Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg har barn og eget hus. Det koster å bo. Mye utgifter der. 1 inntekt og aldri fri. Er utslitt og misunner til tider uføre ja. Kjenner mange uføre og de reiser, treffer venner, går på toppturer og koser seg dag ut og inn. Mens jeg må opp 06.00 hver dag og dra meg på jobb. Går 18 000 steg på jobb daglig, så er det hjem og hjelpe barna der. Beklager. Jeg er bare sliten. 😔

Anonymkode: ae214...aa1

Skjønner du er sliten. Det virker veldig tøft å ha små barn, spesielt alene. Du gjør en god jobb!

Jeg er en av de som går mot ufør, dessverre. Jeg kan ikke dra ut og treffe venner eller gå på tur, eller reise. Jeg har en sykdom som gjør meg låst til hjemmet, hver dag hele året. Jeg kan ikke se netflix (maks 20 min en god dag), dusje når jeg vil, lage meg mat engang. Har aldri fri, får aldri pause fra alvorlige symptomer. Skulle gitt veldig mye for bare en ukes pause fra alt.

Du er heldig fordi du har helse fremdeles. Du har et valg om å omskolere deg eller bytte jobb. Uføre er syke, så syke at de ikke kan gjøre dette. Vi går ikke opp i lønn. Vi har ikke fri, vi har sykdom å alltid passe på. Så jeg vil ikke si det er noe særlig å være misunnelig på uføre, selv om du også absolutt har det tøft. Har du snakket med legen din om at du er utslitt?

Anonymkode: c0841...e69

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

De jeg kjenner har 420 000 i trygd så er ikke langt unna mi lønn. Ikke mangler de armer eller bein, men drar på toppturer, reiser på bobilturer, syden, Dubai osv. Er ikke måte på hvor de reiser og koser seg. 

Da har de hatt en godt betalt jobb før de ble uføretrygdet. Hvis din nåværende lønn er 450 000kr vil du kun få 297 000kr i trygd. De på minstesats (ordinær) har 254 000kr i året. Ikke mye å være misunnelig på. 

Anonymkode: d7519...6e5

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

De jeg kjenner har 420 000 i trygd så er ikke langt unna mi lønn. Ikke mangler de armer eller bein, men drar på toppturer, reiser på bobilturer, syden, Dubai osv. Er ikke måte på hvor de reiser og koser seg. 

Hvis 420' ikke er langt fra lønna du har nå, så kan du bare drømme om å se en slik sum om du selv blir syk og uføretrygdet.

Det betyr at de har tjent relativt gode penger før de ble syke.

Anonymkode: 5efcf...986

• Liker 5
  • Hjerte 1
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du er heldig fordi du har helse fremdeles. Du har et valg om å omskolere deg eller bytte jobb. Uføre er syke, så syke at de ikke kan gjøre dette. Vi går ikke opp i lønn.

Virker nesten som en blir lobotomert samtidig som uføresøknaden innvilges. Fordi det gjentas i hver eneste tråd om uføre på kvinneguiden hvordan de i lavtlønnsyrker bare kan ta seg hvilken som helst utdanning, for å få den lønnen og livet de ønsker seg. 

Mange i lavtlønnsyrker har like lite mulighetene til å omskolere seg som uføre har til å «ta seg sammen» og bli friske. Det går på akademiske forutsetninger, kapasitet og/eller sykdommer de fremdeles står i jobb til tross for. Det er lov å ha empati for andre enn seg selv.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (18 minutter siden):

Virker nesten som en blir lobotomert samtidig som uføresøknaden innvilges. Fordi det gjentas i hver eneste tråd om uføre på kvinneguiden hvordan de i lavtlønnsyrker bare kan ta seg hvilken som helst utdanning, for å få den lønnen og livet de ønsker seg. 

Mange i lavtlønnsyrker har like lite mulighetene til å omskolere seg som uføre har til å «ta seg sammen» og bli friske. Det går på akademiske forutsetninger, kapasitet og/eller sykdommer de fremdeles står i jobb til tross for. Det er lov å ha empati for andre enn seg selv.

