Gå til innhold

Gammel mor som er uforskammet med hjemmesykepleiere

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vet ikke hvor dette temaet passer best, men jeg vet ikke min arme råd. Min eldgamle mor er hjemmeboende og avhengig av pleier flere ganger daglig. Hun er ikke dement, bare skrøpelig. Hun er så slem og uforskammet overfor personalet at jeg tenker at ingen skulle måtte finne seg i slikt i jobben. Jeg har prøvd å snakke med henne mange ganger og det varer i to dager så er det på’n igjen. Jeg prøver å forklare at hun må behandle dem pent for det er pga pleierne hun kan bo hjemme og hvis hun er hyggelig og takknemlig kan hun få bedre «service» og noen setter seg kanskje ned i fem minutter og slår av en prat. Aller verst går det utover unge mannlige helsefagarbeidere med «utenlandsk» utseende, men disse svarer for seg. Andre bare finner seg i det. De eneste hun av og til respekterer er det hun kaller «voksne damer som kan det de holder på med.» Jeg synes dette er så fælt og har så vondt av helsefagarbeidere som skal ha det slik på jobb. Er dette vanlig? Hva i himmelens navn skal jeg gjøre? Jeg bor på en annen kant av landet.

Anonymkode: 11381...454

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt, kan dette være en del av å bli gammel for noen. Dels at filtrene forsvinner litt. Noe tror jeg også er et uttrykk for følelsen av utilstrekkelighet og avmakt, faktisk. Her har hun klart seg selv i "et helt liv", og nå må hun ha hjelp til selv de enkleste ting, tenker hun kanskje. Det er fortsatt uakseptabel oppførsel, for all del. Men hvis man ser hvor det eventuelt kommer fra, blir det kanskje lettere å håndtere.

Helsefagarbeidere lærer jo om blant annet eldreomsorg. Jeg tenker at de har nok lært litt om hvilken type oppførsel eldre typisk kan vise, og hva de kan vente seg.

Anonymkode: 71bde...7b4

• Liker 3
Skrevet

De er vant til det, og tar seg ikke nær av det :) Dette er relativt vanlig i eldreomsorg. Det er nok vondt for din mor å ikke klare seg selv, mange sliter med å forholde seg til å være avhengig av andre. Enklest å ta det ut over pleierne 🤷🏽‍♀️

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber selv i yrket, og jeg sier pent i fra om at fortsettes det å bli snakket sånn så går jeg. 
Finner meg ikke i sånt - det skal være gjensidig respekt! 
I enkeltes tiltak står det også at hvis bruker blir ufin så har vi lov til sånn eller sånn.

Anonymkode: f16f4...78b

• Liker 12
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
boblevann skrev (56 minutter siden):

De er vant til det, og tar seg ikke nær av det :) Dette er relativt vanlig i eldreomsorg. Det er nok vondt for din mor å ikke klare seg selv, mange sliter med å forholde seg til å være avhengig av andre. Enklest å ta det ut over pleierne 🤷🏽‍♀️

Tja, vi er vant til det,.Men det gjør det ikke mer akseptabelt. Jeg kan gjerne si til en bruker at jeg ikke finner meg i å bli snakket til på den måten hvis vedkommende er svært ufin uten grunn

Anonymkode: 74599...960

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg jobber selv i yrket, og jeg sier pent i fra om at fortsettes det å bli snakket sånn så går jeg. 
Finner meg ikke i sånt - det skal være gjensidig respekt! 
I enkeltes tiltak står det også at hvis bruker blir ufin så har vi lov til sånn eller sånn.

Anonymkode: f16f4...78b

Ts her. Håper dette er standarden for alle kommuner og deres pleiere. Noen må sette grenser. Mange pårørende klager over tjenesten, men de kommer ikke på at problemet også kan ligge hos deres «kjære». Jeg har snakket med koordinator og hun sier de har blitt kastet ut noen ganger og da går de. Skulle bare mangle. Hennes svigersønn sier « hun har jo alltid vært slik. Alle skal danse etter hennes pipe…» litt rett har han jo, men hun ar aldri vært så uforskammet som nå når hun trenger hjelp.

