Gå til innhold

Noen som kjenner til oppvekstmiljøet på Vinderen i Oslo?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Har ålreite venner som bor der, men ut i fra egne observasjoner og noen av deres historier ville jeg aldri bodd der. Veldig homogent, snobbete og intolerant og stort press på ungdommen. Mye finansfolk (som jeg er selv, men holder med de på jobben). Lite kulturell kapital.

Bor i bydel St Hanshaugen, her er det mye mer heterogent både mht nasjonaliteter og familiekonstellasjoner, bemidlede par i store kåker, likekjønnede foreldre og alenemødre i små leiligheter bor om hverandre og på skidagen kommer barna i alt fra nytt, lånt, brukt og arvet. Har ikke hørt om merkepress verken på Ila eller Bolteløkka skole. Det skal så mye til for å skille seg ut, siden den finnes så mye forskjellig. Ikke så rolig, så ikke det du ser etter, men et eksempel på kvaliteter som savnes på Vinderen, som er virkelig snevert. Tåsen er vel et sted i mellom.

Anonymkode: d9824...06a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Har bodd der selv, og vokst opp i nærområdet. Her er et par sanne historier

-dyre biler parkert ulovlig utenfor matbutikken for å handle til helgen, med nødblink på

-det var markedsdag på senteret der, og butikkene satte ut ting og tang på torget. Så sa en liten jente til moren sin «se mamma, det er loppemarked!» 

-fra et meglerhus litt lignende Exit guttene i stil, der flere bor i Vinderen-traktene..en av juniorene i en ikke altfor attraktiv jobb var kjempestolt for han hadde vunnet budrunde på en 1-roms på Bjølsen. «Send oss link da» kommer det fra seniorene.. Hvorpå de holdt på å ramle av stolen i latter, for det var sovealkove med sofa under & vaskemaskin på kjøkkenet. 

Det er til å bli helt dårlig av😵💫

Anonymkode: 1faa1...2bc

Herre! 

Minner meg på denne historien:

“My Boss arrived at work in a brand new Ferrari.

I told him: “Wow that’s a nice car”.

He replied:

“If you work hard, put all your hours in, and strive for ''Excellence'', I'll get another one next year”.”

Anonymkode: dc67f...0f6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har ålreite venner som bor der, men ut i fra egne observasjoner og noen av deres historier ville jeg aldri bodd der. Veldig homogent, snobbete og intolerant og stort press på ungdommen. Mye finansfolk (som jeg er selv, men holder med de på jobben). Lite kulturell kapital.

Anonymkode: d9824...06a

Har selv noen venner som er finansfolk som bor der og ingen av dem er snobber eller intolerante. Største forskjellen mellom dem og meg med unntak av inntekten er at de jobber ekstremt mye og har større interesse for finans enn meg. Har selv mastergrad i samfunnsøkonomi og kunne sikkert jobbet i finans jeg også, men jobber med klima og miljø siden det er min interesse, så jeg er ganske langt fra finansmiljjøet. 

Anonymkode: dc67f...0f6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/7/2022 at 8:53 PM, AnonymBruker said:

Min samboer er oppvokst på Tåsen, det er vel mye samme ulla, selv om Vinderen kanskje er hakket mer snobbete. Han påstår at det ikke er merkepress fordi alle har råd til det og merker derfor ikke blir så status likevel.

Petdonlig må jeg jo innrømme at han er ganske snobbete, dette vil jeg tilskrive oppveksten hans.

Anonymkode: 8c796...04e

:Hehe:

Skjønner ikke at voksne kan tro slikt. Man kan jo både ha rike foreldre som ikke er villige til å kjøpe dyre klær til barna og man kan bo i et rikt nabolag uten å ha høy inntekt, f.eks om man har arvet boligen, kom tidlig inn på boligmarkdet eller om man bruker alle pengene på bolig. 

Anonymkode: 953a1...ec7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.7.2022 den 19.02):

Er det veldig snobbete og mye merkepress der? Hva kjennetegner ellers oppvekstmiljøet der? Vurderer å flyte dit med barn da jeg synes det ligger fint til og virker rolig.

Anonymkode: 265bd...7fa

Jeg bodde i Holmenkollen i noen år med foreldrene mine og søstern min, og det ligger rett i samme strøket som Vinderen, bare litt lenger opp. 

Søstern min gikk på ungdomsskolen der, og det var litt forskjellig. Noen var mer opptatt av å være kul og populær enn andre. Tror søstern min følte presset og det var mange som var veldig rike der, men så var det noen hyggelige også. 

En gang søstern min var syk og hjemme fra skolen, sendte noen melding til henne og spurte hvorfor hun var hjemme, og søstern min sa at hun var blodfattig. Da gikk det rykter på skolen om at søstern min var fattig, altså, som i ekstremt fattig!!! Blodfattig! 

Anonymkode: a2e77...46f

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vinderen er nok et ganske homogent og ressurssterkt nabolag hvor de aller fleste barna blir godt fulgt opp og støttet hjemmefra på alle vis. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Vinderen er nok et ganske homogent og ressurssterkt nabolag hvor de aller fleste barna blir godt fulgt opp og støttet hjemmefra på alle vis. 