Joda, ser det, men finnes jo mye muligheter til å ta tak i livet sitt og gjøre noe for å få opp kompetansenivå og lønning. Om man ikke klarer det så har man jo selvsagt ingen "rettighet" til sydenferie etc. Det finnes grenser for hva fattige vil at andre skal sponse dem med. Ta deg sammen, ta riktige valg, ta en utdannelse, gjør jobben din bra. Vi har gratis utdannelse i dette landet, det er ingen grunn for å ikke komme seg opp på stigen. men om ikke du gidder, så må du lever mer sparsommelig.  

Anonymkode: 60666...9f6

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (40 minutter siden):

Jeg jobbet også i lavlønnyrke før jeg ble uføretrygdet, men jeg var ikke misunnelig og ønsket trygdede noe mindre for det. Det var et stort tap for meg å miste jobben selv om lønnsforskjellen ikke er den største. 

Anonymkode: d7519...6e5

• Liker 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Joda, ser det, men finnes jo mye muligheter til å ta tak i livet sitt og gjøre noe for å få opp kompetansenivå og lønning. Om man ikke klarer det så har man jo selvsagt ingen "rettighet" til sydenferie etc. Det finnes grenser for hva fattige vil at andre skal sponse dem med. Ta deg sammen, ta riktige valg, ta en utdannelse, gjør jobben din bra. Vi har gratis utdannelse i dette landet, det er ingen grunn for å ikke komme seg opp på stigen. men om ikke du gidder, så må du lever mer sparsommelig.  

Anonymkode: 60666...9f6

Og med akkurat samme logikk kan du si at uføre som ikke gidder å ta seg sammen og bli frisk ikke har noen rettighet til sydenferie.

Vi har gratis helsevesen, men om du ikke gidder må du leve mer sparsommelig.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Ja, det er sant det, sparer egentlig for harde livet for å klare betale advokat regningene 😅 Men så så jeg en reklame for gran canaria: direkte tur-retur + hotell (all inclusive) for 10 000 kr og da begynte drømmene å ta overhånd… palmer 🥺 varmt 🥺 basseng 🥺 kunne jeg ha klart å spare opp 10 000 til februar? 🤔

mest sannsynlig ikke med advokat regningene + dyr strøm i vinter 😂 Men før jeg lot drømmen gå enda lenger, så måtte jeg bare spørre her! 

Så du er i samme situasjon som meg! Jeg burde nok også egentlig være flink økonomisk nå 😅 Men er så vanskelig når jeg endelig får føle på økonomisk stabilitet 😍 men skal prøve holde meg i skinnet. Særlig etter gode råd her inne😅

kan jeg få spørre deg hvor lang tid din prosess med ung ufør har tatt til nå?

ts

Anonymkode: 09d08...db3

Du skal nok ikke bekymre deg for om du får ung-ufør tillegget basert på om du er på sydentur! Det vurderes opp mot alvorlighet og tidspunkt du er vurdert som ufør… hvis du er bekymra for om nav overvåker dine sosiale media så kan man rett og slett la være å legge ut noe der, ikke at de har et eget team som driver med det heller! Hvis det er noen i nav som driver sånn etterforskning så er det enkelte saksbehandlere som går langt over de etiske grensene for hva de kan gjøre, de finnes desverre!

Anonymkode: ae284...32c

AnonymBruker
Skrevet

Din ferietur NÅ, har da ingenting med helsetilstanden din og sykdommene dine før du ble 26 å gjøre. Det er det som avgjør om man får ung ufør, at man var syk før 26 års alder.

Anonymkode: ee8f0...bfd

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ung ufør, sparer ca 500kr I mnd til ferier. Men det kommer jo helt an på hvilke andre utgifter du har. 

Anonymkode: 68c4b...d3b

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (2 timer siden):

Og med akkurat samme logikk kan du si at uføre som ikke gidder å ta seg sammen og bli frisk ikke har noen rettighet til sydenferie.

