeg som opplever det. 

Det jeg mer tenker er et problem i forholdet vårt er at vi ikke er så flink til å snakke om følelser og ting som kan være ubehagelig å prate om. Man kan lett havne i sporet med å snakke om mer overfladiske ting. Jeg tror det kan skiller par som velger å bli fra par som velger å avslutte forholdet. Altså hvor flink man er til å kommunisere, snakke om følelser og håndtere konflikter. Vår feil er kanskje å fokusere på å ha det mest mulig kjekt og glemme det som er viktig å ta opp.

Jeg skal derfor prøve alt jeg kan med min samboer å komme på rett spor igjen. Ha faste samtaler med henne hver uke i en periode. Ta opp ting hun har gjort siste uken som har gjort meg glad. Ta opp ting som har skjedd siste uken som jeg ikke er så glad for. Ikke på en måte som slik at det blir en konflikt riktig nok. Det samme ønsker jeg at hun skal gjøre med meg. Kanskje man på den måten letter klarer å prate om viktigere ting. Man bekrefter også at man har sett den andre med å komme med ting som man setter pris på. Er bare en tanke. 

Kommunikasjon om følelser og forsåvidt alt mulig annet er viktig. Men i stedet for å samle opp ris og tos og ta det en gang i uken, så anbefaler jeg å ta det umiddelbart. Eller i allefall så snart som mulig. På den måten vil hun føle seg sett og skjønne at du faktisk legger merke til hva hun gjør og sier. 

Når det gjelder hva som skiller par som holder sammen fra de som går hver til sitt, så kan jeg av egen erfaring si at kommunikasjon er viktig. Den var mer eller mindre fraværende med eksen. Mens min samboer og jeg er rå på å kommunisere og kjenner dermed hverandre så godt at vi har en samhørighet som jeg ikke har opplevd før. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Følelser kan ikke måles. 

Blåjojo skrev (10 timer siden):

Når det gjelder hva som skiller par som holder sammen fra de som går hver til sitt, så kan jeg av egen erfaring si at kommunikasjon er viktig. Den var mer eller mindre fraværende med eksen. Mens min samboer og jeg er rå på å kommunisere og kjenner dermed hverandre så godt at vi har en samhørighet som jeg ikke har opplevd før. 

Det er det jeg føler også. At man kommer nærmere den andre hvis man klarer å kommunisere skikkelig. 

AnonymBruker
Skrevet

Når den største forelskelsen går over så kan det gå over i dypere kjærlighet hvis kjemien er der. Men hvis man var for ulike i utgangspunktet vil dette tære på forholdet etterhvert som forelskelsen går over.

Anonymkode: a07ee...a20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...