Jeg setter min lit til at personalet er trent til å takle vanskelige pasienter, så må jeg bare minne henne på folkeskikk med jevne mellomrom selv om hun ikke hører på meg, hun blir bare fornærmet… 

Anonymkode: 11381...454

• Liker 1
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Man blir ganske hardhudet etter hvert, hehe. Jeg tror det er bare 1 gang jeg faktisk har gått, og da var det pga noe med veldig seksuell undertone. Eller, det var ikke undertone en gang. Da ga jeg beskjed om at hvis det ikke ble slutt øyeblikkelig, så gikk jeg. Og jeg gikk fra mannen sittende på do. Dette var sykehjem da, så tok meg 30 sekunder å få inn en annen.

Ellers har jeg blitt kalt det mest utrolige. Slått etter, kløpet, kastet mat på, spyttet på osv osv. Leer ikke på et øyenbryn. ;) De får kjefte og smelle. Jeg tenker at det er ikke personlig, så da er det ingenting å ta innover seg heller. 

Anonymkode: 41400...f3e

• Liker 1
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man blir ganske hardhudet etter hvert, hehe. Jeg tror det er bare 1 gang jeg faktisk har gått, og da var det pga noe med veldig seksuell undertone. Eller, det var ikke undertone en gang. Da ga jeg beskjed om at hvis det ikke ble slutt øyeblikkelig, så gikk jeg. Og jeg gikk fra mannen sittende på do. Dette var sykehjem da, så tok meg 30 sekunder å få inn en annen.

Ellers har jeg blitt kalt det mest utrolige. Slått etter, kløpet, kastet mat på, spyttet på osv osv. Leer ikke på et øyenbryn. ;) De får kjefte og smelle. Jeg tenker at det er ikke personlig, så da er det ingenting å ta innover seg heller. 

Anonymkode: 41400...f3e

Tenker dere har en tøff hverdag. Min mor sa hun ikke skulle bli like vrang som bestemor på sine eldre dager. For å si det sånn, jeg måtte minne henne på det. Så jeg røsket litt tak i henne. Hun var heldigvis ikke ufin med hjelpa si da. Men lurte dem til å ikke gjøre det de skulle, så hun ble syk og måtte på sykehus. 

Pappa var et mareritt for dem. Heldigvis ble han hyggeligere på hjem, enn hjemme 

Anonymkode: 90582...bc5

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tja, vi er vant til det,.Men det gjør det ikke mer akseptabelt. Jeg kan gjerne si til en bruker at jeg ikke finner meg i å bli snakket til på den måten hvis vedkommende er svært ufin uten grunn

Ja selvsagt skal man si det - men du går vel ikke rundt å tenker på dette på fritiden…? Jeg gjør i alle fall ikke. Det preller rett av igjen. 

AnonymBruker
Skrevet
boblevann skrev (1 minutt siden):

Ja selvsagt skal man si det - men du går vel ikke rundt å tenker på dette på fritiden…? Jeg gjør i alle fall ikke. Det preller rett av igjen. 

Nå er jeg en litt sårbar sjel 🤣 så jeg tar det til meg noen ganger ja... men viser det ikke til pasienten, står opp for meg selv der, på en profesjonell måte selvsagt. Men tar nok for ofte jobben med hjem

AnonymBruker
Skrevet

Du kan ikke gjøre noe med det, men du kan snakke med hjemmesykepleien om at du føler dette ubehagelig, det kan hjelpe både deg og de sol jobber med henne å høre. 
De er vant til det meste, og ta seg ikke nær av det. Ubehagelig -ja, men en del eldre blir slik når de blir gammel. 