Helsevesenet er ikke gratis. Veldig mange medisiner er ikke på blå resept. Selv bruker jeg ca 1400 i mnd på nødvendige medisiner, og det vet jeg er lite sammenlignet med andre.

Man kan faktisk ikke ta seg sammen fra sykdom. Det er ikke slik det fungerer. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Man kan gjøre så godt man kan, men er du ufør er det en grunn til det. Da har du vært gjennom flere år med vurdering. Og nei, jeg har ikke vært på ferie eller hatt ferie på mange år, det er jeg for dårlig til. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (6 timer siden):

Og hvordan tenker du at man skal ta seg sammen og bli frisk? For jeg tar gjerne imot en oppskrift på hvordan jeg kan bli kvitt sykdommene mine. Og det er si at vi har et gratis helsevesen en sannhet med modifikasjoner

Anonymkode: da06f...217

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Nei nei nei det stemmer ikke. Man kan leve å gjøre ting selvom man er ufør. 

Anonymkode: 31803...014

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Du skal nok ikke bekymre deg for om du får ung-ufør tillegget basert på om du er på sydentur! Det vurderes opp mot alvorlighet og tidspunkt du er vurdert som ufør… hvis du er bekymra for om nav overvåker dine sosiale media så kan man rett og slett la være å legge ut noe der, ikke at de har et eget team som driver med det heller! Hvis det er noen i nav som driver sånn etterforskning så er det enkelte saksbehandlere som går langt over de etiske grensene for hva de kan gjøre, de finnes desverre!

Anonymkode: ae284...32c

Din ferietur NÅ, har da ingenting med helsetilstanden din og sykdommene dine før du ble 26 å gjøre. Det er det som avgjør om man får ung ufør, at man var syk før 26 års alder.

Anonymkode: ee8f0...bfd

Her får du ‘gode råd’ fra flere som enten ikke vet hva de snakker om - eller ønsker at du skal gå glipp av tillegget…

NAV sjekker sosiale medier, og spesielt i saker der det er gått til trygderetten og de ønsker å nekte noen utbetalinger.

https://www.abcnyheter.no/amp/livet/helse/2017/01/04/195267934/nav-og-sosiale-medier-betenkelig-at-man-blir-overvaket-pa-denne-maten

NAV sjekker mye annet også, og har fullmakter selv ikke politiet har.

https://www.dagbladet.no/nyheter/nav-har-lov-til-a-spionere-pa-deg/64309372

Og det er forskjell på å få innvilget ufør, og det å få innvilget tillegget ung ufør. Det er mye høyere terskel for å få tillegget ung ufør, og det handler om alvorlighet på sykdommen/funksjonsfallet.

Veldig mange som blir syke og uføre før 26 år får ikke innvilget tillegget ung ufør.

Har du f.eks barn, og klarer å ta vare på det? Kan være nok til at NAV gir avslag på tillegget ung ufør.

https://www.ba.no/forsorgere-nektes-tillegg-for-unge-ufore/o/5-8-1772414

Anonymkode: ff653...b8c

• Liker 1
  • Nyttig 2
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og hvordan tenker du at man skal ta seg sammen og bli frisk? For jeg tar gjerne imot en oppskrift på hvordan jeg kan bli kvitt sykdommene mine. Og det er si at vi har et gratis helsevesen en sannhet med modifikasjoner

På samme måte som mennesker i lavtlønnsyrker bare tar seg sammen og tar en utdannelse som gir høy lønn. Som du selv kanskje innser fungerer ikke verden slik, og det er direkte latterlig å påstå det. 

AnonymBruker
Skrevet

Man kan faktisk ikke ta seg sammen fra sykdom. Det er ikke slik det fungerer. Hvorfor er det så vanskelig å forstå?

Man kan gjøre så godt man kan, men er du ufør er det en grunn til det. Da har du vært gjennom flere år med vurdering. Og nei, jeg har ikke vært på ferie eller hatt ferie på mange år, det er jeg for dårlig til. 