Ja, men det er nok omsorgssvikt der også. Kanskje ikke alltid foreldene har tid til barna sine og gir de masse penger fremfor kjærlighet og omsorg. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det værste med å bo ved Vindern/Holmenkollen er at t-banen tar så lang tid, og det er slitsomt hver gang det er folkefest og stevner og russetid, for tbanen er full og man kommer seg ikke frem. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

En gang søstern min var syk og hjemme fra skolen, sendte noen melding til henne og spurte hvorfor hun var hjemme, og søstern min sa at hun var blodfattig. Da gikk det rykter på skolen om at søstern min var fattig, altså, som i ekstremt fattig!!! Blodfattig! 

:hoho:

Anonymkode: bb4c5...006

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Overrasket over at rike, godt bemidlede mennesker sjelden blir sidestilt med hyggelige. Merkelig tråd 

Anonymkode: 02ada...841

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

:hoho:

En annen gang hadde jeg besøk av en venninne, så vi gikk av på Holmenkollen tbanestopp der jeg bodde rett ved. 

Så gikk det en eldre mann foran oss og trodde at vi var turister og lurte på om vi skulle til hotellet. Så sier venninna mi at jeg bodde der og at hun var på besøk.

Da brøler mannen, litt full "Denne Åsen her er FULL av enmannshorer!!!" 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

En annen gang hadde jeg besøk av en venninne, så vi gikk av på Holmenkollen tbanestopp der jeg bodde rett ved. 

Så gikk det en eldre mann foran oss og trodde at vi var turister og lurte på om vi skulle til hotellet. Så sier venninna mi at jeg bodde der og at hun var på besøk.

Da brøler mannen, litt full "Denne Åsen her er FULL av enmannshorer!!!" 

Hva mente han med det? hva er "enmannshorer"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Overrasket over at rike, godt bemidlede mennesker sjelden blir sidestilt med hyggelige. Merkelig tråd 

Anonymkode: 02ada...841

Sant. De er nok like hyggelige som middelklassen og fattige. Det handler vel mer om kulturforskjeller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hadde ikke orket å bodd i et slikt honogent strøk. Som mange sier lite kulturell kapital og veldig homogent, vil trondet er mye karens og snobbete der,man må velge sin ord med omhu. Som å konstant være på jobb i en psykiatri institusjon. 

Anonymkode: 92b09...d64

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
AnonymBruker skrev (På 8.7.2022 den 10.48):

Vindern er Vindern - man kommer ikke unna at det er snobbete på denne siden av byen.

Mindre kulturell kapital, høy økonomisk kapital. 

Anonymkode: 4acf6...d4b

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde ikke orket å bodd i et slikt honogent strøk. Som mange sier lite kulturell kapital og veldig homogent, vil trondet er mye karens og snobbete der,man må velge sin ord med omhu. Som å konstant være på jobb i en psykiatri institusjon. 

Anonymkode: 92b09...d64

Er ikke dere snobbete når dere sier at de som bor på Vindern har lite kulturell kapital?

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Storebror skrev (1 minutt siden):

Er ikke dere også snobbete når dere sier at de som bor på Vindern har lite kulturell kapital?

Det er nå engang sånn at kulturell kapital ikke alltid følger økonomisk kapital.

Holmenkollen f.eks. er kjent for masse rikinger uten kulturell kapital mens på Bygdøy har de både økonomisk og kulturell kapital.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror
Entern skrev (14 minutter siden):

Det er nå engang sånn at kulturell kapital ikke alltid følger økonomisk kapital.

Holmenkollen f.eks. er kjent for masse rikinger uten kulturell kapital mens på Bygdøy har de både økonomisk og kulturell kapital.

Jeg slo opp ordet snobb i ordlista:

person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner og lignende

https://ordbokene.no/bm,nn/search/?q=snobb

Og legger man ikke overdreven vekt på sosial posisjon når man snakker om at de på Vindern har lav kulturell kapital? Synes det både er generaliserende og nedlatende.

I tilllegg virker det rart om Vindern skal være noe dårligere enn andre nabolag. Jeg skal ikke si jeg helt forstår hva kulturell kapital er. Men de på Vindern har vel trolig oftere høyere utdanning, spiser fancy mat, osv enn folk som kanskje bor i de billigste nabolagene i Oslo. 

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Storebror skrev (2 minutter siden):

Jeg slo opp ordet snobb i ordlista:

person som legger overdreven vekt på sosial posisjon, rikdom, klær, fine vaner og lignende

Og legger man ikke overdreven vekt på sosial posisjon når man snakker om at de på Vindern har lav kulturell kapital? Synes det både er generaliserende og nedlatende.

I tilllegg virker det rart om Vindern skal være noe dårligere enn andre nabolag. Jeg skal ikke si jeg helt forstår hva kulturell kapital er. Men de på Vindern har vel trolig oftere høyere utdanning, spiser fancy mat, osv enn folk som kanskje bor i de billigste nabolagene i Oslo. 

Greia med god økonomi og lite kulturell kapital er nettopp at man ofte IKKE har høyere utdanning. Manglende dannelse osv. Tenk følgende stikkord: NYRIK/NOVEAU RICHE.

Sier ikke Vindernfolk er sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Storebror

Hadde man ikke blitt regnet som snobb om man f.eks snakket om at de som bor på Furuset(eksempel på et av de billigere stedene å bo i Oslo) har lite kulturell kapital?

Er det mer akseptabelt å snakke ned folk med god økonomi?

Endret av Storebror
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...