Anonymkode: c2c65...977

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er dumt å skrive at alle i hjemmesykepleien er vandt til det. Jeg var hos en pasient I hjemmetjenesten hver dag i lang tid. Hun krevde så uendelig mye og vi var to stykker der I 1 - 1/5 timer på hvert besøk. Hun hadde fire besøk om dagen. Det var en stor psykisk påkjenning å stå der og forsøke å hjelpe en som kjefter og smeller hele den tiden du er der. Jeg gruet meg veldig til jobb fordi jeg kanskje måtte dit. Jeg har sluttet nå, og hun er nok en av årsakene til det. Og ja, man møter sånt i alle jobber i helsevesenet,  men jeg orket faktisk ikke tanken på å være hos hun hver dag de neste årene.

Anonymkode: 8aa9e...7d5

• Liker 4
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Synes det er dumt å skrive at alle i hjemmesykepleien er vandt til det. Jeg var hos en pasient I hjemmetjenesten hver dag i lang tid. Hun krevde så uendelig mye og vi var to stykker der I 1 - 1/5 timer på hvert besøk. Hun hadde fire besøk om dagen. Det var en stor psykisk påkjenning å stå der og forsøke å hjelpe en som kjefter og smeller hele den tiden du er der. Jeg gruet meg veldig til jobb fordi jeg kanskje måtte dit. Jeg har sluttet nå, og hun er nok en av årsakene til det. Og ja, man møter sånt i alle jobber i helsevesenet,  men jeg orket faktisk ikke tanken på å være hos hun hver dag de neste årene.

Anonymkode: 8aa9e...7d5

Ja, jeg er enig. Vi er for så vidt vant til det, men det betyr ikke at vi ikke reagerer. Som du skriver er det en stor psykisk påkjenning noen ganger. Og dette kan over tid gi seg utslag i fysisk sykdom. Enkelte pasienter (jeg skriver ikke at moren til TS er sånn) kan være så fæle at ansatte gråter på jobb og blir sykemeldte på grunn av dem. Alle pasienter har rett til hjelp, men jeg synes faktisk at pasientrettighetene går vel langt i mange tilfeller. 

Anonymkode: 01bcc...01e

• Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Ikke glem at trakasseringen også går andre veien. Er dessverre et overraskende høyt antall funksjonshemmede som opplever stygge kommentarer, mistro, beskyldninger om løgn, som får høre at de bare er bryderi og en hemsko for hjemmesykepleien og kommunen, og andre nedsettende ting fra hjemmesykepleien. Er mange ufaglærte som tar seg en "enkel" jobb i hjemmesykepleien som aldri burde jobbet med mennesker i en sårbar livssituasjon. 

Anonymkode: ff03a...4c1

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ikke glem at trakasseringen også går andre veien. Er dessverre et overraskende høyt antall funksjonshemmede som opplever stygge kommentarer, mistro, beskyldninger om løgn, som får høre at de bare er bryderi og en hemsko for hjemmesykepleien og kommunen, og andre nedsettende ting fra hjemmesykepleien. Er mange ufaglærte som tar seg en "enkel" jobb i hjemmesykepleien som aldri burde jobbet med mennesker i en sårbar livssituasjon. 

Anonymkode: ff03a...4c1

Dette! 

"Allerverst går det utover unge mannlige helsefagarbeidere med «utenlandsk» utseende, men disse svarer for seg."

Hva mener du med at de svarer for seg?

Jeg kan faktisk forstå at hun som eldre, enslig dame av en annen tid synes det er ubehagelig at utenlandske menn som "svarer for seg" er der alene for å hjelpe henne i en sårbar situasjon. At hun foretrekker voksne damer som virkelig kan jobben er jo ikke merkelig i det hele tatt, jeg tror ikke du skjønner hvor mange uutdannede og udannede mennesker som jobber i helseomsorgen. 

Anonymkode: 146b3...ff1

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 29 år og har ikke telling på hvor mange ganger pasienter har spørt etter de voksne damene, og ikke sånne ungjenter som meg som ikke kan noe. Enda jeg er helsefagarbeider. Utrolig irriterende og kjipt. Sånne pasienter gruer man seg faktisk til å gå til

Anonymkode: 8c515...84f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...