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er jo ikke det Kastanjefrø sier. Hen gir et eksempel på en tullete måte å tenke på. Les innlegget hen svarer på!

Jeg er ufør selv og synes det er nesten like dumt å bare si "ta deg sammen, utdann deg til noe annet og få bedre jobb" til en i en lavtlønnet og tung jobb som det er å si det til en uføretrygdet. Det er ikke sånn at bare fordi man ikke er uføretrygdet så er helsa helt på topp og man har krefter eller mulighet eller mental eller fysisk kapasitet til å ta hvilken utdanning som helst.

Hater virkelig når lavtlønnede og uføretrygdede angriper hverandre! Det eneste det fører til er at de som faktisk sitter med pengene og makta i samfunnet kan fortsette å ture fram og utnytte de lavtlønte og ikke unne oss syke mer enn brødsmuler mens de koser seg med behagelige jobber, høy status og håver inn penger.

(Jada, vet at en del av de med høy lønn og gode jobber er solidariske, men ganske mange er ikke det, og det er færre og færre av de solidariske jo bedre jobb og råd de har.)

Anonymkode: b076a...de5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke det Kastanjefrø sier. Hen gir et eksempel på en tullete måte å tenke på. Les innlegget hen svarer på!

Jeg er ufør selv og synes det er nesten like dumt å bare si "ta deg sammen, utdann deg til noe annet og få bedre jobb" til en i en lavtlønnet og tung jobb som det er å si det til en uføretrygdet. Det er ikke sånn at bare fordi man ikke er uføretrygdet så er helsa helt på topp og man har krefter eller mulighet eller mental eller fysisk kapasitet til å ta hvilken utdanning som helst.

Hater virkelig når lavtlønnede og uføretrygdede angriper hverandre! Det eneste det fører til er at de som faktisk sitter med pengene og makta i samfunnet kan fortsette å ture fram og utnytte de lavtlønte og ikke unne oss syke mer enn brødsmuler mens de koser seg med behagelige jobber, høy status og håver inn penger.

(Jada, vet at en del av de med høy lønn og gode jobber er solidariske, men ganske mange er ikke det, og det er færre og færre av de solidariske jo bedre jobb og råd de har.)

Er bare å se på uføretrygdsystemet selv, så ser man hvordan det er vridd til fordel for de som har gode jobber og velstand fra før. En med god lønn vil få 450.000 i uføretrygd, mens en som har slitt og jobbet i et lavtlønnsyrke halve livet får usle 250-275.000 kr.

Har du ikke hatt god råd før du ble syk, skal du jammen fortsette å være ordentlig økonomisk trykt ned! Har du hatt god råd og gjerne opparbeidet deg en del formue før du ble syk, så fortjener du derimot å få greit utbetalt.

Det er absurd, og dette systemet er selvfølgelig kjempet fram av de med mye ressurser.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

.

Endret av Akr0ym
Feilsitering
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er bare å se på uføretrygdsystemet selv, så ser man hvordan det er vridd til fordel for de som har gode jobber og velstand fra før. En med god lønn vil få 450.000 i uføretrygd, mens en som har slitt og jobbet i et lavtlønnsyrke halve livet får usle 250-275.000 kr.

Har du ikke hatt god råd før du ble syk, skal du jammen fortsette å være ordentlig økonomisk trykt ned! Har du hatt god råd og gjerne opparbeidet deg en del formue før du ble syk, så fortjener du derimot å få greit utbetalt.

Det er absurd, og dette systemet er selvfølgelig kjempet fram av de med mye ressurser.

Vi må jo innrette slik at det lønner seg å jobbe hvis vi skal klare å finansiere den vanvittige økningen av uføre! Dere gir jo ikke en reell krone inn i statskassa. 

Er veldig for å sette krav til aktivitet for de mange som kan det. Naboen spiller basket og er ufør pga ryggen. Kusinen pga mild psykiske lidelser, men er høyt og lavt og er supersosial. 

Anonymkode: 04af0...b47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...